PEg 206 / kobling piver
Fra : www.netink.dk / ww~

Dato : 19-04-08 14:29

Hej

Min 206 er begyndt at pive/hyle når den holder i tomgang med koblingen
nede.

Sætter jeg i fri-gear og slipper kobligen holder piveriet op..

Ny kobling ?

--

Lars Engelhardt
www.GPSdebat.dk

Fra : Møller

Dato : 19-04-08 15:37

www.netink.dk / www.PCalarm112.dk / www.GPSdebat.dk skrev:
> Hej
>
> Min 206 er begyndt at pive/hyle når den holder i tomgang med koblingen
> nede.
Koblingspedalen nede?

> Sætter jeg i fri-gear og slipper kobligen holder piveriet op..
>
> Ny kobling ?

Næ ny chauffør.

Brug koblingen til det den er til at koble ud når man skifter gear.
og hold så foden fra den pedal resten af tiden.

Hvis den kobler til og fra uden at skride når du giver gas, burde det ikke være nødvendig med ny
kobling.
Men du hører måske til de der mishanler tryklejet:
Holde med koblingen trykket nede.

Hold aldrig med koblingspedalen trykket ned når motoren kører og bilen holder stiller: ødelæggende
for tryklejet, og på et eller andet tidspunkt begynder den at Pibe/hyle: tryklejet er defekt, du kan
godt køre med det, men det kan gå i stykker og ødelægge det hele, men hvis det er mindre udpræget
sker der intet. Blot du holder det der store klods for enden af benet væk fra pedalen med mindre du
skal skifte gear!!

Møller

Fra : www.netink.dk / ww~

Dato : 19-04-08 15:44

Hejsa

>Brug koblingen til det den er til at koble ud når man skifter gear.
>og hold så foden fra den pedal resten af tiden.

så må jeg jo til at kreø over for rødt - men koblingen er nu lettere
at skifte end mit knæ !

>Hvis den kobler til og fra uden at skride når du giver gas, burde det ikke være nødvendig med ny
>kobling.

Den fejler intet - trækker også fint vores campingvogn på 1050 kg !

--

Lars Engelhardt
www.GPSdebat.dk

Fra : Møller

Dato : 19-04-08 15:52

www.netink.dk / www.PCalarm112.dk / www.GPSdebat.dk skrev:
> Hejsa

> så må jeg jo til at kreø over for rødt - men koblingen er nu lettere
> at skifte end mit knæ !

Nå ja du må også godt lige koble ud for at sætte den i gear, og sætter den i frigear, men det er jo
også et gearskifte )
Men man holder altså ikke ved et lyskryds med koblingspedalen i bund, så ber man om problemer.

Og du kan sagtens nå at koble ud , sætte i gear og starte meden lyskurven skifter til rødt for den
tværgående(kørende) trafik til der bliver grønt for dig.
Din kobling vil elske dig for det.

> Den fejler intet - trækker også fint vores campingvogn på 1050 kg !

Ergo det er tryklejet.
Hvis du begynder kun at koble ud ved igangsætning og ved gearskifte, så kør du blot videre.

Møller

Fra : Jakob

Dato : 19-04-08 15:38

<infoFJERN@netinkFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nede.
>
> Sætter jeg i fri-gear og slipper kobligen holder piveriet op..

Det kan muligvis være udrykkerlejet, i såfald er det ikke så dyrt, men når
du alligevel har gearkassen af er det dumt ikke at skifte hele koblingen.

Fra : Leonard

Dato : 19-04-08 15:47

On Sat, 19 Apr 2008 16:38:05 +0200, Jakob wrote:

> Det kan muligvis være udrykkerlejet, i såfald er det ikke så dyrt, men når
> du alligevel har gearkassen af er det dumt ikke at skifte hele koblingen.

Hvorfor skifte noget, der ikke er istykker?
- med din logik kan han også ligeså godt skifte gearkasssen, nu den er
ude af bilen, det koster jo det samme i arbejdsløn at genmontere den
gamle som at sætte en ny i.

En kobling holder normalt hele bilens levetid, det er ikke en almindelig
sliddel - hvis altså man kører ordentligt og bruger koblingen rigtigt.

--
Leonard
Hellere komme for sent i dette liv

Fra : www.netink.dk / ww~

Dato : 19-04-08 15:54

Hejsa

>En kobling holder normalt hele bilens levetid, det er ikke en almindelig
>sliddel - hvis altså man kører ordentligt og bruger koblingen rigtigt.

Kommer jo an på hvor meget man nrå at køre - min 206er fra 1999 er
såmendt ved at runde 300.000 KM !!!!!

--

Lars Engelhardt
www.GPSdebat.dk

Fra : Leonard

Dato : 19-04-08 15:57

On Sat, 19 Apr 2008 16:54:00 +0200, www.netink.dk / www.PCalarm112.dk /
www.GPSdebat.dk wrote:

> Kommer jo an på hvor meget man nrå at køre - min 206er fra 1999 er
> såmendt ved at runde 300.000 KM !!!!!

Og?
Glider den i koblingen når du giver gas?

Fra : www.netink.dk / ww~

Dato : 19-04-08 15:58

Hej

>Og?
>Glider den i koblingen når du giver gas?

Nej overhoved ikke

--

Lars Engelhardt
www.GPSdebat.dk

Fra : Møller

Dato : 19-04-08 16:04

www.netink.dk / www.PCalarm112.dk / www.GPSdebat.dk skrev:
> Hejsa

> Kommer jo an på hvor meget man nrå at køre - min 206er fra 1999 er
> såmendt ved at runde 300.000 KM !!!!!

