Benzinpriserne amok
Fra : me_marco

Dato : 07-05-08 14:46

Torsdag stiger benzinprisen med 30 øre og kommer dermed over 11 kr.
Det er sgu snart ikke sjovt længere.

Fra : -= JF =-

Dato : 07-05-08 21:48

me_marco skrev:
> Torsdag stiger benzinprisen med 30 øre og kommer dermed over 11 kr.
> Det er sgu snart ikke sjovt længere.
Hvis du spørger mig, så er det sateme længe siden at det har været sjovt
at tanke :-/

--
Mvh. John

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-08 22:11

> Hvis du spørger mig, så er det sateme længe siden at det har været sjovt
> at tanke :-/

Nede i 80'erne kan jeg huske benzinpriser omkring 7 kroner.
.... det var mange penge dengang, som man siger

http://www.business.dk/article/20080321/transport/703210014/

"Efter skat svarer det nogenlunde til, at man i dag skal arbejde syv
minutter får at få råd til en liter benzin."
<cut>
"Tilbage i sommeren 1981 skulle den gennemsnitlige dansker arbejde præcis
dobbelt så lang tid for at kunne købe en liter benzin"
<cut>
"»Oven i hatten kommer så, at bilerne i dag kører noget længere på literen"

Men det er da mega sure penge at komme af med under alle omstændigheder !

tpt

Fra : -= JF =-

Dato : 07-05-08 22:20

Troels Thomsen skrev:
> [...]
> <cut>
> "»Oven i hatten kommer så, at bilerne i dag kører noget længere på literen"

Jow jow - og på samme måde koster en håndbajer i dag kun ca. halvdelen
af hvad den kostede for 20 år siden - men sådan er der jo ikke rigtigt
nogen der tænker i praksis.

Jeg synes sgu at det gør ondt i mulvarpen når man skal bløde omkring
600,- for en tankfuld benzin.

Man kunne selvfølgelig støve en gammel Puch Maxi op på Den Blå Avis. Så
kan man vel køre til og fra arbejde et lille års tid for 600,- og
så kun tage bilen når man skal lufte fruentimmeret og afkommet.

--
Mvh. John

Fra : OZ3BTO

Dato : 08-05-08 16:41

"-= JF =-" <null@null.null> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mvh. John
>
> The only reason I would take up exercising is
> so that I could hear heavy breathing again.

Netop det vi har gang herhjemme

Konen køre på en aprillia classic (45er med gear) .. den klare 30-35km/l
Jeg selv har en typhoon 45er scooter der også køre min 30km/l

Terranoen står bare i et hjørne af haven

Fra : Kasper Hansen [Bruxe~

Dato : 07-05-08 22:16

>Torsdag stiger benzinprisen med 30 øre og kommer dermed over 11 kr.
>Det er sgu snart ikke sjovt længere.

Hvis det kan trøste, har det længe kostet over 11 kr hernede - lidt over 1,5
euro... Til gengæld må staten virkelig gøre en indsats for billig diesel
hernede, for den er nede omkring 1,30 eur. Og som jeg forstår det, er
dieselen i DK ved at være samme pris som benzin? Til trods for markant
lavere afgift på dieselen...

Jeg har valgt at købe en bil, som jeg synes er fed at køre i - så er det
lidt nemmere at acceptere, når sparebøssen skal tømmes ved hver optankning.

/Kasper Hansen

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 07-05-08 22:48

>Torsdag stiger benzinprisen med 30 øre og kommer dermed over 11 kr.
>Det er sgu snart ikke sjovt længere.

Nej, det er sgu noget svineri. Vi er jo mange der rent faktisk er
afhængelige af bilen, og ikke bare kan tage det pisse miljørigtige S-tog, da
det ligger 450 km. fra nordjylland! Så jeg er opkasten nær, når politikerne
prædkier for at fremme den kollektive trafik.

Jeg læste for nyligt, da dielselen "kun" kostede 10 kr. / l, at staten
propper 4,5 krone i lommen for hver liter! Mon ikke at det er på tide, at
man opkræver en mindre procentdel i afgift for brændstoffet. Vi har i dag to
biler der begge kører 25-30.000 km/årligt. 80 % af det er ren arbejdskørsel.

I ren protest, mod det de kalder en "ansvarlig miljøpolitik",(men som rent
faktisk er et nydeligt bidrag til statskassen) ville jeg den dag i morgen,
med glæde hælde ren svine-gylle på bilerne (hvis det var muligt), og sende
det hele, ubehandlet, ud i stratosfæren! Så kunne det være, at de ville
slække lidt på afgifterne på den lidt mere "renlige" diesel.

/Jasper

Fra : Tina & Allan Fosborg

Dato : 08-05-08 07:06

Tja, det vil jeg give dig ret i!

Men der bliver nok ikke ændret noget som helst omkring disse forhold. Typisk
dansk!

Og nu er det snart sommerferie. Så stiger benzinpriserne yderligere...

Hilsen Allan

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:482223e5$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-05-08 09:50

Og diesel falder... wuhuuu!! )

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-05-08 08:01

Jasper Norman Ahrensbach wrote:

> [...]
> det ligger 450 km. fra nordjylland! Så jeg er opkasten nær, når politikerne
> prædkier for at fremme den kollektive trafik.

Hvis du er afhængig af den, så vil jeg hævde at du enten burde få
arbejdsgiver til at betale brændstoffet eller at du selv har gjort dig
afhængig. Hvis prisen er et problem for dig, så er det op til dig at
løse det.

--
vh
Torben

Fra : -= JF =-

Dato : 08-05-08 16:46

Torben Scheel skrev:

> Hvis du er afhængig af den, så vil jeg hævde at du enten burde få
> arbejdsgiver til at betale brændstoffet
Det kan sgu da aldrig være arbejdsgiverens problem at man vælger at
bosætte sig i drømmehuset - som tilfældigvis ligger mange kilometer væk
fra drømmejobbet!

> eller at du selv har gjort dig afhængig.
Ja, naturligvis har man selv gjort sig afhængig!

--
Mvh. John

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-08 17:55

-= JF =- <null@null.null> skrev :

>Det kan sgu da aldrig være arbejdsgiverens problem at man vælger at
>bosætte sig i drømmehuset - som tilfældigvis ligger mange kilometer væk
>fra drømmejobbet!

Hvad er det for en virkelighedsfjern verden du lever i ?

Mange arbejdsgivere er nødt til at lokke folk til, på den ene eller
den anden måde - herunder kan det sagtens være et emne med transport

--
Jan_stevns

Fra : -= JF =-

Dato : 08-05-08 19:29

jan_stevns skrev:
> Hvad er det for en virkelighedsfjern verden du lever i ?
Den er såmænd ikke mere virkelighedsfjern end 30 år i det pulveriserende
arbejdsliv gør den tel!

> Mange arbejdsgivere er nødt til at lokke folk til, på den ene eller
> den anden måde - herunder kan det sagtens være et emne med transport
Jamen, det er vi da enige om!
Mange arbejdsgivere giver tilskud til kantine, eller tilbyder gratis
kantineordninger - men det er sgu stadig ikke arbejdsgiverens problem om
du har mad i sækken.

Jeg har et job hvor jeg kan forhandle mig til bl.a. transport - men
mange er stadig i den situation at de bor langt fra arbejdspladsen, og
har et job der ikke åbner mulighed for at få andet end mindsteløn og ½
times frokostpause med egen madpakke - og så nytter det ikke meget at
sige som Torben gjorde...

--
Mvh. John

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-05-08 20:43

-= JF =- wrote:

> [...]
> har et job der ikke åbner mulighed for at få andet end mindsteløn og ½
> times frokostpause med egen madpakke - og så nytter det ikke meget at

Jeg vil ikke falde i grøften med at citere BJ's berømte "Det er
samfundets skyld" satirer - men jeg mener dog at man altid er bedre
tjent med at tage ansvaret på egne skuldre i stedet for at buldre over
den store stygge "stat" det "stjæler" fra en. Har man ikke haft evnerne
eller af andre grunde ikke brugt muligheden for billig uddannelse, må
man, hvis brændstof er for dyrt, ty til alternativ transport, skifte job
eller flytte. Der er jo reelt de muligheder man har. At føle sig
forfulgt af staten her til lands er den forkælede måde at frasige sig
ansvaret på - det fører kun til mavesår.

--
vh
Torben

Fra : Per Hagemann

Dato : 10-05-08 18:14

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> skyld" satirer - men jeg mener dog at man altid er bedre tjent med at tage
> ansvaret på egne skuldre i stedet for at buldre over den store stygge

Der er vel et kollektivt ansvar for at have stemt på skatteplyndrende
politikere. Men den nuværende stigende benzinpris modvirkes af de høje
literafgifter. Faktisk er benzinafgifterne faldet voldsomt relativt set, så
de nu udgør under halvdelen af prisen (kulbrinteskatten ikke medtaget).

> [...]
> flytte. Der er jo reelt de muligheder man har. At føle sig forfulgt af
> staten her til lands er den forkælede måde at frasige sig ansvaret på -

Presset på skatteyderne er generelt lettet en smule i de sidste år, men
endnu er Danmark nok det land i verden som brandbeskatter bilisterne i
højeste grad. Brændstofs- og ejerafgifterne rammer socialt skævt, mens en
høj registreringsafgift ikke hindrer fattige i at have bil.

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 08-05-08 23:40

> [...]
> arbejdsgiver til at betale brændstoffet eller at du selv har gjort dig
> afhængig. Hvis prisen er et problem for dig, så er det op til dig at løse

Det er dog noget værre sludder! Jeg får naturligvis kørselspenge. Men hvad
betyder det? Hvis jeg er vant til at få 140.000 i kørsel om året, hvor
dieselen koster mig 25.000,- er det sgu da træls hvis diesel udgiften
pludselig er 35.000,- For mig at se, har nogen pludselig snuppet 10.000,-
fra min lomme? Og tro mig.... staten tager i forvejen rigeligt!

Naturligvis er prisen et problem. Med mindre du kører 5.000 om året, eller
har vundet i lotto, vil du vel heller betale 8 kr /l end 11 kr /l?

Og jeg tvivlet meget på, at der er ret mange arbejdsgivere der er villige
til at kompensere for oliepriser og stigende leveomkomstninger. Hvis jeg var
en uundværlig statsansat, ville der sandsynligvis være noget der hed
"olieknaphedsundtagelselstilstandsbidrag med ret til procentvis tillæg til
pensionen"

/Jasper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-05-08 04:59

Jasper Norman Ahrensbach skriver:

> [...]
> betyder det? Hvis jeg er vant til at få 140.000 i kørsel om året, hvor
> dieselen koster mig 25.000,- er det sgu da træls hvis diesel udgiften

Så må du til at køre pænt og spare på dieselen.

> For mig at se, har nogen pludselig snuppet 10.000,-
> fra min lomme? Og tro mig.... staten tager i forvejen rigeligt!

40% af indkomsten, så så slemt er det heller ikke.
Ellers tjener du for meget....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 09-05-08 19:35

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> 40% af indkomsten, så så slemt er det heller ikke.
> Ellers tjener du for meget....

21% af os betaler idag topskat - det er ikke længere noget man skal tjene
meget for at få lov til.

Noget helt andet; nævnte du ikke engang, at du kører den eneste sorte Schur
Touran ?
Isåfald spottede (og overhalede ) jeg dig igår på E45 nordgående, lige
inden Hedensted.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-05-08 19:48

Brian skriver:

> 21% af os betaler idag topskat - det er ikke længere noget man skal tjene
> meget for at få lov til.

Jo over 30.000/md. 4/5 af befolkningen tjener ikke så meget.

> Noget helt andet; nævnte du ikke engang, at du kører den eneste sorte Schur
> Touran ?

Nej, vi er 2.......(den anden holder ferie i denne uge).

> Isåfald spottede (og overhalede ) jeg dig igår på E45 nordgående, lige
> inden Hedensted.

Lige omkring klokken 16.10 ?
Den er god nok - der var jeg på vej hjem fra Sjælø.

Fra : Brian

Dato : 09-05-08 20:07

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Brian skriver:

> Jo over 30.000/md. 4/5 af befolkningen tjener ikke så meget.

Så ser vi forskelligt på det - 30.000 om måneden er jo ikke en usandsynlig
høj løn.

> Nej, vi er 2.......(den anden holder ferie i denne uge).

> Lige omkring klokken 16.10 ?
> Den er god nok - der var jeg på vej hjem fra Sjælø.

Det har jo nok været dig så. Jeg nåede lige at overhale og køre et par
kilometer med god fri bane, hvorefter der samlede sig en masse trafik, og
den sorte Touran endte bagved mig igen, til jeg kørte af ved Horsens V.

Din venstre forlygte står lidt højt, og dit blinklys er periodisk i udu

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-05-08 21:34

Brian skriver:

> Så ser vi forskelligt på det - 30.000 om måneden er jo ikke en usandsynlig
> høj løn.

Nej, men en god løn som 4/5 af befolkningen ikke har opnået.

Kan man ikke leve men 2 indkomster under topskatten har man godtnok
spændt sig selv hårdt for.

> Det har jo nok været dig så. Jeg nåede lige at overhale og køre et par
> kilometer med god fri bane, hvorefter der samlede sig en masse trafik, og
> den sorte Touran endte bagved mig igen, til jeg kørte af ved Horsens V.

Sådan er det, jeg kører jo ganske roligt og kommer lige så hurtigt frem

> Din venstre forlygte står lidt højt,

Jeg skal nævne det for værkstedet når den skal ind den 30. til 60kkm's
eftersyn....

> og dit blinklys er periodisk i udu

Arrrh, kan det passe ?

Uanset hvad, næste gang giver du lige et "håndtegn" ikk?
Hvad slæde har du at befordre dig i ?

Fra : Brian

Dato : 09-05-08 21:54

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Kan man ikke leve men 2 indkomster under topskatten har man godtnok
> spændt sig selv hårdt for.

Det er jeg ikke uenig i. Men når 1/5 betaler en skat der blev betegnet som
en rigmandsskat ved indførslen, er der noget galt.

> Sådan er det, jeg kører jo ganske roligt og kommer lige så hurtigt
> frem

Tjaa, da jeg overhalte dig, var der jo frit syn frem, og jeg ville gerne
hjem.

> Jeg skal nævne det for værkstedet når den skal ind den 30. til 60kkm's
> eftersyn....

> Arrrh, kan det passe ?

Så absolut - der blev ikke blinket ved vognbaneskift, da du fandt din plads
i pensionistbanen og lod mig komme forbi.

Ærlig talt lagde jeg mærke til det, fordi det var en sort Schur vogn, og jeg
kunne huske noget omkring din færden i sådan en.

> Uanset hvad, næste gang giver du lige et "håndtegn" ikk?

Jow da

> Hvad slæde har du at befordre dig i ?

Sort Saab 9-3 af den nye generation. Af den grund er dit manglende blink
tilgivet - den er frygtindgydende at have i bakspejlet

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-05-08 22:00

Brian skriver:

> Det er jeg ikke uenig i. Men når 1/5 betaler en skat der blev betegnet som
> en rigmandsskat ved indførslen, er der noget galt.

Ja 1/5 af befolkningen er rige......

> Så absolut - der blev ikke blinket ved vognbaneskift, da du fandt din plads
> i pensionistbanen og lod mig komme forbi.

Der lå vel en lavtflyvende raket der ikke var i tvivl om mine
intentioner

> Ærlig talt lagde jeg mærke til det, fordi det var en sort Schur vogn, og jeg
> kunne huske noget omkring din færden i sådan en.

Man skal passe på, hvad man skriver

> Jow da

Godt

> Sort Saab 9-3 af den nye generation.

