Har købt ny bil, er der noget jeg bør gøre~
Fra : TGJ

Dato : 05-05-08 20:46

Hej,

Vi har købt en helt ny Renault Grand Scenic 1,9 diesel

Det er første gang vi har prøvet at købe en helt ny bil, så mit spg er:
er der noget jeg bør være opmærksom på / bør gøre?

Rustbeskyttelse ? /selvom Renault har fået rigitig godt gang i
galvaniseringen?

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-08 20:58

On Mon, 5 May 2008 21:46:07 +0200, "TGJ" <somewhere@earth.com> wrote:

> [...]
>er der noget jeg bør være opmærksom på / bør gøre?
>
>Rustbeskyttelse ? /selvom Renault har fået rigitig godt gang i

kør den med omtanke fra starten af Og overvej hvor længe du vil
beholde den og hvis "meget længe" er svaret, kig på hvilke firmaer,
der ikke går ud over den rustgaranti, der er på bilen.
Og BTW....tillykke med den
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : KASO

Dato : 06-05-08 06:15

"TGJ" <somewhere@earth.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> er der noget jeg bør være opmærksom på / bør gøre?
>
> Rustbeskyttelse ? /selvom Renault har fået rigitig godt gang i

Tillykke med bilen!

Bortset fra at køre stille og roligt i starten, er der ikke rigtigt noget,
du _skal_ gøre....

Jeg plejer at give mine biler en gang lakforsegler (Sonax - uden
slibemiddel) fra starten af - det gør lakken lidt lettere at holde.

Rustbeskyttelsen er fremragende på de nyere Renault'er, så det haster ikke
de første par år med yderligere rustbeskyttelse.

Fra : Klaus G.

Dato : 06-05-08 06:26

> Jeg plejer at give mine biler en gang lakforsegler (Sonax - uden
> slibemiddel) fra starten af - det gør lakken lidt lettere at holde.
Det skal være den her:
http://www.sonax.dk/default.asp?produkt=1669

Hvis jeg ikke tager meget fejl. Super produkt. Tager ikke lang tid at påføre
når bilen er helt ny.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-08 22:09

Sonax er overdrevet.
Godt, men overdrevet.
TurtleWax er lige så godt, og ikke
NÆR så krævende mht. påføringstemperatur.
Et vigtigt punkt, hvis du ikke KUN polerer
om sommeren i 23 grader.
Turtle tar helle rikke lang tid at påføre
og afføre (...) når lakken er møggammel.
-men plejet.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 06-05-08 13:18

> Bortset fra at køre stille og roligt i starten, er der ikke rigtigt noget,
> du _skal_ gøre....

Ret mig hvis jeg tager fejl; men der er vidst ingen krav længere om
forsigtig kørsel? - Man skal køre friskt - ikke hårdt - og undgå
redlinekørsel

Troels

Fra : KASO

Dato : 06-05-08 21:20

"Troels [around 9000]" <denne@nej.dk> skrev i meddelelsen

> Ret mig hvis jeg tager fejl; men der er vidst ingen krav længere om
> forsigtig kørsel? - Man skal køre friskt - ikke hårdt - og undgå
> redlinekørsel

OK: Du tager fejl

I manualen til mit 2005 eksemplar stod angivet, at man skulle holde sig
under 2000 rpm de første x km....

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-08 22:09

"Troels [around 9000]" <denne@nej.dk> skrev i en meddelelse

> Ret mig hvis jeg tager fejl; men der er vidst ingen krav længere om
> forsigtig kørsel? - Man skal køre friskt - ikke hårdt - og undgå
> redlinekørsel

Bare gi' den nogle tæsk.
Det er mere dine egne nærver som blir' bekymrede
og tar' evt. skade før mekanikken...

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-08 22:07

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Bortset fra at køre stille og roligt i starten, er der ikke rigtigt noget,
> du _skal_ gøre....

Kør som du vil.
Men kør varieret.
Lad motoren løbe let. Ikke for hurtig,
ikke for langsom, altså sejtrække.

