Råd om brugtvognsgaranti
Fra : Danny

Dato : 09-04-08 17:19

Hej

Jeg er tæt på at købe en brugt bil fra 2001, som er i fin stand og har kørt
omkring 130.000 km. Men det er første gang jeg køber hos en forhandler og
jeg er ikke helt på hjemmebane i købelovens kringelkroge.

Forhandleren tilbyder 14 dages 100% garanti og derefter 4 måneder med 50%
garanti. Men hvordan er det lige med købeloven og brugte biler? Ligger
forhandlerens garanti over eller under hvad købeloven siger? Er det
rimeligt, eller skal/kan jeg forlange en bedre garanti?

Mvh,
D.

Fra : Anders Majland

Dato : 09-04-08 17:28

> Forhandleren tilbyder 14 dages 100% garanti og derefter 4 måneder med 50%
> garanti.

Find en anden bil/forhandler - Eller se ham i øjnene og spørg ham direkte om
han vil leve op til købeloven

Du har 24 måneders reklamationsret hvoraf det de første 6 måneder er omvendt
bevisbyrde så sælger skal bevise at fejlen ikke var til steder på
salgstidspunket for at slippe for at dække den....

Han må kun kalde noget en garanti hvis det stiller dig væsenligt bedre - og
det har jeg meget svært ved at se skulle være tilfældet ...