Motorolie...
Fra : Ukendt

Dato : 05-05-08 16:45

Har lige fået at vide af et værksted, at Mobil 1 ESP Formula 5W-30 kun er
beregnet til dieselbiler med partikelfilter. Alligevel er bin benzinbil
forsynes med denne olie... ingen ved hvorfor. Værkstedet påstår, at det
skulle være 0W-40 til benzin-modellerne.
Hvad gør forskellen egentlig? Jeg går ud fra at 0W-40 er mere letløbende og
måske også mere benzinbesparende? Jeg kan ikke helt hitte ud af om olien bør
skiftes nu eller om den godt kan køre videre til næste service.

Mvh Jørgen

Fra : Tom

Dato : 05-05-08 17:56

"Jørgen F." <-> skrev i en meddelelse
> [...]
> og måske også mere benzinbesparende? Jeg kan ikke helt hitte ud af om
> olien bør skiftes nu eller om den godt kan køre videre til næste service.

Teoretisk så er en 30 olie tyndere end en 40 olie og derfor burde man kunne
spare en anelse i brændstof ved at køre med den tynde olie. Ulempen ved den
tynde olie er at den er mere flygtig og derfor vil motorens forbrug være en
anelse højere ved en 30 olie fremfor en 40 olie.

W tallet fortæller kun noget om viskositeten i kold tilstand, men de fleste
motorer bliver jo hurtigt varme, så det er af mindre betydning med W tallet
nu hvor vi ikke har ekstreme frostgrader i danmark.

Vil sige det er ligegyldigt hvad du kører med.....motoren overlever sikker
mange gange resten af bilen.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-08 21:56

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Teoretisk så er en 30 olie tyndere end en 40 olie og derfor burde man
> kunne

Er en oliepumpe ligeglad med viskositeten ??

Fra : Tom

Dato : 06-05-08 22:04

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Er en oliepumpe ligeglad med viskositeten ??

På et eller andet tidspunkt er den jo ikke, men selv en 50'er olie napper
den let og alle olie ændrer også viskositet jo ældre de bliver uden at
pumpen har problemer af den grund. Det tager bare lidt længere tid at pumpe
olien rundt.
I flg. min Shell oliebog så kan viskositeten nemt fordobles ved en godt
slidt olie.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-08 22:11

Kan en gearkasseolie og diff-olie "piskes istykker"
gennem 20 år ???
Overvejer at få mit skiftet for sjovs skyld
næste gang den skal til lægen.

Fra : Tom

Dato : 06-05-08 22:17

"Eque" <-> skrev i en meddelelse
> Kan en gearkasseolie og diff-olie "piskes istykker"
> gennem 20 år ???
> Overvejer at få mit skiftet for sjovs skyld
> næste gang den skal til lægen.

Ikke hvad jeg har erfaret og jeg skifter ALDRIG gearkasseolie hvis ikke det
er umuligt at skifte gear om vinteren.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-08 23:00

> "Eque" <-> skrev i en meddelelse
>
> Ikke hvad jeg har erfaret og jeg skifter ALDRIG gearkasseolie hvis ikke
> det er umuligt at skifte gear om vinteren.

Mange nyere biler lider ellers under svær skift i de lavere gear
og langsom synkronisering. Burde man så ikke skifte ?
Jeg har en idê om, at oliens bærefilm nedbrydes ad åre mht.
spåner og alm. generel slid af olien mv.

Fra : Tom

Dato : 07-05-08 19:15

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har en idê om, at oliens bærefilm nedbrydes ad åre mht.
> spåner og alm. generel slid af olien mv.

Ikke som en motorolie. Det er ikke usædvanligt at man aldrig eller kun en
enkelt gang skifter gearolie på en manuel kasse. Ved tomatkasser er det lidt
anderledes, de skal skiftes lidt oftere.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-08 21:24

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> enkelt gang skifter gearolie på en manuel kasse. Ved tomatkasser er det
> lidt anderledes, de skal skiftes lidt oftere.

Hvorfor egentlig ??

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-08 21:29

"Eque" <-> skrev :

>Hvorfor egentlig ??

olien i en automatkasse bliver udsat for en del "belastning", den
bruges til andet end blot at smøre.

I mange automatkasser skifter man olie og si for hver 60.000km, eller
hvad interval fabrikken opgiver
--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-08 22:30

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> olien i en automatkasse bliver udsat for en del "belastning", den
> bruges til andet end blot at smøre.

Hvad ellers ?
Troede også olien blev belastet i en manuel boks.
Især i disse momentstærke dieseltider.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-05-08 02:27

On May 7, 11:30 pm, "Eque" <-> wrote:

> Hvad ellers ?

Bruge de ikke også til selve skiftene ?
Jeg har set en amerikaner automatgearkasse skilt ad ved vores genboer,
der var en masse kanaler og nogle kugler som vha. olietryk blev
flyttet rundt og åbnede og lukkede for forskellige kanaler og derved
vel var selve skiftene.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....