Er det rimeligt?
Fra : Johnny

Dato : 22-04-08 06:47

Dum, som jeg er er jeg kommet til at smide toppen til mine læsebolte
væk!!!
Jeg retter henvendelse til et værksted om de kan tage dem af for mig
og det kan de godt. Det vil tage ca. 1 time så det er ok synes jeg.
Mine hjul er monteret med 3 alm. hjul bolte og den sidste låsemøtrik
er spændt på en gevindstang.
Jeg kommer ud til værkstedet og han går i gang og får tager alle 4
læsemøtrikker af ved at banke en top udover dem. Han spør om jeg har
nogen nye møtrikker med og siger nej da jeg troede et værksted havde
sådan nogen på lager. Han siger det er ikke sikkert, men vil lige
checke. Han kommer tilbage med 4 stk og prøver at skrue den ene
på.....den passer åbenbart ikke og han begynder at skrue alle
gevindstængerne ud på alle hjul hvilket jeg ikke helt er med på
hvorfor, men regner med han har styr på hvad han laver. Den sidst vil
dog ikke lige komme ud og han knækker 4 toppe i forsøget på at skrue
den ud. Han går og kommer igen med en gasbrænder....jeg ikker
forundret men lader han gøre sit arbejde. Han forsøger at varme den
plade som gevindstangen er skruet ind i så han kan få den ud men efter
utallige forsøg lykkedes det ikke. Til sidst henter han en anden
mekaniker og det lykkedes dem åbenbart at få den af ved at varme på
den igen. Nu får jeg så at vide jeg skal ha ny navplade og noget andet
inde bagved som jeg ikke kan huske hvad hedder. Det løber op i
reservedele for 1000 kr + 2 timers arbejdsløn....hvilket samlet bliver
1800 +moms!!!! Jeg skulle ha afmonteret 4 låse bolte og sat 4 nye på
og nu skal jeg betale for noget de har ødelagt! Han kunne sku da bare
ha spurgt om jeg ikke kunne skaffe 4 nye møtrikker istedet. Så havde
jeg nok kørt ned i Thansen og købt 4 nye til 100 kr og skal i stedet
betale 1800 +moms i reperationer. Jeg ved godt jeg har bestilt dem til
at afmontere de 4 låsemøtrikker, men han kunne da godt lige ha spurgt
mig om det var ok han varmede på navpladen velvidene at det kunne
komme til at koste en reperation der er ca. 25 gange så dyr som at ha
ladet de 4 gevindstængerne sidde og købe 4 nye møtrikker til 100 kr.
Det er sidst gang jeg sætter min ben hos det værksted uanset hvad.

Hilsen Johnny

Fra : Peter C:

Dato : 22-04-08 14:52

> [...]
> væk!!!
> <snip>
> Det er sidst gang jeg sætter min ben hos det værksted uanset hvad.

Det gjorde jeg også engang (smed låsetoppen væk) Det kostede 0.5 time på
værkstedet samt 4 møtrikker, så NEJ ... som du fremlægger forløbet, synes
jeg ikke den behandling du har fået lyder rimelig. (hvilket du jo desværre
ikke kan bruge til ret meget)

MVH Peter C:

Fra : Leonard

Dato : 22-04-08 15:26

On Tue, 22 Apr 2008 05:47:17 -0700 (PDT), Johnny wrote:

> Det er sidst gang jeg sætter min ben hos det værksted uanset hvad.

Som jeg læser det stod du ved siden af hele tiden og kunne spørge til,
hvad det var han lavede?
Så kunne du også have stoppet ham og sagt, vent lige lidt, jeg skaffer 4
nye møtrikker.

--
Leonard
Hellere komme for sent i dette liv

Fra : Mogens

Dato : 22-04-08 16:00

"Johnny" <mcbig@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> gange så dyr som at ha ladet de 4 gevindstængerne sidde og købe
> 4 nye møtrikker til 100 kr. Det er sidst gang jeg sætter min ben hos

Har prøvet noget lignende, hvor et værksteds satsning ifm. en reparation løb
af sporet og kostede extrem meget tid. Efter lidt debat frem og tilbage
betalte værkstedet en lånebil hele week-end'en (spritny Alfa Romeo 156 2.0
JTS) samt reducerede timeantallet til et leje, der matchede en vanlig
reparation (kalkyle). Det var selvfølgelig også hos CarCentre på Amager -
verdens bedste Alfa Romeo værksted...

Fra : Johnny

Dato : 22-04-08 10:21

On 22 Apr., 17:00, "Mogens" <for...@it.dk> wrote:

> [...]
> JTS) samt reducerede timeantallet til et leje, der matchede en vanlig
> reparation (kalkyle). Det var selvfølgelig også hos CarCentre på Amager -
.
Efter jeg var kommet hjem og havde tygget lidt på det prøvede jeg at
ringe til værkstedet og snakkede med mekanikeren der havde stået for
"reperationen". Han kunne overhovdet ikke se han havde gjort noget
forkert og sagde at når jeg nu kom og bad dem om hjælp ville de ikke
smide penge efter mig! Kommer alle ikke til et værksted fordi de ikke
kan lave det selv? Jeg synes at han var rimelig fræk og sagde at hvis
jeg hellere ville ha købt 4 møtrikker i Thansen skulle jeg ikke ha
´kommet til dem......det gør jeg så heller aldrig nogen sinde igen og
vil råde alle jeg kender til aldrig at bruge det værksted. Jeg ærger
mig bare over bilen ikke kan køre derfra fordi så havde jeg fandme
ikke fået det de havde "ødelagt" skiftet der. Kan ikke råde andre
herinde til at sætte deres ben hos Point S i Kalundborg, somjeg ellers
har været meget glad for indtil nu.

Fra : KASO

Dato : 22-04-08 21:47

"Johnny" <mcbig@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> JTS) samt reducerede timeantallet til et leje, der matchede en vanlig
> reparation (kalkyle). Det var selvfølgelig også hos CarCentre på Amager -
..
[...]

Som jeg hører historien, har de løst den opgave, du gav dem. Værkstedet er
ikke skyld i, at du har smidt dine møtrikker væk, ligesom de ikke er skyld
i, at gevindstangen er rustet fast. De hjælper dig, så du kan komme videre -
og der er selvfølgelig omkostninger forbundet ved dette. Bilen står allerede
på liften, og de kan ikke umiddelbart få den væk - dvs. at de ikke bare kan
vente på at du får hentet nye møtrikker - det koster faktisk penge for dem,
at lift (og i værste fald også mekanikker) er uvirksom i ventetiden. Under
alle omstændigheder ville det koste dig en ekstra regning.

Jeg synes ærligt talt, at du har fået en fair behandling - og så vælger du
at svine dem til. Point S skal nok glæde sig over ikke at have dig som kunde
mere - måske skulle de gøre som dig: Advare alle kollegaer med at tage dig
som kunde?

Fra : Brian

Dato : 23-04-08 08:26

KASO wrote:

> [...]
> vælger du at svine dem til. Point S skal nok glæde sig over ikke at
> have dig som kunde mere - måske skulle de gøre som dig: Advare alle

Enig, det er en svær situation at stå i som mekaniker - lige meget hvad han
vælger at gøre, har han tabt.

Jeg tør næsten gætte på, at Johnny ikke arbejder i et kunderelateret fag -
det ér indimellem svært at gøre folk tilfredse.

/Brian

Fra : Peter C:

Dato : 23-04-08 10:13

> [...]
> at svine dem til. Point S skal nok glæde sig over ikke at have dig som
> kunde mere - måske skulle de gøre som dig: Advare alle kollegaer med at

Det kan da aldrig blive "fair behandling" at et Point S værksted ikke ligger
inde med 4 helt almindelige hjulmøtrikker, og derfor begynder at skifte
gevindstænger, og hvad ved jeg.
De skulle pille de 4 låsebolte af, og det klarede de. Derefter havde "god
service" været at give kunden muligheden for at de fikser bilen med
gevindstænger og hele gøjemøget ELLER sige at han på eget ansvar kan luske
hjem / over til THansen med 3 af 4 møtrikker på hjulene.

