Lastbil kørte vildt stærkt.
Fra : Frank Leegaard

Dato : 14-04-08 18:28

Nu kørte jeg bag en Sanistål lastbil i dag, der kom godt op i Schwung.

Ud af lige vej nåede den godt 100. Ned af bakke nåede den 107 inden dens
bremselys lyste.

Jeg mindes nogle af truckerne herinde bedyre at så stærkt var der stort set
ingen danske truckere der turde befærde sig.

/F

Fra : Morten Trab

Dato : 14-04-08 18:42

Frank Leegaard skrev:
> Ud af lige vej nåede den godt 100. Ned af bakke nåede den 107 inden dens
> bremselys lyste.

Målt på dit speedometer i din personbil som viser ~10% fejl?? :D

Den er hørt tit den der...
"Alle lasbiler kører jo 100!"
Ja, hvis du kigger på dit speedometer i bilen er det ikke helt ved siden
af, men tjek lige med en GPS om ikke den siger 90 ;)

Mvh. Morten

Fra : Frank Leegaard

Dato : 14-04-08 23:31

Morten Trab wrote:

> [...]
> Ja, hvis du kigger på dit speedometer i bilen er det ikke helt ved
> siden af, men tjek lige med en GPS om ikke den siger 90 ;)

Naturligvis er det målt med både spedometer og GPS.

Ingen der skriver herinde falder vel i den dumpefælde?

/F

Fra : Jørgen L.

Dato : 15-04-08 01:21

> [...]
>
> Jeg mindes nogle af truckerne herinde bedyre at så stærkt var der stort
> set ingen danske truckere der turde befærde sig.

Hvilken størrelse lastbil snakker vi om.
Jeg erindrer en diskution jeg havde med en med campist, hvor han sagde at
når han kørte med cv blev han overhalet hele tiden af lastbiler med over 100
km/t

Jeg kørte så med ham, og ganske rigtigt der kom adskilige lastbiler, det var
bare lige det at de havde en total vægt under de 3500 kg men de havde kassen
og en læsse rampe bag på.
Så jeg måtte forklare at de ikke var lastbiler men varevogne som måtte køre
det samme som alm.biler.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-04-08 12:21

Jørgen L. wrote:

> [...]
> de havde kassen og en læsse rampe bag på.
> Så jeg måtte forklare at de ikke var lastbiler men varevogne som

Der findes nu også mange lastbiler over 3500 kg uden fartbegrænser.
Jeg kender ikke lige reglerne (måske FF kan hjælpe ?) på området.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Jørgen L.

Dato : 15-04-08 12:41

> Der findes nu også mange lastbiler over 3500 kg uden fartbegrænser.
> Jeg kender ikke lige reglerne (måske FF kan hjælpe ?) på området.

Ok så blev jeg det klogere.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 15-04-08 16:31

Jørgen L. wrote:

> [...]
> de havde kassen og en læsse rampe bag på.
> Så jeg måtte forklare at de ikke var lastbiler men varevogne som

Den er nok på 12-15 tons. Een af dem de fragter stål og sager ud til deres
kunder med.

/F

Fra : Bruno Christensen

Dato : 15-04-08 18:37

On Tue, 15 Apr 2008 17:30:55 +0200, Frank Leegaard wrote:

> Den er nok på 12-15 tons. Een af dem de fragter stål og sager ud til deres
> kunder med.
>
> /F

Det har nok været en ekspresordre.

--
MVH
Bruno

Fra : Frank Leegaard

Dato : 15-04-08 23:59

Bruno Christensen wrote:

> Det har nok været en ekspresordre.

Det var nærmere hjem til morlille. Det var ved fyraftenstid.

/F

Fra : Prop

Dato : 16-06-08 00:00

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg mindes nogle af truckerne herinde bedyre at så stærkt var der stort
> set ingen danske truckere der turde befærde sig.

Lastvogne over 12t (mener jeg) skal have monteret begrænser til max 90km/t.
Desuden skal der ved hvert syn, som er hver 12 måned, medfølge en attest på
at begrænser er kontrolleret af autoriseret værksted, som igen er
kontrolleret af Teknologisk Institut.
Så jeg tvivler på at der er nogle lastvogne der kan. Men skal da ikke sige
mig fri fra, at del at der er nogle der kan/tør (og har råd).
Jeg har da selv før, fået 48ton lastvogn til at trille 110km/t+ ned af
bakke. Det er så på friløb!
Er du over 91km/t i mere end 1 minut, så er det MANGE penge man skal af med.
Og det er tilbagevirkende kraft. (Skiver/førerkort)

I alle de lastvogne jeg har kørt i (omkring 50 stykker), har jeg endnu
aldrig prøvet en hvor begrænser ikke har været funktionel...

/Prop

Fra : Prop

Dato : 16-06-08 00:02

Den var krydspostet... Det så jeg sgu ikke.
Sorry.

Det er denne her så ikke.

/Prop

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-06-08 18:02

Prop skrev:
> Er du over 91km/t i mere end 1 minut, så er det MANGE penge man skal af med.
> Og det er tilbagevirkende kraft. (Skiver/førerkort)

Du kan IKKE straffes for hastighed efter fartskriver. Hverken skiver
eller tachograf.

Kommer du ud for en betjent der vil det tilbyder du ham en tur til
Brussell (EF-retten), så skal den nok fortælle ham at han ikke kan.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
(QSH: Varberg)

Fra : PMH

Dato : 17-06-08 07:29

> Du kan IKKE straffes for hastighed efter fartskriver. Hverken skiver eller
> tachograf.
>
> MVH Finn Guldmann

I forbindelse med et færdselsuheld for en del år siden, et uheld
som jeg var impliceret i, men var unden skyld i, da fik jeg en bøde
for på skiven at have kørt 76 km/t.

Jeg kører på en hovedvej og nærmer mig et kryds, hvor den krysende
færdsel har FULD STOP, (ikke bare ubetinget vigepligt).
En ældre "knark" på henved de 80 år, tager ikke dette fuld stop skilt så
nøje, så han fortsætter i majestætisk tempo, lige ud foran mig..

Jeg klodser selvfølgelig alt hvad der kan bremse på sådan en 48 tons
tung Actros med tipsættevogn, og rykker den pr. refleks ud i rabatten,
men alle forsøg på undvigelse er forgæves, og kolisionen er uundgålig.

Jeg rammer ham lige bagved det sæde han sidder i, og hele bagpartiet
af hans lille bil bliver revet i 1000 stykker, og hans bil spinder utallige
omgange midt på hovedvejen, for til sidst at ende i rabatten på modsatte
side...
Den gamle gut har ikke taget nævneværdig skade, men bagenden af hans
bil var stortset fortid, og lagde spredt over hele vejen.

Den udøvende magt i den aktuelle kommune, ville jo retfærdigvis nok
have manden idømt frakendelse af føreretten.
Så vi var en tur igennem retssystemet.
Ved denne lejlighed var min skive fremme på dommerens bord, og han
kunne så lige tilføje, at selv om jeg havde gjort ALT for at undgå uheldet,
så havde jeg kørt 6 km/t for stærkt...

Værsgo' at betale ved kasse 1. !!!

PMH

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-06-08 23:49

PMH skrev:
> [...]
> Ved denne lejlighed var min skive fremme på dommerens bord, og han
> kunne så lige tilføje, at selv om jeg havde gjort ALT for at undgå uheldet,

For en del år siden var det noget andet.

For ikke så mange år siden faldt der en dom ved EF-retten om at
fartskriveren IKKE var monteret med fartkontrol som formål.

Den var der udelukkende for at vores forbrug af tid kunne kontrolleres.

Jeg er ikke sikker på at denne dom er grunden, men på nogenlunde samme
tid lukkede tyskerne deres næsten daglige kontrol på "Betalingsstedet"
(Altholzkrug (?)), den sidste p-plads inden den danske grænse. (Har
kommet der meget uden at det har kostet en eneste gang.)

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
(QSH: Spekeröd)

Fra : Mogens

Dato : 18-06-08 05:28

> For ikke så mange år siden faldt der en dom ved EF-retten om at
> fartskriveren IKKE var monteret med fartkontrol som formål.
> Den var der udelukkende for at vores forbrug af tid kunne kontrolleres.

