Standard, metal eller mica...
Fra : Grinz

Dato : 08-05-08 21:45

Skal til at købe ny Hyundai i10 bil og så skal man jo også vælge farve
.... men men men, farve viser sig ikke bare at være en farve (jeg er
førstegangskøber).
Man skal/kan også vælge imellem standard, metal eller mica.

Mit spørgsmål er så:
- har disse farvetyper nogen funktionel betydning (bortset fra subjektive
skøn)
- hvilken farve/type holder bedst i pris, når bilen skal sælges igen igen
- har disse farvetyper nogen ekstra omkostning forbundet med sig, evt.
vedligehed/reperation

Alle mulige kommentarer mht. farve/type udover mine spørgsmål er meget
velkomne, hvorfor jeg takker ydmygt på forhånd.
AGA

Fra : Mikael

Dato : 08-05-08 16:13

On 8 Maj, 22:45, "Grinz" <aga...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Alle mulige kommentarer mht. farve/type udover mine spørgsmål  er meget
> velkomne, hvorfor jeg takker ydmygt på forhånd.

Hvis du godt kan lide at vaske bil og i øvrigt synes den er pæn kan du
godt vælge en mørk farve, men skal bilen se ren ud så længe som muligt
skal den være lys, hvid, sølvfarvet eller i den stil. Hvid er ved at
blive en mode farve på biler igen, men det er jo ikke sikkert den er
det når bilen skal sælges igen.

Men køb da den farve du synes der er pænest. Det er da sjovere at have
en bil i den farve man godt kunne tænke sig i 5 år end at købe en
"fornuftsfarve" for at få 5000 mere for bilen om 5 år.

Jeg selv har valgt en sølvfarvet selvom den blå var pænere, men jeg er
også sart omkring hvornår en bil er beskidt og jeg har ikke tiden til
at vaske den flere gange om ugen. (mine biler bliver håndvasket).

Mikael

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 09-05-08 01:08

Grinz skrev:

> [...]
> - hvilken farve/type holder bedst i pris, når bilen skal sælges igen igen
> - har disse farvetyper nogen ekstra omkostning forbundet med sig, evt.

Røde biler falmer, men jeg ville nu nok gøre det igen fordi jeg bedst
kan lide den og fordi den er mere synlig i trafikken. Har hørt at
metallic skulle holde bedre. Er dækket med et lag ekstra klar lak.

--
Niels

Fra : Peter C:

Dato : 09-05-08 21:17

> funktionel betydning

FDM lavede engang en test hvor man fandt ud af at farven har en indvirkning
hvor tydelig bilen er i trafikken. Testen er helt tilbage fra engang i
70´erne, men vores evne til at opfatte farver kan vel ikke have ændret sig,
så den burde gælde endnu.
Næst efter fluoriserende gul, der havde en opmærksomhedsfaktor på 100, kom
hvid, og dernæst lyse farver.
En lys bil skulle altså være mest synlig i trafikken. (jeg tror dog
personligt at vi er ude i peditesser)

Dernæst: Varme på en sommerdag.
Igen ... FDM-test.
Ens type og model biler i forskellige farver parkeres lige længe i solen og
efter et stykke tid måles temperaturen
Værst var: Tomatrød m. vinyltag og sort indtræk ... mener at huske at man
målte over 70 grader
Bedst var hvid med lyst brunt indtræk. Her var temperaturen vist "kun" over
50 grader

> - hvilken farve/type holder bedst i pris, når bilen skal sælges igen igen

Det kommer an på hvad der er mode til den tid, og hvor mange biler der, til
den tid, er tilsalg i "din" farve.
Hvis en forhandler har 5 røde og 1 blå bil i udstillingen vil han måske give
lidt mere for en gul end for en rød mere.
Dog kan man nok sige at hvis du vil gå med livrem og seler så skal du holde
dig til en af de traditionelle farver. Der er altid købere til klassiske
røde, hvide, sorte og sølvfarvede biler, hvorimod årets modefarve "Citrus
Green" eller "African Sand" (et reklameord for metallic-bæ-brun ? ) måske
kan være lidt mere tricky

> - har disse farvetyper nogen ekstra omkostning forbundet med sig, evt.
> vedligehed/reperation

På rigtig lang sigt er det nok nemmere at finde stumper der ikke skal males,
hos en hugger, hvis man holder sig til den samme farve som alle de andre
også valgte for mange år siden, men bortset fra det kan jeg ikke lige komme
på noget.

> Alle mulige kommentarer mht. farve/type udover mine spørgsmål er meget
> velkomne, hvorfor jeg takker ydmygt på forhånd.

Jeg TROR at vi kommer til at se rigtig mange blå i10´ere ... det ligger
allerede i folks underbevidsthed (fra de reklamer der har kørt over skærmen)
at en i10 skal være blå.

MVH Peter C:

Fra : Jan Vennike

Dato : 11-05-08 08:33

"Grinz" <agaaga@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> - hvilken farve/type holder bedst i pris, når bilen skal sælges igen igen

Aaaarrrgghh

Køb da bilen til DIG SELV og IKKE til den næste køber.

Hvor må livet da være surt, hvis det ENESTE man tænker på når man køber et
eller andet er - "Kan jeg komme af med det igen ??"

--
Jan

Remove the cat in the emailaddress to reach me

Fra : Grinz

Dato : 11-05-08 12:50

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Jan
>
> Remove the cat in the emailaddress to reach me

enig med dig, men nu jeg er et sted imellem farveblind og fuldstændig
ligeglad med farven på bilen. Om den så var pink med lyserøde prikker ville
jeg være ligeglad :) Derfor kan jeg ligesågodt forsøge at drage nytte af de
muligheder der forefindes. Iøvrigt: "Af skade bliver man klog, men sjælden
rig" - og mine penge fosser ikke ligefrem ind på kontoen - kun ud ;)