Fabriksgaranti ?
Fra : Kim

Dato : 10-04-08 12:10

Har et lille problem med garanti på en Rexton fra 9. måned '05.
Købte den for et par måneder siden hos en lokal bilforhandler.
Kun kørt knap 20.000km.

Kort tid efter købet, fik jeg lidt problemer med motoradvarselslampen, som
begyndte at lyse.
Kørte den på værksted hvor den er købt, hvor de nulstillede fejlen, og fik
besked på,
at hvis fejlen genopstod, skulle den på aut. værksted, da det faldt ind
under
fabriksgarantien.
Fejlen kom igen, hvorefter jeg kørte til et aut. værksted, som sælger havde
givet besked på.
De havde den på værkstedet i knap 20 min. hvorefter jeg fik bilen igen, med
besked om at en mørnet gumislange var skiftet, og det hørte IKKE ind under
garantien. Har fået en regning på 1185,- for knap 20 min. værkstedsbesøg....
Sælgeren fastholder, at det er en garantirep. og har bedt mig tage
kontakt til Ssang Yong Danmark. Værkstedet siger at det IKKE er en
garantirep. Så hvem sidder med aben ?

Mvh, Kim

Fra : alexbo

Dato : 10-04-08 12:49

"Kim" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev

> Sælgeren fastholder, at det er en garantirep. og har bedt mig tage
> kontakt til Ssang Yong Danmark. Værkstedet siger at det IKKE er en
> garantirep. Så hvem sidder med aben ?

Til at starte med gør du, du har kørt den på værksted så du skal betale det
autoriserede værksted.

Du skulle enten have lavet sælger køre den på værksted, eller gjort klart
for det autoriserede at du kom fra sælger, så han hæftede for evt. udgifter.

Nu kan du enten slås med sælger eller Ssang Yong Danmark, efter behag.

Du kan meddele sælger at du vil skrive til Ssang yong, men at han indtil
videre må betale regningen.
Det gør han nok ikke, og så bliver du nødt til det.

mvh
Alex Christensen

Fra : claus b.p.

Dato : 15-04-08 23:04

"Kim" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Sælgeren fastholder, at det er en garantirep. og har bedt mig tage
> kontakt til Ssang Yong Danmark. Værkstedet siger at det IKKE er en

Da du naturligvis er en forudseende mand har du jo meldt dig ind i FDM, og
kan lade deres juridiske afdeling vurdere spørgsmålet.
Hvis der er 3 års fabriksgaranti, kan jeg personligt ikke se at en slange
skulle være en sliddel, (med mindre den sidder inden i et dæk)... Det burde
være omfattet af garantien. Men du har 2 års reklamationsret fra
forhandleren, hvis du har købt bilen privat. Så må det være et slagsmål
mellem værksted og forhandler om hvem der skal æde regningen. Anderledes
hvis bilen er købt til et firma, der kan man ikke påberåbe sig anden
reklamationsret/garanti end den der er aftalt ved handlen.
/Claus