Synd Folmer ikke vidste det, da han blev kontrolleret ig fik en bøde for en
3 uger gammel hastighedsoverskridelse...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-06-08 16:05

Mogens skrev:
> Synd Folmer ikke vidste det, da han blev kontrolleret ig fik en bøde for en
> 3 uger gammel hastighedsoverskridelse...

I hvilket land var det?

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
(QSH: Kongsvinger)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-06-08 04:10

On Wed, 18 Jun 2008 04:27:59 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

>"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse

>Synd Folmer ikke vidste det, da han blev kontrolleret ig fik en bøde for en
>3 uger gammel hastighedsoverskridelse...

>--

Du husker forkert. Der var tale om en overskridelse af køre- og
hviletidsreglerne med 13 minutter, men det er korrekt at forseelsen
var sket 3 uger før.

Alligevel lidt perverst at man betaler i Polen for noget man har
begået i Tyskland.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Lars

Dato : 23-06-08 21:12

> Jeg klodser selvfølgelig alt hvad der kan bremse på sådan en 48 tons
> tung Actros...

Hvad er årsagen til at lastvognschauffører altid nævner vægten på ders
lastvogn når de fortæller historier?

/Lars

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 23-06-08 21:17

"Lars" <brugesikke@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er årsagen til at lastvognschauffører altid nævner vægten på ders
> lastvogn når de fortæller historier?
>
> /Lars
Min er længere (tungere) end din?

/Carsten

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-06-08 20:31

Lars skrev:
> Hvad er årsagen til at lastvognschauffører altid nævner vægten på ders
> lastvogn når de fortæller historier?

Måske for at gøre opmærksom på at det ikke er helt det samme som at
håndtere de 800 kg bil de fleste kender til.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
(QSH:E20 Kongsted)

Fra : Frank Leegaard

Dato : 25-06-08 16:07

Finn Guldmann wrote:

> Måske for at gøre opmærksom på at det ikke er helt det samme som at
> håndtere de 800 kg bil de fleste kender til.

Mon ikke de personbilforståelse er stoppet i 63, for nu vejer en
mellemklassebil da omkring 1300 kg-

/F

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-06-08 16:31

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in

> Mon ikke de personbilforståelse er stoppet i 63, for nu vejer en
> mellemklassebil da omkring 1300 kg-

Ja selv min lille Yaris vejer 900kg :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-06-08 17:32

Henrik Stidsen skrev:
> Ja selv min lille Yaris vejer 900kg :)

Der kan du se Frank. Jeg var tættere på end du.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
(QSH:E47/55 Isterød)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-06-08 18:28

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote in

> Der kan du se Frank. Jeg var tættere på end du.

Hvis du kalder en Yaris for mellemklasse så har du da vist en skrue løs ;)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-06-08 17:31

Frank Leegaard skrev:
> Mon ikke de personbilforståelse er stoppet i 63, for nu vejer en
> mellemklassebil da omkring 1300 kg-

Er det ikke først 3. - 6. gang du køber bil du kommer op i den
vægtklasse?

(Hvad er egenvægten på en 5-10 år gammel Glof?)

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
(QSH:E47/55 Isterød)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-07-08 10:26

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen
> Frank Leegaard skrev:

> (Hvad er egenvægten på en 5-10 år gammel Glof?)

1150 for en Golf 97 TDI
1300 for en Golf 02 TDI

--
Per
Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm sælges. Fjern fjern i mailadresse

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-07-08 16:06

Per Henneberg Kristensen skrev:
> 1150 for en Golf 97 TDI
> 1300 for en Golf 02 TDI

Altså mellem 2,875 og 3,25% af et 40 tons vogntog.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Lars

Dato : 25-06-08 16:36

> Måske for at gøre opmærksom på at det ikke er helt det samme som at
> håndtere de 800 kg bil de fleste kender til.

Det kunne være en mulighed - det kan sommetider smage lidt af fallos, for os
andre...

/Lars

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-06-08 21:30

"Lars" skrev

> Det kunne være en mulighed - det kan sommetider smage lidt af fallos, for
> os andre...

