Hvad er parameterstyring?
Fra : Henning

Dato : 04-05-08 17:32

Når der i annoncer for Mercedes nævnes "parameterstyring" - hvad
dækker det over?

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 04-05-08 17:47

On Sun, 04 May 2008 18:32:00 +0200, Henning wrote:

> Når der i annoncer for Mercedes nævnes "parameterstyring" - hvad dækker
> det over?

Variabel servostyring, så vidt jeg kan grave frem. Dvs. styringen bliver
tungere ved højere hastigheder.

Fra : Henning

Dato : 04-05-08 21:35

On 04 May 2008 16:46:58 GMT, Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk>
wrote:

>Variabel servostyring, så vidt jeg kan grave frem. Dvs. styringen bliver
>tungere ved højere hastigheder.

Ok, det som er standard ved alle biler

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-05-08 21:44

Henning skriver:

> Ok, det som er standard ved alle biler

Men på en Mercedes koster det ekstra:
http://forbruker.no/bil/tester/article1503017.ece

Utroligt, jeg har ellers en af verdens mest skrabede biler (VW Golf),
der er sådan noget ganske standard.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-08 21:53

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Utroligt, jeg har ellers en af verdens mest skrabede biler (VW Golf),
>der er sådan noget ganske standard.....

mjoehhh... Jeg har set en del biler's opbygning af servoen - og
undrer mig af og til hvordan de har fået gjort servovirkningen
fartafhængig, uden styring af olietrykket ;)

Jeg tror nu ikke min Scorpio er født med fartafh. servo, uden den på
nogen måde føles overivrigt når man er oppe på de høje remskiver

--
Jan_stevns

Fra : Mogens

Dato : 04-05-08 21:59

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> Jeg tror nu ikke min Scorpio er født med fartafh. servo, uden den på
> nogen måde føles overivrigt når man er oppe på de høje remskiver

Min kammerat er gennem mange år politibetjent. Han nævner, at betjentene
tidligere om muligt undgik at snuppe Scorpio'en, når de skulle ud at køre
stærkt, fordi den ikke var udstyret med fartafhængig servo. Bilen var for
"løs" i styretøjet ved høje hastigheder og derfor ubehagelig at køre stærkt
i. Blot hans ord inden I overfalder mig...

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-08 22:09

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev :

> [...]
>"løs" i styretøjet ved høje hastigheder og derfor ubehagelig at køre stærkt
>i. Blot hans ord inden I overfalder mig...

Der er ingen grund at overfalde dig (på den konto) - polisen har jo
for åben skærm demonstreret, at kunne sende en Scorpio på lufttur.

Det skal så for retfærdighedens skyld også lige nævnes, at problemet
var med Scorpio den gamle, altså type I'eren

Den's servo har sgu DAMP - Århusianeren er jo af den type, og den er
ikke spor sjov at køre 160+ med

de senere Scopioer er ikke nervøst anlagte
--
Jan_stevns

Fra : Ivar

Dato : 04-05-08 22:04

jan_stevns skrev:

> mjoehhh... Jeg har set en del biler's opbygning af servoen - og
> undrer mig af og til hvordan de har fået gjort servovirkningen
> fartafhængig, uden styring af olietrykket ;)

De fleste biler har vel elekstriske servo-drev i dag.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-08 22:15

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev :

>De fleste biler har vel elekstriske servo-drev i dag.

Det er et godt ? - jeg tror det ikke

--
Jan_stevns

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-05-08 05:10

jan_stevns skriver:

> mjoehhh... Jeg har set en del biler's opbygning af servoen - og
> undrer mig af og til hvordan de har fået gjort servovirkningen
> fartafhængig, uden styring af olietrykket ;)

Olie mig her og olie mig der.

Nu er sådan et skrabet køretøj som mit slet ike udstyret med en
oliepumpe til den slags, det er der slet ikek råd til i sådan et skrebat
stykek udstyr. Man har valgt at gøre det rent elektrisk (som på mange
nyere biler i dag). Så er man også fri for at skulle slæbe pumpen rundt
ved ligeudkørsel, hvor der ikke er brug for den.