/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Ny bil ? ikke så nemt endda ;-)
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 26-04-08 10:37

Jeg faldt lige over en beskrivelse af hvordan det var at være ny-bils ejer i
1895 (det var ikke nemt )

Det drejer sig om Hr. og Fru Koosens og jeg gengiver historien her:

Under en rejse i Tyskland i begyndelsen af 1895 så jeg en bilfabrikants
annonce med illustration af en bil. Min kone sagde, at hun godt kunne lide
dens udseende, så jeg bestilte en. Jeg havde aldrig tidligere set et
automobil og var af den opfattelse, at man tager plads, trykker på knappen
og maskinen gør resten. Nå, langt om længe ankom tingesten til
jernbanestationen i Portsmouth den 21. november 1895.
Fabrikanten havde fortalt mig i et brev, at man startede maskineriet ved at
dreje svinghjulet, hvilket jeg gjorde indtil mørkets frembrud. Resultat: et
par udslidte handsker.
Hr. Koosens synes nu at have fået nok, for som han siger: "Og nu tror jeg
det er bedre at citere min kones dagbog (jeg fører ikke en selv)."
23. november - Tog toget til Lee og forsøgte at få bilen til at fungere;
ville ikke; kom hjem kl. 5.
24. november - Frygteligt koldt; rumsterede med bilen - intet resultat.
25. november - Besøgte bilen efter frokost, men fik den ikke ud af skuret.
26. november - Kørte til Lee og medbragte Smith og Penning (ingeniører);
Penning tilbragte dagen på ryggenn uden resultat.
27. november - Kørte til Lee; først kørte vi til T. White & Co. efter olie,
men de gav os tyve liter af det, som gadefejerne bruger i lygterne på deres
hjulbøre. Det grisede motoren til og den gik selvfølgelig ikke.
30. november - Motoren gik med benzolin for første gang; vældig glad.
2. december - Venter på ny olie fra Bowley & Son.
9. december - Kørte til Lee kl. 10; motoren startede straks og gik godt.
Hjemad efter frokost i bilen; kørte via Farenham; dejlig tur; politiet så
os; skrækkelig menneskemængde fulgte os i Cosham; måtte genne dem væk med
paraplyen.
10. december - Politimand på besøg kl. 1.30, tog vores navne vedr. kørsel
gennem Farenham uden rødt flag foran.
13. december - Kørte rundt om fælleden; dæk gik af; sendte vognen til
Penning.
16. december - Med toget til Farenham; mødte Hobbs (Hide & Hobbs, sagførere)
og Hr. Heckett og fortsatte til domhuset; snavset sted; Hobbs talte godt for
bilismen; dum dommer idømte os bøde 1 sh. og omkostninger 15 sh. 7 d.
27. december - Skræmte en mælkevognshest; kusken fraværende; den løb løbsk
og spredte mælkejunger i alle retninger.
31. december - Remmene gled meget, måtte have dem strammet.
4. januar - Mistede møtrik fra luftventil, skubbede hjem.
6. januar - I stå igen, lille slange der fører benzin til karburatoren
forstoppet.
14. januar - Motor i stå; mærkelige lyde; vognen til Penning.
19. januar - Kørte til Eastny Lock; Jack steg ud for at holde nogle heste,
og jeg ramte en kansten og ødelagde chassisrammen. Skubbede bilen ind i
nærliggende stald.
14. april - Batterierne opgav ævred; smed dem ind til Pennings til
opladning.
19. april - Bragte friske battereier ud til Lee, men de kunne ikke få
motoren igang...
22. april - Bragte batterier ud igen og startede straks; klarede for første
gang 50 kilometer på 3,5 time.

Og så er historein ikke længere.
Men det viser et billede af, hvordan det var at være ny-bils ejer dengang,
der er sq sket noget på den front siden hen
Læg iøvrigt også mærke til, at det var konen der valgte bilen

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



 
 
TJ (26-04-2008)
Kommentar
Fra : TJ


Dato : 26-04-08 12:16

On Sat, 26 Apr 2008 11:37:16 +0200, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

>23. november - Tog toget til Lee og forsøgte at få bilen til at fungere;
>ville ikke; kom hjem kl. 5.
>24. november - Frygteligt koldt; rumsterede med bilen - intet resultat.
>25. november - Besøgte bilen efter frokost, men fik den ikke ud af skuret.
>26. november - Kørte til Lee og medbragte Smith og Penning (ingeniører);
>Penning tilbragte dagen på ryggenn uden resultat.
>27. november - Kørte til Lee; først kørte vi til T. White & Co. efter olie,
>men de gav os tyve liter af det, som gadefejerne bruger i lygterne på deres
>hjulbøre. Det grisede motoren til og den gik selvfølgelig ikke.
>30. november - Motoren gik med benzolin for første gang; vældig glad.
>2. december - Venter på ny olie fra Bowley & Son.
>9. december - Kørte til Lee kl. 10; motoren startede straks og gik godt.
>Hjemad efter frokost i bilen; kørte via Farenham; dejlig tur; politiet så
>os; skrækkelig menneskemængde fulgte os i Cosham; måtte genne dem væk med
>paraplyen.
>13. december - Kørte rundt om fælleden; dæk gik af; sendte vognen til
>Penning.
>31. december - Remmene gled meget, måtte have dem strammet.
>4. januar - Mistede møtrik fra luftventil, skubbede hjem.
>6. januar - I stå igen, lille slange der fører benzin til karburatoren
>forstoppet.
>14. januar - Motor i stå; mærkelige lyde; vognen til Penning.
>19. januar - Kørte til Eastny Lock; Jack steg ud for at holde nogle heste,
>og jeg ramte en kansten og ødelagde chassisrammen. Skubbede bilen ind i
>nærliggende stald.
>14. april - Batterierne opgav ævred; smed dem ind til Pennings til
>opladning.
>19. april - Bragte friske battereier ud til Lee, men de kunne ikke få
>motoren igang...
>22. april - Bragte batterier ud igen og startede straks; klarede for første
>gang 50 kilometer på 3,5 time.

Det var pokkers. Lavede PSA allerede hesteløse vogne dengang. Jeg synes
bestemt at mønsteret passer. ; )

>Og så er historein ikke længere.
>Men det viser et billede af, hvordan det var at være ny-bils ejer dengang,
>der er sq sket noget på den front siden hen

Ikke hvis man kører i en PSA-vogn... ; )

--
I'm not dead yet, I just smell bad.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste