/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Olieforbrug
Fra : Ukendt


Dato : 07-04-08 23:19

Hvordan kan det være, mit olieforbrug
er blevet mindre, efter jeg kører fortrinsvist
lange ture i week-enden ?

Tjekkede og mente jeg skulle toppe op,
men dette var ikke nødvendigt.
Tidligere ville jeg med samme 'olietjek-interval'
skulle påfylde en liters penge..

Er der dermed en sammenhæng mellem korte og lange
ture mht. olieforbrug ??

PS: Motoren har gået 380.000 km.



 
 
Martin Petersen (08-04-2008)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 08-04-08 11:17

"Eque" <-> skrev i en meddelelse
news:47fa9dc3$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvordan kan det være, mit olieforbrug
> er blevet mindre, efter jeg kører fortrinsvist
> lange ture i week-enden ?
>
> Tjekkede og mente jeg skulle toppe op,
> men dette var ikke nødvendigt.
> Tidligere ville jeg med samme 'olietjek-interval'
> skulle påfylde en liters penge..
>
> Er der dermed en sammenhæng mellem korte og lange
> ture mht. olieforbrug ??

En kold motor bruger mere olie. Delene passer bedre sammen når de er varme,
og kolde olietyve er noget stift lort. :)

- Martin

>
> PS: Motoren har gået 380.000 km.
>



Ukendt (08-04-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-04-08 20:45

Passer delene ikke sammen når de har samme temperatur ??
En motorkonstruktion fra 70'erne med små 400.000 km bag sig
burde ikke ha' de store spillerum at gøre godt med på den konto eller ?

Paraplyerne er vel lige stive uanset hvor meget jeg kører når
først den er varm ??


"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
news:47fb460d$0$99021$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> En kold motor bruger mere olie. Delene passer bedre sammen når de er
> varme, og kolde olietyve er noget stift lort. :)



Von Beeverhausen (08-04-2008)
Kommentar
Fra : Von Beeverhausen


Dato : 08-04-08 22:54

On Apr 8, 9:45 pm, "Eque" <-> wrote:
> Passer delene ikke sammen når de har samme temperatur ??
> En motorkonstruktion fra 70'erne med små 400.000 km bag sig
> burde ikke ha' de store spillerum at gøre godt med på den konto eller ?
>
> Paraplyerne er vel lige stive uanset hvor meget jeg kører når
> først den er varm ??
>


Jo, delene passer sammen, men det han mener er: Alt materiale udvider
sig når det bliver varmt. Derfor vil stempel passe bedre i cylinder
når motoren er varm, altså at cylinderen slutter tæt om stemplet.
Derved vil der blive mindre spild ud i forbrændingen ved
driftstemperatur.

V

Ukendt (09-04-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-04-08 17:05

Kunne man ikke være fræk og spørge,
om cylindren ikke også udvider sig, og forskellen
er så lille, intet materiale kan gøre hverken fra eller til ?

"Von Beeverhausen" <vonbeeverhausen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:eaf0de83-635a-4210-8424-60e45fbcd469@8g2000hsu.googlegroups.com...
On Apr 8, 9:45 pm, "Eque" <-> wrote:
> Passer delene ikke sammen når de har samme temperatur ??
> En motorkonstruktion fra 70'erne med små 400.000 km bag sig
> burde ikke ha' de store spillerum at gøre godt med på den konto eller ?
>
> Paraplyerne er vel lige stive uanset hvor meget jeg kører når
> først den er varm ??
>


Jo, delene passer sammen, men det han mener er: Alt materiale udvider
sig når det bliver varmt. Derfor vil stempel passe bedre i cylinder
når motoren er varm, altså at cylinderen slutter tæt om stemplet.
Derved vil der blive mindre spild ud i forbrændingen ved
driftstemperatur.

V



Kent Friis (09-04-2008)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 09-04-08 19:43

Den Wed, 9 Apr 2008 18:04:40 +0200 skrev Eque:
> Kunne man ikke være fræk og spørge,
> om cylindren ikke også udvider sig, og forskellen
> er så lille, intet materiale kan gøre hverken fra eller til ?

Stemplet udvider sig - i alle retninger.
Cylinderen udvidersig - i alle retninger - også indad.

Den lokale maskinsnedker forsøgte efter sigende for mange år siden
at lave et stempel til sønnens knallert. Ikke noget "pjat" med
stempelringe, han kunne da sagtens lave stemplet så nøjagtigt på
drejebænken at det passede uden stempelringe. Stemplet blev monteret,
og knallerten startede uden problemer. Sønnen kørte en tur ned til
den anden ende af indkørslen, hvor motoren "satte sig". Stemplet
havde udvidet sig lige præcis nok til at det ikke længere kunne
bevæge sig.

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Klaus D. Mikkelsen (09-04-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 09-04-08 21:23

Kent Friis skriver:
>
> Den lokale maskinsnedker forsøgte efter sigende for mange år siden
> at lave et stempel til sønnens knallert. Ikke noget "pjat" med
> stempelringe, han kunne da sagtens lave stemplet så nøjagtigt på
> drejebænken at det passede uden stempelringe. Stemplet blev monteret,
> og knallerten startede uden problemer. Sønnen kørte en tur ned til
> den anden ende af indkørslen, hvor motoren "satte sig". Stemplet
> havde udvidet sig lige præcis nok til at det ikke længere kunne
> bevæge sig.

Han havde glemt at putte TEC2000 i olien.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ukendt (09-04-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-04-08 22:44

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Han havde glemt at putte TEC2000 i olien.

Satans !! Du var hurtigere ;)


--
Jan_stevns

Klaus D. Mikkelsen (10-04-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 10-04-08 05:11

jan_stevns skriver:
>
> Satans !! Du var hurtigere ;)

Det går da helt galt. Jeg kan slet ikke forstå al den TEC200 snak - prøv
lige at se hvor mange spørgsmål der har været til den gamle Sierra. Den
har åbenbart drukket rigeligt med olie også.....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Frank Leegaard (10-04-2008)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 10-04-08 07:07

Eque wrote:
> Kunne man ikke være fræk og spørge,
> om cylindren ikke også udvider sig, og forskellen
> er så lille, intet materiale kan gøre hverken fra eller til ?

Udvidelseskoffecienten er forskellig fra stempel til cylindervæg.

Tror nu mere det er skift af oliefabrikat - Har du skiftet til andet mærke
olie, eller kvalitet?

/F




Ukendt (10-04-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-04-08 21:55


"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
news:47fdae93$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Tror nu mere det er skift af oliefabrikat - Har du skiftet til andet mærke
> olie, eller kvalitet?

Er gået fra en 15s til en 10w da der var tilbud på 10w.
Afbrændes olietyperne forskelligt, siden fabrikanten
kom på tale ??



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste