/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Nyt for mig: Hvordan kører man langt på li~
Fra : Thomas H.


Dato : 30-04-08 17:57



Nu har jeg jo købt mig sådan en Mondeo TDCi 130 hk, og med de sindssyge
Dieselpriser begynder man jo at tænke på, hvordan man kører langt på
literen, jeg kører omkring 13 ligenu, hvad gør jeg forkert, er det fordi jeg
godt kan li' turbo "kicket" i ny og næ?
Hvis jeg accelererer sådan nogenlunde normalt, ligger jeg mellem 1800 og
2200 rpm med lidt tung speederfod, er det meget Diesel-slugende?

Hvad kører I andre Diesel ryttere, og hvordan?

Der er i øvrigt lige billeder af det veludstyret bæst her

http://www.thhe.dk/Ford_Mondeo_GhiaX.htm


--
Mvh
Thomas H. - www.thhe.dk




 
 
allan (30-04-2008)
Kommentar
Fra : allan


Dato : 30-04-08 18:09


< Nu har jeg jo købt mig sådan en Mondeo TDCi 130 hk, og med de sindssyge
< Dieselpriser begynder man jo at tænke på, hvordan man kører langt på
< literen, jeg kører omkring 13 ligenu, hvad gør jeg forkert, er det fordi jeg
< godt kan li' turbo "kicket" i ny og næ?
< Hvis jeg accelererer sådan nogenlunde normalt, ligger jeg mellem 1800 og
< 2200 rpm med lidt tung speederfod, er det meget Diesel-slugende?

< Hvad kører I andre Diesel ryttere, og hvordan?

Jeg tror såmænd ikke at du gør noget forkert.
Jeg har hørt at netop Ford Mondeo langt fra kører
det som de selv opgiver. Mange andre mærker kører
heller ikke så langt som de opgiver, men som skrevet
skulle Mondeo'en være slem.

Jeg har en Ford -C-max som firmabil.
Ford opgiver den til 20,4 ved blandet kørsel.
Dette har jeg aldrig oplevet at køre.
Den kører ca 16,5-17 km/l, og det er ved
70% landevej og 30% by. Jeg kører faktisk
meget behersket, netop for at se hvor langt på
literen.

se evt her. http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/17-Ford/154-Mondeo.html?fueltype=1

mvh

allan


--
--------------------------------- --- -- -
Posted with NewsLeecher v3.8 Final
Web @ http://www.newsleecher.com/?usenet
------------------- ----- ---- -- -



Thomas H. (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 30-04-08 18:20


"allan" <leneogallan@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:dJ1Sj.6$W%6.1@fe195.usenetserver.com...
>
> < Nu har jeg jo købt mig sådan en Mondeo TDCi 130 hk, og med de sindssyge
> < Dieselpriser begynder man jo at tænke på, hvordan man kører langt på
> < literen, jeg kører omkring 13 ligenu, hvad gør jeg forkert, er det fordi
> jeg
> < godt kan li' turbo "kicket" i ny og næ?
> < Hvis jeg accelererer sådan nogenlunde normalt, ligger jeg mellem 1800 og
> < 2200 rpm med lidt tung speederfod, er det meget Diesel-slugende?
>
> < Hvad kører I andre Diesel ryttere, og hvordan?
>
> Jeg tror såmænd ikke at du gør noget forkert.
> Jeg har hørt at netop Ford Mondeo langt fra kører
> det som de selv opgiver. Mange andre mærker kører
> heller ikke så langt som de opgiver, men som skrevet
> skulle Mondeo'en være slem.
>
> Jeg har en Ford -C-max som firmabil.
> Ford opgiver den til 20,4 ved blandet kørsel.
> Dette har jeg aldrig oplevet at køre.
> Den kører ca 16,5-17 km/l, og det er ved
> 70% landevej og 30% by. Jeg kører faktisk
> meget behersket, netop for at se hvor langt på
> literen.
>
> se evt her.
> http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/17-Ford/154-Mondeo.html?fueltype=1

Spøjs side
Ja hvis man søger på dem med manuel gear, ligger den på 14,57 km/l i
gennemsnit

Men ok, benzinmodellerne ligger så på 11,1 , så lidt bedre er det jo




Ukendt (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-04-08 18:19

On Wed, 30 Apr 2008 18:57:10 +0200, "Thomas H."
<thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

>
>
>Nu har jeg jo købt mig sådan en Mondeo TDCi 130 hk, og med de sindssyge
>Dieselpriser begynder man jo at tænke på, hvordan man kører langt på
>literen, jeg kører omkring 13 ligenu, hvad gør jeg forkert, er det fordi jeg
>godt kan li' turbo "kicket" i ny og næ?
>Hvis jeg accelererer sådan nogenlunde normalt, ligger jeg mellem 1800 og
>2200 rpm med lidt tung speederfod, er det meget Diesel-slugende?
>
>Hvad kører I andre Diesel ryttere, og hvordan?
>
>Der er i øvrigt lige billeder af det veludstyret bæst her
>
>http://www.thhe.dk/Ford_Mondeo_GhiaX.htm

Jeg har to oliefyr i stald:
Citroen Xsara 2.0 HDi 110 HK. Norm 19,2 - i praksis med en del korte
ture 16-18 km/l. (20 er set på et par enkelte tankfulde)
Fiat Punto 1.9 JTD 86 HK (iflg værksted) - norm 20,4 - i praksis 22-25
km/l. (i københavnsk mylder Borup-Hørsholm retur hver dag).
Begræns den tunge speederfod og skift før 2000 o/min. Det er hvad jeg
gør.
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka
Husk de andre er MED trafikanter ikke MODtrafikanter

Thomas H. (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 30-04-08 18:22


<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
news:7bah14ln1vqqjavb4gfc2kq04s5q89p9df@4ax.com...

> Jeg har to oliefyr i stald:
> Citroen Xsara 2.0 HDi 110 HK. Norm 19,2 - i praksis med en del korte
> ture 16-18 km/l. (20 er set på et par enkelte tankfulde)
> Fiat Punto 1.9 JTD 86 HK (iflg værksted) - norm 20,4 - i praksis 22-25
> km/l. (i københavnsk mylder Borup-Hørsholm retur hver dag).
> Begræns den tunge speederfod og skift før 2000 o/min. Det er hvad jeg
> gør.


Ok, men jeg vil jo også gerne afsted og det er jo fristende at ride lidt på
turbobølgen



Leonard (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 30-04-08 18:29

On Wed, 30 Apr 2008 19:21:43 +0200, Thomas H. wrote:

> Ok, men jeg vil jo også gerne afsted og det er jo fristende at ride lidt på
> turbobølgen

Det er så det der koster.

--
Leonard
Hellere komme for sent i dette liv
end for tidligt til det næste ...

Ukendt (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-04-08 18:31

On Wed, 30 Apr 2008 19:21:43 +0200, "Thomas H."
<thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

>
><Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
>news:7bah14ln1vqqjavb4gfc2kq04s5q89p9df@4ax.com...
>
>> Jeg har to oliefyr i stald:
>> Citroen Xsara 2.0 HDi 110 HK. Norm 19,2 - i praksis med en del korte
>> ture 16-18 km/l. (20 er set på et par enkelte tankfulde)
>> Fiat Punto 1.9 JTD 86 HK (iflg værksted) - norm 20,4 - i praksis 22-25
>> km/l. (i københavnsk mylder Borup-Hørsholm retur hver dag).
>> Begræns den tunge speederfod og skift før 2000 o/min. Det er hvad jeg
>> gør.
>
>
>Ok, men jeg vil jo også gerne afsted og det er jo fristende at ride lidt på
>turbobølgen
>

Det kommer du også ved at køre som jeg siger - at der opstår en
"lomme" på 30-50 m til ham foran er vel for pokker til at leve med,
han stopper snart igen ) Når jeg lader den lomme opstå slipper jeg
ofte for en tur ned i 2. gear og kan blive i 3. og rulle i tomgang
mens han accelererer igen igen igen. Jeg bruger da også "trykket" en
gang imellem - kan godt grine af en Picanto, der tror den er hurtig
(nemt offer, jeg ved det) - men når 1.6/2.0'erne må give op griner jeg
lidt. (der kører så få diesellaer af Punto i min årgang så alle tror
det er en 1.sløv - det er en 1.sløv men ikke så sløv)
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka
Husk de andre er MED trafikanter ikke MODtrafikanter

Thomas H. (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 30-04-08 18:37


<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
news:30bh149bbinhcne2lhcchmicviqb02cf7l@4ax.com...


> Det kommer du også ved at køre som jeg siger - at der opstår en
> "lomme" på 30-50 m til ham foran er vel for pokker til at leve med,
> han stopper snart igen ) Når jeg lader den lomme opstå slipper jeg
> ofte for en tur ned i 2. gear og kan blive i 3. og rulle i tomgang
> mens han accelererer igen igen igen. Jeg bruger da også "trykket" en
> gang imellem - kan godt grine af en Picanto, der tror den er hurtig
> (nemt offer, jeg ved det) - men når 1.6/2.0'erne må give op griner jeg
> lidt. (der kører så få diesellaer af Punto i min årgang så alle tror
> det er en 1.sløv - det er en 1.sløv men ikke så sløv)

....men jeg er jo ikke 60



Ukendt (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-04-08 18:47

On Wed, 30 Apr 2008 19:36:56 +0200, "Thomas H."
<thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

>
><Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
>news:30bh149bbinhcne2lhcchmicviqb02cf7l@4ax.com...
>
>
>> Det kommer du også ved at køre som jeg siger - at der opstår en
>> "lomme" på 30-50 m til ham foran er vel for pokker til at leve med,
>> han stopper snart igen ) Når jeg lader den lomme opstå slipper jeg
>> ofte for en tur ned i 2. gear og kan blive i 3. og rulle i tomgang
>> mens han accelererer igen igen igen. Jeg bruger da også "trykket" en
>> gang imellem - kan godt grine af en Picanto, der tror den er hurtig
>> (nemt offer, jeg ved det) - men når 1.6/2.0'erne må give op griner jeg
>> lidt. (der kører så få diesellaer af Punto i min årgang så alle tror
>> det er en 1.sløv - det er en 1.sløv men ikke så sløv)
>
>...men jeg er jo ikke 60
>

Det er jeg nu heller ikke, men fik et wake-up call for et par år
siden, som gav anledning til ny elektronik til min helt personlige
motorstyring ) Jeg har sq kørt det råddent jeg skulle i min tid -
erindrer stadig med skræk da jeg overvurderede en gasdreven Ascona
1.9's evne til at overhale og formodentlig skræmte livet af en skønhed
i en modgående 127'er. I dag søger jeg at få trafikken til at glide -
hvad fanden, jeg taber nogle sekunder og??? Ting tager tid - det
eneste der er svært er at overbevise kunderne om er at ting tager tid
til 1000-1200 kr/time - hvad cheferen bonner kunderne for, når vi er
ude at "lege" ))
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka
Husk de andre er MED trafikanter ikke MODtrafikanter

Thomas H. (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 30-04-08 18:52


<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
news:cubh145inounkckt0ujs3s928iu591gnf4@4ax.com...

> Det er jeg nu heller ikke, men fik et wake-up call for et par år
> siden, som gav anledning til ny elektronik til min helt personlige
> motorstyring ) Jeg har sq kørt det råddent jeg skulle i min tid -
> erindrer stadig med skræk da jeg overvurderede en gasdreven Ascona
> 1.9's evne til at overhale og formodentlig skræmte livet af en skønhed
> i en modgående 127'er. I dag søger jeg at få trafikken til at glide -
> hvad fanden, jeg taber nogle sekunder og??? Ting tager tid - det
> eneste der er svært er at overbevise kunderne om er at ting tager tid
> til 1000-1200 kr/time - hvad cheferen bonner kunderne for, når vi er
> ude at "lege" ))

Jeg synes nu også trafikken glider med mig i den, men det er da fedt at
kunne komme afsted uden at komme over 2000 rpm.



Martin Johansen [600~ (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 30-04-08 19:24

On Wed, 30 Apr 2008 19:36:56 +0200, "Thomas H."
<thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

>
><Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
>news:30bh149bbinhcne2lhcchmicviqb02cf7l@4ax.com...
>
>
>> Det kommer du også ved at køre som jeg siger - at der opstår en
>> "lomme" på 30-50 m til ham foran er vel for pokker til at leve med,
>> han stopper snart igen ) Når jeg lader den lomme opstå slipper jeg
>> ofte for en tur ned i 2. gear og kan blive i 3. og rulle i tomgang
>> mens han accelererer igen igen igen. Jeg bruger da også "trykket" en
>> gang imellem - kan godt grine af en Picanto, der tror den er hurtig
>> (nemt offer, jeg ved det) - men når 1.6/2.0'erne må give op griner jeg
>> lidt. (der kører så få diesellaer af Punto i min årgang så alle tror
>> det er en 1.sløv - det er en 1.sløv men ikke så sløv)
>
>...men jeg er jo ikke 60


Nope.. men så kører du heller ikke langt på literen

Thomas H. (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 30-04-08 19:30


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:o8eh14dru4l10rrb6or1alqa2oogisjd4t@4ax.com...

> Nope.. men så kører du heller ikke langt på literen

Ok alt er åbenbart sort og hvidt i denne NG, enten er man en morfar eller
også er man en fartpsykopat?



Ukendt (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-04-08 19:43

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev :

>Ok alt er åbenbart sort og hvidt i denne NG, enten er man en morfar eller
>også er man en fartpsykopat?

Der også den grå farve - os, der lejlighedsvis pisser derudaf ;)

(og som nok har lagt den første ungdom på hylden)

At jeg snart bliver morfar, og har set kalenderen, behøver da ikke på
nogen måde fratage mig fornøjelsen i at "gi' den gas"

Så nej - det er ikke kun sort og hvidt !
--
Jan_stevns

Martin Johansen [600~ (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 30-04-08 19:54

On Wed, 30 Apr 2008 20:30:24 +0200, "Thomas H."
<thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

>
>"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>news:o8eh14dru4l10rrb6or1alqa2oogisjd4t@4ax.com...
>
>> Nope.. men så kører du heller ikke langt på literen
>
>Ok alt er åbenbart sort og hvidt i denne NG, enten er man en morfar eller
>også er man en fartpsykopat?

Er det ikke sådan det er da??

Hvad jeg har erfaret er accelleration med delgas (afpasset efter
forholdene) og max 2200 rpm ved gearskift gerne mindre og så ellers
holde den i så højt gear som muligt.

Accelleration koster så undgå det - udnyt at smide den i frigear - du
kan trille længere i frigear og IMHO spare mere end ved at motorbremse
og udnytte cut-off.

Motorvej hold den under 130, og gerne 110.

Uffe Bærentsen (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 30-04-08 22:15


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:eufh14h6mo8djo6qmcblfvfv7kbui9m8md@4ax.com...
> On Wed, 30 Apr 2008 20:30:24 +0200, "Thomas H."
> <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:
>
>>
>>"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>>news:o8eh14dru4l10rrb6or1alqa2oogisjd4t@4ax.com...
>>
>>> Nope.. men så kører du heller ikke langt på literen
>>
>>Ok alt er åbenbart sort og hvidt i denne NG, enten er man en morfar eller
>>også er man en fartpsykopat?
>
> Er det ikke sådan det er da??
>
> Hvad jeg har erfaret er accelleration med delgas (afpasset efter
> forholdene) og max 2200 rpm ved gearskift gerne mindre og så ellers
> holde den i så højt gear som muligt.
>
> Accelleration koster så undgå det - udnyt at smide den i frigear - du
> kan trille længere i frigear og IMHO spare mere end ved at motorbremse
> og udnytte cut-off.

Hvis bilen har cut-off.
Det er nemlig ikke alle nyere biler der er udstyret med cut-off.


> Motorvej hold den under 130, og gerne 110.

ALT over 100 koster.



--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Tipo 1,6i



Martin Johansen [600~ (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 30-04-08 23:43


>Hvis bilen har cut-off.
>Det er nemlig ikke alle nyere biler der er udstyret med cut-off.

Det er vist mere reglen end undtagelsen, er det ikke?

>ALT over 100 koster.

Well alt over 0 koster hvis vi skal i den grøft

Uffe Bærentsen (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 30-04-08 23:54


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
newsth14pfp6omef27lpg4790nov0ajlmarg@4ax.com...
>
>>Hvis bilen har cut-off.
>>Det er nemlig ikke alle nyere biler der er udstyret med cut-off.
>
> Det er vist mere reglen end undtagelsen, er det ikke?

Tror det desværre ikke.


>>ALT over 100 koster.
>
> Well alt over 0 koster hvis vi skal i den grøft

Ok, sagt på en anden måde:
Forbruget vokser eksponentielt ved voksende hastighed over 100 km/t.




--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Tipo 1,6i



Martin Johansen [600~ (01-05-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 01-05-08 00:25


>Tror det desværre ikke.

Jeg synes ikke det giver mening at der ikke skulle være cut-off?

>Ok, sagt på en anden måde:
>Forbruget vokser eksponentielt ved voksende hastighed over 100 km/t.

Jeg er ikke uenig


Jan Vennike (01-05-2008)
Kommentar
Fra : Jan Vennike


Dato : 01-05-08 08:35

>>
>> Accelleration koster så undgå det - udnyt at smide den i frigear - du
>> kan trille længere i frigear og IMHO spare mere end ved at motorbremse
>> og udnytte cut-off.
>
> Hvis bilen har cut-off.
> Det er nemlig ikke alle nyere biler der er udstyret med cut-off.
>
>

Hmmm - tror ikke rigtig på det cut off - især ikke hvis man kan "læse"
trafikken langt forud.

Hvis jeg kan se et byskilt 700 m fremme, har jeg 2 muligheder:

1. Køre med normal hastighed de første 500 m og så slippe speederen de
sidste 200 m - dvs 500 m med normalt forbug og 200 m med 0 forbrug

2. Sætte i frigear og lade den trille de 700 m.

Jeg tror selv på metode nr 2 og bruger den selv.

--
Jan

Remove the cat in the emailaddress to reach me



Klaus D. Mikkelsen (01-05-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 01-05-08 08:59

Jan Vennike skriver:
>
> Hvis jeg kan se et byskilt 700 m fremme, har jeg 2 muligheder:
>
> 1. Køre med normal hastighed de første 500 m og så slippe speederen de
> sidste 200 m - dvs 500 m med normalt forbug og 200 m med 0 forbrug
>
> 2. Sætte i frigear og lade den trille de 700 m.
>
> Jeg tror selv på metode nr 2 og bruger den selv.

Du har benzinmotor forstår jeg ?

Med en deisel som min er motorbremsningen meget lille, så de 500 og 200
meter passer ikek helt.

Dog er der ingen tvivl om at friløb er mest sparsommeligt, men til
gengæld er det altså en for langsom nedbremsning for mig - til trods for
at motorbremsen i min bil ikke er meget bevendt virker den altså lidt.

Jeg vil også nødigt være for meget til gene for andre i trafikken der
vil "hurtigt fremad" og ikke vil bruge så lang en nedbremsningstid.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jan Vennike (01-05-2008)
Kommentar
Fra : Jan Vennike


Dato : 01-05-08 13:49



"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:48197854.BB2ED7A@du.kan.finde.den...

> Du har benzinmotor forstår jeg ?
>
> Med en deisel som min er motorbremsningen meget lille, så de 500 og 200
> meter passer ikek helt.
>
> Dog er der ingen tvivl om at friløb er mest sparsommeligt, men til
> gengæld er det altså en for langsom nedbremsning for mig - til trods for
> at motorbremsen i min bil ikke er meget bevendt virker den altså lidt.
>
> Jeg vil også nødigt være for meget til gene for andre i trafikken der
> vil "hurtigt fremad" og ikke vil bruge så lang en nedbremsningstid.
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Nix

En VW Lupo 1.4 TDi.

Og får at sige det - jeg er RET kold overfor om jeg generer dem bagved -
hvis jeg kan spare brændstof (og dermed forurening) er det bedst for alle
hvis de gjorde det på den måde.

Og jo det er en langsom nedbremsning - men dejlig afslappende.

Tænk også på 3L'eren - den har jo friløb og det er der nok en grund til ???


--
Jan

Remove the cat in the emailaddress to reach me



Klaus D. Mikkelsen (01-05-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 01-05-08 16:50

Jan Vennike skriver:
>
> Og får at sige det - jeg er RET kold overfor om jeg generer dem bagved -
> hvis jeg kan spare brændstof (og dermed forurening) er det bedst for alle
> hvis de gjorde det på den måde.

Jeg forstår at du kun kører 60 km/t på landevejen og 80 på motorvejen ?


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jan Vennike (01-05-2008)
Kommentar
Fra : Jan Vennike


Dato : 01-05-08 19:25



"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4819E6BE.29FE4D79@du.kan.finde.den...
> Jan Vennike skriver:
>>
>> Og får at sige det - jeg er RET kold overfor om jeg generer dem bagved -
>> hvis jeg kan spare brændstof (og dermed forurening) er det bedst for alle
>> hvis de gjorde det på den måde.
>
> Jeg forstår at du kun kører 60 km/t på landevejen og 80 på motorvejen ?
>
>

Næææ

110 på motorvejen (sjældent 130, det koster ekstra), 90 på landevejen.

--
Jan

Remove the cat in the emailaddress to reach me



Klaus D. Mikkelsen (01-05-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 01-05-08 19:32

Jan Vennike skriver:
>
> 110 på motorvejen (sjældent 130, det koster ekstra), 90 på landevejen.

Men 90 på landevejen koster også ekstra.....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jan Vennike (02-05-2008)
Kommentar
Fra : Jan Vennike


Dato : 02-05-08 07:41

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:481A0C96.179B72B@du.kan.finde.den...
> Jan Vennike skriver:
>>
>> 110 på motorvejen (sjældent 130, det koster ekstra), 90 på landevejen.
>
> Men 90 på landevejen koster også ekstra.....
>
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Nu har jeg ikke kunne konstatere den store forskel på om det er 80 eller 90
jeg kører.

Men så snart jeg passere omkring de 120, så sker der et eller andet med
forbruget.

Så hvis det er en kortere strækning jeg skal køre på motorvej ligger jeg kun
med de 110 - skal jeg derimod krydse landet på tværs (hvad jeg jævnligt gør)
så følger jeg fartgrænsen - for så kan man spare tid ved at køre 130 - noget
jeg ikke rigtig kan konstatere ved de kortere strækninger.

--
Jan

Remove the cat in the emailaddress to reach me



Leonard (02-05-2008)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 02-05-08 08:19

On Fri, 2 May 2008 08:40:39 +0200, Jan Vennike wrote:

> skal jeg derimod krydse landet på tværs (hvad jeg jævnligt gør)
> så følger jeg fartgrænsen - for så kan man spare tid ved at køre 130

Hvormeget tid kan du i praksis spare?
Når jeg kører fra Fyn til Kbh. kan jeg i teorien spare lidt tid på
strækningen fra Slagelse til Køge, men i praksis er det meget få
minutter, da der ikke kan køres konstant med 130. Over Fyn er forskellen
endnu mindre, da der ofte er lange strækninger, hvor hastigheden er
under 100.

--
Leonard
Hellere komme for sent i dette liv
end for tidligt til det næste ...

Jan Vennike (02-05-2008)
Kommentar
Fra : Jan Vennike


Dato : 02-05-08 13:45



"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:eqg5g6lajsad$.f1owees8y0fh.dlg@40tude.net...
> On Fri, 2 May 2008 08:40:39 +0200, Jan Vennike wrote:
>
>> skal jeg derimod krydse landet på tværs (hvad jeg jævnligt gør)
>> så følger jeg fartgrænsen - for så kan man spare tid ved at køre 130
>
> Hvormeget tid kan du i praksis spare?
> Når jeg kører fra Fyn til Kbh. kan jeg i teorien spare lidt tid på
> strækningen fra Slagelse til Køge, men i praksis er det meget få
> minutter, da der ikke kan køres konstant med 130. Over Fyn er forskellen
> endnu mindre, da der ofte er lange strækninger, hvor hastigheden er
> under 100.
>
> --
> Leonard
> Hellere komme for sent i dette liv
> end for tidligt til det næste ...

Hmm

Nok ikke meget.

Men da tit er et eller andet med at jeg skal jøre fra sønderjylland, arbejde
i København 5-6 timer og hjem igen samme dag - og jeg også gerne vil se lidt
til familien, så ofrer jeg gerne lidt brændstof for det - det er heldigvis
ikke så tit.

--
Jan

Remove the cat in the emailaddress to reach me



Leonard (02-05-2008)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 02-05-08 14:09

On Fri, 2 May 2008 14:44:38 +0200, Jan Vennike wrote:

> Men da tit er et eller andet med at jeg skal jøre fra sønderjylland, arbejde
> i København 5-6 timer og hjem igen samme dag - og jeg også gerne vil se lidt
> til familien, så ofrer jeg gerne lidt brændstof for det - det er heldigvis
> ikke så tit.

EKSB har daglige ture til Kbh.
Så slipper du helt for at tænke på brændstofforbrug og myldretidens
kø-kørsel.

--
Leonard
Hellere komme for sent i dette liv
end for tidligt til det næste ...

ShutEye (02-05-2008)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 02-05-08 09:13

> Og får at sige det - jeg er RET kold overfor om jeg generer dem bagved -
> hvis jeg kan spare brændstof (og dermed forurening) er det bedst for alle
> hvis de gjorde det på den måde.

Sludder. Er tit blevet bremset af 'en som dig' der forhindrer at jeg kan nå
ind i svingbanen og over for grønt med det samme.
Resultat: Holde i tomgang i et par minutter.
Lyder ikke godt for miljøet.



Leonard (02-05-2008)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 02-05-08 09:32

On Fri, 2 May 2008 10:12:46 +0200, ShutEye wrote:

> Sludder. Er tit blevet bremset af 'en som dig' der forhindrer at jeg kan nå
> ind i svingbanen og over for grønt med det samme.
> Resultat: Holde i tomgang i et par minutter.
> Lyder ikke godt for miljøet.

Er ofte blevet overhalet af en som dig, der så har holdt stille i
tomgang et par minutter for rødt, mens jeg har brugt tiden på at trille
derhen og ramme krydset ved grønt.

Hvis lyskrydsene har grøn bølge ved din hastighed, så har de det også
ved en lavere hastighed.
Hvad er bedst for miljøet?

--
Leonard
Hellere komme for sent i dette liv
end for tidligt til det næste ...

ShutEye (02-05-2008)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 02-05-08 10:16

>> Sludder. Er tit blevet bremset af 'en som dig' der forhindrer at jeg kan
>> nå
>> ind i svingbanen og over for grønt med det samme.
>> Resultat: Holde i tomgang i et par minutter.
>> Lyder ikke godt for miljøet.
>
> Er ofte blevet overhalet af en som dig, der så har holdt stille i
> tomgang et par minutter for rødt, mens jeg har brugt tiden på at trille
> derhen og ramme krydset ved grønt.

Hvem snakker om overhaling?
Jeg snakker om at blive blokeret af en der kører som om der kun var ham på
vejene.

> Hvis lyskrydsene har grøn bølge ved din hastighed, så har de det også
> ved en lavere hastighed.

Hvaba? Skal jo en anden vej end 'en som ham' :)

> Hvad er bedst for miljøet?



Leonard (02-05-2008)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 02-05-08 12:38

On Fri, 2 May 2008 11:16:25 +0200, ShutEye wrote:

> Hvem snakker om overhaling?
> Jeg snakker om at blive blokeret af en der kører som om der kun var ham på
> vejene.

Og jeg snakker om, at blive overhalet af en, der alligevel ikke kommer
hurtigere frem, men bare holder og brænder energi af ved lyskrydset.

