jan_stevns skrev:
> "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev :
>
>> I og med at Morris Minor jo var baghjulstrukket,
>
> Nu går snakken ikke på "minor" men på Minor MM
>
>> ... så ville det da være temmeligt besværligt med mororen på tværs
>> - bagakslen ser i hvert fald således ud:
>
> Besværligt - nej, egentligt ikke
>
>>
http://www.morrisminor.dk/Minor_cat/minor_16_e.htm
>
> Jep - det er bagakslen til en Minor - ikke en MM'er
>
> Bare for at være lidt på tværs, skal jeg lige have hørt Anton oppe i
> Asferg, om nogen har fået noget galt i halsen, siden de skriver at
> Minor MM'eren er forhjulstrukken, med motoren på tværs
Du skal ikke tro på alt hvad du læser
Send ham denne:
http://www.bilhistorie.dk/Bilen.asp?id=40
Her er nævnt forhjulstræk men det blev bevist og bestemt fravalgt,
(Den første prototype - 1943 Mosquito EX/SX/86 - var den første funktionsdygtige protoype.
Mosquito var et meget moderne design med skærme der var ført helt ind i dørene og trods forsøg med
en række nye motorer foretrak Morris ledelsen mere traditionelle motorer fra Morris, så løsningen
blev den gamle Morris motor på 918ccm som stammede helt tilbage fra Morris 8 i 1934. Den motor kunne
præstere 27HK og blev styret via en 4 trins gearkasse som sad med en lang gearstang, der gik helt
ned i gulvet og kraften blev fordelt via baghjulstræk, om end at Alec Issigonis var begejstret for
forhjulstræk, hvad han senere bevidste med Mini’en.
Man gik således på kompromis med den tekniske fornyelse, men fik til gengæld en gennemprøvet teknik
og kunne hurtigt kommer på markedet med bilen, hvilket set i bakspejlet nok har været den rigtige
beslutning, ikke mindst med den efterspørgsel der opstod for biler efter krigen.
I sidste øjeblik inden den endelig bil blev lavet gjorder man Minor'en 10cm bredere og da den første
sending kofangere allerede var ved at lande måtte man simpelthen forlænge dem, hvilket ses på de få
velbevaret første eksemplarer af Minor.
Morris Minor blev for første gang præsenteret for offentligheden i oktober 1948 i London, men den
første bil fandt mange lidt ”klumpet” da lygter og kølergrill nærmest lignede en halv oval der var
sat på bilen og dertil kom at bilen var meget bred i forhold til længden.)
Møller