Bilforsikringer - det vilde vesten
Fra : Nicolai

Dato : 08-05-08 16:58

Følgende er postet i dk.forbruger men må have interesse herinde...

En historie fra det virkelige liv...

I sommers købte jeg en ny bil hos SMC. Til den kunne man igennem SMC købe en
Codan bilforsikring som i de 3 første måneder kostede 500,-

Dette tilbud tog jeg naturligvis imod. 3 mdr. senere skulle man så acceptere
at fortsætte, og Codan indsatte automatisk en ind på trin 10, som kostede
gav en årlig pris på ca. 12.000, selvrisiko 5300,-.

Codan lovede, at i tilfælde af en skade ville de koste selvrisikoen, og man
ville som straf blive et år yderligere på eksisterende præmietrin.

Som førstegangsejer er ovenstående pris faktisk ok, fair ville til
sammenligning have 27000,- / år. . .

7 mdr. senere tager jeg på skiferie i Norge, hvor vi dagen før vi skal hjem
ender i isslag, hvor vi med under 20 km/t glider langsomt ned af en bakke
rammer en bil i en rundkørsel. Det hele gik så langsomt at kæresten nåede at
sige "så brems dog" - og jeg nåede at svare "jeg har bremset LÆNGE".

Jeg får en bule i forskærmen, og modparten får en trykket dør. Skaden
anmeldes naturligvis til forsikringen, og stor er overraskelsen da jeg uger
senere får brev fra Codan der fortæller, at skaden er præmiebelastende, og
at jeg udover selvrisikoen på 8200,- ryger 3 trin ned, og dermed skal betale
en MERpris på præmien på 22000,- over 5 år. Samlet pris for en lille bule:
30000,- . . . ?!?

(Som en krølle på halen kan jeg fortælle, at min police hos Codan siger
selvrisiko på 5300,- mens Codan siger 8200,- - så hvis det endte med en sag
vil jeg mene de ville have en ringe sag.)

Beslutningen derefter er ikke svær - jeg betaler skaden selv, og skynder mig
at søge andet forsikringsselskab.

Jeg ringer til Selskab A hvor jeg iøvrigt kom fra - de ville i øvrigt have
19.000 for forsikringen for et år siden. Deres nye pris er nu: 8900,- incl
trinsikring, så man i tilfælde af en skade betaler selvrisiko og som straf
bliver et år yderligere på eksisterende præmietrin. Codan skal nu have 13000
for samme forsikring.

God pris tænker jeg, men shopper alligevel lidt rundt.

Et par dage senere besøger jeg et sæt venner, der fortæller om en fin pris
og en god assurandør hos selskab B. Jeg får navn og nummer og ringer til
ham,

Han siger, at kommer jeg fra trin 10 i Codan kan han lave det til 6900,- -
fint tænker jeg, nu begynder det at ligne noget!

Ringer tilbage til Selskab A, som jeg var meget tilfreds kunde hos inden jeg
grundet deres dyre bilforsikring blev nød til at forlade et år tidligere, og
spørger hvad de kan gøre når jeg nu kommer fra trin 10 hos Codan, snart trin
11 (pr. 1. August) som selskab B skal have 6900,- for...Svaret overrasker
kraftigt. Nu får jeg forsikringen til 4800,- med selvrisiko 2700,-..

Jeg har 2 kommentarer!:

1 - Jeg vidste godt forsikringer var det vilde vesten, men jeg var ikke klar
over det er så grelt at man på en times rundringning kan snakke sig til
elitebilist-status...

2 - Hvorfor kører codan det med at man i tilfælde af skade ryger 3 trin ned.
Det er for det første jo kun en skjult selvrisiko, og for det andet så dyrt
at kunden ingen anden mulighed har end at lade codan betale skaden og så
skynde sig at skifte? Dermed mister Codan jo enhver mulighed for at få sit
tab ind igen med tiden???

