Opstået skade på bil med ansvarsforsikring
Fra : Aage Johansen

Dato : 30-04-08 09:07

Hej, gruppe

Hvis man bliver påkørt af en lastbil (lav fart lille skade), og umiddelbart
vurderer lastbilen til at have ansvaret, hvordan skal man så forholde sig.

Skal man sende sin egen bil på værksted for at få vurderet og repareret
skaden, eller skal man afvente hvem der har skylden ?

Altså, hvis man selv har skylden, skal man jo også selv betale (kunne betyde
at man valgte et andet værksted

Bare til orientering er lastbilen påkørt min venstre bagskærm, ved
indfletning på motorvej (skift fra 1. vejbane til 2. vejbane, køkørsel).
Lastbilchafutten sagde efterfølgende at han ikke havde set mig, men om han
også skriver det på skadeanmeldesen er jo en anden sag.

--
Aage Johansen

Fra : Anders Majland

Dato : 30-04-08 09:43

> [...]
> Lastbilchafutten sagde efterfølgende at han ikke havde set mig, men om han
> også skriver det på skadeanmeldesen er jo en anden sag.

Er det lastvognchaufføren der har lavet et vognbaneskift så hænger han på
regningen.... Men hvordan kan han så ramme dig på venstre side ?

Er der 2 spor der skal flette sammen vil skylden næsten sikkert blive 50/50.

Er det dig der har lavet et vognbaneskift ind foran lastbilen er skylden
din.

Er der skader på lastbilen ? Så skal du indgive en skadesanmeldelse til eget
selskab. Der der kun skader på din bil er det egenligt dit
forsikringsselskab uvedkommende. Du sender en anmeldelse til modpartens
selskab. Anderkender de skaden sender de en taksatorer ud og se på bilen og
de vil også have ret til at bestemme hvor den skal rep'es.

Lad være med at få udbedret skaden før du ved hvor du står
forsikringsmæssigt - men du må gerne lade dit favoritværksted give et tilbud
på udbedringen.

Fra : Aage Johansen

Dato : 30-04-08 13:21

AM> Er det lastvognchaufføren der har lavet et vognbaneskift så hænger
AM> han på
AM> regningen.... Men hvordan kan han så ramme dig på venstre side ?

Måske er det mig der har misforstået definitionen på 1. spor ?
Det jeg mener er det inderste spor, på en 3 sporet vej (holbækmotorvejer)

AM> Er det dig der har lavet et vognbaneskift ind foran lastbilen er
AM> skylden
AM> din.

Det er mig der fletter ind. Der var plads til mig, men han overså mig
åbenbart og fortsatte bare uden at flette ?!

Tak for kommentarerne.

--
Aage Johansen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 30-04-08 13:22

I dk.fritid.bil, skrev Aage Johansen:
> Det er mig der fletter ind. Der var plads til mig, men han overså mig
> åbenbart og fortsatte bare uden at flette ?!

Uden at være specielt kløgtig på dette område, så tror jeg du får
skylden .. Der var jo _ikke_ plads. Bedste fald 50/50.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-04-08 13:42

Jesper Krogh wrote:

> Uden at være specielt kløgtig på dette område, så tror jeg du får
> skylden .. Der var jo _ikke_ plads. Bedste fald 50/50.

Hvis det er flette-reglen, så var der jo plads i og med at det er
lastbilen der skal afpasse sin hastighed da bilen foran fletter ind i banen.

Flettereglen siger (IIRC) at den der er forrest på flettetidspunktet,
har lov til at køre ind i banen, mens den der ligger bagerst skal
afpasse sin hastighed således at den flettende kan komme ind uden at der
er fare for sammenstød. (tænk på lynlåsen)

MVh
Thomas

Fra : blue

Dato : 30-04-08 13:37

"Aage Johansen" <johansen@abp-teletech.com> skrev i en meddelelse

> Måske er det mig der har misforstået definitionen på 1. spor ?

Man tæller vognbanerne fra højre mod venstre - 1. vognbane er længst mod
højre.

> Det er mig der fletter ind. Der var plads til mig, men han overså mig
> åbenbart og fortsatte bare uden at flette ?!

Fletter du/I eller skifter du vognbane?

Fra : Aage Johansen

Dato : 30-04-08 14:19

b> Man tæller vognbanerne fra højre mod venstre - 1. vognbane er længst
b> mod
b> højre.

Ok, så må det være fra 1. til 2. vognbane.

b> Fletter du/I eller skifter du vognbane?

Jeg ved det egentligt ikke, hastigheden var ca. 10 km i timen (køkørsel i
alle 3 baner). Så i min simple forstand må det være indfletning.
På det pågældende sted begynder afkørslen til Fløng, og man skal ud i 2.
vognbane for at fortsætte mod Roskilde.

--
Aage Johansen

Fra : Anders Majland

Dato : 30-04-08 14:23

> Jeg ved det egentligt ikke, hastigheden var ca. 10 km i timen (køkørsel i
> alle 3 baner). Så i min simple forstand må det være indfletning.

*1

> På det pågældende sted begynder afkørslen til Fløng, og man skal ud i 2.
> vognbane for at fortsætte mod Roskilde.

Der er jeg ret sikker på at der er tale om vognbaneskift - men google har
ikke opløsning nok til at være 100% sikker - kun 99.9%
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=mariendalvej+6&sll=55.657192,12.192504&sspn=0.001161,0.0025&ie=UTF8&ll=55.65702,12.190431&spn=0.00058,0.00125&t=h&z=20
Men jeg kan da se igen i aften ...

Der kommer 3 (plus yderligere en tilkørsel*2) - Der flettes mellem tilkørsel
og 1.spor. Fra 1. til 2. spor er det et vognbaneskift.

*1 Du vil nok have godt at repetere færdselsloven. Når du ikke har styr på
forskellen mellem at flette og et vognbaneskift så er der nok flere ting der
trænger til at blive frisket op ....

*2
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=mariendalvej+6&sll=55.657192,12.192504&sspn=0.001161,0.0025&ie=UTF8&ll=55.656521,12.198622&spn=0.00058,0.00125&t=h&z=20

Så jeg er efterhånden overbevidst om at du hænger på hele regningen på både
egen bil og lastbil. Du klemmer dig ud i et hul der er så lille at
lastbilchaufføren ikke ser dig. Vær glad for at der ikke var tale om
personskade for en vigepligtsforseele med personskade giver næsten per
automatik lejlighed til at repetere færdselsloven i et teorilokale med
kombetent undervisning ....

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 30-04-08 14:40

Anders Majland wrote:

> *1

> Der er jeg ret sikker på at der er tale om vognbaneskift - men google
> har ikke opløsning nok til at være 100% sikker - kun 99.9%

Der er tale om vognbaneskift det pågældende sted (kører der stort set
dagligt).
Tidligere var der flette regel, men vejdirektoratet lavede for nogle år
siden alle kombinerede til/fra kørselsramper om, så de alle har
vognbaneskift, så vidt jeg ved.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Møller

Dato : 30-04-08 16:04

Anders Majland skrev:

> [...]
> personskade for en vigepligtsforseele med personskade giver næsten per
> automatik lejlighed til at repetere færdselsloven i et teorilokale med

Kan du bedre se det her?
http://maps.live.com/default.aspx?v=2&FORM=LMLTCP&cp=t88jhnj0gf9y&style=b&lvl=2&tilt=-90&dir=0&alt=-1000&scene=18387864&phx=0&phy=0&phscl=1&encType=1

og hvis så spørger: Aage Johansen kunne oplyse help præcis hvor det skete, så det ikke bliver rent
gætværk: hvis det er sket er så .. eller her så.. ud for Fagerbo???

Møller

Fra : Anders Majland

Dato : 30-04-08 19:11

Nej det var bedre på stedet - Der er som jeg skrev:

> Der kommer 3 (plus yderligere en tilkørsel*2) - Der flettes mellem
> tilkørsel og 1.spor. Fra 1. til 2. spor er det et vognbaneskift.

Så hvis Åge som han skrev er kommet i første bane har han flettet med den
fra tilkørslen (uden problemer) og så mast sig ude i en lastbil i andet spor
(Siden det er hans venstre bagskærm det er gået udover og ikke
bagkofangeren)

> og hvis så spørger: Aage Johansen kunne oplyse help præcis hvor det skete,
> så det ikke bliver rent gætværk: hvis det er sket er så .. eller her så..
> ud for Fagerbo???

Mit gæt - han holder lav profil mens han læser op på færdselsloven

Fra : Anders Majland

Dato : 30-04-08 14:03

> Måske er det mig der har misforstået definitionen på 1. spor ?
> Det jeg mener er det inderste spor, på en 3 sporet vej (holbækmotorvejer)

Kan vi få et koordinat, afkørselsnummer eller lign - og i hvilken retning.

Ved fløng er det afaik tale om vognbaneskift mens de fleste andre steder er
flettning ved tilkørsler....

Havde han ramt dig bagfra så havde du måske en chance for at slippe for
skyld. Men når han har ramt dig på siden så slipper du nok ikke billigere
end 50/50 - og hvis der er tale om vognbaneskift så 100%. Dit eneste forsvar
må være hvis du holdt helt stille da han påkørte dig ,,,

/A

Fra : Ole Boesen

Dato : 01-05-08 07:56

Ved indfletning på motorvej er det forsikringsselskabernes holdning at det
altid er en 50/50 deling.

mvh

Ole Boesen

Fra : Møller

Dato : 01-05-08 11:53

Ole Boesen skrev:
> Ved indfletning på motorvej er det forsikringsselskabernes holdning at det
> altid er en 50/50 deling.

også ved vognbaneskift på motorvej??

