For hel.... i sat... hvordan afmonterer ma~
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 09-05-08 20:54

Hejsa

Ja, jeg gik igang med at skifte bremser på forhjulene i dag, og højre side
tog ca 20 min for skive og klodser, men indtil videre har jeg brugt 4 timer
på venstre side. Bremseskiverne sidder normalt meget fast på navet, men lidt
rustløsner og et par gode dask med en gummihammer, og så er den klaret.

Problemet i venstre side er desværre ikke bare at skiven sidder fast. Det er
den lille møg bolt der holder skiven på plads når dækket er afmonteret. Den
sidder fast som ind i hel....

Jeg har overdænget den med rustløsner, men lige lidt hjælper det. Den sídder
bare fast. Problemet er at når jeg bruger min 6'er unbraco, så vrider den i
bolten, og ødelægger ligeså stille hovedet på unbracobolten.

Jeg har dog fundet en unbracobit der passer 100% i bolten med et hammerslag,
der er intet slør eller noget, så hvis nu bare jeg kunne få et direkte tryk
90 grader ind på bolten, samtidig med nok moment til at dreje den, så vil
den helt sikkert slippe.

Men hvad dælen skal jeg bruge til det ? Mit første bud er en tryklyftnøgle
som dem dækfirmaer bruger til dækbolte, men kan man få en adapter der gør at
der passer en 6'er unbraco bit ind i den, eller fåes der et
"boremaskinehoved" dvs en justerbar dims så den kan gøre som en boremaskine
?

Har i ellers andre bud ? Opvarmning med en gasflamme ? Nedkøling med is,
derefter opvarmning ?

Gode dyr er rådne, hvad siger i ?

Mvh
Jacob

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 09-05-08 20:58

"Jacob Rungwald" <jacob@*fjern*rungwald.dk> wrote in message

Det jeg er ude efter er den der "hammereffekt" mens den løsner bolten.

Mvh
Jacob

Fra : Jørgen L.

Dato : 09-05-08 22:40

"Jacob Rungwald" <jacob@*fjern*rungwald.dk> skrev i en meddelelse

> "Jacob Rungwald" <jacob@*fjern*rungwald.dk> wrote in message
>
> Det jeg er ude efter er den der "hammereffekt" mens den løsner bolten.

Hej Jacob

Du skal bruge en slag skruetrækker.
eks, http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2213&Grp=&n=10

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 10-05-08 06:36

"Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> wrote in message
> "Jacob Rungwald" <jacob@*fjern*rungwald.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Jacob
>
> Du skal bruge en slag skruetrækker.
> eks, http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2213&Grp=&n=10

Lige præcis :)

Afsted det går såsnart de åbner.

Tak for info.

Mvh
Jacob

Fra : Brian Sørup

Dato : 09-05-08 20:59

> [...]
> som en boremaskine ?
>
> Har i ellers andre bud ? Opvarmning med en gasflamme ? Nedkøling med

Bor hovedet af bolten væk med et bor der er en anelse mindre end
bolthovedet - så kan du fjerne skiven og få fat i stumpen af bolten med
en tang og så skrue den ud af navet.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 09-05-08 21:04

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> wrote in message
> Bor hovedet af bolten væk med et bor der er en anelse mindre end
> bolthovedet - så kan du fjerne skiven og få fat i stumpen af bolten med en
> tang og så skrue den ud af navet.

Når så man ikke har en ny bolt, er man på den :)

Desuden tvivler jeg på at jeg kan få gevindet ud med en tang, det er
garanteret også rustet godt og grundigt fast, og det sidste jeg har lyst til
er et smadret nav :)

Derfor vil jeg gerne kunne få det hele af i et stykke.

Mvh
Jacob

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-05-08 21:45

>Når så man ikke har en ny bolt, er man på den :)

Hvorfor?

Skiven holdes vel på plads af hjulet :) Den sidder der kun for at
hjælpe dig.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 09-05-08 21:02

On Fri, 9 May 2008 21:54:20 +0200, "Jacob Rungwald"
> [...]

>?
>
>Har i ellers andre bud ? Opvarmning med en gasflamme ? Nedkøling med is,

Kan du huske hvem der sagde disse bevingede ord i følgende citat?:

"Jeg kunne også bare smide den til BMW, men jeg kan godt lide at gøre
nogle ting selv"

Jeg synes ikke dette indlægs eder og forbandelser harmonerer så godt
med ovennævnte citat. ))))

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 09-05-08 21:07

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

> Jeg synes ikke dette indlægs eder og forbandelser harmonerer så godt
> med ovennævnte citat. ))))

Ja ja, jeg sad og ventede på den kom fra dig :)

Desuden er det jo gået smertefrit, men hvis ikke jeg får den ud, så må den
på værksted mandag.

Men du har ikke en ide til om det værktøj jeg leder efter findes ?

Mvh
Jacob

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 09-05-08 21:09

On Fri, 9 May 2008 22:07:00 +0200, "Jacob Rungwald"
<jacob@*fjern*rungwald.dk> wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

>Ja ja, jeg sad og ventede på den kom fra dig :)

>--

Det kunne da bare mangle.

> [...]

>på værksted mandag.
>
>Men du har ikke en ide til om det værktøj jeg leder efter findes ?

Jeg tror det ikke, men helt sikker kan man aldrig være.

Der er formentlig for lidt !slaw" i en alm. slagboremaskine?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 09-05-08 21:17

> Der er formentlig for lidt !slaw" i en alm. slagboremaskine?

Det kan komme an på en prøve. Jeg tror dog bare det er boremaskinen der
drejer rundt istedet for bolten :)

Mvh
Jacob

Fra : Brian

Dato : 09-05-08 21:41

Jacob Rungwald wrote:

> Det kan komme an på en prøve. Jeg tror dog bare det er boremaskinen
> der drejer rundt istedet for bolten :)

Gummiarm, eller mangler du instruktioner i at holde ordentligt på en
boremaskine ?

/Brian

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-05-08 22:16

> [...]
> på værksted mandag.
>
> Men du har ikke en ide til om det værktøj jeg leder efter findes ?

Det findes og hedder: Slagskruetrækker.

Søgte på det med Google og første hit har et glimragende billede:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1768663152&n=313479617&pn=313483888

Det er kun for illustrationen jeg har taget netop det link

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 09-05-08 21:00

> Gode dyr er rådne, hvad siger i ?

Opvarmning med "gassen", et godt dask med hammer og så en go stor rørtang
på. Ellers er det fat i bormaskinen og væk med lortet, ved dækskifte vil din
kalibre formodeligt holde så meget på skiven at den ikke falder af navet.

Stef

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 09-05-08 21:10

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> wrote in message

> [...]
> på. Ellers er det fat i bormaskinen og væk med lortet, ved dækskifte vil
> din kalibre formodeligt holde så meget på skiven at den ikke falder af

Problemet med rørtangen er at det bliver ikke et direkte tryk mens jeg
drejer, det er det jeg gerne vil. Ellers et godt bud der jo kan bliver
nødvendigt, jeg vil dog gerne udtømme alle muligheder inden udboringen.

Mvh
Jacob

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 10-05-08 01:03

> Problemet med rørtangen er at det bliver ikke et direkte tryk mens jeg
> drejer, det er det jeg gerne vil. Ellers et godt bud der jo kan bliver
> nødvendigt, jeg vil dog gerne udtømme alle muligheder inden udboringen.

Hvorfor vil du trykke mens du drejer, hvis ikke bolten er løsnet ved at
varme og gi et dask i enden, skal den ha en tur mere. Hvis du trykker mens
du drejer, modarbejder du jo genvindet!

Stef

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 10-05-08 06:34

> [...]
> varme og gi et dask i enden, skal den ha en tur mere. Hvis du trykker mens

For ikke at smadre kærven mere end det er lige nu :) Jeg tror evt problemet
har været der før, og der har vedkommende så ikke skiftet bolten da han fik
den ud, så nu står jeg med en bolt med en ikke 100% god kærv :(

Mvh
Jacob

Fra : Steffen Bechmann Ole~

Dato : 09-05-08 21:09

"Jacob Rungwald" skrev noget bla bla i en meddelelse

Jeg ville give den nogen gevaldige klaps med en hammer, putte den bits i der
passer og banke lidt mere ind på den så den sidder rigtigt godt fast i
bolten, og så skrue den ud.
Hjælper det ikke er det ilt/gas, og så ovennævnte metode en gang mere.

Så må den da overgive sig, ellers er der nok kun at bore den ud.

Jeg har haft mange biler hvor de bolte var knækket. De er der jo kun for
ikke at skiven skal flagre rundt når hjulene er af, da det er hjulboltene
der holder skiven fast på plads.

Mvh/
Steffen Bechmann Olesen
Pugs.dk

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 09-05-08 21:18

"Steffen Bechmann Olesen" <steffen@bechmanns.dk> wrote in message

> Jeg har haft mange biler hvor de bolte var knækket. De er der jo kun for
> ikke at skiven skal flagre rundt når hjulene er af, da det er hjulboltene
> der holder skiven fast på plads.

Ja, det bliver måske også enden på det, men jeg er 90% sikker på at en
trykluftnøgle ville klare det hvis bare man kan få en adapter så jeg kan
smide en bit i den.

Må ned i specialbutikken i morgen og se efter.

Mvh
Jacob

Fra : Steffen Bechmann Ole~

Dato : 09-05-08 21:31

"Jacob Rungwald" skrev i en meddelelse
jeg er 90% sikker på at en
> trykluftnøgle ville klare det hvis bare man kan få en adapter så jeg kan
> smide en bit i den.

Jeg er 90% på den bare drøner rundt og kværner kærven i bolent... been
there- done that....

Prøv med vold først, det kan ikke skade noget, så kan du kyle en luftnøgle
på bagefter hvis det ikke har hjulpet.

Mvh/
Steffen Bechmann Olesen
Pugs.dk

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 09-05-08 21:38

> "Jacob Rungwald" skrev i en meddelelse
> jeg er 90% sikker på at en
>
> Jeg er 90% på den bare drøner rundt og kværner kærven i bolent... been
> there- done that....