MVH Peter C:

Fra : Leonard

Dato : 23-04-08 14:30

On Wed, 23 Apr 2008 11:12:58 +0200, Peter C: wrote:

> Det kan da aldrig blive "fair behandling" at et Point S værksted ikke ligger
> inde med 4 helt almindelige hjulmøtrikker, og derfor begynder at skifte
> gevindstænger, og hvad ved jeg.

Nu var et tilsyneladende ikke 4 almindelige møtrikker, der var bolte i
resten af hullerne.

> [...]
> gevindstænger og hele gøjemøget ELLER sige at han på eget ansvar kan luske
> hjem / over til THansen med 3 af 4 møtrikker på hjulene.

Og hvis kunden så kom ud for en ulykke på vejen hjem, hvem skulle så
have skylden?

Næh, de kunne have skruet de 3 bolte i og trillet bilen udenfor
værkstedet og ladet kunden om resten.

Fra : Møller

Dato : 23-04-08 20:55

Leonard skrev:

> [...]
> have skylden?
>
> Næh, de kunne have skruet de 3 bolte i og trillet bilen udenfor

Hvis det er rigtigt med 3 bolte og en møtrik, så burde den bil da vist aldrig være kommet gennem et syn.

Ifølge beskrivelsen ligner en gang hjemmefusket klamp.

Møller

Fra : KASO

Dato : 23-04-08 22:08

"Peter C:" <pede_71@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> gevindstænger og hele gøjemøget ELLER sige at han på eget ansvar kan luske
> hjem / over til THansen med 3 af 4 møtrikker på hjulene.
¨
Nej - de må ikke slippe kunden afsted med en bil, der er ulovlig at køre
med - så de havde reelt kun 1 valg - og så sviner kunden dem til for at de
løser hans problem.

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-08 22:13

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev :

>Nej - de må ikke slippe kunden afsted med en bil, der er ulovlig at køre
>med - så de havde reelt kun 1 valg - og så sviner kunden dem til for at de
>løser hans problem.

Så er det jo lige før man husker den gamle sætning :

Nogen får ikke altid den betjening de har fortjent - og det skal de
måske være glade for .............
--
Jan_stevns

Fra : KASO

Dato : 23-04-08 22:18

Fra : alexbo

Dato : 23-04-08 19:07

> [...]

>og det kan de godt. Det vil tage ca. 1 time så det er ok synes jeg.
>Mine hjul er monteret med 3 alm. hjul bolte og den sidste låsemøtrik

Om ikke andet må mekanikeren være blevet noget overrasket, jeg har lavet
biler i 40 år og aldrig set sådan noget makværk, at skifte en hjulbolt ud
med en stump gevindstang, jeg forstår godt at han valgte at de skulle væk
uanset vanskelighederne, formentlig har disse gevindstumper ikke engang
passet i gevindet, eller måske fået en svejseklat på bagsiden, siden de var
så svære at få ud.

De biler der har møtrikker har ikke en stump gevindstang man skruer
møtrikken på, de har en bolt der er presset i fra bagsiden.

I bagklogskabens klare lys er det nemt at se at han skulle have stoppet da
hjulet var afmonteret og lader dig om resten, men han forsøger at redde det.
Han gjorde hvad han kunne og kan næppe bebrejdes andet end at han kunne have
aftalt med dig hvad der videre skulle ske, da han så det kluns der var lavet
ved din bil.

Er der nogen læsere til stede der har set sådan en hjulmontering?

mvh
Alex Christensen

Fra : Møller

Dato : 23-04-08 20:50

alexbo skrev:
> [...]
> ved din bil.
>
> Er der nogen læsere til stede der har set sådan en hjulmontering?

Ikke jeg, men mon det ikke er den sædvanlige ukendskab til bolte, skruer, mørtikker m.v. der gør sig
gældende fra spørgers side.

Det kan ikke være en gevindstang, for der findes da ikke nogen der er så idiotiske at de sætter en
gevindstang i et skruehul. Det må, som du skriver, være en skrue der er ipresset fra bagsiden, så
tror fanden da at den ikke kan skrues ud ) det skal de heller ikke, og det er nok heller ikke det
man har forsøgt på.