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-05-08 18:58

Nicolai wrote:

<snip en masse om forsikringbranchen>

Hold da fast, det må have været en alternativ bil siden den skulle koste
så mange penge.

Jeg er også meget glad for at der på min forsikring kun er en selvrisiko
på ca. 1500kr (ansvar og kasko). Indtil videre har jeg haft brug for dem
3 gange uden at være direkte årsag til det (rep af stenslag, ingen
selvrisiko; rudeudskift pga. stenslag der ikke kunne udbedres, betalte
selvrisiko, hærværk på bil, ingen selvrisiko da det var seriehærværk
(mindst en anden bil var også ramt, samlet omkostning 11000.

Og så giver jeg "kun" 5500 totalt hvilket ser ud til at være ok som
30årig ung gut med 7års ancienitet.

Thomas
kunde ved idaforsikring.dk

Fra : Nicolai

Dato : 08-05-08 19:13

> Hold da fast, det må have været en alternativ bil siden den skulle koste
> så mange penge.

Nej - uden anciennitet koster det kassen...

> Og så giver jeg "kun" 5500 totalt hvilket ser ud til at være ok som 30årig
> ung gut med 7års ancienitet.

Så skal jeg være tilfreds med mine 4800,- for ligeledes 30 år og 11 mdr
anciennitet

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-05-08 21:00

Nicolai wrote:

> Nej - uden anciennitet koster det kassen...

> Så skal jeg være tilfreds med mine 4800,- for ligeledes 30 år og 11 mdr
> anciennitet

Jep, må man spørge til hvilket selskab det er hos? Det er absolut en fin
deal.

Thomas

Fra : Nicolai

Dato : 08-05-08 21:36

> Jep, må man spørge til hvilket selskab det er hos? Det er absolut en fin
> deal.

Det er underordnet - det var selve "konceptet" der er røveri

Fra : Frederik C

Dato : 10-05-08 12:32

Da Frederik køber sin første bil Subaru Legacy 1,8 DL med 11 på bagen,
ringer Frederik til Tryg. Frederik får her at vide, at han skal betale ca.
17.000,00 i årligt ansvar. Frederik ringer af...

Frederik ringer igen til Tryg og nævner, at han er ansat i en virksomhed,
som har en gruppeaftale med Tryg. Frederik får herefter tilbudt samme
forsikring som nystartet til 3200,00.

Så ja, det er mildest talt en jungle.

Efter 4 år, har Tryg så tjent 4x3200 kr.

Mvh.

Frederik

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 10-05-08 22:59

> Frederik ringer igen til Tryg og nævner, at han er ansat i en virksomhed,
> som har en gruppeaftale med Tryg. Frederik får herefter tilbudt samme
> forsikring som nystartet til 3200,00.

Tjo... men det kunne jo også være, at Frederik om en måned er skyld i, at en
bus med 40 skoleelever kører galt. Frederik skal ikke selv betale ca. 80
mio. i erstatning. Tryg har tabt en hel del på Frederik.

Mvh

Jasper

Fra : Frederik C

Dato : 11-05-08 12:26

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i
meddelelsen news:48261ab6$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> en bus med 40 skoleelever kører galt. Frederik skal ikke selv betale ca.
> 80 mio. i erstatning. Tryg har tabt en hel del på Frederik.

Du har helt ret. Derfor har man den self. også. Men for langt de fleste er
bilforsikringen jo en underskudsforretning.

(Heldigvis)

Mvh.

Frederik

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 12-05-08 22:53

> Du har helt ret. Derfor har man den self. også. Men for langt de fleste er
> bilforsikringen jo en underskudsforretning.

Det er faktisk først inden for de sidste 2-3 år, at bilforsikringen er
blevet en "ok" forretning for forsikringsselskaberne. I de sidste mange år
inden da, var det en meget skidt forretning. Det er også derfor at det
nærmest var umuligt at tegne en kaskoforsikning på bilen, hvis man kun havde
den, og ikke to andre typer af forsikring.

Mvh

Jasper