Damn.

> Prøv med vold først, det kan ikke skade noget, så kan du kyle en luftnøgle
> på bagefter hvis det ikke har hjulpet.

Jeg har prøvet at banke som en sindssyg på bitten mens den sidder i
bolten/skiven omkring bitten, det har ikke hjulpet en disse, men jeg prøver
lige at varme det op i morgen, og se om det gør en forskel, ellers er det
fat i metalboret, og så ellers bare bore som vinden :)

Det kan være løsningen bare er en større hammer :)

Mvh
Jacob

Fra : Steffen Bechmann Ole~

Dato : 09-05-08 21:39

"Jacob Rungwald" skrev i en meddelelse

>blah blah blah
>
> Mvh
> Jacob

Du kunne også prøve at drive den rundt med en skarp mejsel i kanten af
bolten hoved, det kan nogen gange være nok..

Mvh/
Steffen Bechmann Olesen
Pugs.dk

Fra : KMH

Dato : 09-05-08 21:38

> [...]
> boremaskine ?
>
> Har i ellers andre bud ? Opvarmning med en gasflamme ? Nedkøling med is,

I gamle dage hvor jeg ikke havde råd til andet end at syntes at det var
sjovt og hyggeligt at rode med den slags kunne man få (købe) en
"slagskruetrækker". Den var faktisk ofte en god hjælp i situationer som du
lige "sidder" med.

Men jo, sørme om den slags ikke fåes endnu;
www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2213&Grp=&n=20100
Om der så stadig kan fåes bit's til umbraco...... tjaaa....???

M.v.h.
Kim

Fra : Brian

Dato : 09-05-08 21:57

KMH wrote:

> [...]
> www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2213&Grp=&n=20100
> Om der så stadig kan fåes bit's til umbraco...... tjaaa....???

Ahh... det er sådan en dims. Jeg har haft en ældre model af den slags
liggende i en del år, men har aldrig fattet hvad den skal gavne

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-08 23:32

Bor den ud, skift bremserne på med hjulet og kør :)

Den lille skrue skal du ikke bruge til en disse..

Mvh
Morten

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 10-05-08 06:35

"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote in message
> Bor den ud, skift bremserne på med hjulet og kør :)
>
> Den lille skrue skal du ikke bruge til en disse..

Ja, det bliver også enden på det hvis ikke slagskruetrækkeren klarer det for
mig :)

Mvh
Jacob

Fra : Tom

Dato : 10-05-08 07:17

"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> Bor den ud, skift bremserne på med hjulet og kør :)
>
> Den lille skrue skal du ikke bruge til en disse..

Enig.....på min mondeo sidder der slet ikke sådan noget. Der er kun de 4
hjulbolte til at holde på skiven sammen med fælgen

--
Tom

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 10-05-08 08:24

"Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in message

> "Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Enig.....på min mondeo sidder der slet ikke sådan noget. Der er kun de 4
> hjulbolte til at holde på skiven sammen med fælgen

Skiven falder bare af navet, hvis ikke den bolt holder den indtlil der
kommer hjul på, holder den på plads. Det er selvf kun et problem med en ny
skive, de gamle ruster jo fast, og så er det problem jo løst :)

Mvh
Jacob

Fra : Tom

Dato : 10-05-08 08:52

> Skiven falder bare af navet, hvis ikke den bolt holder den indtlil der
> kommer hjul på, holder den på plads. Det er selvf kun et problem med en ny
> skive, de gamle ruster jo fast, og så er det problem jo løst :)

Hmm kommer vel an på bilmærket. Vil tro at skiven holdes på plads i langt de
fleste biler af bremsekaliberen. Ved Ford stikker der 4 bolte ud og hjulet
bliver spændt fast med møtrikker og ikke bolte

--
Tom

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 10-05-08 13:14

> [...]

> de fleste biler af bremsekaliberen. Ved Ford stikker der 4 bolte ud og
> hjulet bliver spændt fast med møtrikker og ikke bolte

Ja, men på BMW er det omvendt, der spændes boltene ind igennem skive og ind
i navet, dvs det er dækket der holder skiven ind mod hjulet når den lille
bolt ikke er der.

Mvh
Jacob

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 10-05-08 13:17

"Jacob Rungwald" <jacob@*fjern*rungwald.dk> wrote in message

Så kom den af, jeg fandt i Bauhaus en 1/2" top med en 6'er unbraco i den
anden ende. Denne top kom på luftnøglen, og 2 sekunder senere var bolten ude
i et stykke :)

Værktøjet er ind i mellem 90% af arbejdet :)

Tak til naboen for lån af luftnøglen.

Skiverne / klodserne er nu skiftet hele vejen rundt, og det føles som at få
en ny bil igen når man bremser, de gamle var også næsten slidt ned til metal
:)

Samtidig er der kommet et sæt BMW 17" fælge på, men Bridgestone Potenza
RE050, så nu kører den igen som en drøm.

God pinse, og tak for hjælpen til alle der kom med indskud.

Mvh
Jacob