Især da der er brugt møtrikker, så må der være 4 stk skruer i det stakkels nav man har prøvet at
varme Hvis det er det man har gjort, jeg har kun spørgers ord for det, og jeg kommer i tvivl op
hans tekniske kunnen til at iagttage hvad der er sket.

Her er spørger nok igen ude på tynd is. Det kan kun være møtrikken der blive varmet for at få den
af, hvorfor man ikke sprænger møtrikken kan så være mit eneste spørgsmål til fremgangsmåden.
Især da værkstedet efterspørger nye møtrikker.

Hvad var det for øvrigt for en bil?
Det kunne være rart at vide for at bedømme beskrivelserne i tråden.

Møller

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-04-08 23:10

Møller skrev:

> Ikke jeg, men mon det ikke er den sædvanlige ukendskab til bolte,
> skruer, mørtikker m.v. der gør sig gældende fra spørgers side.

Jeg vil da godt komme med et bud. Nogen sæt låsemøtrikker leveres med en
stump gevindstang. Den kan sættes ind ind i låsemøtrikken, og vupti så
har man en "hjulbolt" med lås. Det kan være den der så efterfølgende er
blevet siddende fast i navet.

> [...]
> skriver, være en skrue der er ipresset fra bagsiden, så tror fanden da
> at den ikke kan skrues ud ) det skal de heller ikke, og det er nok

Ikke hvis sættet er som jeg beskriver foroven.

> Her er spørger nok igen ude på tynd is. Det kan kun være møtrikken der
> blive varmet for at få den af, hvorfor man ikke sprænger møtrikken kan
> så være mit eneste spørgsmål til fremgangsmåden.

Det er ikke altid muligt at sprænge den. Nogen gange sidder de nede i
dybehuller. Jeg har været ude for at måtte bore hovedet af dem. Tror
faktisk der er et fåtal man kan komme til at sprænge dem uden at lave
mærker. Og det er en dødssynd. Selv på gamle lortefælge.

> Hvad var det for øvrigt for en bil?
> Det kunne være rart at vide for at bedømme beskrivelserne i tråden.

Der er altid en hemmelighed.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Møller

Dato : 24-04-08 11:41

Ib Jakobsen skrev:

> [...]
> faktisk der er et fåtal man kan komme til at sprænge dem uden at lave
> mærker. Og det er en dødssynd. Selv på gamle lortefælge.

Det har du da ret i.

Møller

Fra : Martin Bak

Dato : 23-04-08 22:06

[...]
------------------

Jeg tænker straks: Reanault Laguna! Men ved nærmere eftertanke, så havde du
nok kommet af med ca. 4-6 gange så mange penge. Jeg synes du har fået en fin
service. Hvis du ikke har råd til at køre på værksted, - så lad være.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Johnny

Dato : 24-04-08 06:13

Jeg aner ikke hvem der har lavet disse gevindstænger og har ingen
forstand på det, men det var ikke presset ind bagfra da de var skruet
i forfra. Bilen er en Renault Clio fra ´99 hvis det har noget at sige.
Han varmede nemlig ikke på bolten men på selve navet hvilket jeg
undrede mig meget over om det var godt, men som sagt har jeg ikke
forstand på det. Havde jeg vidst de ville spillet navet ad havde jeg
selv banket en top udover låsemøtrikkerne og skruet dem af og sat 4
nye på til 100 kr. Det skal lige sige at hvis de var de 4 møtrikker de
ikke havde kunne jeg ha fået min kammerat til at hente dem i løbet af
20 min da værkstedet ikke ligger langt fra byen. Desuden stod bilen
ikke på nogen lift og mekaikeren kunne sagtens lave noget andet imens.
De fleste mekanikere synes åbenbart det er rimeligt at en reperation
til 600 pludselig løber op i 3000......

Fra : Leonard

Dato : 24-04-08 14:18

On Thu, 24 Apr 2008 05:12:30 -0700 (PDT), Johnny wrote:

> Det skal lige sige at hvis de var de 4 møtrikker de
> ikke havde kunne jeg ha fået min kammerat til at hente dem i løbet af
> 20 min da værkstedet ikke ligger langt fra byen.

Stod du ikke lige ved siden af og så på, mens det hele foregik?

Hvorfor spurgte du ikke til, hvad de havde gang i og foreslog at få
hentet de 4 møtrikker?