>> Hvis lyskrydsene har grøn bølge ved din hastighed, så har de det også
>> ved en lavere hastighed.
>
> Hvaba? Skal jo en anden vej end 'en som ham' :)

Du skal jo stadig holde for rødt.

--
Leonard
Hellere komme for sent i dette liv
end for tidligt til det næste ...

ShutEye (02-05-2008)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 02-05-08 15:22

>> Hvem snakker om overhaling?
>> Jeg snakker om at blive blokeret af en der kører som om der kun var ham
>> på
>> vejene.
>
> Og jeg snakker om, at blive overhalet af en, der alligevel ikke kommer
> hurtigere frem, men bare holder og brænder energi af ved lyskrydset.

Så er det ikke mig!

>>> Hvis lyskrydsene har grøn bølge ved din hastighed, så har de det også
>>> ved en lavere hastighed.
>>
>> Hvaba? Skal jo en anden vej end 'en som ham' :)
>
> Du skal jo stadig holde for rødt.

Måske hvis hr spar-på-brændstof holder så jeg ikke kan komme ind i
svingbanen.
Det er jo ikke just alle kryds der har grønt samtidig for ligeud og sving.



Fly Christensen (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 30-04-08 22:08

On Wed, 30 Apr 2008 19:36:56 +0200, "Thomas H."
<thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

[snip]
>
>...men jeg er jo ikke 60

Men det bliver du. Og Øvelse Gør Mester. :-Þ

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Peter Dalgaard (01-05-2008)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 01-05-08 09:32

On Thu, 01 May 2008 02:23:42 +0200, Martin Johansen [6000] wrote:

>>Det burde du nu være. Det vokser med hastigheden i 3. potens.
>
> Lidt mere entomofili... det afhænger vel af motoren, gearingen mv.?

Ikke størrelsesordenen (sådan da). Det er stadig sådan at hvis man
fordobler hastigheden, så 8-dobles energiforbruget. Motorer kan have
forskellig virkningsgrad, men producerer i store træk energi i direkte
forhold til hvor meget de drikker.

Men det skal være hastigheden målt i forhold til luften, og ikke jorden.
Ved høje hastigheder går langt størstedelen af energien til at overvinde
luftmodstanden som stiger med kvadratet på hastigheden.

Formlerne står her

http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_(physics)

(Den konstant der hedder C_d i formlerne må være den som hedder CW-
koefficienten i bilspecs.)

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Peter Dalgaard (01-05-2008)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 01-05-08 10:49

On Thu, 01 May 2008 11:23:59 +0200, alexbo wrote:

> "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev
>
>> Ikke størrelsesordenen (sådan da). Det er stadig sådan at hvis man
>> fordobler hastigheden, så 8-dobles energiforbruget.
>
> På tid, men ikke på kørt distance.
>
> Den mest almindelige måde at regne forbrug i biler er på kørt distance,
> km/l eller liter pr. 100 km.
>
> Din udmåling er på tid, men jeg har aldrig set nogen forbrugsopgivelser
> der opgiver at bilen bruger 4 l. i timen ved bykørsel. og 6 l. i timen
> på landevej.
> Og den ved 180 km/t bruger 28 liter i timen.

Hmm, korrekt. Jeg syntes nok der var noget der ikke stemte. Dvs. forbrug
per afstand vokser med kvadratet på hastigheden (ca.).

Men man angiver effekt i kW eller hk, og de er ca. proportionale med
forbrug per tid.

>
> Forbruget hænger heller ikke matematisk sammen med hastigheden, det er
> en blanding af luftmodstand, rullemodstand, motorens egetforbrug, og tab
> i transmission.
>

Jeps. Men ved høje hastigheder dominerer luftmodstanden fordi de andre
ting typisk vokser lineært med hastigheden.

> Navnlig motorens egetforbrug tæller meget ved lave hastigheder, når den
> bruger 10hk. bare for holde sig selv i gang og 10hk. til at køre
> langsomt, betyder det mere, end når den bruger 10hk. for at holde sig i
> gang og 70hk. til at køre stærkt.
>
> mvh
> Alex Christensen





--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

-= JF =- (30-04-2008)
Kommentar
Fra : -= JF =-


Dato : 30-04-08 22:17

Thomas H. skrev:

> Ok, men jeg vil jo også gerne afsted og det er jo fristende at ride lidt på
> turbobølgen

Her kommer jeg til at tænke på den der med at blæse og have mel i munden

--
Mvh. John

The only reason I would take up exercising is
so that I could hear heavy breathing again.

Peter Dalgaard (01-05-2008)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 01-05-08 01:12

On Thu, 01 May 2008 01:24:37 +0200, Martin Johansen [6000] wrote:

>>Forbruget vokser eksponentielt ved voksende hastighed over 100 km/t.
>
> Jeg er ikke uenig

(Entomofili)

Det burde du nu være. Det vokser med hastigheden i 3. potens.



--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Martin Johansen [600~ (01-05-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 01-05-08 01:24


>Det burde du nu være. Det vokser med hastigheden i 3. potens.

Lidt mere entomofili... det afhænger vel af motoren, gearingen mv.?

Klaus D. Mikkelsen (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 30-04-08 18:25

"Thomas H." skriver:
>
> Hvad kører I andre Diesel ryttere, og hvordan?

Golf V 1,9 TDI med 105 HK.

Kør med et "råddent æg" mellem foden og speederen (altså intet hårdt
tråd på speederen og dermed intet "turbokick"), kør forudseende og ikke
for hurtigt. Lad bilen tage farten af i gear i stedet for at koble ud og
bruge bremsen.

Sådan kan jeg opnå 23-24 km/l i snit når jeg kører mellem Hammel og
Hadsten. Eller på længere ture mellem Hammel og Ulfborg.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

JimR (01-05-2008)
Kommentar
Fra : JimR


Dato : 01-05-08 11:23

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4818AB4F.3964D065@du.kan.finde.den...
> "Thomas H." skriver:
>>
>> Hvad kører I andre Diesel ryttere, og hvordan?
>
> Golf V 1,9 TDI med 105 HK.
>
> Kør med et "råddent æg" mellem foden og speederen (altså intet hårdt
> tråd på speederen og dermed intet "turbokick"), kør forudseende og ikke
> for hurtigt. Lad bilen tage farten af i gear i stedet for at koble ud og
> bruge bremsen.
>
> Sådan kan jeg opnå 23-24 km/l i snit når jeg kører mellem Hammel og
> Hadsten. Eller på længere ture mellem Hammel og Ulfborg.
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jeg har samme bil men selv om jeg kører landevej og motorvej når jeg kun 18
km/l selv om jeg kører rigtig pænt. Jeg har godt nok 245 brede dæk på 17"
fælge på den men det burde ikke betyde så meget.

Min viser iøvrigt langt mere på km/l måleren end den kører i virkeligheden,
gør din også det? Min måler viser typisk 4.8 l pr. 100 km hvilket burde
blive til 21 km/l.

mvh

JimR
Golf V TDI 105



Klaus D. Mikkelsen (01-05-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 01-05-08 11:37

JimR skriver:
>
> Jeg har samme bil men selv om jeg kører landevej og motorvej når jeg kun 18
> km/l selv om jeg kører rigtig pænt. Jeg har godt nok 245 brede dæk på 17"
> fælge på den men det burde ikke betyde så meget.

Det betyder lidt. Jeg har lige skiftet (vi taler om for 2 timer siden)
mellem vinterhjul (Michelin Alpin A2 195/65-15) og sommerhjul (Michelin
Pilot sport 225/45-17) og det går så sikkert op for mig igen, hvor meget
mere lavprofiler larmer og sluger i brændstof

> Min viser iøvrigt langt mere på km/l måleren end den kører i virkeligheden,
> gør din også det? Min måler viser typisk 4.8 l pr. 100 km hvilket burde
> blive til 21 km/l.

Jeg har gennem bilens levetid regnet ud på gennemsnit, den ligger inden
for typisk ½ km/l nogen gang over andre under.

Til gengæld har jeg også fået korrigeret den "altid optimistiske"
forbrugsmåler, samtidig med at bilen blev sat op til "japan" (km/l og
engelsk sprog).



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

JimR (01-05-2008)
Kommentar
Fra : JimR


Dato : 01-05-08 16:50


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:48199D32.CD7102A0@du.kan.finde.den...
> JimR skriver:
>>
>> Jeg har samme bil men selv om jeg kører landevej og motorvej når jeg kun
>> 18
>> km/l selv om jeg kører rigtig pænt. Jeg har godt nok 245 brede dæk på 17"
>> fælge på den men det burde ikke betyde så meget.
>
> Det betyder lidt. Jeg har lige skiftet (vi taler om for 2 timer siden)
> mellem vinterhjul (Michelin Alpin A2 195/65-15) og sommerhjul (Michelin
> Pilot sport 225/45-17) og det går så sikkert op for mig igen, hvor meget
> mere lavprofiler larmer og sluger i brændstof
>
>> Min viser iøvrigt langt mere på km/l måleren end den kører i
>> virkeligheden,
>> gør din også det? Min måler viser typisk 4.8 l pr. 100 km hvilket burde
>> blive til 21 km/l.
>
> Jeg har gennem bilens levetid regnet ud på gennemsnit, den ligger inden
> for typisk ½ km/l nogen gang over andre under.
>
> Til gengæld har jeg også fået korrigeret den "altid optimistiske"
> forbrugsmåler, samtidig med at bilen blev sat op til "japan" (km/l og
> engelsk sprog).
>
>
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jeg ville også gerne have skiftet til km/l på viseren men det kan vist kun
gøres hvis man har kørecomputer?

mvh

JimR



Klaus D. Mikkelsen (01-05-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 01-05-08 17:05

JimR skriver:
>
> Jeg ville også gerne have skiftet til km/l på viseren men det kan vist kun
> gøres hvis man har kørecomputer?

MFD med stort display ?
Nope, du skal bare kende en der har VAG-COM. For øvrigt skal man selv
kune skifte med stor MFD kræver det også ratbetjening (sådan er det i en
Touran).

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Leonard (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 30-04-08 18:27

On Wed, 30 Apr 2008 18:57:10 +0200, Thomas H. wrote:

> Hvad kører I andre Diesel ryttere, og hvordan?

Nu er dt jo ikke nemt at sammenligne med en Lupo 3L, men de gyldne
regler for at køre langt på literen er:

Middelmådig acceleration op til den ønskede hastighed.
Let speedertrykket en anelse og se at bilen godt kan fortsætte med samme
hastighed.
Hold en jævn hastighed, med et let speedertryk, tillad at hastigheden
falder lidt op af bakke, vind lidt hastighed ned af bakke - altså modsat
den måde en fartpilot gør det på.
Lavere hastighed bruger mindre brændstof.
Vent til en overhaling af langsomtkørende kan foretages uden at skulle
presse farten ret meget op.
Luk vinduer og soltag.

Altså jævn kedelig kørsel med en lidt lavere fart end den du plejer og
du vil opleve at køre længere pr. liter.

--
Leonard
Hellere komme for sent i dette liv
end for tidligt til det næste ...

Thomas H. (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 30-04-08 18:36


"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:wv1azsdopcf.1c9u7ifm9jty0$.dlg@40tude.net...
> On Wed, 30 Apr 2008 18:57:10 +0200, Thomas H. wrote:
>
>> Hvad kører I andre Diesel ryttere, og hvordan?
>
> Nu er dt jo ikke nemt at sammenligne med en Lupo 3L, men de gyldne
> regler for at køre langt på literen er:
>
> Middelmådig acceleration op til den ønskede hastighed.
> Let speedertrykket en anelse og se at bilen godt kan fortsætte med samme
> hastighed.
> Hold en jævn hastighed, med et let speedertryk, tillad at hastigheden
> falder lidt op af bakke, vind lidt hastighed ned af bakke - altså modsat
> den måde en fartpilot gør det på.
> Lavere hastighed bruger mindre brændstof.
> Vent til en overhaling af langsomtkørende kan foretages uden at skulle
> presse farten ret meget op.
> Luk vinduer og soltag.
>
> Altså jævn kedelig kørsel med en lidt lavere fart end den du plejer og
> du vil opleve at køre længere pr. liter.


Ja ok, det lyder sgu for kedelige det må jeg indrømme!

Jeg var også mere interesseret i, om en Diesel skulle køres anderledes, der
er nemlig mange der har prøvet at bilde mig ind, at sådan en ikke bruger
mere ved tung speeder og mange andre teorier.



Leonard (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 30-04-08 18:45

On Wed, 30 Apr 2008 19:35:59 +0200, Thomas H. wrote:

> Jeg var også mere interesseret i, om en Diesel skulle køres anderledes, der
> er nemlig mange der har prøvet at bilde mig ind, at sådan en ikke bruger
> mere ved tung speeder og mange andre teorier.

En diesel sluger også al det brændstof du presser i den med en tung
speeder. Den er måske bedre til at blive holdt i et højt gear, men hvis
min opfattelse af din kørestil er rigtig, så er det ikke det du gider.
Der er bare kun en vej til at spare brændstof og det er i dine øjne en
kedeligere kørestil.

--
Leonard
Hellere komme for sent i dette liv
end for tidligt til det næste ...

Thomas H. (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 30-04-08 18:53


"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:1f9mseiwbzcs5$.85escazj8ecl.dlg@40tude.net...

> En diesel sluger også al det brændstof du presser i den med en tung
> speeder. Den er måske bedre til at blive holdt i et højt gear, men hvis
> min opfattelse af din kørestil er rigtig, så er det ikke det du gider.
> Der er bare kun en vej til at spare brændstof og det er i dine øjne en
> kedeligere kørestil.


Det jeg eftersøger er om det f.eks. er mest økonomisk at sejtrække med
speederen godt nede og 1800 rpm, eller det er bedre at geare to pinde ned og
give let gas osv.



