Fandens dyr olie!
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 29-04-08 22:51

Hej.

Jeg har lige haft konens et år gamle Sportsvan til service for anden gang!

Den første ting der irriterrer mig er, at Toyota åbenbart mener, at deres
biler ikke kan køre mere end 15.000 mellem hver service. Det lyder da
utroligt? (det er en 177hk diesel hvis det gør nogen forskel?) Enhver fab.
kan da ganrantere 112% hvis de hives ind til service hver anden uge.

En anden ting er, at den olie de fylder på dyret åbenbart skal være af den
fornemme type... over 700,- for 5.5 liter! Kan det være nødvendigt når den
kører 30.000 om året?

Sidste ting Den kører kun ca. 10-11 km / l. Værkføreren mente at det
kunne være foden der gør det, men den kører 70% motorvej med 140-150 km/t.
(nordjylland) Jeg foreslog at det kunne være en fejl i motorstyringen eller
lign. De ville "se på det", men jeg har intet hørt. Jeg mener den er sat til
mindst 17 km/l ved landevejskørsel, så der er et godt stykke ned til de 10
km/l. Er jeg paranoid, eller kan der være noget om min mistanke?

Mvh

Jasper

Fra : Tom

Dato : 29-04-08 23:01

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:4817983b$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> utroligt? (det er en 177hk diesel hvis det gør nogen forskel?) Enhver fab.
> kan da ganrantere 112% hvis de hives ind til service hver anden uge.

En diesel plejer jo at forurene olien betydelig mere end en benziner, så
15.000 km lyder da som helt ok.

> En anden ting er, at den olie de fylder på dyret åbenbart skal være af den
> fornemme type... over 700,- for 5.5 liter! Kan det være nødvendigt når den
> kører 30.000 om året?

Det er alt for dyrt for olien. Du kan vel altid snakke med dem om at få
olien billigere eller også at du selv kommer med olien.

> [...]
> til de 10 km/l. Er jeg paranoid, eller kan der være noget om min mistanke?

Lyder ikke helt urealistisk ved sådan en hastighed. Vil tro de fleste biler
(minus gruppens her) kører en del kortere pr liter når først man er oppe på
de hastigheder.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-08 16:56

On Wed, 30 Apr 2008 00:00:50 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:

<...>

>Lyder ikke helt urealistisk ved sådan en hastighed. Vil tro de fleste biler
>(minus gruppens her) kører en del kortere pr liter når først man er oppe på
>de hastigheder.

Helt enig - Puntoen begynder at blive tørstig over 100-110, og jeg tør
slet ikke tænke på forbruget ved 140-150. Jeg vil tro jeg ville komme
ned omkring 13-15 km/l med det kørselsmønster i stedet for 22-24.
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Jakob M

Dato : 30-04-08 18:01

> Helt enig - Puntoen begynder at blive tørstig over 100-110, og jeg tør
> slet ikke tænke på forbruget ved 140-150. Jeg vil tro jeg ville komme
> ned omkring 13-15 km/l med det kørselsmønster i stedet for 22-24.

Det er nu slet ikke så slemt, jeg sætter fartpiloten til 140 (målt med GPS)
mellem Kolding og Esbjerg hver dag. Kører 16-17 km/L.

Mvh
Jakob

Fra : Jakob M

Dato : 30-04-08 18:03

"Jakob M" <smoelf@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er nu slet ikke så slemt, jeg sætter fartpiloten til 140 (målt med
> GPS) mellem Kolding og Esbjerg hver dag. Kører 16-17 km/L.

Glemte at nævne at det er en GP 1,3 JTD 75HK.

Mvh
Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-08 18:16

On Wed, 30 Apr 2008 19:02:55 +0200, "Jakob M" <smoelf@gmail.com>
wrote:

>"Jakob M" <smoelf@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Glemte at nævne at det er en GP 1,3 JTD 75HK.

Kan du få lov at køre jævnt går det vel også, men de gange, jeg har
"kastet" mig ud i hektisk trafik i yderbanen (valg mellem 80-90 inde
eller 140+ ude) har det været dyrt.(men OK - der er mange
hastighedsændringer) Måske overdriver jeg lidt, men 16 tvivler jeg på,
jeg når op på. Det er så en 1.9 JTD lidt ældre end din ) Nu med 175
kkm på klokken.

Fra : Sp@msen

Dato : 29-04-08 23:43

"Jasper Norman Ahrensbach"
> [...]
> utroligt? (det er en 177hk diesel hvis det gør nogen forskel?) Enhver fab.
> kan da ganrantere 112% hvis de hives ind til service hver anden uge.
heh, det er en forholdsvis kraftig motor? den skal slæbe en "del vægt", høj
fart, kraftige nedbremsninger/acc. når der skal overhales?

> En anden ting er, at den olie de fylder på dyret åbenbart skal være af den
> fornemme type... over 700,- for 5.5 liter! Kan det være nødvendigt når den
> kører 30.000 om året?
Det er vel billigt nok? mobile 1 0-40 koster mere for 4l på en tankstation..
godt det ikke er en s400 der æder 10-11L pr ~20kkm
:)

> [...]
> km/l ved landevejskørsel, så der er et godt stykke ned til de 10 km/l. Er
> jeg paranoid, eller kan der være noget om min mistanke?
Det er vel meget normalt ved de omdrejninger? hvordan ved 2.000
omdrejninger?

Mvh.
Flemming

Fra : joppe

Dato : 29-04-08 16:55

[...]

Jeg prøvede i min Rav4 på en tur gennem Tyskland at køre lidt
forskellige hastigheder og nulstille kørecomputer imellem. Det passer
meget godt med hvad du siger.
Over ca 125 begynder den at blive lidt tørstig. Jeg kunne få den på
15,5km/l (distance kørt/tanket) ved at nyde bruge fartpilot og ca 125
km/t.
Så snup en tudekiks og betal ved kasse 1 hvis du mener at have så
travlt eller stil hjernen i øko mode og bruge de 5 min mere når du
kører. Det kræver lidt mental omstilling at komme i spare mode, men så
slemt er det altså ikke.

Med de høje oliepriser er Amerikanerne i chok nu de ser benzinpriser
på lidt under det halve af vores. Jeg ku da godt tænke mig at typer
som Yaris bliver er hit over there og pling! ingen mangel på olie
mere......

Jesper

Fra : René Løweneck

Dato : 30-04-08 03:08

Hej Jasper !

> Jeg har lige haft konens et år gamle Sportsvan til service for anden gang!

Jeps, det er dyrt at have en helt ny bil

> [...]
> utroligt? (det er en 177hk diesel hvis det gør nogen forskel?) Enhver fab.
> kan da ganrantere 112% hvis de hives ind til service hver anden uge.

Hvis du kigger på de forskellige mærker, så er serviceintervallerne ret
forskellige. Det er et meget stort indtjeningsgrundlag for værkstederne.
Personligt ville jeg aldrig skifte olie så ofte.

> En anden ting er, at den olie de fylder på dyret åbenbart skal være af den
> fornemme type... over 700,- for 5.5 liter! Kan det være nødvendigt når den
> kører 30.000 om året?

Har du tjekket, om nøjagtig den samme olie sælges billigere andre steder ?

> [...]
> til de 10 km/l. Er jeg paranoid, eller kan der være noget om min mistanke?

Det lyder nu som et fornuftigt forbrug i mine ører. Der skal flyttes meget
luft ved de hastigheder. De er iøvrigt herligt forfriskende, at se så ærligt
et indlæg i denne ellers så frygteligt hykleriske gruppe )

Noget andet er, at Toyota er meget optimistiske, når de i reklamerne opgiver
forbrug. Mine sønner købte sidste år hver en ny Aygo. Den skulle efter
sigende, kunne køre 23-24 km/l. Selv efter at have forsøgt øko kørsel et par
gange, er de aldrig nået op over 17 km/l

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 30-04-08 21:02

KLIP
> [...]
> efter sigende, kunne køre 23-24 km/l. Selv efter at have forsøgt øko
> kørsel et par gange, er de aldrig nået op over 17 km/l

Vi har lige købt en C1 til konen, den har kørt 19 på literen på den første
tankfuld! Der skal da nok være mere at hente når den er kørt til

/Carsten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-04-08 05:08

Jasper Norman Ahrensbach skriver:

> Jeg har lige haft konens et år gamle Sportsvan til service for anden gang!

