De kære røde biler
Fra : Ukendt

Dato : 04-05-08 21:49

G'aften i hytterne

Så er tiden jo kommet, hvor man sådan rigtigt kan gå og pusle biler
udenfor , så "man" er ved at shine den kære gamle Omega op igen

http://www.dkfritidbil.dk/debat/roede_biler/index.htm

Bilen er rød - well, næsten rød - det stads falmer jo - meen, man
kan da komme et stykke vej.

Jeg grubler over en ting - hvis man blander metal i lakken - så den
bliver rød-metallic ... vil den så satdig falme ?

På en eller anden led, synes jeg nemlig rød er en ok farve til en
omega

--
Jan_stevns

Fra : Martin Bak

Dato : 04-05-08 22:43

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver rød-metallic ... vil den så satdig falme ?
>
> På en eller anden led, synes jeg nemlig rød er en ok farve til en

Hver sin smag. Min gamle 323ér var rød. Så jeg har har haft røde biler nok.
Man kan nok ikke "blande metal i lakken" og forvente et andet resultat end
uden metal i, hvis lakken iøvrigt er den samme.
Bortset fra det, er det min fornemmelse at metallic lakeringer falmer mindre
end de normale overmalinger. Måske har det noget at gøre med, at de altid
får en gang klar ovenover?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 04-05-08 22:45

> <jan_stevns> skrev i en meddelelse

> Hver sin smag. Min gamle 323ér var rød. Så jeg har har haft røde biler
> nok.
Nå ja forresten Cherryen var også rød. De fleste steder

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-08 22:58

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev :

>Bortset fra det, er det min fornemmelse at metallic lakeringer falmer mindre
>end de normale overmalinger. Måske har det noget at gøre med, at de altid
>får en gang klar ovenover?

Det er da et godt ? - min tudsegamle Taunus som blev genopbygget
blev også lakeret i rød, men fik klarlak ovenpå, nu sprøjten var
sluppet løs på den, og projektet var billigt - den falmede ikke på de
7 år jeg havde den - well.... 7 år er måske heler ikke længe nok ?

Det kan da også være jeg laver et farveskift på Omega'en når den tid
kommer - nu venter et syn i August, så jeg vil satse på at den er
klappet og klar til det først og fremmest, man kan jo ligeså godt være
i god tid ;)

--
Jan_stevns

Fra : Klaus G.

Dato : 05-05-08 06:33

> [...]
> sluppet løs på den, og projektet var billigt - den falmede ikke på de
> 7 år jeg havde den - well.... 7 år er måske heler ikke længe nok ?
7år er nok til at få bilen til at famle, hvis den ikke står under tag
derhjemme.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-08 21:53

> 7år er nok til at få bilen til at famle, hvis den ikke står under tag
> derhjemme.

Falme ?
Hvor meget ?
Min stod netop 7 år i Esbjerg uden undervognsbehandling
eller anden særlig pleje netop 7 år før den kom 'længere ind i landet'
og fik sin velsignelse.
Efter 7 år kan den ikke poleres op til nygland eller wåt ?
Hvis, er det så kun 3 uger den er pæn og så hvid igen ?

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-08 21:51

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev :

> sluppet løs på den, og projektet var billigt - den falmede ikke på de
> 7 år jeg havde den - well.... 7 år er måske heler ikke længe nok ?

Ikke metallic-farver kræver mere pleje.
En metallic-farve kræver også pleje for at stå max.
En ikke metallic-farve kan også stå max, men kræver
som skrevet stod (3 linjer oppe...), mere pleje.

Min røde blir' 23 år næste gang, så 7 år er ren børnehave.
7 måneder siden sidste polering og ikke engang 'hvidtet' pånær en smule på
motorhjelmen
pga. den højere temperatur. Tag, skærme og bagklap mv.
er knaldrød den dag idag. Så TurtleWax rules, og knofedt
er altid en god ting, uanset laktypen.

Men 23 grader her i pinsen...måske man skulle starte årets
polering med en "2"'er fra Sonax....alene pga. den lette slibeeffekt,
og så runde af med skildpadden....har iøvrigt lige rundet 382300 km.
Drillede en Brian-corolla med brølerbagpotte på vej hjem fra Karup.
Han trak forbi - men det tog sin tid.,o) Ved næste lyskryds i Ilskov
ikke så meget som kikkede han over...tænkte nok, hans brølerpotte
ikke helt levede op til hans påtagede image.) Måske fordi
jeg fes forbi med 165 på et tidspunkt..jo, den gamle kan skam endnu !

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-05-08 05:14

jan_stevns skriver:

> Bilen er rød - well, næsten rød - det stads falmer jo - meen, man
> kan da komme et stykke vej.

Den er fra tiden, hvor man ike havde styr på den røde mailing.

> Jeg grubler over en ting - hvis man blander metal i lakken - så den
> bliver rød-metallic ... vil den så satdig falme ?

Røde biler i dag falmer slet ikke som tidligere - de får (som alle
andre) klarlak øverst.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-08 06:31

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Den er fra tiden, hvor man ike havde styr på den røde mailing.

tjaehh, det var vel ikke kun den røde, man havde "problemer" med -
Opel's lyseblå falmede da også - så det var vel mere været
non_metallic lakkerne, som helhed ?

>Røde biler i dag falmer slet ikke som tidligere - de får (som alle
>andre) klarlak øverst.

hmmm.... skal jeg hælde et bøtte lak på, kan jeg jo ligeså godt lave
et farveskift komplet - det er samme arbejde ;)

--
Jan_stevns

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-05-08 07:23

jan_stevns wrote:

> tjaehh, det var vel ikke kun den røde, man havde "problemer" med -
> Opel's lyseblå falmede da også - så det var vel mere været
> non_metallic lakkerne, som helhed ?

Tjoh - klarlak har UV filter - det er det der redder basefarven,
metallic eller ej.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-08 21:55

> Tjoh - klarlak har UV filter - det er det der redder basefarven, metallic
> eller ej.

Er der nogle, som har erfaringer med UltraGloss og
rød lak ?
-her 3-4 år efter sidste debat med dette lak-lign.-hærdende produkt.

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-08 21:54

> tjaehh, det var vel ikke kun den røde, man havde "problemer" med -

Der er IKKE styr på den røde farve idag.
Har set utallige nyere biler med falmet lak.
Både A4, Partners, Accenter osv.
Rødt er fedt - men det holder stadig ikke.
-altså sammenlignet med en alternativ metallic.