"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i meddelelsen
news:480cd144$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
> Som nogen måske ved, så kører jeg rundt i en MB C180 Kompressor med
> aut.gear, årg. 2006 med 34.000 km på bagen. Efter sommerferien vil jeg
> have en ny da forandring fryder, og da der ikke har været en eneste fejl
> ved bilen, så har jeg selvfølgelig tænkt mig at købe en C-klasse igen.
>
> Så derfor var jeg ude og prøve den nye C200 Kompressor med aut.gear og 187
> HK. Det umiddelbare indtryk når man sætter sig ind i bilen er, at
> designerne har tænkt BMW/Audi og sport. Sæderne virker hårdere, og
> instrumentpanelet har større plastik-areal og alting ser mere "moderne"ud
> med de rene linier. Ikke noget Mercedes-folket er vant til hehe Selv
> speedometer og midterkonsol ser ikke just Mercedes-agtig ud. Men der er
> jo også 2 verdener til forskel på de to biler. Ind-/udstigningshøjden er
> højere end på den gamle model, så det er lidt nemmere for os gamle på 38
> at komme ind og ud.
>
> Men efter motoren er startet falder man til ro igen. Ingen støj, ingen
> vibrationer. Gearvælgeren til aut.gearet går lidt lettere og styretøjet
> har fået en overhaling af de helt store. Det er VIRKELIG letgående og
> direkte nu. Det skal man lige vænne sig til. Kørestillingen skulle efter
> sigende være identisk med forgængeren, men jeg synes umiddelbart at rattet
> har en lidt for flad vinkel. Men 1½ dags køretur giver muligvis ikke et
> effektivt grundlag at danne sig den konklussion på. Det tog mig også 14
> dage at finde den HELT perfekte kørestilling sidst. (Hos Mercedes vil de
> helst have at man beholder bilen natten over, så man rigtig kan danne sig
> et indtryk. Sidste gang var det en hel weekend med fuld tank og fri km).
> Det er selvfølgelig indreg. demobiler.
>
> Det virker som om gearskiftet er blevet lidt hurtigere og endnu blødere,
> men det der virkelig overrasker mig er undervognen. Bilen krænger ikke 1
> mm i sving, den er mere præcis end en BMW 320i, og alligevel har de
> formået at bevare komforten ved ujævn vej. Det er næsten helt
> selvmodsigende, men det virker. C-klassen skulle være udstyret med en ny
> type støddæmpere, men meget er jo PR-snak, men denne gang lader det til at
> virke.
> Sæderne klæder faktisk meget godt bilen efter kort tid. De virker
> pludselig mere rummelige, dog er ryglænet kortere end den gamle model
> underligt nok (jeg er 180 cm). Nakkestøtterne har ikke "hvile-position"
> som på den gamle model desværre. Nakkestøtterne i bag kan heller ikke
> klappes ned pneumatisk som i den gamle model. Men derfor har de en anden
> udformning så udsynet bagud er bevaret.
> Der er pænt spræl i de 187 HK også selvom den har aut.gear. Det føles som
> et laaaangt træk når den accellererer, og selvom det alligevel ta'r hele 9
> sekunder om at nå 100 km/t, så føles det hurtigere da man ikke hører
> lyden. 230 km/t på toppen vidner om fremdrift selv ved 200 km/t ned gennem
> Tyskland.
>
> Funktionerne i instrumenpanelet virker logiske og har kopieret BMW's
> drejeknap i midterkonsollen, dog kun til nogle få ting som fx. radio og
> telefon osv. Rart nok at man ikke skal ind i en menu for at få duggen væk
> fra forruden.
> Den har to-trins fartpilot, hvilket er en supersmart ting. Et tip op
> forøger hastigheden med 1 km/t, og trykkes armen et trin længere op er det
> i 10 km/t intervaller. Det er vanedannende. Det samme kan man sige, når
> man på indersiden af speedometer-kransen kan se hvor fartpiloten er sat, i
> form at en masse små dots ud for hastigheden. Det er kopieret fra
> E-klassen.
>
> Jeg vil faktisk kun anbefale bilen med aut.gear. Det klæder den godt, og
> skifter perfekt i alle situationer. Det er 5-trins (man skal op i de
> 6-cyl. modeller før det er 7-trins Gtronic). Den manuelle gearkasse er
> bestemt ikke den bedste af slagsen (lang vandring, upræcis og ufølsom), og
> vidner nok også lidt om hvorfor 80% af hele Mercedes' produktion af
> personbiler er med aut.gear. Det er virkelig deres domæne.
