Skifter i dæk på jeres trailer ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 02-05-08 08:49

Hej gruppe,

Som ægte jyde har man jo sig en lille trailer til at trille på lodseren med
storskrald, og når der bliver købt lidt uhåndterlige sager. Selvom traileren
jo efterhånden er en 10 år gammel, har den max. trillet et par tusinde km,
da den yderst sjældent kommer udenfor kommunegrænsen - så de
originalmonterede Champiro dæk fra Indonesien har jo noget der ligner fuldt
mønster tilbage - og umiddelbart ser dækkene ikke ud til at være mørnede og
revnede.

På bilen bliver der jo skiftet ca. hvert 3. år, så de når jo ikke at rådne
op - men hvad med dem på traileren ? - dæk er jo ligesom kvinder noget som
ældes med tiden....

Altså: Jer som også har sådan en jydeenkstension - skifter i dæk på den
inden de eksploderer om ørerne på jer ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Leonard

Dato : 02-05-08 09:03

On Fri, 2 May 2008 09:48:47 +0200, Andreas M. Hansen wrote:

> Altså: Jer som også har sådan en jydeenkstension - skifter i dæk på den
> inden de eksploderer om ørerne på jer ?

Hvis ikke du kører med tungt læs, holder dækkene med korrekt lufttryk og
der ikke er synlige revner, så ville jeg køre videre uden bekymringer.
På den anden side, så er det nok ikke prisen på dækkene, der vælter
budgettet, så hvis du sover bedre om natten ved at skifte ...

Jeg har kørt med en bådtrailer, der har haft de samme dæk i mindst 15
år, vel og mærke kun 2 dæk til et samlet læs på ca. 2.000 kg. De har
kørt korte ture og lange ture, været i saltvand og ferksvand, har stået
halvflade med fuld vægt på hver vinter og er i det hele taget ikke
blevet behandlet særligt godt. De blev skiftet sidste år, da der
alligevel skulle skiftes aksel, bremser osv.
Mn konklussion er, at det ikke er dækkene der var det svageste led på
den trailer.

--
Leonard
Hellere komme for sent i dette liv

Fra : Klaus G.

Dato : 02-05-08 09:03

> Altså: Jer som også har sådan en jydeenkstension - skifter i dæk på den
> inden de eksploderer om ørerne på jer ?
Hvis bilen står i skygge når den ikke bruges, og du ikke kan se synlige
revner eller mørning af dækket(husk indersiden), så kør du bare videre.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 02-05-08 09:09

Andreas M. Hansen wrote:
> Hej gruppe,
>
> Altså: Jer som også har sådan en jydeenkstension - skifter i dæk på den
> inden de eksploderer om ørerne på jer ?

Ja, jeg har fornyligt skiftet, da de gamle dæk var blevet alt andet
end runde, så det var en ren plage at have den spændt efter.

Afbalanceret und alles, ufatteligt jeg ikke har fået det gjort før.

--
Ejvind

Fra : Ivan, Århus

Dato : 02-05-08 09:21

> Hej gruppe,
>
> Som ægte jyde har man jo sig en lille trailer til at trille på lodseren
> med

Hej Andreas, hold i skygge, sørg for traileren er tom, når den holder stille
længe og check for revner.
På en Campingvogn skifter man efter 6 år, specielt hvis man skal på
langfart.
Jeg har kørt trailer i 20 år uden dækskifte.
Nu skiftede jeg så hele traileren i stedet. Lissom folk skifter bil, når
askebægeret er fuldt.
Tror kun der bliver probelemer hvis du læsser RIGTIG tungt på RIGTIG gamle
dæk.

Hilsen Ivan, Århus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-05-08 10:31

"Andreas M. Hansen" skriver:

> Altså: Jer som også har sådan en jydeenkstension - skifter i dæk på den
> inden de eksploderer om ørerne på jer ?

Næh, traileren er 20+ (nok nærmere 25+) år gammel og kører stadigvæk på
originale dæk. Det er en trailer jeg har "arvet" (lånt på ubestemt tid)
af min far og den trænger da både til nye dæk, lejer og bund i ladet.

Men skal jeg til at ofre alt det på den, kan jeg lige så godt købe mig
en ny.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 02-05-08 11:16

Hej!

Andreas M. Hansen wrote:
> Altså: Jer som også har sådan en jydeenkstension - skifter i dæk på den
> inden de eksploderer om ørerne på jer ?

Om ikke andet så skal der vel vinterdæk på til efteråret

Og ja, jeg ville skifte dens dæk med jævne mellemrum. Læs: måske hvert 5. år
oder so, hvis den holder udendørs.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-05-08 12:09

Andreas M. Hansen wrote:
> [...]
> noget som ældes med tiden....
>
> Altså: Jer som også har sådan en jydeenkstension - skifter i dæk på den

Hvis der står et makstryk på dækket, så prøv om det kan holde til det
uden at få buler (men hold lidt afstand. Tilbage til brugstryk og
kør videre.

Der er alt for mange der opdager traileren svaghed når de henter fliser
eller dåseøl til fare for medtrafikanterne.

--
vh
Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-05-08 12:21

Torben Scheel skriver:

> Der er alt for mange der opdager traileren svaghed når de henter fliser
> eller dåseøl til fare for medtrafikanterne.

Enig.

Jeg er opmærksom på faren og læser kun vores trailer yderst let
(haveaffald). Skal der hentes noget tungt bliver det på "den gamles" nye
trailer. Den lider heller ikke af at have 10" dæk som "min" gør.

Men den gamle svend kunne fint holde til 1 køleskab og 1 opvaskemaskine
i dag....... (samlet vægt noget lignende 70 kg)

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 02-05-08 16:36

Mange tak for jeres svar - jeg vælger på ægte jydsk maner at gøre som
flertallet - nemlig at køre videre så længe der ikke høres eksplosioner,
optræder revner eller ulovlig profildybde.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Tom

Dato : 02-05-08 16:57

> Mange tak for jeres svar - jeg vælger på ægte jydsk maner at gøre som
> flertallet - nemlig at køre videre så længe der ikke høres eksplosioner,
> optræder revner eller ulovlig profildybde.

Samme her, kunne ikke drømme om at skifte dæk før de ser rådne ud.
Laster dog heller ikke mere end max 150 Kg

--
Tom

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-05-08 02:43

On May 2, 11:31 am, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> [...]
> originale dæk. Det er en trailer jeg har "arvet" (lånt på ubestemt tid)
> af min far og den trænger da både til nye dæk, lejer og bund i ladet..

Lejet ville jeg skifte, man kan vel tabe hjulet.

> Men skal jeg til at ofre alt det på den, kan jeg lige så godt købe mig
> en ny.

Så sig til når du skal af med en gamle, er den meget billig overtager
jeg den gerne til min havetraktor

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-05-08 02:47

On May 2, 1:21 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Men den gamle svend kunne fint holde til 1 køleskab og 1 opvaskemaskine
> i dag....... (samlet vægt noget lignende 70 kg)

En lille sjov oplysning: I går var jeg på genbrugsstationen (for gud
ved hvilken gang, hvad koster det pr. ton 100% blandet affald totalt
usorteret i en container ???) og kørte forbi foderstoffen og deres
brovægt var tændt.
En Brenderup 1205S fyldt meget op med træaffald vejede 380 kg incl
trailer, så affaldet vejede ca. 230 kg så man overlæsser sjældent sin
trailer med affald.
Sten, grus, øl og fliser det er en hel anden sag

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-05-08 13:18

"Christian B. Andresen" skriver:

> Lejet ville jeg skifte, man kan vel tabe hjulet.

Nej, det larmer bare - der er ingen slør.

> Så sig til når du skal af med en gamle, er den meget billig overtager
> jeg den gerne til min havetraktor

Den er stor næsten bredere end Golfen....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-05-08 06:32

On May 5, 2:18 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Nej, det larmer bare - der er ingen slør.

OK

> Den er stor næsten bredere end Golfen....

Betyder intet, har plads nok

Og kan sagtens hente den.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-05-08 13:39