Ukendt (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-04-08 18:58

On Wed, 30 Apr 2008 19:52:48 +0200, "Thomas H."
<thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

>
>"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
>news:1f9mseiwbzcs5$.85escazj8ecl.dlg@40tude.net...
>
>> En diesel sluger også al det brændstof du presser i den med en tung
>> speeder. Den er måske bedre til at blive holdt i et højt gear, men hvis
>> min opfattelse af din kørestil er rigtig, så er det ikke det du gider.
>> Der er bare kun en vej til at spare brændstof og det er i dine øjne en
>> kedeligere kørestil.
>
>
>Det jeg eftersøger er om det f.eks. er mest økonomisk at sejtrække med
>speederen godt nede og 1800 rpm, eller det er bedre at geare to pinde ned og
>give let gas osv.
>

1800 rpm og let speederfod )
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka
Husk de andre er MED trafikanter ikke MODtrafikanter

Thomas H. (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 30-04-08 19:00


<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
news:uoch149ib6lgiudnc0ouorn592tc0ii1jk@4ax.com...

> 1800 rpm og let speederfod )

Jaja men hvis man nu skal afsted



Leonard (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 30-04-08 19:07

On Wed, 30 Apr 2008 19:59:34 +0200, Thomas H. wrote:

>> 1800 rpm og let speederfod )
>
> Jaja men hvis man nu skal afsted

Så er det jo ligegyldigt med økonomien.
Du kan ikke få begge dele, enten vil du køre hurtigt eller økonomisk.

--
Leonard
Hellere komme for sent i dette liv
end for tidligt til det næste ...

Ukendt (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-04-08 19:10

On Wed, 30 Apr 2008 20:06:56 +0200, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

>On Wed, 30 Apr 2008 19:59:34 +0200, Thomas H. wrote:
>
>>> 1800 rpm og let speederfod )
>>
>> Jaja men hvis man nu skal afsted
>
>Så er det jo ligegyldigt med økonomien.
>Du kan ikke få begge dele, enten vil du køre hurtigt eller økonomisk.

Ikke helt, men ved at blive oppe i gear og træde behersket kommer man
nu ganske pænt med. Det er da lykkedes for mig hidtil.
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka
Husk de andre er MED trafikanter ikke MODtrafikanter

Thomas H. (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 30-04-08 19:22


"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:1do7xs89s1z81$.1bdpnv0ml0yqp$.dlg@40tude.net...

> Så er det jo ligegyldigt med økonomien.
> Du kan ikke få begge dele, enten vil du køre hurtigt eller økonomisk.

Hvem siger at jeg vil køre hurtigt?? Jeg siger hvis man vil fremad



Klaus D. Mikkelsen (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 30-04-08 19:31

"Thomas H." skriver:
>
> Hvem siger at jeg vil køre hurtigt?? Jeg siger hvis man vil fremad

Den der ager kommer også til staden.

Forskellen på de 15 km jeg har mellem Hammel og Hadsten ved hhv
"bedstefar" (23km/l) og "fremad" (18 km/l) er ca 2 minutter fra 15 til
13 minutter.

Skal jeg gøre det på 10 minutter går den ikke en dag over 14 km/l.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Leonard (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 30-04-08 19:33

On Wed, 30 Apr 2008 20:21:37 +0200, Thomas H. wrote:

> Hvem siger at jeg vil køre hurtigt?? Jeg siger hvis man vil fremad

Definer fremad.

Som jeg læser det, vil du hurtigt op i fart, du vil bruge
mellemaccelerationen til at gøre overhalinger korte og hurtige, du vil
gerne have turbokicket.
Det koster brændstof i forhold til at køre jævnt og roligt.
Tungt speedertryk koster under alle omstændigheder mere end et let tryk.

--
Leonard
Hellere komme for sent i dette liv
end for tidligt til det næste ...

Uffe Bærentsen (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 30-04-08 22:17


"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4818b38d$0$310$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> <Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
> news:uoch149ib6lgiudnc0ouorn592tc0ii1jk@4ax.com...
>
>> 1800 rpm og let speederfod )
>
> Jaja men hvis man nu skal afsted

Så kør hjemmefra 15 minutter før

Der er ingen fup-veje i den sammenhæng.



--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Tipo 1,6i



Jacob Rungwald (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Jacob Rungwald


Dato : 30-04-08 21:13


"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote in message
news:4818b1f5$0$310$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Det jeg eftersøger er om det f.eks. er mest økonomisk at sejtrække med
> speederen godt nede og 1800 rpm, eller det er bedre at geare to pinde ned
> og give let gas osv.

BMW 320d, ca 14-17 km/l alt efter gasgivning :)

Jeg kører den ved ca 2000 rpm, eller der hvor jeg kan høre at motoren lyder
mindst anstrengt uden at øge farten.

Mvh
Jacob



Klaus D. Mikkelsen (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 30-04-08 18:46

"Thomas H." skriver:
>
> Ja ok, det lyder sgu for kedelige det må jeg indrømme!

Så bare betal ved kasse 1 (brændstoftanken).

> Jeg var også mere interesseret i, om en Diesel skulle køres anderledes, der
> er nemlig mange der har prøvet at bilde mig ind, at sådan en ikke bruger
> mere ved tung speeder og mange andre teorier.

Har de også forsøgt at fortælle dig at månen er lavet af grøn ost?

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Thomas H. (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 30-04-08 18:54


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4818B03C.F12E9B6D@du.kan.finde.den...
>
> Har de også forsøgt at fortælle dig at månen er lavet af grøn ost?

Er den ikke det??



Klaus D. Mikkelsen (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 30-04-08 19:18

"Thomas H." skriver:
>
> Er den ikke det??

Jo da


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Brian (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 30-04-08 18:58

Thomas H. wrote:

> Der er i øvrigt lige billeder af det veludstyret bæst her
>
> http://www.thhe.dk/Ford_Mondeo_GhiaX.htm

Rigtig fin bil - tillykke
Egentlig lidt spøjst at de stadig bruger samme knap til justering af
sidespejlene.

Jeg kan desværre ikke komme med et guldkorn, da jeg får mit turbokick i en
benzindrevet bil - men vi kører da næsten lige langt på literen

/Brian



Michael Døj (01-05-2008)
Kommentar
Fra : Michael Døj


Dato : 01-05-08 00:09

> Nu har jeg jo købt mig sådan en Mondeo TDCi 130 hk, og med de sindssyge
> Dieselpriser begynder man jo at tænke på, hvordan man kører langt på
> literen, jeg kører omkring 13 ligenu, hvad gør jeg forkert, er det fordi
> jeg godt kan li' turbo "kicket" i ny og næ?
> Hvis jeg accelererer sådan nogenlunde normalt, ligger jeg mellem 1800 og
> 2200 rpm med lidt tung speederfod, er det meget Diesel-slugende?
>
> Hvad kører I andre Diesel ryttere, og hvordan?
>
> Der er i øvrigt lige billeder af det veludstyret bæst her
>
> http://www.thhe.dk/Ford_Mondeo_GhiaX.htm
>
>
> --
> Mvh
> Thomas H. - www.thhe.dk

Hej Thomas.

Tillykke med den fine bil!
- den ser ud til at være et prægtigt køretøj.

Jeg har gennem de seneste 10 måneder haft en Honda Accord 2,2 diesel.
Den har nu kørt 25.000.

Jeg kører næsten dagligt 130 km på danske landeveje, til og fra arbejde.
Det bliver så suppleret med et par ture rundt omkring i Tyskland et par
gange om måneden.

Mine erfaringer indtil videre:

Hvis jeg følger trafikken morgen og eftermiddag, (65 km. hver vej), kører
jeg omkring 85 km/t i gennemsnit.
- Det giver en brændstoføkonomi på omkring 18 km/l, beregnet ud fra: Antal
kørte kilometer / antal tankede liter diesel.
- Jeg tanker så vidt muligt altid ved den samme stander.
- Jeg bruger fartpilot så ofte jeg kan. (Ikke særlig økonomisk ved kørsel i
bakker, men behageligt).
- Jeg accellererer friskt op til 1800 - 2000 o/min. før gearskifte. Friskt
er her defineret som ca. 50 - 70 % af fuld speeder.
- Jeg forsøger at læse trafikken, og bruger så vidt muligt motorbremse, hvis
den forankørende sagtner farten, eller ved rødt lys.
- Jeg er dog ikke typen, der slipper speederen 1 km. før et rødt lys, til
stor irritation for de bagvedkørende

Hvis jeg fastholder alle ovenstående forudsætninger, men hæver
gennemsnitshastigheden til 100 km/t, så falder brændstoføkonomien til 14-15
km/l.
Til gengæld når jeg mellem 8-12 minutter hurtigere frem..!..
Samtidig vil jeg med sikkerhed indkassere en velfortjent fartbøde, hvis jeg
bliver målt i en fartkontrol.
Derfor er det faktisk sjældent, at jeg vælger at køre markant hurtigere end
tilladt - Den tid jeg sparer, står ikke mål med den pris jeg betaler i
brændstof, og den bøde jeg risikerer at få.
(Jeg mener egentlig jeg tidligere har betalt de fartbøder jeg havde behov
for....).

Hvis jeg fastholder alle ovenstående forudsætninger, inklusive en
gennemsnitshastighed på 85 km/t. men accellerer som død og djævel - for
derefter at skulle bremse ned, og overhaler alle de steder jeg kan.
Tja, så falder min brændstoføkonomi til omkring 10 km/l.
Det synes jeg især er interessant, for jeg kommer ikke hurtigere frem.
Til gengæld vil de fleste af mine medtrafikanter nok mene, at jeg kører som
en pose nødder på lattergas.

Min konklusion på optimering af brændstoføkonomi, for mit eget vedkommende
er derfor: Kør så vidt muligt med en konstant hastighed, i nærheden af de
lovlige grænser, og følg den øvrige trafik.

Når jeg kører i Tyskland, stiger min hastighed dog som regel en del.
For eksempel fra Padborg mod Kiel (lange stykker med fri hastighed), eller
fra Lübeck mod Rostock (for det meste fri hastighed).

Hvis jeg kører så stærkt som jeg mener det er forsvarligt, og der er meget
lidt trafik og "godt" vejr, så kan gennemsnitshastigheden over 50-80 km.
ligge på omkring 190 km/t.
Så kører jeg ikke mere end 7-8 km/l.
Ved den hastighed kan jeg hente en del tid, men det koster også en del i
diesel.
Samtidig er jeg nogenlunde sikker på at slå mig selv ihjel, hvis der sker
noget uforudset.

Derfor ligger min gennemsnisthastighed dernede typisk på 130-140 km/t.
Så kører jeg typisk 12-13 km/l.

Det var mine erfaringer.
Håber du kan bruge dem til noget.

Med venlig hilsen
Michael Døj, Esbjerg



Thomas H. (01-05-2008)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 01-05-08 07:23


"Michael Døj" <virker@ikke.splat> skrev i en meddelelse
news:4818fc08$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...


> Tillykke med den fine bil!
> - den ser ud til at være et prægtigt køretøj.

Tak, ja der mangler ikke rigtig noget da jeg ikke kan fås ret meget mere
udstyr til den



<snip>


> Det var mine erfaringer.
> Håber du kan bruge dem til noget.


Tak for det første saglige indlæg jeg kunne bruge til noget. Jeg bruger også
fartpiloten så snart jeg kan og kører nok meget ligesom dig (hvad mange
herinde ikke fatter)
Jeg er bare blevet lidt forvirret pga. at folk siger at Diesel ikke bruger
ekstra brændstof på samme måde som benzin.





Thomas H. (03-05-2008)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 03-05-08 07:56


"Michael Døj" <virker@ikke.splat> skrev i en meddelelse
news:4818fc08$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...


Var en tur til Holbæk, satte fartpiloten til 130 og slog den fra de gange
folk træk ud, det gav en gennemsnitsfart på 127 km/t og et forbrug på 14,9
km/l - det er vel ok.



Brian (03-05-2008)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 03-05-08 08:56

Thomas H. wrote:

> Var en tur til Holbæk, satte fartpiloten til 130 og slog den fra de
> gange folk træk ud, det gav en gennemsnitsfart på 127 km/t og et
> forbrug på 14,9 km/l - det er vel ok.

Absolut - det er gudskelov ikke alle der synes det er sjovt at holde 110 på
motorvejen, bare for at have et pænt tal at vise frem.

/Brian



Leo_Jensen (02-05-2008)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 02-05-08 03:44

On 30 Apr., 18:57, "Thomas H." <thhedkFjerndetteforpok...@gmail.com>
wrote:
> Nu har jeg jo købt mig sådan en Mondeo TDCi 130 hk, og med de sindssyge
> Dieselpriser begynder man jo at tænke på, hvordan man kører langt på
> literen, jeg kører omkring 13 ligenu, hvad gør jeg forkert, er det fordi jeg
> godt kan li' turbo "kicket" i ny og næ?
> Hvis jeg accelererer sådan nogenlunde normalt, ligger jeg mellem 1800 og
> 2200 rpm med lidt tung speederfod, er det meget Diesel-slugende?
>
> Hvad kører I andre Diesel ryttere, og hvordan?
>
> Der er i øvrigt lige billeder af det veludstyret bæst her
>
> http://www.thhe.dk/Ford_Mondeo_GhiaX.htm
>
> --
> Mvh
> Thomas H. -www.thhe.dk

Uden i øvrigt at kende noget specielt til hvordan man kører sådan en
bil på en økonomisk måde har jeg bemærket, at lige netop Ford TDCI'er
ofte laver pænt meget sort røg når de accellerer, også selv om det
ikke går imponerende stærkt. Sort røg betyder uforbrændt brændstof, og
det er i hvert fald ikke økonomisk. Mon ikke det er fordi man kører
lave omdrejninger og godt med speeder for at opleve turboen slå til ?

Leo

Ebbe Kristensen (05-05-2008)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 05-05-08 11:23

Thomas H. wrote:

> Hvad kører I andre Diesel ryttere, og hvordan?

C3'en (110 FAP) kørte 17,95 km/l på forrige tank - og det er med en del
bykørsel og jeg trykker da osse på højre pedal lidt længere ned ind i
mellem.

Ebbe



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste