Søges: dæk der ikke bliver sagtakket
Fra : allan

Dato : 28-04-08 17:21

Har et andet indlæg kørende om alufælg.

Hvilke mønster på dæk har nemmest ved at blive sagtakket?

--------------------------------- --- -- -
Posted with NewsLeecher v3.8 Final
Web @ http://www.newsleecher.com/?usenet
------------------- ----- ---- -- -

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 28-04-08 19:54

"allan" <leneogallan@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Har et andet indlæg kørende om alufælg.
>
> Hvilke mønster på dæk har nemmest ved at blive sagtakket?

Så vidt jeg har hørt (og prøvet) er det dem med mønster som går ind mod
midten i en slags "V" - f.eks. Goodyear F1. Jeg blev rådet til næste gang at
gå udenom den slags mønster, netop på grund af støj fra takkerne.

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - cool stuff og fede gaveidéer

Fra : Brian

Dato : 28-04-08 20:05

..°o.O Thomas O.o°. wrote:

> [...]
> mod midten i en slags "V" - f.eks. Goodyear F1. Jeg blev rådet til
> næste gang at gå udenom den slags mønster, netop på grund af støj fra

Jeg ville vælge dæk udfra hvad der er bedst istedet, og så få byttet
for/baghjulene for hver 5.000Km istedet.

/Brian

Fra : Sp@msen

Dato : 28-04-08 21:00

"Brian"
Jeg har oplevet det sådan, det var også V tegnede dæk mønster, har aldrig
oplevet det på 'normale' slidbane mønster.

> Jeg ville vælge dæk udfra hvad der er bedst istedet, og så få byttet
> for/baghjulene for hver 5.000Km istedet.
Så for mit vedkommende hver ~3/4uge? Nu ved jeg ikke hvor mange km du kører
siden du kommer med så lavt km tal for et sæt dæk..
Enten har du mange - endda rigtig mange - penge, ellers tror jeg vist man
kun skal se det sjove i det svar? :)

Mvh.
Flemming

Fra : Brian

Dato : 28-04-08 21:18

Sp@msen wrote:

> [...]
> Enten har du mange - endda rigtig mange - penge, ellers tror jeg vist
> man kun skal se det sjove i det svar? :)

Jeg fik nok formuleret mig lige kort nok - man skal selvfølgelig bare bytte
for/baghjulenes placering. Altså rykke det forreste sæt bagved, og det
bagerste sæt foran.

/Brian

Fra : Sp@msen

Dato : 28-04-08 21:54

"Brian"
> Jeg fik nok formuleret mig lige kort nok - man skal selvfølgelig bare
> bytte for/baghjulenes placering. Altså rykke det forreste sæt bagved, og
> det bagerste sæt foran.

Ok!, på den facon kan jeg godt følge dig, dog vil jeg desværre heller ikke
tilråde folk at købe de "V", hvis de spørger :)

Mvh.
Flemming

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 29-04-08 06:46

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Jeg ville vælge dæk udfra hvad der er bedst istedet, og så få byttet
> for/baghjulene for hver 5.000Km istedet.

Jeg oplevede det da det blev sommertid igen, og sommerdækkene skulle på -
der byttede jeg om på for og bag, og så larmede de. Den larm var der ikke,
da de blev pillet af og sad omvendt. Min teori er, at hvis du bytter dem
rundt ofte, så vil larmen komme "snigende" i stedet for som i mit tilfælde
at komme pludseligt.

Fra : Brian

Dato : 29-04-08 08:58

..°o.O Thomas O.o°. wrote:

> Jeg oplevede det da det blev sommertid igen, og sommerdækkene skulle
> på - der byttede jeg om på for og bag, og så larmede de. Den larm var
> der ikke, da de blev pillet af og sad omvendt.

Nope, havde samme problem på den Golf 3 GTI jeg havde for nogle år siden.
Jeg fik også hurtigt flyttet rundt på hjulene, så de sad som før, men jeg
kunne stadig høre det. Dén slags unødig støj har jeg det noget svær med, så
det endte i nye dæk.

> Min teori er, at hvis
> du bytter dem rundt ofte, så vil larmen komme "snigende" i stedet for
> som i mit tilfælde at komme pludseligt.

På et nyt sæt dæk prøvede jeg så at skifte for hver 5.000Km, og det hjalp
gevaldigt. På det tidspunkt kørte jeg omkring 1500Km pr uge, så
sammenligningsgrundlaget må være iorden.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-04-08 20:20

"leneogallan@mail.dk" skriver:

> Har et andet indlæg kørende om alufælg.
>
> Hvilke mønster på dæk har nemmest ved at blive sagtakket?

Intet, det er gummiblandingen der gør det.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Bjarne K.

Dato : 29-04-08 20:30

"allan" <leneogallan@mail.dk> wrote in message
> Har et andet indlæg kørende om alufælg.
>
> Hvilke mønster på dæk har nemmest ved at blive sagtakket?

> [...]

Lige et tillægsspørgsmål.. Er det det samme fænomen som kaldes hæl-tå ?

Bjarne K.

Fra : allan

Dato : 29-04-08 20:48

< Lige et tillægsspørgsmål.. Er det det samme fænomen som kaldes hæl-tå

ja, det er det.

Jeg tror jeg køber Fulda karat dæk.

mvh

allan

--
--------------------------------- --- -- -

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-04-08 22:21

"leneogallan@mail.dk" skriver:

> Jeg tror jeg køber Fulda karat dæk.

Ud fra ?

Jeg ville snuppe Michelin, Bridgestone eller Pirelli.

Fra : allan

Dato : 30-04-08 16:57

< Klaus skrev

< Jeg ville snuppe Michelin, Bridgestone eller Pirelli.

Jeg bestiller nok Fulda, da de er en af de mest lydsvage dæk på markedet.

De har heller ikke et V mønster, som nogle mener er grunden til at de bliver
sagtakket

mvh

allan

--
--------------------------------- --- -- -

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-04-08 18:16

"leneogallan@mail.dk" skriver:

> Jeg bestiller nok Fulda, da de er en af de mest lydsvage dæk på markedet.

Så skide være med vedhæftningsevne og dræn af vand ?

> De har heller ikke et V mønster, som nogle mener er grunden til at de bliver
> sagtakket

"Hæl og tå" har mest med gummiets blanding at gøre og til dels hjulenes
justering. En blød gummiblanding slides hurtigere i "hæl og tå" end en
hård. En blød gummiblanding giver et stille dæk og højere rullemodstand,
et hårdt det modsatte, så med Fulda dækket der er "lydsvagt" er der stor
chance for at du får et dæk der hurtigt slides i "hæl og tå".

Fra : allan

Dato : 30-04-08 18:24

Klaus. du anbefaler selv Pirelli dæk.
De er vel rigtigt meget bløde, så de slides hurtigt.

Men det er en jungle. Man kan ikke få et dæk der er nr et i alt.

mvh

Allan

--
--------------------------------- --- -- -

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-04-08 18:29

"leneogallan@mail.dk" skriver:

> Men det er en jungle. Man kan ikke få et dæk der er nr et i alt.

Nej. Man vælger dæk ud fra de "mangler" man bedst kan leve med.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-05-08 02:54

On Apr 30, 7:23 pm, allan (leneogal...@mail.dk) wrote:
> Klaus. du anbefaler selv Pirelli dæk.
> De er vel rigtigt meget bløde, så de slides hurtigt.
>
> Men det er en jungle. Man kan ikke få et dæk der er nr et i alt.

Korret, selv om Bridsgestone Turanza ER300 og Pirelli P6 er tæt på.
Men så må man jo give afkald på noget og der mener jeg at man ikke må
give afkald på det som et dæk skal, nemlig stoppe bilen.
Så derfor er et dæks bremseegenskaber, specielt på våd vej det aller
vigtigste for mig.

Støj og rullemodstand er sekundært.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk