dækmønster parvis uens i forhold til kørse~
Fra : Lasse

Dato : 14-04-08 16:18

Findes der højre og venstredæk til biler.
Jeg har lige konstateret, at mine sommerdæk mrk. Hankook Ventus Prime radial
205/55 R16 91V som sad monteret på min Ford Mondeo fra ny vender
forskelligt. Højre side vender "for mig korrekt" med dræningskanalen i
midten af dækket således at vandet drænes udad i forhold til
kørselsretningen fremad hvor de dæk som sidder i venstre side vender
"forkert" idet vandet drænes indad og vil komme til at løbe på midetn af
dækbredden.
Har de monteret forkerte dæk på venstre side af min bil eller hvad.

Der er på alle 4 dæk et påtryk hvorpå viser hvilken side som skal vende udad
og hvilken som skal vende indad.
men hvis jeg stiller dækkene parvis så fordækkene står side om side og
bagdækkene ligeledes er mønstret modsat hinanden.
Der står ikke noget om det er højre eller venstredæk påtrykt, men det virker
da helt forkert.

håber at nogen kan hjælpe

med venlig hilsen

Lars A.

Fra : Møller

Dato : 14-04-08 16:54

Lasse skrev:
> Findes der højre og venstredæk til biler.

Ja på visse udgaver, og så er det klart vist med omløbsretningsmarkering

> [...]
> dækbredden.
> Har de monteret forkerte dæk på venstre side af min bil eller hvad.

Find dækinformation på hjemmesiden.
Det er et asymmetrisk dæk, så der er krav om ydersidemarkering:
http://www.hankooktyre.com.au/v2/products/product_detail.asp?search=uhpt&id=1091

> [...]
> bagdækkene ligeledes er mønstret modsat hinanden.
> Der står ikke noget om det er højre eller venstredæk påtrykt, men det

Mine P7 har ydersidemarkering,
http://kortlink.dk/pirellityre/55e8
Her ser du tydeligt, at dækket er asymmetrisk, men ikke med påkrævet omløbsretning.

Møller

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-04-08 06:50

"Lasse" <larsand2@FJERNgmail.com> skrev i meddelelsen
> Findes der højre og venstredæk til biler.

Ja, men først efter at de er monterede på fælgen!

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-08 11:59

> Ja, men først efter at de er monterede på fælgen!
>
> --
> Per

Er du helt sikker på den Per?
Jeg mener bestemt at mine hedengangne Nokian dæk var mærket med R og L.

Mvh Ove

Fra : sidse

Dato : 15-04-08 21:00

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> wrote in message

> Ja, men først efter at de er monterede på fælgen!
>
> --
> Per

Der findes faktisk asymmetriske dæk med bestemt omløbsretning, i de tilfælde
skal der være højre og venstredæk på bilen. Det er dog forholdsvis sjældent
at det bliver brugt på standard biler.

Henrik
www.ha-ts.dk

Fra : sidse

Dato : 15-04-08 21:29

"sidse" <inge@spam.dk> wrote in message

> [...]
> tilfælde skal der være højre og venstredæk på bilen. Det er dog
> forholdsvis sjældent at det bliver brugt på standard biler.

Og for at komme andre i forkøbet: Yokohama A022 lavet til Honda NSX er et
eksempel på dette