Det var hurtigt.

> [...]
> utroligt? (det er en 177hk diesel hvis det gør nogen forskel?) Enhver fab.
> kan da ganrantere 112% hvis de hives ind til service hver anden uge.

Tjah VW har op til 30 kkm mellem service, se hvordan der "hyles" her i
gruppen når man fortæller om det. Flere af gruppens faste læsere mener
jeg at det er ren markedsføringsstrategi og ikke andet - samme personer
kunne finde på at skifte olie for hver 10kkm på deres biler.

> En anden ting er, at den olie de fylder på dyret åbenbart skal være af den
> fornemme type... over 700,- for 5.5 liter! Kan det være nødvendigt når den
> kører 30.000 om året?

Det er da ikke så slemt - altså ud over mængden, som du kan se af
nedenstående får jeg longlife olie på bilen til 127,20 kr+moms per
liter.

http://home6.inet.tele.dk/moppe/Images/30kkm.jpg
http://home6.inet.tele.dk/moppe/Images/60kkm.jpg

> [...]
> mindst 17 km/l ved landevejskørsel, så der er et godt stykke ned til de 10
> km/l. Er jeg paranoid, eller kan der være noget om min mistanke?

Selv når min Touran får "tæsk" kører den ikke under 14, men nu er
trafikken hvor jeg kører sjældent til 150 km/t. På den anden side har
toyota heller ikke ry for at lave "sparegrise", så den passer sku nok
meget godt. Høj fart i en "mursten" koster, sådan er det. Lær konen at
køre lidt mere afslappet og i kan nå 13 på motorvej og endnu højere på
landevej. Start evt bare med at overholde færselsreglerne - det giver en
del.

Alternativt så lær at leve med forbruget, i har selv valgt det med "tung
højrefod".

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Aage Andersen

Dato : 30-04-08 07:00

"Jasper Norman Ahrensbach"

> Sidste ting Den kører kun ca. 10-11 km / l. Værkføreren mente at det
> kunne være foden der gør det, men den kører 70% motorvej med 140-150

Værkføreren har utvivlsomt ret. Sæt farten ned til 100, hold afstand saa du
kan holde konstant fart og nyd saa en behagelig tur. Hvis du maa bruge
bremsen, holder du ikke nok afstand.

Aage

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-08 07:10

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev :

>Sidste ting Den kører kun ca. 10-11 km / l. Værkføreren mente at det
>kunne være foden der gør det, men den kører 70% motorvej med 140-150 km/t.

Så har du jo forklaringen der ;)

Previa'en går 9-10 på litere ved hastigheder indtil 110, derefter går
det satme (pardon my french) kraftigt ned ad bakke, med stigende
hastighed

ok - den har jo aldrig været kendt som værende en sparegris ;)

--
Jan_stevns

Fra : Søren

Dato : 30-04-08 09:12

Jasper Norman Ahrensbach skrev:
> [...]
> fornemme type... over 700,- for 5.5 liter! Kan det være nødvendigt når den

Der skal god olie til... men Toyota presser prisen lidt. Du kan ofte
købe olien (Den hedder noget i retning af: Shell helix Ultra Diesel) i
Bilka til ca. halv pris.

> Sidste ting Den kører kun ca. 10-11 km / l.

Det er helt ok for den model. Ingen problemer i det.

Hvis den skal gå længere .. så sæt hastigheden ned og drop raket-starterne.

Fra : Claus Frørup

Dato : 30-04-08 13:45

Isang tao pinangalanan, Jasper Norman Ahrensbach nagsulat:

klip
> [...]

klip

> Jeg mener den er sat til mindst 17 km/l ved landevejskørsel,
> så der er et godt stykke ned til de 10 km/l.

Prøv lige at læse disse to afsnit en gang til, medens du tænker på
hvilken hastighed man må køre på en landevej.

> Er jeg paranoid, eller kan der være noget om min mistanke?

Tjah......
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 03-05-08 23:41

> Prøv lige at læse disse to afsnit en gang til, medens du tænker på
> hvilken hastighed man må køre på en landevej.

Tak for svarene.

Jeg må hellere lægge en mursten UNDER speederen. Tro mig... det giver _ikke
pote_ at være kritisk overfor hendes kørestil

Men godt at vide, at det ikke er bilen der er noget i vejen med.

/Jasper

Fra : Claus Frørup

Dato : 04-05-08 00:18

> [...]

>Jeg må hellere lægge en mursten UNDER speederen. Tro mig... det giver _ikke
>pote_ at være kritisk overfor hendes kørestil

Hehehe..... kender det godt

>Men godt at vide, at det ikke er bilen der er noget i vejen med.

Mange glemmer ofte at de oplyste antal kilometer pr liter er opnået
under optimale forhold, hvor bilen konstant kører 90 km/t.

Disse optimale forhold findes så godt som aldrig i virkelighedens
verden.

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-05-08 06:01

"Claus Frørup" skriver:

> Mange glemmer ofte at de oplyste antal kilometer pr liter er opnået
> under optimale forhold, hvor bilen konstant kører 90 km/t.

Sådan var det engang, nu hedder den "EU-mix", eller oftest "blandet
kørsel".

Min Golf er opgivet til 20 km/l ved blandet kørsel som er den jeg
betaler afgift af. Landevej er opgivet til 23,3.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-08 08:01

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Min Golf er opgivet til 20 km/l ved blandet kørsel som er den jeg
>betaler afgift af. Landevej er opgivet til 23,3.....

Hurra for den go'e gamle vægtafgift - den kunne de i det mindste ikke
"trylle" med (næsten da....)

--
Jan_stevns

Fra : Claus Frørup

Dato : 04-05-08 14:01

Isang tao pinangalanan, Klaus D. Mikkelsen nagsulat:

>"Claus Frørup" skriver:

>Sådan var det engang, nu hedder den "EU-mix", eller oftest "blandet
>kørsel".

Måske man skulle anskaffe sig en bil fra dette årtusinde, så man kan
følge lidt bedre med

>Min Golf er opgivet til 20 km/l ved blandet kørsel som er den jeg
>betaler afgift af. Landevej er opgivet til 23,3.....

Hvordan passer det med dine egne erfaringer?
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-05-08 17:48

"Claus Frørup" skriver:

> Hvordan passer det med dine egne erfaringer?

At det desværre passer.
Den har i de sidste 70kkm kun gået ca de 20 i snit, min kone bruger den
også......

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Claus Frørup

Dato : 04-05-08 18:00

> [...]

>"Claus Frørup" skriver:

>At det desværre passer.
>Den har i de sidste 70kkm kun gået ca de 20 i snit, min kone bruger den

Det er da ikke så dårligt og heller ikke så stor en forskel som Jasper
oplever.
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-05-08 18:21

"Claus Frørup" skriver:

> Det er da ikke så dårligt og heller ikke så stor en forskel som Jasper
> oplever.

1. Det er en VW, de opgiver nogenlunde reelle tal.

2. "Morfarstil" redder del, den går let 22-23 når jeg kører....

Min gamle golf var opgivet til 11,8 (hvilket jeg betalte ud fra) men gik
let mere. Den holdte vi ca 13 på

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Claus Frørup

Dato : 04-05-08 20:55

Isang tao pinangalanan, Klaus D. Mikkelsen nagsulat:

>"Claus Frørup" skriver:

>1. Det er en VW, de opgiver nogenlunde reelle tal.
>
>2. "Morfarstil" redder del, den går let 22-23 når jeg kører....

Når det en sjælden gang lykkes mig at holde previaen på 9,0 er jeg
vældig lykkelig

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 04-05-08 11:27

On Sun, 04 May 2008 07:00:45 +0200, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> "Claus Frørup" skriver:

> Sådan var det engang, nu hedder den "EU-mix", eller oftest "blandet
> kørsel".

....med alle nørdede detaljer her:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?
uri=CONSLEG:1970L0220:20070101:EN:PDF

s.69 har specifikationerne for simuleret bykørsel på rullefelt.

(Det står selvfølgelig fabrikanterne frit at minimere test-forbruget
fremfor hvad der gælder i den virkelige virkelighed, men det er nu nok
ikke så dumt at minimere "snyderiet" ved at lave en standardisering.)