> Jeg plejer at give mine biler en gang lakforsegler (Sonax - uden
> slibemiddel) fra starten af - det gør lakken lidt lettere at holde.

Irrelevant på en helt ny lak.
Vil du være go ved den, så vask i hånden, nænsomt
og masser af vand og sæbe.
Dêt med poleringen er ikke vigtig.
Du kan altid få en lak op at stå igen selvom den
er en anelse forsømt. Og jo flere gang den poleres,
jo lettere blir' den at få lækker de efterflg. gange.
Men bør ikke været et emne med ny lak.

> Rustbeskyttelsen er fremragende på de nyere Renault'er, så det haster ikke
> de første par år med yderligere rustbeskyttelse.

Rustbeskyttelsen på alle nyere biler er dårlig.
Tænker på så meget andet end hulrum.
Men skærmkanter osv. som slibes daglig når du kører
vil ha' rigtig, ja RIGTIG godt af en korrekt udført behandling
som tar' belastningen - og du sparer dermed også på den
behandling, KASO åbenbart mener er så vidunderlig ab fabrique...

Så mit råd er:
1) få den undervognsbehandlet omgående.
2) Skift olie efter halvdelen af de anbefalede km. ved første skift.
3) Kør varieret. Hold god afstand. Træk ind til højre når du passerer
lastbiler.
4) Parker ikke under bøgetræer med nedsivende safter..
5) Parker langt væk på Bilkas P-plads.
6) En ventileret carport er nr. 1.
7) En lukket garage hindrer effektiv ventilation, og en temparaturforskel
kan øge kondens i hulrum.
8) Spørg hvis De Vil Vide Mere.)
9) Så er din bil også pæn som 23årig..

Fra : KASO

Dato : 08-05-08 16:00

"Eque" <-> skrev i meddelelsen

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Kør som du vil.
> Men kør varieret.
> Lad motoren løbe let. Ikke for hurtig,
> ikke for langsom, altså sejtrække.

Forkert: Iflg. manual, må den max køre 2.000rpm i starten.

> Irrelevant på en helt ny lak.

Forkert 2: Lakforsegler bruges ikke til at genskabe slidt lak, men til at
beskytte den og gøre den nemmere at holde.

> [...]
> jo lettere blir' den at få lækker de efterflg. gange.
> Men bør ikke været et emne med ny lak.

> Rustbeskyttelsen på alle nyere biler er dårlig.

Forkert 3. Sæt dig ind i tingene før du udtaler dig. Bilen er _konstrueret_
med henblik på modstandsdygtighed overfor rust - ikke bare efterbehandlet.
Det betyder at skærmkanter er udformet så de ikke samler skidt og fugt,
grundig galvanisering, forseglede samlinger, rustfri udstødning og tank
m.m.m. Renault er ifølge (svenske) undersøgelser markedets bedst beskyttede
bil ab. fabrik.

> [...]
> som tar' belastningen - og du sparer dermed også på den
> behandling, KASO åbenbart mener er så vidunderlig ab fabrique...

Unødvendigt!

> 2) Skift olie efter halvdelen af de anbefalede km. ved første skift.

Spild af penge!

> 3) Kør varieret. Hold god afstand. Træk ind til højre når du passerer
> lastbiler.

Hvad har afstand og lastbiler med tilkørsel af ny bil at gøre?

> 4) Parker ikke under bøgetræer med nedsivende safter..

God idé

> 5) Parker langt væk på Bilkas P-plads.

Gælder ikke specielt Bilka, men alle P-pladser. Desværre ikke et råd, der
altid er brugbart i virkeligheden.

> 6) En ventileret carport er nr. 1.

En carport er altid ventileret - ellers kaldes det en "garage"

> 7) En lukket garage hindrer effektiv ventilation, og en temparaturforskel
> kan øge kondens i hulrum.

Ja!

> 8) Spørg hvis De Vil Vide Mere.)

Men spørg en anden.....