Vejstriber ?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-04-08 15:45

I gamle dage der brugte man rigtig maling til vejstriberne og ovenpå dette
maling, der blev der drysset et lag bittesmå "perler", som sørgede for at
striberne fungerede som en refleks, altså de reflekterede lyset i mørket, så
man meget nemmere kunne se dem.
I dag bruger man et tykt (ifht malingen) lag plastic, som lægges på vejbanen
og i dette er der overhovedet ingen refleks af lyset.
Grunden til at man er gået over til plastic-løsningen, er udelukkende
prisen.

Malingen skulle opfriskes ca. én gang hvert år/hvert andet år, afhængigt af,
hvor meget trafik der var pågældende sted.
Plastic'en holder vist i ca. 15-20 år, den er så noget dyrere at lægge ud,
end malingen, men holder så også væsentligt længere.

Fordele ved maling:
Rigtig god refleks i selve striberne.

Ulemper ved maling:
Relativt dyrt (ifht plastic)
Ikke så holdbart som plastic.

Fordele ved plastic:
Relativt billigt (ifht maling)
Holder længere/bedre end maling.

Ulemper ved plastic:
Ingen refleks i striberne.
Man mærker striberne når man kører over dem.
De kan være meget glatte.

Er jeg den eneste der "savner" refleksen i striberne ?
Jeg synes det var en god ting, dengang, at striberne "lyste" op, ligesom
kantpælene gør det i dag, men det er måske bare mig ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Klaus G.

Dato : 20-04-08 15:58

> Er jeg den eneste der "savner" refleksen i striberne ?
> Jeg synes det var en god ting, dengang, at striberne "lyste" op, ligesom
> kantpælene gør det i dag, men det er måske bare mig ?
Nej. Men jeg har undret mig over hvorfor striber ikke længere reflekterede,
men det svarede du jo så fint på der :)

Køre man i regnvejr og der er modkørende trafik, så synes jeg at det til
tider kan være svært at se striberne på vejen :/

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-04-08 19:00

Klaus G. wrote:
> Nej. Men jeg har undret mig over hvorfor striber ikke længere
> reflekterede, men det svarede du jo så fint på der :)

Ja som gammel stribe maler kender man jo lidt til det

> Køre man i regnvejr og der er modkørende trafik, så synes jeg at det
> til tider kan være svært at se striberne på vejen :/

Samme her

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 20-04-08 19:34

Efter mange tanker skrev Per Beer Hansen:

> Samme her

Ditto :'(
Kai

Fra : Mikael

Dato : 20-04-08 09:01

On 20 Apr., 16:44, "Per Beer Hansen" <perbeerNOS...@NOSPAMperbeer.dk>
wrote:

> Er jeg den eneste der "savner" refleksen i striberne ?
> Jeg synes det var en god ting, dengang, at striberne "lyste" op, ligesom
> kantpælene gør det i dag, men det er måske bare mig ?

Hmm..Det har jeg egentlig ikke tænkt over, men jeg har også kun kørt
bil siden 1991.
Der er dog enkelte steder hvor man sætter nogle små plasticting med
reflekser på i vejen, enten ved kantlinien eller midterstriben, det
synes jeg er ganske praktisk.

Men nu du nævner det, hvorfor har de ikke lavet nogele reflekternde
striber, det må da være til gavn for sikkerheden især i regnvejr.

Mikael

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-04-08 19:02

Mikael wrote:

> Hmm..Det har jeg egentlig ikke tænkt over, men jeg har også kun kørt
> bil siden 1991.

OK, de startede på plastic'en ca. i første halvdel af 80'erne.

> Der er dog enkelte steder hvor man sætter nogle små plasticting med
> reflekser på i vejen, enten ved kantlinien eller midterstriben, det
> synes jeg er ganske praktisk.

Jeps, har jeg set.

> Men nu du nævner det, hvorfor har de ikke lavet nogele reflekternde
> striber, det må da være til gavn for sikkerheden især i regnvejr.

Ja det var også det der undrede mig.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-04-08 19:30

> OK, de startede på plastic'en ca. i første halvdel af 80'erne.

Vi har minimum en enkelt vej hernede hvor striberne reflekterer. Det er en
motortrafikvej, så det er ikke fordi de gamle striber stadig består. ;)

Jeg ved ikke hvad de har brugt, men det er fanme et lækkert stykke vej at
køre på om natten.

- Martin

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-04-08 13:37

Martin Petersen wrote:

> [...]
> består. ;)
> Jeg ved ikke hvad de har brugt, men det er fanme et lækkert stykke

Det kan være de har udviklet/købt noget bedre, end det termoplast (mener jeg
det hed) man begyndte at bruge den gang jeg var i branchen.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-04-08 23:11

> OK, de startede på plastic'en ca. i første halvdel af 80'erne.

Hvad var det så for noget stads der blev brugt ca. 1970-1975.
Det var noget der blev opvarmet i bilen, tappet ned i en 'stribeudlægger'.
Når striben så var lagt blev der drysset 'perler' på.

> Jeps, har jeg set.

> Ja det var også det der undrede mig.

Kunne der ikke bare blandes noget metallic i malingen?
Evt. Flake?

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-04-08 13:40

Uffe Bærentsen wrote:

> Hvad var det så for noget stads der blev brugt ca. 1970-1975.

Det ved jeg ikke.
Jeg var i branchen ca. 1983-1985 og det var der, at Roskilde Amt så småt
begyndte at gå over til termoplast istedet for maling.
Plastic'en har måske været benyttet tidligere andre steder.

> Det var noget der blev opvarmet i bilen, tappet ned i en
> 'stribeudlægger'.

Hvis det blev opvarmet, så var det nok plast.

> Når striben så var lagt blev der drysset 'perler'
> på.

OK, jeg har så ikke set, at de drysser perler på plast, de gange jeg har
overværet brugen af det.

> Kunne der ikke bare blandes noget metallic i malingen?
> Evt. Flake?

Jo det må være muligt, men som med alt andet, så er det vel et spørgsmål om
kroner/ører i den sidste ende.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 22-04-08 16:20

> [...]
> Der er dog enkelte steder hvor man sætter nogle små plasticting med
> reflekser på i vejen, enten ved kantlinien eller midterstriben, det

De er blevet helt pjattet med dem omkring Limfjordstunnellen i den sydlige
ende (Aalborg-siden, sjovt nok )

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-04-08 16:16

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in

> Man mærker striberne når man kører over dem.

Det er jo ikke ubetinget en dårlig ting - så bliver man jo opmærksom på man
er ved at krydse en linie.

> Er jeg den eneste der "savner" refleksen i striberne ?
> Jeg synes det var en god ting, dengang, at striberne "lyste" op, ligesom
> kantpælene gør det i dag, men det er måske bare mig ?

Nej det er du ikke ene om, jeg har tit tænkt på at striberne var ret svære
at se i mørke og dårligt vejr.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-04-08 19:03

Henrik Stidsen wrote:
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in

> Det er jo ikke ubetinget en dårlig ting - så bliver man jo opmærksom
> på man er ved at krydse en linie.

Ja det er jo ok, når nu man ikke kan se striberne

> Nej det er du ikke ene om, jeg har tit tænkt på at striberne var ret
> svære at se i mørke og dårligt vejr.

Sådan var det ikke i gamle dage, der var der godt med reflekser i striberne.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-04-08 11:25

Henrik Stidsen wrote:
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in

> Det er jo ikke ubetinget en dårlig ting - så bliver man jo opmærksom på man
> er ved at krydse en linie.

For MC-ister kan det være meget farligt med høje glatte striber. Et
eksempel er MC-isten med sønnike bagpå i lørdags. I regnvejr kan striber
og langsgående bitumenlapper være meget ubehagelige på MC.

Der er flere eksempler på vejindretning hvor MC'er ikke er tænkt ind -
trafiktælleapparater midt i kørebanen, skildpaddebump og kabelautoværn
(pomfritmaskine).

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 23-04-08 19:34

> trafiktælleapparater midt i kørebanen

http://www.dmcn.dk/FAQ/VisEmne.asp?ID=39

Og endda lavet så de er svære at få øje på - ellers køre bilisterne uden om.
De er ikke sjove at ramme i et sving. Billeder fra svinget i Albertslund
kommune er nogen jeg tog for mange år siden. Efter lidt skriveri lovede de
at de fremover ikke ville bruge dem i sving.

> skildpaddebump

Ordenligt afmærkede at de reelt ikke en forhindring for motorcyklister der
blot kan køre lige igennem. Men ser man dem ikke og rammer dem på den skrå
flade så kan de nemt sende en i en helt galt retning ...

> og kabelautoværn (pomfritmaskine).

Siger næsten sig selv - De "nye" autoværnender med en skarp endeplade bliver
også fremover forsynet med en plastplade. I "gamle" dage gravede man enderne
ned, men det virkede som en katapult for en bil. De "nye" ender skal derimod
blot bremse bilen ned på stedet.

Det er ikke nemt at lave en vejindretning der er optimal for alle
trafikgrupper. Et autoværn der kan holde en lastbil vil jo uvilkårligt være
rigeligt hård for motorcyklist.

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-04-08 11:35

Anders Majland wrote:

> Det er ikke nemt at lave en vejindretning der er optimal for alle
> trafikgrupper. Et autoværn der kan holde en lastbil vil jo uvilkårligt
> være rigeligt hård for motorcyklist.

Men der findes en type med dækplade nederst, så man ikke glider under,
eller rammer en pæl.

--
vh
Torben