>
> Det skal siges, at det var den mest skrabede model jeg prøvede (Classic
> udstyrs niveau), men den har faktisk hvad den skal have (el-ruder,
> el-spejle, el-sæder, multi-læderrat, 2-zone aircon, cd, trådløs telefon
> via Bluetooth osv.), det eneste man ekstraudstyr jeg ønsker er metallak og
> aut.gear og måske regnsensor.
>
> Selvfølgelig er den dyr, men man lever jo kun en gang.
> Men jeg vil hellere anbefale sådan en C-klasse, fremfor måske en fuldt
> udstyret Passat til over ½ million.
> Jeg ved ikke om I kender ordet "ejerglæde" eller om man bør holde sin mund
> med sådan noget i jantelovens mekka. Men jeg er ikke bleg for at sige, at
> jeg er glad ved min bil. Synes det er et lækkert stykke køretøj. Og så må
> folk jo affinde sig med det. Ja, der er faktisk ikke nogen der skal
> kritisere hverken mit valg af bil eller kone
(eller møbler eller
> sko eller au-pair piger osv. hehe)
>
> Og....... her er lige en masse dejlige billeder for andre MB fans:
>
>
http://www.geocities.com/pors288/mer.html
>
> Mercedes-Benz 150 Sportroadster (1935)
> Mercedes-Benz 170 D (1949)
> Mercedes-Benz 170 S-V / S-D (W136) (1951)
> Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 EVOLUTION 2
> Mercedes-Benz 190 SL (1955)
> Mercedes-Benz 190 SL (1956)
> Mercedes-Benz 190 SL Concours d'elegance(1957)
> Mercedes-Benz 220 S "Ponton" Cabriolet (1957)
> Mercedes-Benz 230 "Fintail" Sedan (W110) (1966)
> Mercedes-Benz 230 "Fintail" Sedan (W110) UNIVERSAL (1966)
> Mercedes-Benz 250 SE Convertible (1966)
> Mercedes-Benz 280 S (1968)
> Mercedes-Benz 280 SE 3.5 "Fintail" Coupé (1970)
> Mercedes-Benz 280 SE (1969)
> Mercedes-Benz 280 SE (1972)
> Mercedes-Benz 280 SE 3.5 Convertible (1971)
> Mercedes-Benz 280 SL
> Mercedes-Benz 300 CD Turbo Diesel (1985)
> Mercedes-Benz 300 D (1981)
> Mercedes-Benz 300 D (1959)
> Mercedes-Benz 300 S (1953)
> Mercedes-Benz 300 S Cabriolet (1955)
> Mercedes-Benz 300 SC Coupe (1956)
> Mercedes-Benz 300 SD
> Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (1968)
> Mercedes-Benz 300 SL Roadster (1957)
> Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W198) (1959)
> Mercedes-Benz 300 SL "Disk Brake" Roadster (1962)
> Mercedes-Benz 300 SLR (1955)
> Mercedes-Benz 320 B Cabrio (1939)
> Mercedes-Benz 500 E (1992)
> Mercedes-Benz 540 K Spezial Roadster (1935)
> Mercedes-Benz 540 K Tourenwagen (1938)
> Mercedes-Benz 600 (W100) SWB (1972)
> Mercedes-Benz 600 SEL (1991)
> Mercedes-Benz 680 S Saoutchik Torpedo Roadster (1928)
> Mercedes-Benz 720 SSK (1928)
> Mercedes-Benz Alpine Imprint RLS Concept (2007)
> Mercedes-Benz Brabus B63 S (2007)
> Mercedes-Benz Brabus Bullit (2007)
> Mercedes-Benz C 111 Concept (1969)
> Mercedes-Benz C 111 II Concept (1969)
> Mercedes-Benz C 112 Concept
> Mercedes-Benz C 32 AMG (2004)
> Mercedes-Benz C 32 AMG Estate (2001)
> Mercedes-Benz C 36 AMG (1996)
> Mercedes-Benz C 63 AMG (2008)
> Mercedes-Benz C 63 AMG Estate (2008)
> Mercedes-Benz C DTM (2007)
> Mercedes-Benz Carlsson SLK CK32
> Mercedes-Benz CL 55 (2003)
> Mercedes-Benz CL 55 AMG (2003)
> Mercedes-Benz CL 500 Coupe (2003)
> Mercedes-Benz CL 550 (2007)
> Mercedes-Benz CL 65 AMG (2008)
> Mercedes-Benz CL 65 AMG Stage 3 RENNtech (2008)
> Mercedes-Benz CL 600
> Mercedes-Benz CL 600 (2007)
> Mercedes-Benz CL Limo Convertible
> Mercedes-Benz CLK 430 Convertible (2000)
> Mercedes-Benz CLK 63 AMG "Black Series"
> Mercedes-Benz CLK 63 AMG Cabrio
> Mercedes-Benz CLK 63 AMG F1 Safety Car (2006)
> Mercedes-Benz CLK Cabrio
> Mercedes-Benz CLK-DTM (2002)
> Mercedes-Benz CLK-DTM (2007)
> Mercedes-Benz CLK-DTM Cabrio (2007)
> Mercedes-Benz CLK GTR Roadster
> Mercedes-Benz CLK GTR Super Sport
> Mercedes-Benz CLS 500
> Mercedes-Benz CLS 500 Spacewagon
> Mercedes-Benz CLS 55 AMG
> Mercedes-Benz CLS 63 AMG
> Mercedes-Benz CLS Coupe
> Mercedes-Benz CLS Stretch Limousine
> Mercedes-Benz E 420 Special Edition (1995)
> Mercedes-Benz E 500 Wagon 4MATIC (2004)
> Mercedes-Benz E 55 AMG
> Mercedes-Benz E 55 AMG 4MATIC
> Mercedes-Benz E 63 AMG
> Mercedes-Benz Experimental Vehicle
> Mercedes-Benz F 200 Concept
> Mercedes-Benz F 400 Carving Concept
> Mercedes-Benz F 500 Mind Concept
> Mercedes-Benz F 600 Hygenius Concept (2006)
> Mercedes-Benz F 700 (2007)
> Mercedes-Benz G 4 Offroader (1939)
> Mercedes-Benz G 55
> Mercedes-Benz G 55 AMG
> Mercedes-Benz G 55 AMG (2007)
> Mercedes-Benz G 500 (2004)
> Mercedes-Benz GST
> Mercedes-Benz Kleeman
> Mercedes-Benz ML 63 AMG
> Mercedes-Benz ML 500 (2004)
> Mercedes-Benz Mojave Runner
> Mercedes-Benz Monza (1924)
> Mercedes-Benz Ocean Drive Concept (2007)
> Mercedes-Benz P 8
> Mercedes-Benz Pininfarina
> Mercedes-Benz R
> Mercedes-Benz R 63 AMG (2007)
> Mercedes-Benz Recy
> Mercedes-Benz S 130 H (1935)
> Mercedes-Benz S 430 (2003)
> Mercedes-Benz S 55 AMG (2003)
> Mercedes-Benz S 600 Coupe (1996)
> Mercedes-Benz S 600 Guard (2006)
> Mercedes-Benz S 600 Guard Pullman (2008)
> Mercedes-Benz S 600 Pullman AMG
> Mercedes-Benz S 63 AMG 6.3L V8 (2008)
> Mercedes-Benz SL 600 (2009)
> Mercedes-Benz SL 65 AMG (2009)
> Mercedes-Benz SL 65 AMG
> Mercedes-Benz SL 350 Mille Miglia Edition
> Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 AMG-MAMPE-LUFTHANSA GROUP 4 (1980)
> Mercedes-Benz SL 500 (2002)
> Mercedes-Benz SL 500 (2003)
> Mercedes-Benz SL 500 (2004)
> Mercedes-Benz SL 600 (1993)
> Mercede-Benz SLK 350 (2005)
> Mercede-Benz SLK 55 AMG
> Mercedes-Benz SLK 55 "AMG Ultimate Experience Asia"
> Mercedes-Benz SLR 722 GT (2008)
> Mercedes-Benz SLR 722 "edition"
> Mercedes-Benz SLR McLaren
> Mercedes-Benz SLR McLaren (2003)
> Mercedes-Benz SLR McLaren (2006)
> Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster
> Mercedes-Benz Stillen SMK
> Mercedes-Benz SSK (1929)
> Mercedes-Benz Targa Florio (1924)
> Mercedes-Benz TLS
> Mercedes-Benz Vision CLS Coupe Concept
> Mercedes-Benz Vision GST Concept
> Mercedes-Benz W 125 Record (1938)
> Mercedes-Benz W 154 Record (1939)
>
> Mercedes-Benz Polizei
>
Herlig beskrivelse, tillykke med den.
Historien giver helt lyst til sådan en C-klasse, selv hos mig, hvor der jo
ellers er en E-klasse parkeret.
PS. Det er modellen større end din... ÆV BÆV.
PPS. Det er en 25 år gammel W123. ;)
Mvh.
F