Godt, så når en fyr i sådan en giver håndtegn kan det være dig.

> Af den grund er dit manglende blink
> tilgivet - den er frygtindgydende at have i bakspejlet

Hellere i bakspejlet end at sidde inde i den bag instrumentpanelet - vi
er heldigvis forskellige.

Fra : Brian

Dato : 10-05-08 09:39

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Brian skriver:

> Ja 1/5 af befolkningen er rige......

Jeg er ikke i tvivl om at du mener hvad du skriver - men så har vi også
forskellige definitioner af rigdom

> Godt, så når en fyr i sådan en giver håndtegn kan det være dig.

Kommer an på hvordan du kører på det givne tidspunkt...

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-05-08 19:58

Brian skriver:

> Jeg er ikke i tvivl om at du mener hvad du skriver - men så har vi også
> forskellige definitioner af rigdom

Jeps.

Til trods for vores forholdsvis lave indkomst føler jeg mig sku også
"rig".

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-05-08 22:22

>Så ser vi forskelligt på det - 30.000 om måneden er jo ikke en usandsynlig
>høj løn.

Ikke? (og nej jeg tjener ikke så meget.. hvis så kørte jeg fanme
ikke Kia).

Fra : Jan Vennike

Dato : 10-05-08 07:37

> Ikke? (og nej jeg tjener ikke så meget.. hvis så kørte jeg fanme
> ikke Kia).

Tja

Et spørgsmål om priotering.

Ligger væsentlig over de 30k - men kører rundt i en 7 år gammel Lupo der
lige har rundet de 180 kkm.

Til gengæld har jeg en (næsten) hjemmegående kone, som har en 4 år gammel
Mazda Premacy til alle ungerne og eget hus.

--
Jan (som arbejder i 6000)

Remove the cat in the emailaddress to reach me

Fra : TJ

Dato : 10-05-08 08:24

On Fri, 09 May 2008 23:21:54 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Ikke? (og nej jeg tjener ikke så meget.. hvis så kørte jeg fanme
>ikke Kia).

Næh, for så ville du have råd til en rigtig Hyundai... ; )

--
Now YouSee it. Now You don't.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-05-08 15:56

On Sat, 10 May 2008 09:24:00 +0200, TJ <pomanden@hotmail.com> wrote:

>Næh, for så ville du have råd til en rigtig Hyundai... ; )

Åhhh for den da.. ja det kan jeg godt se )

Fra : Brian

Dato : 10-05-08 09:35

Martin Johansen [6000] wrote:

> Ikke? (og nej jeg tjener ikke så meget.. hvis så kørte jeg fanme
> ikke Kia).

Du må lære at tale for din sag til lønforhandlingerne

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-05-08 15:56

On Sat, 10 May 2008 10:34:48 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Du må lære at tale for din sag til lønforhandlingerne

Den klarer tillidsmanden når vi har lønforhandlinger

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-05-08 19:58

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Den klarer tillidsmanden når vi har lønforhandlinger

Ja, du skal lære at klare det selv....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-05-08 02:26

On Sat, 10 May 2008 20:58:22 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>"Martin Johansen [6000]" skriver:

>Ja, du skal lære at klare det selv....

Ikke hvor jeg er nu.. der er ikke så meget at rafle om.

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-05-08 07:06

> [...]
> pludselig er 35.000,- For mig at se, har nogen pludselig snuppet 10.000,-
> fra min lomme? Og tro mig.... staten tager i forvejen rigeligt!

Hvem er "staten"? Der er ingen der går i dine lommer vedr. brændstof
- du er selv herre over om du køber noget til privat brug. Din
arbejdskørsel lyder i øvrigt som en overskudsforretning, så hvad piver
du egentlig over?

> Naturligvis er prisen et problem. Med mindre du kører 5.000 om året, eller
> har vundet i lotto, vil du vel heller betale 8 kr /l end 11 kr /l?

Selvfølgelig. Men strammer budgettet er der masser af muligheder for at
gøre sig uafhængig. Her er én løsning :
http://www.scheel.net/HPV/ElFocus/index.htm
At pive over at prisen stiger kan næsten kun ende med at man bliver
temmelig indebrændt. Det er på tide at se efter alternativer. Det kan
være andre transportmidler, en flytning lokalt, eller flytning til et
regime der harmonerer bedre med mavesyren.

> [...]
> en uundværlig statsansat, ville der sandsynligvis være noget der hed
> "olieknaphedsundtagelselstilstandsbidrag med ret til procentvis tillæg til

Arbejdsstyrkens pris er udbud og efterspørgsel. De fleste har en
lønregulering årligt der kompenserer for øgede leveomkostninger. Har du
ikke det, bør du måske overveje at skifte job, eller at opkvalificere dig.

Min pointe er at du er selv herre over hvordan du agerer i det samfund
du har valgt at leve i, og din frihed som vesterlænding er enorm. Er du
utilfreds, så gør noget ved din situation, alt andet er dødfødt og fører
kun til dårligt humør og mavesår.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-08 13:30

On Fri, 09 May 2008 08:05:53 +0200, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

> [...]
>du har valgt at leve i, og din frihed som vesterlænding er enorm. Er du
>utilfreds, så gør noget ved din situation, alt andet er dødfødt og fører

Den er dælme for letkøbt,skulle folk så sælge deres huse hive børnene
ud af skoler og institutioner for at flytte nærmere arbejdet,og hvis
så ens modpart arbejde lokalt tja så skal han/hun så lige have nyt
job,så den med at man selv bestemmer er bare en så tynd kop
venstrekaffe.

/gubbi

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-05-08 13:40

gubbi wrote:

> [...]
> så ens modpart arbejde lokalt tja så skal han/hun så lige have nyt
> job,så den med at man selv bestemmer er bare en så tynd kop

Letkøbt at selv tage ansvar i modsætning til at skyde skylden for alle
ulykker på staten? Komisk.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-08 16:26

>Letkøbt at selv tage ansvar i modsætning til at skyde skylden for alle
>ulykker på staten? Komisk.

Se Torben,der var den igen "selv at tage ansvar",menigmand kan da ikke
gøre en hujende fis ved denne situation,sådan er det bare,hvis mælken
stiger ja så må man drikke mindre af det når kødprisen går op så spis
mindre kød,når børnehaverne stiger,lad være med at få børn osv,det kan
hverken staten eller vi andre være tjent med lad os da forsøge at
holde alle dem der nu er kommet i arbejde igang og ikke skubbe til
inflationen,for det er præcis det der vil ske hen ad vejen.

/gubbi

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-05-08 17:56

gubbi wrote in news:hoq824995ks7it744o11llkgirvk6bftsg@4ax.com:

> [...]
> stiger ja så må man drikke mindre af det når kødprisen går op så spis
> mindre kød,når børnehaverne stiger,lad være med at få børn osv,

Jeg tror lige præcis du misser Torbens pointe.

I Vesten har vi netop langt flere muligheder end de scenarier du beskriver
ovenfor.

I fattige lande er det rigtigt: Stiger prisen på ris så må man spise
mindre. Derfor oplever du også nærmest borgerkrigslignende optøjer når det
sker.

Men stiger mælken herhjemme, så er der da ingen der reelt bliver truet på
deres mælkeforbrug. Vi køber bare lidt mindre fredagsslik, dropper en
biftur eller lignende.

Enig, når brændstof stiger er det en betydelig merudgift. Men det var i
forvejen en stor udgift. Så mulighederne for at tilpasse sig er store. Man
frigiver ret voldsomme ressourcer hvis man f.eks. sælger sin bil.

Nogle kan nøjes med at droppe vinen til maden. Nogen finder et job tættere
på. Andre holder en kortere skiferie.

Pointen var at vi stadig har mulighed for selv at prioritere i Vesten.

Men vi er off topic.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-05-08 18:29

gubbi skriver:

> Se Torben,der var den igen "selv at tage ansvar",menigmand kan da ikke
> gøre en hujende fis ved denne situation,

Det kan han da.

Jasper kunne eksempelvis sælge sin store Mercedes og købe sig en Lupo
3L.

> sådan er det bare,hvis mælken stiger ja så må man drikke mindre af det

Sludder, man betaler bare, eller skærer ned på noget andet.

> det når kødprisen går op så spis mindre kød

Hvorfor ?

> når børnehaverne stiger,lad være med at få børn osv,

What ?

> [...]
> holde alle dem der nu er kommet i arbejde igang og ikke skubbe til
> inflationen,for det er præcis det der vil ske hen ad vejen.

Jeps, i det sekund du forlanger mere i løn, er du med til at skabe
inflationen - så husk det.....

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-08 19:41

>Jeps, i det sekund du forlanger mere i løn, er du med til at skabe
>inflationen - så husk det.....
>

>Klaus

Klaus har det helt og aldeles forbigået din opmærksomhed hvor meget
varene er steget i Danevang? Og det er ikke alle som kører
Mercedes.Jeg er da personligt ikke ramt men kan i modsætning af nogle
her sagtens sætte mig ind i at der er problemer med at få dagligdagen
til at hænge sammen for mange.

/gubbi

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-05-08 19:52

gubbi skriver:

> Klaus har det helt og aldeles forbigået din opmærksomhed hvor meget
> varene er steget i Danevang?

Jo - og lønningerne.

> Og det er ikke alle som kører Mercedes.

Jasper (som startede denn tråd) gør.

> Jeg er da personligt ikke ramt men kan i modsætning af nogle
> her sagtens sætte mig ind i at der er problemer med at få dagligdagen
> til at hænge sammen for mange.

Klart, når nu man har investeret 2,5 millioner i hus/lejlighed og har 2
biler.

Jeg er ked af at sige det, men langt de fleste er sku selv skyld i det.
Jeg tjener ikke voldsomt og det gør min kone heller ikke, men vi har
alligevel rigeligt til at kunne sætte en god slat penge til side hver
måned - til trods for hus og barn og bil. Jeg har bare for mange år
siden lært at sætte tæring efter næring - modsat en stor del af den
danske befolkning der har belånt sig op over begge ører.

Fra : Jan Vennike

Dato : 09-05-08 20:23

> [...]
> siden lært at sætte tæring efter næring - modsat en stor del af den
> danske befolkning der har belånt sig op over begge ører.

Det er jo det.

Var det ikke noget med at danskerne brugte 104 % af hvad de tjente sidste år
???

Og det fordi at det kan godt være det går RIGTIG godt i danmark - men det er
bare ikke godt nok, så derfor belåner vi liiige de sidste millimeter af
skorstenen.