Jeg har ellers på skrift fra forsikringsselskab, at hvis modpart klemmer sig ud, så har han 100% og
du går fri. Vidner er altid gode i sådanne tilfælde.
Det er et konkret tilfæld.

Møller

Fra : alexbo

Dato : 01-05-08 08:14

> [...]

> Skal man sende sin egen bil på værksted for at få vurderet og repareret
> skaden, eller skal man afvente hvem der har skylden ?

Jeg kan se du har fået en del svar ang. færgselsreglerne, så jeg vil forsøge
at svare på dit forsikringsspørgsmål.
Du får ikke umiddelbart vurderet skaden af en taksator når du ikke har
kasko, det er modpartens taksator der vurdere, og han kommer ikke før
modparten har anmeldt skaden og forsikringen accepteret ansvaret.

Så til at starte med tager du kontakt til ejeren af lastbilen for at høre om
han har anmeldt skaden og hvilken forsikringsselskab han har.
Dernæst til forsikringsselskabet for at høre hvordan sagen står, og hvis de
anerkender ansvaret, hvordan du skal forholde dig.

I princippet altså afvente hvem der har skylden, men der sker nok ingenting
hvis ikke du selv gør noget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Aage Johansen

Dato : 02-05-08 07:23

Tak til alle

Umiddelbart et simpelt spørgsmål, men der er mange facetter på spørgsmål og
svar.

Jeg har nu indsendt skadesanmeldelse til forsikringsselskab, og afventer
deres "dom".

For at slå det helt fast:
Uheldet skete Holbækmotorvej vestlig retning "nogle hundrede meter" før
afkørsel til Fløng.

Ca. omkring broen med Kallerupvej.
Og det er ikke "kun" bagskærm der er skadet, også kofanger hvis det kan
berolige nogle.

--
Aage Johansen

Fra : Leonard

Dato : 02-05-08 08:21

On Fri, 2 May 2008 08:22:38 +0200, Aage Johansen wrote:

> For at slå det helt fast:
> Uheldet skete Holbækmotorvej vestlig retning "nogle hundrede meter" før
> afkørsel til Fløng.

Men du har ikke uddybet spørgsmålet om, hvad der faktisk skete.
Var det dig, der skiftede vognbane over stiblede linier og lastbilen,
der holdt sin kurs eller omvendt?
Var der ikke stiblede linier på stedet?

Du fortæller forhåbentligt hvad forsikringsselkaberne bliver enige om,
så vi kan få slutningen af historien med.

--
Leonard
Hellere komme for sent i dette liv

Fra : Aage Johansen

Dato : 02-05-08 10:35

L> Men du har ikke uddybet spørgsmålet om, hvad der faktisk skete.
L> Var det dig, der skiftede vognbane over stiblede linier og lastbilen,
L> der holdt sin kurs eller omvendt?
L> Var der ikke stiblede linier på stedet?

Jeg skiftede vognbane. Jo der er stiblet linie.
Nu overlader jeg det til forsikringen at vurdere sagen.

L> Du fortæller forhåbentligt hvad forsikringsselkaberne bliver enige
L> om,
L> så vi kan få slutningen af historien med.

Jeg skal nok give jer enden på historien. Jeg ved ikke hvorlænge det normalt
vil tage ?

--
Aage Johansen
Intet er umuligt for Vorherre og en elektriker !

Fra : Møller

Dato : 02-05-08 11:10

Aage Johansen skrev:

> Intet er muligt for Vorherre og umuligt for en elektriker !
Rettet af
Møller

Fra : Aage Johansen

Dato : 02-05-08 11:43

Jo, du ha kan have ret. Det afhænger nok af øjnene der ser :o|

--
Aage Johansen
Nu uden citat

Fra : Henning

Dato : 02-05-08 13:11

On Fri, 2 May 2008 11:34:46 +0200, "Aage Johansen"
<johansen@abp-teletech.com> wrote:

>Jeg skiftede vognbane. Jo der er stiblet linie.
>Nu overlader jeg det til forsikringen at vurdere sagen.

Så er det jo din egen skyld, du skal betale evt. skade på lastbilen og
på din egen bil. Ingen kasko - surt for din egen bil

Fra : Aage Johansen

Dato : 08-05-08 06:54

Hej igen

Så er min forsikring vendt tilbage.
De skriver at ansvaret er mit da jeg på det givne sted har ubetinget
vigepligt.

Det var nok ikke den store overraskelse, efter at en del af jer allered
havde "advaret" mig om at det var min skyld. Næste gang må jeg sørge for at
bagfra-kommende rammer rent bagi

Tak for "kampen".

--
Aage Johansen