/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Udskiftning af bagdæmpere i gammel Renault~
Fra : rasmus.olsen@stofane~


Dato : 10-04-08 11:09

Hej gruppe,

Min svigerfars gamle Renault Clio RL 1.2 fra '95 viser tegn på at de
bagerste dæmpere skal skiftes: med flere passagere bagi går den på i
sving.
Ingen af os er ligefrem velhavende så har været på udkig efter en
mekaniker til en rimelig timeløn, men ham jeg kom i kontakt med via en
kollega fra arbejde, påstår at med Renault er det en større operation
da det ikke er muligt at skifte dæmperen isoleret set. Er det noget I
kan bekræfte? Fyren skulle have 2200 kr. alt inkl. - hvilket ikke skal
være nogen hemmelighed var en del mere end jeg havde regnet med.

Der er forresten heller ingen varme på dyret. Der er vand på køleren -
det er snarere en tilstopning. Snakkede med en Renault mekaniker fra
Hobro der mente at en "afkalkning" skulle løse problemer. Er der en
som har et fif eller to til hvordan jeg selv griber denne operation
an?

Mange tak.

Mvh,
Rasmus Olsen

 
 
Jan Mikkelsen (11-04-2008)
Kommentar
Fra : Jan Mikkelsen


Dato : 11-04-08 10:45

Hej Rasmus

Clioen har torsionsstænger og dæmpere som det eneste. Så forudsat at
skidtet ikke er rustet fast, så er det det nemmeste i verden, at skifte
dæmpere på en sådan. Mht. prisen så formoder jeg at de 2200,- er incl.
dæmpere .. og alt efter kvaliteten af disse, så kan det jo lyde lidt dyrt.

Mvh. varmen, så prøv at skylle dit varmesystem igennem. Det plejer at
afhjælpe problemet.

/Jan

rasmus.olsen@stofanet.dk wrote:
> Hej gruppe,
>
> Min svigerfars gamle Renault Clio RL 1.2 fra '95 viser tegn på at de
> bagerste dæmpere skal skiftes: med flere passagere bagi går den på i
> sving.
> Ingen af os er ligefrem velhavende så har været på udkig efter en
> mekaniker til en rimelig timeløn, men ham jeg kom i kontakt med via en
> kollega fra arbejde, påstår at med Renault er det en større operation
> da det ikke er muligt at skifte dæmperen isoleret set. Er det noget I
> kan bekræfte? Fyren skulle have 2200 kr. alt inkl. - hvilket ikke skal
> være nogen hemmelighed var en del mere end jeg havde regnet med.
>
> Der er forresten heller ingen varme på dyret. Der er vand på køleren -
> det er snarere en tilstopning. Snakkede med en Renault mekaniker fra
> Hobro der mente at en "afkalkning" skulle løse problemer. Er der en
> som har et fif eller to til hvordan jeg selv griber denne operation
> an?
>
> Mange tak.
>
> Mvh,
> Rasmus Olsen

Rasmus Olsen (12-04-2008)
Kommentar
Fra : Rasmus Olsen


Dato : 12-04-08 07:00

Mornings Jan,


Jan Mikkelsen <jhm@es.aau.dk> wrote in
news:47ff32ff$0$90274$14726298@news.sunsite.dk:

> Hej Rasmus
>
> Clioen har torsionsstænger og dæmpere som det eneste. Så forudsat at
> skidtet ikke er rustet fast, så er det det nemmeste i verden, at
> skifte dæmpere på en sådan. Mht. prisen så formoder jeg at de 2200,-
> er incl. dæmpere .. og alt efter kvaliteten af disse, så kan det jo
> lyde lidt dyrt.


Det lyder lovende. Vil i så fald selv gøre det selv. Skal jeg bruge noget
special udstyr (eg. fjederspænding, momentnøgle etc.)?


> Mvh. varmen, så prøv at skylle dit varmesystem igennem. Det plejer at
> afhjælpe problemet.


Blot med vand? Vil du uddybe hvordan jeg lettest griber denne operation an
- er det bare at koble en slange fra og hælde vand på systemet? Pardon for
at udstille min uvidenhed


Tak for svar.

Mvh,
Rasmus


Jan Mikkelsen (14-04-2008)
Kommentar
Fra : Jan Mikkelsen


Dato : 14-04-08 07:17

Hejsa Rasmus

> Det lyder lovende. Vil i så fald selv gøre det selv. Skal jeg bruge noget
> special udstyr (eg. fjederspænding, momentnøgle etc.)?

Du skal blot have bilen hævet og så have dæmperen aflastet. Så på med
dunkraften, af med hjulet og ind med en stor træklods under tromlen. Så
sænk donkraften lidt til dæmperen virker aflastet og så af med
banditten. Der skal ikke bruges fjederspænde .. men en momentnøgle kan
man jo altid bruge. Hvis ikke du har en, så vil jeg blot spænde "godt
til"

> Blot med vand? Vil du uddybe hvordan jeg lettest griber denne operation an
> - er det bare at koble en slange fra og hælde vand på systemet? Pardon for
> at udstille min uvidenhed

Jeg vil se om jeg kan finde en beskrivelse, ellers laver jeg en til dig.
Det er ikke så slem en operation.

Mvh,

Jan

rasmus.olsen@stofane~ (19-04-2008)
Kommentar
Fra : rasmus.olsen@stofane~


Dato : 19-04-08 02:51

Hej Jan,

Mange tak for svar. Beklager det sene svar

On 14 Apr., 08:16, Jan Mikkelsen <j...@es.aau.dk> wrote:

> > Det lyder lovende. Vil i så fald selv gøre det selv. Skal jeg bruge noget
> > special udstyr (eg. fjederspænding, momentnøgle etc.)?
>
> Du skal blot have bilen hævet og så have dæmperen aflastet. Så på med
> dunkraften, af med hjulet og ind med en stor træklods under tromlen. Så
> sænk donkraften lidt til dæmperen virker aflastet og så af med
> banditten. Der skal ikke bruges fjederspænde .. men en momentnøgle kan
> man jo altid bruge. Hvis ikke du har en, så vil jeg blot spænde "godt
> til"

Fedt - det lyder som noget jeg selv kan lave. Min svigerfar har i
øvrigt en ældre momentnøgle.

> > Blot med vand? Vil du uddybe hvordan jeg lettest griber denne operation an
> > - er det bare at koble en slange fra og hælde vand på systemet? Pardon for
> > at udstille min uvidenhed
>
> Jeg vil se om jeg kan finde en beskrivelse, ellers laver jeg en til dig.
> Det er ikke så slem en operation.

Muchos gracias

De bedste hilsner,
Rasmus

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste