"Anders" <n@a.com> skrev i en meddelelse
news:48031b36$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Frank Leegaard" skrev i en meddelelse
>
>> En Golf I som bekendt Rabbit.
>
> Det gør den nu også stadig.
>
> VW Bora hedder også Jetta derovre. Den nye Bora hedder også Jetta i
> Europa.
>
> Mht Acura, er flere af modellerne, bortset fra kofangere og lidt lir,
> identiske med Honda. Men Hondaerne sælges sideløbende derovre.
>
> Infiniti ejes af Nissan...
Jeps der var den.
Toyota har et billigmærke der sælges i Staterne. Det hedder Scion. Selv om
den er kantet som en Swift så her den en 1,8 eller 2,4 l motor som de
"rigtige" Toyotaer.
Toyota ejer Daihatsu. Det er noget underlig noget. Daihatsu bliver/er
verdens første OEM bil fabrikant i verden. OEM = Hvis du vil kæbe et par
hundrede med dit logo på. Sammensat efter dit ønske (komponenterne er nok
hovedsaglig fra Toyotas lagerliste).
De ejer også en del af Isuzu. Jeg mener at Isuzu er verdens største diesel
motor fabrikant (Isuzu udviklede også CDI motoren til Mercedes). Det sku
ikke undre mig om en del af Toyotas diesel know-how kommer fra Isuzu.
Desuden ejer Toyota også en del af Yamaha. Der er nok også hul fra Yamaha
udv. afdeling til Toyotas F1 afd.
Nu Yamaha er nævnt: Hvor er deres 2 cylindres 2 taks diesel blevet af. Jeg
læste om den da VW lancerede 3L Lupoen. Yamaha motoren havde samme ydelse
som VWs.
Yamaha'en er dog uden turbo.
For motor interesseret er linket her:
http://www.yamaha-motor.co.jp/global/news/1999/03/23/super-diesel.html
Benny