Det er da meget godt.

Men koblingen skulle kunne holde lidt endnu.

Når man skal skifte, så er det et samlet sæt:
Trykplade med fjeder
koblingsskive
Trykleje.
Når man skifte skifter man det hele på en gang.

Reservedele koster ikke alverden til din.

Da det er en forhjulstrukket øse, så er det hvad man siger en operation til 4 nøgler.
Reservedelspris: omkring en tudse.

Men hvorfor skifte; hold poten fra pedalen så hyler løven ikke.

Men da du kører med CV og måske er ved at have slidt den, så kan du overveje at skifte før de lange
ture op af Kasselbakkerne med CV'en og afbrændt kobling .o))

Møller

Fra : www.netink.dk / ww~

Dato : 19-04-08 15:55

Hejsa

>Hvorfor skifte noget, der ikke er istykker?

Fordi man har skildt det hele og er der inde - jeg skifter også
vandpunpen hver gang jeg får skiftet tandrem, når jeg nu er derinde
alligevel !

--

Lars Engelhardt
www.GPSdebat.dk

Fra : Leonard

Dato : 19-04-08 16:03

On Sat, 19 Apr 2008 16:54:59 +0200, www.netink.dk / www.PCalarm112.dk /
www.GPSdebat.dk wrote:

> Fordi man har skildt det hele og er der inde - jeg skifter også
> vandpunpen hver gang jeg får skiftet tandrem, når jeg nu er derinde

Vandpumpens leje er vel også en sliddel som det er svært at komme til.
Jeg skifter altså ikke dæk, når jeg har hjulet af for at efterse
bremser, ligesom jeg heller ikke kunne drømme om at skifte koblingen
bare fordi jeg er derinde alligevel.

Fra : Jakob

Dato : 19-04-08 17:11

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg skifter altså ikke dæk, når jeg har hjulet af for at efterse
> bremser, ligesom jeg heller ikke kunne drømme om at skifte koblingen

Hehe hvor meget viden har du omkring kobling, og hvilket slid et defekt
udrykkerleje kan medføre på de øvrige dele. Som Møller også skriver så
skifter man det hele. Alt andet er meget dumt.

Fra : Leonard

Dato : 19-04-08 17:53

On Sat, 19 Apr 2008 18:11:05 +0200, Jakob wrote:

> Hehe hvor meget viden har du omkring kobling, og hvilket slid et defekt
> udrykkerleje kan medføre på de øvrige dele. Som Møller også skriver så
> skifter man det hele. Alt andet er meget dumt.

Jeg har endnu ikke haft behov for at skifte en kobling og jeg har da
kørt i biler, der har kørt mange km.
Som jeg læser det skrive Møller, at det kan være en god ide at skifte
koblingen, p.gr.a. CV-kørsel.
Det kan da godt være det er smart, men jeg har nu også kørt mange km med
tunge trailere og koblinger har bare ikke været noget problem.
Jeg synes det er dumt at skifte noget, der ikke er istykker eller tæt på
at være slidt op. Man kan jo altid lige kigge på det, når man er derinde
alligevel.

Fra : Møller

Dato : 19-04-08 20:07

Leonard skrev:
> [...]

Dumt og dumt, måske uhensigtsmæssigt, men igen afhængig af bilen.
Jeg skriver, at det er en forhjulstrukket til "4 nøgler" i udskiftning af leje eller kobling,
tidsforbruget er det sammen.

> [...]
> Jeg synes det er dumt at skifte noget, der ikke er istykker eller tæt på
> at være slidt op. Man kan jo altid lige kigge på det, når man er derinde

Det er jeg helt enig i.

Jeg tilføjede så: at når bilen har kørt 300.000 km, og der er begyndende problemer med tryklejet,
kunne det være, at koblingen var ved at være på det sidste, da det tyder på, at ejeren bruger at
holde koblingen mede i stedet for at sætte i frigear, men jeg skal indrømme, at det kun er gisninger.

Da der så efterfølgende kom oplysninger om en CV på 1050 kg efter en 206, så ville jeg hvis jeg ikke
kunne li lyden fra tryklejet skifte det hele og ikke kun tryklejet.

Jeg har lige skiftet det hele i en Xantia med AC og hele hydralikdynen, ja jeg ved godt at det ikke
er i en 207, men i guder, det tog 3-4 timer, da begge drivaksler skulle ud, motoren sænkes i venstre
side så kunne gearkassen trækkes ud i venstre hjulkasse, det gør jeg ikke kun for et trykleje, når
hele sættet koster ca. en tudse.

Det viste sig også, at belægningen på koblingen var helt inde ved nitterne, svinghjulet havde ikke
taget skade.
Det skal tilføjes, at bilen er købt som brugt, kørt 210.000 ved køb, så jeg har ingen arning om hvad
koblingen har været udsat for.
Men det var begyndt at glide i specielle situationer.
Ingen af de biler jeg har haft fra ny har nogensinde skulle have nye koblinger.

Møller

Fra : Jakob

Dato : 20-04-08 08:36

> [...]
> Jeg synes det er dumt at skifte noget, der ikke er istykker eller tæt på
> at være slidt op. Man kan jo altid lige kigge på det, når man er derinde

Det er vi enige i. Skifter naturligvis heller ikke noget der virker 100%,
men har man ofte fået problemer med et leje i koblingen, hvad det så end
skyldes, er det ikke udelukket at der er væsentlig slid på de øvrige dele,
men det kræver jo naturligvis en vurdering, det er jo svært at gætte om
inden kassen bliver pillet af.

Så mon ikke en kyndig mekaniker kan vurdere hvad der er behov for;)