Fra : alexbo

Dato : 24-04-08 16:41

"Johnny" skrev

>De fleste mekanikere synes åbenbart det er rimeligt at en reperation
>til 600 pludselig løber op i 3000......

Det er ingen grund til at blive momset over at vi skriver hvad vi mener,
selv om det måske ikke er det du ønsker at høre.
Hvis du bare ville have ret er der nok en gruppe til det.

Men ja, hvis det er det der sker, så er det rimeligt nok.
Personligt har jeg aldrig set den løsning med en gevindstump i en møtrik,
men jeg kan nu forstå at der rent faktisk er nogen der bruger den løsning.
Noget makværk efter min mening, hvorfor man ikke bare har brugt en låsebolt
der passer er ikke nemt at forstå.

Det bedste at gøre er så at fjerne stumperne og sætte rigtige bolte i, det
gik jo også fint med de 3, indtil nu er alt godt.
Den sidste vil ikke ud, måske er skruet skævt i fra starten, måske en anden
grund, men værkstedet kan faktisk ikke bare stoppe og sige til dig at den må
du selv fjerne.
Bagefter kan man altid spekulere på om de skulle have valgt at bore stumpen
ud, men det kan også gå galt, og så vil man spørge om hvorfor de ikke
varmede.
Det er surt, men det er din bil og dit problem.

mvh
Alex Christensen

Fra : KASO

Dato : 24-04-08 19:01

[...]

Du skriver selv, at du ingen forstand har på det - men det afholder dig ikke
fra at kritisere mekanikkerens faglige kompetence og valg?

Du har ingen forstand på det - du ved bare bedre?

Hvis bilen er udstyret med hjulbolte fra fabrikken - så er gevindstænger og
møtrikker _ikke_ den korrekte løsning - og jeg tvivler stærkt på, at den vil
kunne godkendes til syn (hvis de opdager det). At en sådan klamhuggerløsning
sælges er ikke det samme som at den er korrekt eller lovlig. Den korrekte
løsning ville være at udstyre bilen med låsebolte - og det er uforståeligt,
at det ikke er sket oprindeligt.

Du har derfor kørt rundt med en klamhuggerløsning, som du selv har forværret
ved at smide toppene væk. Da værkstedet så laver en fagligt korrekt løsning,
piver du over regningen, sviner værkstedet til og gør dig klog på, hvad de
burde have gjort. Hvis du selv var så kompetent på området - hvorfor udførte
du så ikke arbejdet selv fra starten af?

Du skriver iøvrigt, at bilen ikke stod på en lift - hvordan fik de så
hjulene af?

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 24-04-08 21:40

KASO skrev:

> [...]
> lovlig. Den korrekte løsning ville være at udstyre bilen med låsebolte -
> og det er uforståeligt, at det ikke er sket oprindeligt.

Ikke desto mindre sælges de af Nordisk Dækimport, og har TÜV
godkendelse. At kalde det en ukorrekt løsning vil jeg ikke sige det er.
Den er nøjagtig lige god og stærk som de oprindelige hjulbolte. Det er
et færdigt sæt man køber. Der ligger møtrikker i æsken, som man kan
skrue direkte på bilen, hvis den i forvejen er udstyret med møtrikker.
Er den med gevindhuller i navet og derfor med bolte (skruer for at være
korrekt), sætter man de medfølgende gevindtappe ind i møtrikkerne, som
så er blevet til bolte. Gevindstykket er forsynet med et lille bryst så
de kun kan skrues et foruddefineret stykke ind i møtrikken. Men at kalde
det en klamphuggerløsning med en nedladende betoning er det ikke.

Forresten mener jeg vi har har snakket om ordet "klamphugger" som har
fået et forkert fortegn gennem tiderne.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 24-04-08 22:53

"Ib Jakobsen" skrev

> Ikke desto mindre sælges de af Nordisk Dækimport, og har TÜV godkendelse.
> At kalde det en ukorrekt løsning vil jeg ikke sige det er. Den er nøjagtig
> lige god og stærk som de oprindelige hjulbolte.

Jeg synes nu alligevel at det er en underlig løsning, alene det at hjulbolte
og møtrikker har forskellig tykkelse og gevind, gør at det er nødvendigt at
købe bolte/møtrikker der passer på bilen, og så kan man lige så godt bruge
bolte når bilen har bolte.

Den omtalte Clio kører med 12 mm bolte og 1,5 stigning.
Peugeot har 12 mm og 1,25 stigning.
Det kan der nemt tages fejl af, og så møver man en gevindstang til en
Peugeot i en Renault.
Det fungerer fint så længe man bare skruer møtrikken af, men når
gevindstykket skal ud går det galt.

Men nordisk dækimport sælger måske onesize løsninger, passer på alle biler,
der skal bare tages fat.

Nu er jeg så ikke klar over om den videre brug af møtrik-gevind indebærer at
man kun skruer møtrikken af, eller tanken er at det nu er en bolt, og
gevindstykket sidder fast i møtrikken, måske låst fast med en skrue.

Men en hjulbolt skal passe i tykkelse, stigning, bryst og længde, det gør
den bedst hvis den er købt til bilen og fælgen.

Johnny skriver at han nemt kunne skaffe nogle møtrikker, men jeg vil tvivler
på at Johnny ved hvilket gevind der skulle bruges.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-04-08 19:53

alexbo skrev:

> Jeg synes nu alligevel at det er en underlig løsning, alene det at hjulbolte
> og møtrikker har forskellig tykkelse og gevind, gør at det er nødvendigt at
> købe bolte/møtrikker der passer på bilen,

Det er en forudsætning at man ved hvad man har med at gøre. Det gælder
om man vælger den ene eller anden løsning. Selvfølgelig skal man købe
den der passer på bilen, og selvfølgelig også fælgen. Folk er ofte kun
focusret på gevindet. Men længden og vinklen på konussen er også vigtige
paremetre. Men det behøver jeg vist ikke at fortælle dig. Men selv MB
kludrer i det. Jeg har flere gange set folk punkterer med deres orig.
alufælge og så anvende de samme bolte til reservehjulet af stål. Den går
bare ikke på baghjulene. Det koster som regel en gang håndbremsereparation.

> og så kan man lige så godt bruge bolte når bilen har bolte.

Det gør man også. I med med gevindstykket i møtrikken og du har en bolt.

> Den omtalte Clio kører med 12 mm bolte og 1,5 stigning.
> Peugeot har 12 mm og 1,25 stigning.
> Det kan der nemt tages fejl af, og så møver man en gevindstang til en
> Peugeot i en Renault.

Mod fjolser kan man ikke gardere sig. Man skal selvfølgelig købe den
rigtige type gevind. Gevindet på hele gevindstykket er det samme. Og
også i både nav og låsemøtrik.

> Det fungerer fint så længe man bare skruer møtrikken af, men når
> gevindstykket skal ud går det galt.

Jo, men man havde ødelagt gevindet om man brugte den en eller anden type
gevind. Så det argument holder ikke vand.

> Men nordisk dækimport sælger måske onesize løsninger, passer på alle biler,
> der skal bare tages fat.

Det gør de heller ikke. De har ikke kun én type på lager. De har bare
halveret antallet af typer ved at bruge kombiløsningen. Altså mange
typer gevind, længder gevind og vinkel på sædet.

> Nu er jeg så ikke klar over om den videre brug af møtrik-gevind indebærer at
> man kun skruer møtrikken af, eller tanken er at det nu er en bolt, og
> gevindstykket sidder fast i møtrikken, måske låst fast med en skrue.

Det er lige gyldigt om vælger den ene eller anden metode. Der er et par
millimeter som mangler gevind. Så om man vælger at skrue gevindstykket
ind i navet eller møtrikken er et fedt. Brystet sikrer at man ikke kun
fanger med få omgange fordi gevindstykket er skruet helt til "den ene
side". Brystet sidder ikke i midten, men 2/3 fra den ene ende.

> Men en hjulbolt skal passe i tykkelse, stigning, bryst og længde, det gør
> den bedst hvis den er købt til bilen og fælgen.

Lige præcis. Og det vil jeg påstå at man sikrer bedre på denne måde.
Hvis vi jeger med et tankeeksperiment at der findes totalt tyve
forskellige kombinationer. Det kræver at leverandøren alle tyve hjemme.
Chancen for at netop den lægmanden skal bruge ikke er på lager, og
derfor vælger end er ligner er stor. NDI skal kun have ti forskellige på
lager og har med større sandsynlighed den rigtige på lager.

Ser man på diameter og stigning så er der trods alt ikke så mange
muligheder.

> Johnny skriver at han nemt kunne skaffe nogle møtrikker, men jeg vil tvivler
> på at Johnny ved hvilket gevind der skulle bruges.

Men så vidt jeg husker, og du nævner, så kører Clioen med nav med
gevindhuller og bolte. Faktisk er det et fåtal der kører med
nav/ipressede skruer/møtrikker. Det tillægger jeg at det er billigere
hurtigere og nemmere at udelade.

Men smag og behag er forskellig. Men at kalde det en amatørløsning vil
jeg ikke. Men at alufælge i mange tilfælde er noget skrammel er en helt
anden snak. Kvaliteten er for ringe, og der er meget mere bøvlet at
afbalancere. Især når de er gamle og irrede.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 25-04-08 21:12

"Ib Jakobsen" skrev

> Men så vidt jeg husker, og du nævner, så kører Clioen med nav med
> gevindhuller og bolte. Faktisk er det et fåtal der kører med nav/ipressede
> skruer/møtrikker.

Alle Asiatiske biler bruger møtrikker, det samme gør en stor del af Ford og
Volvo, så jeg er ved at tro det er mere end halvdelen af alle biler.

Jeg synes stadig at det er en mærkelig løsning, man kan måske så slet ikke
købe ganske alm. hjulbolte hos Nordisk dækimport, kun møtrikker med eller
uden gevindstykke.
Men fred være med det, det gør hverken fra eller til på Clioen, udover at
hvis Johnny havde vidst at sådan skulle det være, kunne han have stoppet
mekanikeren og fortalt ham at sådan skal det se ud, 3 bolte og en møtrik.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-04-08 22:51

alexbo skrev:
> "Ib Jakobsen" skrev

> Alle Asiatiske biler bruger møtrikker, det samme gør en stor del af Ford og
> Volvo, så jeg er ved at tro det er mere end halvdelen af alle biler.

Enig. Men jeg har måske bare været uheldig, for størstedelen af den jeg
har bakset med har haft bolte. Og det er et bøvl at skulle finde huller
og holde hjulet ind mod navet. Styrekanten på navet er som regel for
kort så hjulet kan ikke blive på plads af sig selv. Det var nemmere i
gamle dage. Man kunne hænge alle fire hjul på bilen, og sætte
møtrikkerne på. Og hjulene var heller ikke så store og tunge.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Møller

Dato : 25-04-08 10:15

Ib Jakobsen skrev:
Men at kalde
> det en klamphuggerløsning med en nedladende betoning er det ikke.
>
> Forresten mener jeg vi har har snakket om ordet "klamphugger" som har
> fået et forkert fortegn gennem tiderne.

Både og: det er frihåndsarbejde og pasningen var ikke så afgørende, da det var sliddele til under
træsko, så bare de passede inden for en træskobredde, så blev højden jo slidt efterhånden og nye
skulle på.
I landsbyen havde vi, foruden de øvrige håndværkere, både en træskomage, han brugte træskoklamper
og en gørtler, som måske oplevede at arbejdet faldt i staver ind i mellem

Klamphugger:
Til afslutning fik vi demonstreret noget af håndværket, bl. a. huggede Erik en lærkebjælke med en
bredbil og vi fik at vide, at en klamphugger er en, der kan arbejde på frihånd. ( Ifølge Politikens
Nudansk Ordbog er en klamphugger en, der ikke kan gøre noget rigtigt og den oprindelige betydning er
en, der kun kan hugge klamper, men Erik slap nu rigtig godt fra bjælken ).

Men sådan er der jo så meget:
Hvad er:
en bjørnetjeneste
godt og vel
falde i staver
begreber og udtryk har det med at ændre betydning, nogle endda til det modsatte.

Møller

Fra : Johnny

Dato : 24-04-08 09:01

On 24 Apr., 15:17, Leonard <piper...@gmail.invalid> wrote:

> Stod du ikke lige ved siden af og så på, mensdethele foregik?
>
> Hvorfor spurgte du ikke til, hvad de havde gang i og foreslog at få
> [...]

Jo jeg stod lige ved siden af , men er som sagt ikke mekaniker og har
ikke forstand på det, og stolede på at han havde styr på hvad han
lavede. Det vil sige at man ved afmontering af 4 låsebolte skal
forvente at navet skal skiftes! Hvis han vidste at navpladen ville
blive ødelagt ved at varme på den kunne han godt lige ha spurgt mig.
Desuden er det ikke kun navpladen der skal skiftes, men også en del
inde bagved som jeg ikke ved hvad hedder. Jeg er spændt på om den så
også skal have ny styre/bøjre-kugler eller hvad nu ellers de kan
ødelægge ved at afmontere navet! Måske nyer skiver og klodser, man kan
jo aldrig vide.

Fra : Leonard

Dato : 24-04-08 16:33

Du skrev i den første post dette:

> [...]
> gevindstængerne ud på alle hjul hvilket jeg ikke helt er med på
> hvorfor, men regner med han har styr på hvad han laver.

Hvorfor spurgte du ikke til hvad det var han havde gang i der?
Han har lige sagt, at han måske ikke havde nogle møtrikker der passede
og du har set, at dem han fandt heller ikke passede. Hvis du mente, at
du kunne skaffe 4 nye møtrikker for 100 kr på 20 min, hvorfor sagde du
så ikke det til ham?

Jeg synes du har gjort dig skyldig i at være for passiv.

Fra : Johnny

Dato : 24-04-08 09:42

On 24 Apr., 17:33, Leonard <piper...@gmail.invalid> wrote:

> [...]
> så ikke det til ham?
>
> Jeg synes du har gjort dig skyldig i at være for passiv.

Det må jeg så tage til efterretning til næste gang jeg skal på et
andet værksted. Jeg ved bare fra en kammerats, som er elektriker hvor
irriterende han synes det er når kunden konstant står og kigger en
over nakken og spør´ konstant. Jeg kunne åbenbart regne en meget
billigere løsning ud end mekanikeren, hvilket åbenbart er hvad man kan
forvente af en faglært.

Fra : Johnny

Dato : 26-04-08 06:00

> [...]
> du så ikke arbejdet selv fra starten af?
>
> Du skriver iøvrigt, at bilen ikke stod på en lift - hvordan fik de så

Med en donkraft , som det også lykkedes ham at ridse sideskørterne
med!

I skal så ikke gå glip af slutning med det fuld professionelle
værksted. Jeg ringede i går kl. 11 og spurgte hvornår bilen var
færdig. Pigen i receptioen skulle lige høre om den var færdig og
vendte tilbage efter 2. min og sagde den var klar til afhentning.
Efter lidt middagsmad kørte jeg ud for at hente bilen kl. 13. De havde
ikke lige haft tid til at lave regningen og hun spurgte om de måtte
sende den hvilket var ok med mig. Hun siger nøglen sidder i bilen og
jeg går over og sætter mig ind og kører hjem. Da jeg kommer hjem vil
jeg lige checke hvilke bolte de har brugt istedet og bliver noget
overrasket. På de 3 af hjulene sidder der kun 3 bolte og højre forhjul
sidder kun med 2! Det må man sige det er meget professionelt, men jeg
var sådan set efterhånden ikke overrasket. Jeg ringer ud til
værkstedet og fortæller pigen i receptionen at min bli ikke er færdig
endnu. Hun bliver meget overrasket og jeg bliver hængende i røret
imens hun undersøger sagen. Hun siger at den mekaniker der skulle lave
bilen havde overdraget opgaven til en anden, som sørme havde glemt at
skrue de sidst bolte i. Det har jeg jo desværre ikke nogen forstand
på, så det er nok meget normalt!!! Pigen i receptionen er heldigvis
venlig og tilbyder mig at komme forbi efter fyraften med de resterende
bolte og hun kommer ved 18 tiden og vi får dem monteret. Jeg takker
hende mange gange da hun er den eneste på værkstedet der har leveret
en service.