Nej, nej, det er lissom at komme hjem til big mama, stor og omsluttende :)

- Peter

Fra : N_B_DK

Dato : 15-07-08 18:55

"Lars" <brugesikke@gmail.com> wrote in message

> Det kunne være en mulighed - det kan sommetider smage lidt af fallos,
> for os andre...

Ja for fysikken er sat ud af kraft, kinetisk energi spiller nemlig slet
ingen rolle, om noget vejer 1kg eller 40 tons, så stopper det
selvfølgelig med det samme, hvis en bil eller andet køretøj kører ud
foran.

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : N/A

Dato : 25-06-08 17:30

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-06-08 11:23

On Mon, 23 Jun 2008 22:12:03 +0200, "Lars" <brugesikke@gmail.com>
wrote:

>Hvad er årsagen til at lastvognschauffører altid nævner vægten på ders
>lastvogn når de fortæller historier?

>--

Det er min erfaring, at folks opfattelse af, hvad en lastvogn er, godt
kan være meget forskellig.

Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har stået i receptionen hos
et firma hvor jeg enten skulle hente eller bringe varer, og fået den
besked at jeg bare skulle køre ind i gården el.lign.

Når man så senere konfronterer vedkommende med det faktum at ens
lastbil er for stor til at kunne være i den gård, kommer der altid
samme svar, nemlig at det forstår de ikke, da de har mange lastbiler
på besøg hver dag.

Når man så spørger ind til hvilke lastbiler der er tale om, så bliver
der altid sagt, at det er sådan nogen lysegrønne nogen.

Alternativt kan der jo være tale om det samme syndrom som mange
almindelige bilejere lider af. Hvis en mand har en bil lidt ud over
det sædvanlige, kan man altid læse om det, når vedkommende fortæller
om da han var på vej ned gennem Tyskland i sin Porsche, Audi, BMW osv.

Det er uhyre sjældent at man oplever nogen der fortæller om hvad de
har oplevet på turen, hvis de kører Dacia, Trabant eller Lloyd.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : N_B_DK

Dato : 15-07-08 18:50

"Lars" <brugesikke@gmail.com> wrote in message
> Hvad er årsagen til at lastvognschauffører altid nævner vægten på ders
> lastvogn når de fortæller historier?

Det har noget med bremselængde at gøre, samt den kinetiske energi der
findes.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 15-07-08 20:51

N_B_DK wrote:
> "Lars" <brugesikke@gmail.com> wrote in message
>
> Det har noget med bremselængde at gøre, samt den kinetiske energi der
> findes.

Tja, når vi nu skal blive lidt tekniske, så udregnes et legemes
kinetiske energi som 1/2*masse*hastighed^2. Så hastigheden er endnu
vigtigere end massen (vægt i dagligsprog), for hastigheden indgår jo i
anden potens.

Meget passende i forhold til emnelinjen.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : N/A

Dato : 25-06-08 17:30

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 25-06-08 06:53

On 24 Jun., 21:30, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> Lars skrev:>> Jeg klodser selvfølgelig alt hvad der kan bremse på sådan en 48 tons
>
> Måske for at gøre opmærksom på at det ikke er helt det samme som at
> håndtere de 800 kg bil de fleste kender til.

Og i guder hvor ville det være skønt hvis alle chaufførerne også selv
tænkte over dette faktum i trafikken! I stedet for at holde lige så
lidt (eller mindre) afstand til forankørende, som de små og relativt
ufarlige trafikanter.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX (1.200 kg)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-06-08 17:30

Niels.Pein@gmail.com skrev:
> [...]
> tænkte over dette faktum i trafikken! I stedet for at holde lige så
> lidt (eller mindre) afstand til forankørende, som de små og relativt

Nu er afstand (læs: mangel på samme) ikke et fænomen det er forbeholdt
lastbiler

Så i dag at det er ganske normalt at køre tre biler på den plads hvor
der kun kan være en, hvis kravet til afstand blev overholdt.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
(QSH:E47/55 Isterød)

Fra : N/A

Dato : 26-06-08 10:27

Fra : N/A

Dato : 25-06-08 17:30

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-06-08 00:26

On Jun 25, 6:29 pm, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> [...]
>
> Så i dag at det er ganske normalt at køre tre biler på den plads hvor
> der kun kan være en, hvis kravet til afstand blev overholdt.

Det er rigtigt, men der er ret stor forskel på de ødelæggelser som en
40 tons lastbil laver og som 3 personbiler laver.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-06-08 10:27

Christian B. Andresen skrev:
> Det er rigtigt, men der er ret stor forskel på de ødelæggelser som en
> 40 tons lastbil laver og som 3 personbiler laver.

Glem ikke at huske at i 75% af tilfældene er det fakta at "Det er de
andres skyld".

Det kan vi ligesom ikke gøre så meget ved.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
(QSH: Kibæk)

Fra : N/A

Dato : 27-06-08 10:20

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 27-06-08 01:42

On 26 Jun., 11:27, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:

> Glem ikke at huske at i 75% af tilfældene er det fakta at "Det er de
> andres skyld".
>
> Det kan vi ligesom ikke gøre så meget ved.

Det er dog den mest tåbelige (og farlige) indstilling til tingene jeg
længe har set. Selvfølgelig kan man da gøre noget ved det, uanset om
det er de andres skyld!
At gemme sig bag "det er de andres skyld", det er s*u da for sølle.

Hvis man f.eks. ser to der kører om kap og laver vanvittige
overhalinger, hvad gør man så:
1)
Fortsætter uanfægtet for "det er jo de andres skyld hvis det går galt..
2)
Kører væsentligt mere defensivt selv, så man kan redde situationen
(for de andre) hvis det går galt for fjolserne.

Svaret burde give sig selv. Men for en sikkerheds skyld: Vælg nr. 2,
tak.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-06-08 10:20

Niels.Pein@gmail.com skrev:
> [...]
> det er de andres skyld!
> At gemme sig bag "det er de andres skyld", det er s*u da for sølle.

1) Du overså åbenbart ""

2) Hvad havde du tænkt dig at jeg kunne gøre ved de tåber der fiser rund
omkring mig i trafikken?

Jeg er altså kun herre over den bil jeg selv kører i. Begynder jeg at
gøre noget for at forhindre andre i at udøve deres underlige kørsel skal
du sikkert nok være der og råbe "Betjent-wannabee" efter mig.

> [...]
> (for de andre) hvis det går galt for fjolserne.
> Svaret burde give sig selv. Men for en sikkerheds skyld: Vælg nr. 2,

Du glemte;
3)
Holder sig væk, men alligevel få skylden hvis de skulle bruge min
lastbil i deres selvmordsforsøg.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
(QSH: Hjemme)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-06-08 01:55

On Jun 26, 11:27 am, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:

> Glem ikke at huske at i 75% af tilfældene er det fakta at "Det er de
> andres skyld".

Det er irrelevant når først ulykken sker og skaderne gøres op.
Den manglende afstand er der kun den bagvedkørende som kan gøre for,
og det er ligemeget om det er personbil eller lastbil.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-06-08 10:23

Christian B. Andresen skrev:

> Det er irrelevant når først ulykken sker og skaderne gøres op.
> Den manglende afstand er der kun den bagvedkørende som kan gøre for,
> og det er ligemeget om det er personbil eller lastbil.

Hvorfor tror du at jeg går ind for at folk holder acceptabel afstand?

I min verden er acceptabel afstand ½ km/t i meter for personbiler og 1
km/t for lastbiler.

Men ikke mindre vigtig at alle overholder disse afstande inden de
trækker ind FORAN andre. Altså undlader at stjæle andres sikkerhed.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
(QSH: Hjemme)

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 27-06-08 18:20

Finn Guldmann wrote:

> [...]
>
> Men ikke mindre vigtig at alle overholder disse afstande inden de
> trækker ind FORAN andre. Altså undlader at stjæle andres sikkerhed.

Ja, 90% af Danmarks bilister burde på genopdragese.

Fra : N_B_DK

Dato : 15-07-08 18:52

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message

> I min verden er acceptabel afstand ½ km/t i meter for personbiler og 1
> km/t for lastbiler.

Så burde du aldrig have haft kørekort, men det har du måske heller ikke.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-07-08 23:34

N_B_DK skrev:
> Så burde du aldrig have haft kørekort, men det har du måske heller ikke.

Måske det mere er et spørgsmål om at du prøver at forstå hvad der
skrives hvis det ikke lige er formuleret på den måde du ville gøre det.

Men du kan jo så prøve at formulere det, når nu du så får at vide at det
jeg gerne vil udtrykke er den, vistnok, gængse tommelfingerregel med
"halbe tacho" i afstand. (Og det dobbelte for lastbiler.)

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-08 14:12

Den Wed, 16 Jul 2008 00:33:59 +0200 skrev Finn Guldmann:

> [...]
> jeg gerne vil udtrykke er den, vistnok, gængse tommelfingerregel med
> "halbe tacho" i afstand. (Og det dobbelte for lastbiler.)

Problemet er nok at det er den tyske regel.

Den man lærer ved en dansk kørelærer siger "2 sekunders afstand"
(lastbiler nævnes ikke direkte), som sjovt nok giver ret tæt på samme
afstand som tyskerne.

2 sekunder er bare nemmere, det kræver højst et ur. Hvorimod det
for de fleste kræver målebånd at finde ud af afstanden i meter, i
hvert fald hvis det skal passe bare nogenlunde.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-07-08 14:23

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> Den man lærer ved en dansk kørelærer siger "2 sekunders afstand"
> (lastbiler nævnes ikke direkte), som sjovt nok giver ret tæt på samme
> afstand som tyskerne.

Sjovt nok?
Tyskernes regel giver en afstand på 1,8 sekunder, det er ganske simpel
enhedsgymnastik.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-07-08 14:23

Kent Friis wrote:

> [...]
> for de fleste kræver målebånd at finde ud af afstanden i meter, i
> hvert fald hvis det skal passe bare nogenlunde.

Den danske regel giver en afstand som er ca. 10 % større end den tyske.

Eksempel 90 km/h

Halbe Tacho: 90/2 = 45 m

2 sekunder: 90/3,6 = 25 m/s eller 50 m på 2 sekunder.

Det er dog nok de færreste bilister som kan bedømme afstanden præcist
nok til at forskellen har praktisk betydning.

Jeg kan i øvrigt ikke huske at have set en officiel anbefaling om større
afstand til lastbiler. Det er i hvert fald ikke noget som
lastbilchaufførerne selv bruger.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-07-08 14:35

"Erik Olsen DK" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan i øvrigt ikke huske at have set en officiel anbefaling om større
> afstand til lastbiler. Det er i hvert fald ikke noget som
> lastbilchaufførerne selv bruger.

Jeg holder større afstand til lastbiler, varebiler mm af den simple grund at
de blokerer mit udsyn, og jeg derved kun har afstanden mellem forankørende
og mig selv til at reagere på, mod normalt at kunne se problemer opstå mange
hundrede meter fremme.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-07-08 14:42

Martin Højriis Kristensen wrote:
> [...]
> mellem forankørende og mig selv til at reagere på, mod normalt at
> kunne se problemer opstå mange hundrede meter fremme.

Åh ja, afstand fremad, det er man jo i nogen grad selv herre over.

Men jeg tænker på afstand bagud til lastbiler. I tråden blev dette
tidligere kommenteret i forbindelse med overhalinger.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-07-08 15:55

Erik Olsen DK skrev:
> Jeg kan i øvrigt ikke huske at have set en officiel anbefaling om større
> afstand til lastbiler. Det er i hvert fald ikke noget som
> lastbilchaufførerne selv bruger.

I Danmarker den lovgivet i FL.

Ikke at den skal være så og så stor, men at den skal være større end for
almindelige biler. (Gælder for lastbil, bus og personbil med påhæng.)

FL § 15 stk 3 (§ 43)

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 21-07-08 18:23

Finn Guldmann wrote:

> [...]
>
> Ikke at den skal være så og så stor, men at den skal være større end
> for almindelige biler. (Gælder for lastbil, bus og personbil med

§ 15 stk. 3 lyder:
"Afstanden til foran kørende skal afpasses på en sådan måde, at der ikke
er fare for påkørsel, hvis køretøjet foran standser, eller dets
hastighed nedsættes. Køretøjer, for hvilke der gælder en særlig
hastighedsbegrænsning, jf. § 43, skal uden for tættere bebygget område
tillige holde en sådan afstand til foran kørende, at overhalende
køretøjer uden fare kan føres ind imellem et sådant køretøj og køretøjet
foran."

Det er jo ikke et krav som indebærer at man som overhalende skal længere
frem end normalt før man trækker ind foran et køretøj for hvilket der

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-07-08 15:49

Kent Friis skrev:
> [...]
> for de fleste kræver målebånd at finde ud af afstanden i meter, i
> hvert fald hvis det skal passe bare nogenlunde.

Nu er der jo ikke så mange der kører rundt med et stopur.

Mens det at kigge på sit speedometer er lige for.

At kigge på det (som de fleste vist gør ret ofte i disse "klippetider")
og se at det står på 80 km/t og så regne ud at det halve af 80 er 40
burde de fleste kunne klare. Måske endda hurtig.

Når man så skal til at finde ud af hvor langt 40 m er er det nemmeste
nok at gå efter at der er 100 m mellem pindene i vejsiden. Og så holde
ca. det halve. At man risikerer at få 10 m ekstra afstand på den måde er
der jo ingender tager skade af.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 21-07-08 16:23

Den Mon, 21 Jul 2008 16:49:24 +0200 skrev Finn Guldmann:

> Nu er der jo ikke så mange der kører rundt med et stopur.

Behøver du et stopur for to sekunder? Mit armbåndsur har sekundviser
(og hvis man ikke har tid til at kigge, siger det iøvrigt også
"tik tik tik").

Derudover lærte vi at tælle "enogtyve, toogtyve", det passer cirka med
to sekunder.

> [...]
> nok at gå efter at der er 100 m mellem pindene i vejsiden. Og så holde
> ca. det halve. At man risikerer at få 10 m ekstra afstand på den måde er

Og lige husker på at det kun er de pinde med tal på der skal tælles
med...

Og hvorfor absolut køre efter tyske regler, når man nu har lært de
danske?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-08 16:56

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in message

> Ud af lige vej nåede den godt 100. Ned af bakke nåede den 107 inden dens
> bremselys lyste.

107, hold da helt ferie, det må have været den sikre død for alt inden for
en radius på 10Km... jeg kan da ikke forestille mig det gik uden uheld?

/Kim

Fra : N_B_DK

Dato : 15-07-08 18:57

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk>
wrote in message news:48650d67$0$90273$14726298@news.sunsite.dk

> 107, hold da helt ferie, det må have været den sikre død for alt
> inden for en radius på 10Km... jeg kan da ikke forestille mig det gik
> uden uheld?

Det var det der skete i Seest, det var faktisk ikke pga fyrværkeri, men
en lastbil der kørte for stærkt, for det skaber utroligt store
ødelæggelser.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-06-08 02:31

On Jun 27, 11:22 am, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:

> [...]
>
> Men ikke mindre vigtig at alle overholder disse afstande inden de
> trækker ind FORAN andre. Altså undlader at stjæle andres sikkerhed.

Det er nemlig rigtigt, og jeg praktisere at der skal være ca. 100 m
inden jeg trækker ind foran en lastbil.
Er der mindre end 100 m mellem en række af lastbiler så trækker jeg
ikke ind mellem dem under overhaling, uanset hvor utålmodig de
bagvedkørende virker. For at undgå diverse kommentarer kommer lige
følgende:
- jeg kører oftes ca. 130 km/t så det er ikke fordi jeg unødigt sløver
nogens hastighed ned nævneværdigt,
- jeg vil have påbegyndt overhalingen forsvarligt og uden
bagfrakommende på det tidspunkt jeg startede den og
- jeg trækker ind til højre når jeg er færdig, forudsat at jeg skønner
jeg kan gøre dette forsvarigt.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 16-07-08 21:13

On Tue, 15 Jul 2008 21:50:41 +0200, Erik Olsen DK wrote:

> [...]
> kinetiske energi som 1/2*masse*hastighed^2. SÃ¥ hastigheden er endnu
> vigtigere end massen (vægt i dagligsprog), for hastigheden indgår jo i

Dvs. en 25 gange så tung genstand skal bare køre med en femtedel
hastighed, så går det lige op...