Og jo, de fleste er sgisme selv skyld i det - der er jo absolut ikke nogen
der siger man SKAL bo hvor hsene koster 3-4 millioner - mindre kan sagtens
gøre det

--
Jan

Remove the cat in the emailaddress to reach me

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-05-08 21:50

Jan Vennike skriver:

> Var det ikke noget med at danskerne brugte 104 % af hvad de tjente sidste år
> ???

Måske, her i huset er vi ikke en af gennemsnittet hvad det angår.

> Og det fordi at det kan godt være det går RIGTIG godt i danmark - men det er
> bare ikke godt nok, så derfor belåner vi liiige de sidste millimeter af
> skorstenen.

Ellers tak, om et par måneder er huslånet på knapt 600.000, kommunen har
lige vurderet huset til 1,7 mill. Om 14 år (måske 10, hvis vi lægger lån
om) er huset vores og alle de penge der i dag går til afdragene er
pensionsopsparingen.....

> Og jo, de fleste er sgisme selv skyld i det - der er jo absolut ikke nogen
> der siger man SKAL bo hvor hsene koster 3-4 millioner - mindre kan sagtens
> gøre det

Intet problem. Er man så, så heldig at man kan bo lidt ude på bøhlandet
og lade ens arbejdsplads være den ene bil, så hjælper det lidt på det.

Fra : Jan Vennike

Dato : 10-05-08 07:32

> [...]
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Har det på nøjagtig samme måde.

Har nogle venner, som har masser af penge - for de har konverteret deres lån
til pauselån.

Og de kalder mig konservativ, fordi jeg ikke vil gøre det samme.

Lad os se om 13 år, når jeg har betalt mit hus, hvem der SÅ griner.

Banken har også flere gange forsøgt at forklare mig at jeg kunne få flere
penge ved at lægge vores lån om til et 30 års lån - så må jeg jo ligesom
forklare at så er jeg 72 år - og jeg vil gerne have lidt penge til den tid.

--
Jan

Remove the cat in the emailaddress to reach me

Fra : Mogens

Dato : 10-05-08 11:50

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> penge ved at lægge vores lån om til et 30 års lån - så må jeg jo ligesom
> forklare at så er jeg 72 år - og jeg vil gerne have lidt penge til den

De lever sikkert blot livet, mens de har det. Ingen ved, hvad der sker, og
det må være træls at have sparet et helt liv for ikke at have mulighed for
at anvende pengene i "den anden ende" !

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-08 12:07

On Sat, 10 May 2008 10:50:15 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

> [...]
>det må være træls at have sparet et helt liv for ikke at have mulighed for

Det er da ikke at foragte at kunne købe sig et par alu fælge og
lavprofildæk til rollatoren )

/gubbi

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-05-08 20:06

Mogens skriver:

> De lever sikkert blot livet, mens de har det. Ingen ved, hvad der sker, og
> det må være træls at have sparet et helt liv for ikke at have mulighed for
> at anvende pengene i "den anden ende" !

Hvorfra ved du om Jan ikke "lever livet mens han har det" ?

Fra : Mogens

Dato : 10-05-08 22:28

> Hvorfra ved du om Jan ikke "lever livet mens han har det" ?

Det ligger i overført betydning mellem linierne i hans skriv - at han kunne
få mere ud af det her og nu, hvis han gjorde det som de andre. Jeg tror
godt, du ved, hvad jeg mener...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-05-08 22:29

Mogens skriver:

> Det ligger i overført betydning mellem linierne i hans skriv - at han kunne
> få mere ud af det her og nu, hvis han gjorde det som de andre. Jeg tror
> godt, du ved, hvad jeg mener...

Jeg lever selv lidt som Jan, jeg mangler ikke noget.

Fra : Mogens

Dato : 10-05-08 22:34

> Jeg lever selv lidt som Jan, jeg mangler ikke noget.

Det var ikke pointen - pointen er, at man kan risikerer at dø, inden man når
at bruge pengene...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-05-08 22:34

Mogens skriver:

> Det var ikke pointen - pointen er, at man kan risikerer at dø, inden man når
> at bruge pengene...

Hvilke penge?
Dem man undgår at betale i renter og afgifter ved ikke at lægge lånene
om?

Fra : Mogens

Dato : 11-05-08 06:00

> Hvilke penge?

Dem man samler i bunke, Klaus. Prøv at læse hvad manden skriver igen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-05-08 06:22

Mogens skriver:

> Dem man samler i bunke, Klaus. Prøv at læse hvad manden skriver igen

Manden skriver at om 13 år er han færdig med at betale sit hus, hvorimod
andre er meget længere om det, da de har pauset deres lån for at skrue
deres forbrug i vejret.

Han har ikke samlet nogen i bunke.

Fra : Jan Vennike

Dato : 11-05-08 07:56

-- "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
meddelelse news:48268279.53691FD9@du.kan.finde.den...
> [...]
>
> Han har ikke samlet nogen i bunke.
>
> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Problemet er at jeg ikke "samler til bunke" - jeg betragter blot ikke
friværdi i min bolig som en formue og det er DER forskellen ligger mellem
mig og RIGTIG mange andre.

---
Jan

Remove the cat in the emailaddress to reach me

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-05-08 21:14

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> De lever sikkert blot livet, mens de har det. Ingen ved, hvad der sker, og
> det må være træls at have sparet et helt liv for ikke at have mulighed for
> at anvende pengene i "den anden ende" !

Lev hver dag som det var den sidste,
men aldrig så du behøver at frygte imorgen.

Der er mange måder at fortolke det på

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 10-05-08 00:04

> Jasper (som startede denn tråd) gør.

Det har bestemt ikke noget at gøre med Mercedes eller ej. Der findes mange
andre biler der kører mindre på literen end den. (konens Sporsvan fx De
10.000 ekstra til diesel om året, kommer jeg mig nok også over, men det er
mere pincippet i det hele. Eller rettere sagt... hvad jeg troede princippet
var! Det viser sig, at jeg er helt galt på den. Jeg troede at når olien
steg, tjente staten mere. Men jeg læste i Motor, at staten rent fakisk har
sat afgiften på brændstof ned, for at kompensere for den stigende pris. Og
det var sådan set det, jeg i første omgang brokkede mig over, at den ikke
gjorde. (shame on me!).

Men hvad jeg til gengæld ikke forstår er, at der tilsynelade er mange, der
gladeligt vil betale hvad som helst for en liter benzin / diesel? Det svarer
et eller andet sted til, at hvis realkreditrenten stiger til 18% og man
vover at stille spørgsmålstegn ved dette, får besked på, at det bare ikke
nytter noget at klynke? Jeg er helt enig i, at hvis man har en bil med en V8
motor, véd man at det koster kassen, men med en diesel bil der kører ca.
14 -15 / l er der i nogen grad tale om en "fornuftsbil", og 1.000,- kr.
ekstra om måneden, kunne jeg da godt bruge bedre.

Mvh

Jasper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-05-08 06:26

Jasper Norman Ahrensbach skriver:

> Det har bestemt ikke noget at gøre med Mercedes eller ej. Der findes mange
> andre biler der kører mindre på literen end den. (konens Sporsvan fx

Det er eddermanme også hendes egen skyld

> Men hvad jeg til gengæld ikke forstår er, at der tilsynelade er mange, der
> gladeligt vil betale hvad som helst for en liter benzin / diesel? Det svarer
> et eller andet sted til, at hvis realkreditrenten stiger til 18%

Igen - det er hvad mine forældres ene huslån koster.

> men med en diesel bil der kører ca.
> 14 -15 / l er der i nogen grad tale om en "fornuftsbil"

Nej.

> og 1.000,- kr.
> ekstra om måneden, kunne jeg da godt bruge bedre.

Kunne vi ikke alle det?
Men får du 140.000 kr i kørselsbidrag, så er der da forhåbentigt lidt at
tage af. Du kører vel næppe 100.000 km firmakørsel om året...

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-08 21:59

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message

> Jasper kunne eksempelvis sælge sin store Mercedes og købe sig en Lupo
> 3L.

Er du klar over hvad det koster at holde det lort i live? min kæreste har
en... den kører ok, men fy for en fejlbehæftet æske.

/Kim

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-05-08 22:08

Kim Frederiksen skriver:

> Er du klar over hvad det koster at holde det lort i live? min kæreste har
> en... den kører ok, men fy for en fejlbehæftet æske.

Sjovt, kender 2 der har sådan en potte. Den en er rullestolskører og har
brugt den i en del år - uden at jeg kender KM standen på den. Den anden
har ders på 6. år og knapt 300kkm uden de voldsomme reperationer. Okay
den skal skiftes nu da kærsten er gravid og venter deres barn nummer 2
og 3.......

Så prisen for at holde den rullende er maget afvekslende som på så manga
andre biler og den afhænger i stor grad af hvilket værksted man vælger.

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-05-08 20:01

gubbi wrote:

> Se Torben,der var den igen "selv at tage ansvar",menigmand kan da ikke
> gøre en hujende fis ved denne situation,

Det kræver lidt fantasi og omstillingsparathed. Prøv det en dag du har
overskud - det er vanedannende. Lige nu når vi ikke længere end til
enighed om at være ueninge.

Og jo, jeg har prøvet at føle mig økonomisk trængt, og dermed med få
valgmuligheder - det er _ikke_ sjovt. Been there - got the worn t-shirt.

Ha' en god pinse - hvor du sikkert ikke behøver bidrage med
brændstofafgifter til staten, hverken til transport eller opvarmning

--
vh
Torben

Fra : N/A

Dato : 13-05-08 17:25

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-08 07:27

On Wed, 7 May 2008 13:46:24 -0700 (PDT), me_marco
<me_marco@hotmail.com> wrote:

>Torsdag stiger benzinprisen med 30 øre og kommer dermed over 11 kr.
>Det er sgu snart ikke sjovt længere.

Kig på trafikken på vejene - det afskrækker åbenbart ikke
bilisterne Prisen skal noget mere op før vi få plads på vejene til
os selv

Fra : Jakob

Dato : 08-05-08 09:19

>"me_marco" <me_marco@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>Torsdag stiger benzinprisen med 30 øre og kommer dermed over 11 kr.
>Det er sgu snart ikke sjovt længere.

For min skyld måtte en liter benzin gerne koste 50kr literen, hvis afgift på
biler tilsvarende blev nedsat. Det skal koste penge at køre i biler, ikke at
købe dem, er også mere miljørigtigt.

I øvrigt så koster det penge at have det sjovt, bare surt for dem der kører
små trist øser. De får ikke meget køreglæde for pengene;)

Fra : me_marco

Dato : 08-05-08 04:26

> [...]
>
> I øvrigt så koster det penge at have det sjovt, bare surt for dem der kører
> små trist øser. De får ikke meget køreglæde for pengene;)

Det der med at "det skal koste penge at køre i biler, ikke at
købe dem" er det mest tåbelige synspunkt jeg har hørt.

Det er typisk venstrefløjs idioti, ingen må køre i bil!
Jamen lad os da bare lukke samfundet og allesamme sætte os derhjemme
og trille tommelfingre.

Der er altså dem der er afhængige af at have en bil.
Personligt kører jeg 30.000 om året og de 85 % heraf er
arbejdsrelateret. Af resten er langt hovedparten indkøb, hente/ bringe
etc. Kun 5 % er ren fornøjelse.

Med benzinpriser på 50 kr/liter ville det koste mig 350 kr. at tage på
arbejde hver dag.
Og nej jeg kan ikke bare flytte nærmere mit arbejde da min kæreste
studerer i den by hvor vi bor, hvorfor det bare ville blive hende der
skulle ligge og pendle hver dag.

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-08 15:09

On Thu, 8 May 2008 03:25:42 -0700 (PDT), me_marco
<me_marco@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Og nej jeg kan ikke bare flytte nærmere mit arbejde da min kæreste
>studerer i den by hvor vi bor, hvorfor det bare ville blive hende der

Kan kun give dig helt ret,hvad pokker skulle man med en bil,hvis der
ikke er råd til at køre i den,Jacob må være Københavner,som bare går
ned på gaden og tager en bus som max er 2 minutter væk,det er jo ikke
kun et spørgsmål om bilisterne,hele samfundet kommer til at lide under
de høje priser,Jacob skal huske når han går ned på hjørnet og henter
mælk skal han ikke undres over at den er steget for der er kun en til
at betale og det er kunderne,så alle varer og tjenesteydelser kommer
til at stige,og så har folk ikke råd til forskellige ting,så bliver
der flere arbejdsløse,staten mister penge osv osv osv

/gubbi

Fra : Brian Sørup

Dato : 09-05-08 20:53

<gubbi> skrev i en meddelelse
> On Thu, 8 May 2008 03:25:42 -0700 (PDT), me_marco
> <me_marco@hotmail.com> wrote:
>
> Kan kun give dig helt ret,hvad pokker skulle man med en bil,hvis der
> ikke er råd til at køre i den, [snip]

Hvis jeg husker rigtigt er det noget med at brændstofprisen, med vores
nuværende forbrug, skal sættes op med omkring 5kr/l for at opveje tabet
ved at fjerne registreringsafgiften - dvs. du kan få en spritny Volvo
V70 for mindre end hvad du idag skal give for en Kia Ceed...... eller
hvad med en ny Golf til under 100K ?
Så slipper du for at låne ind i himlen, forsikringen bliver en del
billigere, men din brændstofudgift stiger med ca. 50%.
Når du har kørt i din nye Passat i 10-15år går regnestykket ca. lige op,
men pengene er i din egen lomme det meste af tiden og ikke i
statskassen.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 09-05-08 20:53

> Din venstre forlygte står lidt højt, og dit blinklys er periodisk i udu

Virker - virker ikke - virker - virker ikke -virker -....

Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 12-05-08 13:08

> Så må du til at køre pænt og spare på dieselen.

> 40% af indkomsten, så så slemt er det heller ikke.
> Ellers tjener du for meget....
>
> Klaus

Hej Klaus, længe siden.

Jeg tjener en halv mill. om året, og har altid klaget over de 200.000
jeg betaler i skat. Så for 3 år siden blev min svoger pludselig
kræftsyg.

Han lå i respirator i 3 mdr. Jeg fik af overlægen at vide at min
svoger kostede 170.000 i døgnet. Jeg har ikke klaget over skatten
siden.

Jeg mener, at så lang tid at folk vælger at købe en Suzuki Vitara (2 l
benzin.), 2.5 tons jern med en form som en Ford A fra 30'erne ,til at
transportere en person 50 km til arbejde og tilbage. Ja så er
brændstoffet stadigvæk for billig.

Benny

Fra : Tom

Dato : 13-05-08 16:39

<Hojvaelde@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Han lå i respirator i 3 mdr. Jeg fik af overlægen at vide at min
>svoger kostede 170.000 i døgnet. Jeg har ikke klaget over skatten
>siden.

Så er det HELE vidst også medtaget inkl. tidl amtsborgmester L.Løkkes
studieture til diverse verdensdele og payTV på hoteller.

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-05-08 20:30

Hojvaelde@gmail.com skriver:

> Hej Klaus, længe siden.

Jeps, længe siden.

> [...]
> benzin.), 2.5 tons jern med en form som en Ford A fra 30'erne ,til at
> transportere en person 50 km til arbejde og tilbage. Ja så er

Netop.

Fra : Jan Vennike

Dato : 13-05-08 17:25

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.gaette.den> skrev i en
meddelelse news:48289AC6.CA908357@du.kan.gaette.den...
> [...]
>
> Netop.
>
> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Helt enig.

--
Jan

Remove the cat in the emailaddress to reach me

Fra : N/A

Dato : 13-05-08 17:25