Svenske 25 meter lastbiler
Fra : Leonard

Dato : 05-04-08 22:30

Det er ikke kun Folmer og Finn, der har været i Sverige i denne uge. Jeg
været passager i en bil til Gøteborg og retur og havde derfor meget god
tid til at sidde og kigge på bl.a. lastbiler.
Der kører mange af af de lange i S, de fleste af dem er en alm. lastbil
med en dolly og en sættevognstrailer bagefter. Jeg så kun en eneste
"omvendt", altså en forvogn m. drejeskammel og trailer på samt en kærre
derefter. Troede ellers at det samrte ved de lange var at 3 sæt kunne
blive til 2 og at 2 sæt kunne blive til 3, men de fleste kører åbenbart
fast koblede på den måde og kun i S.

Så har de også andre forskellige kombinationer helt fra en lang trailer,
typisk en tankbil, der kun kunne knækkes forrest på drejeskamlen, nogen
der har plads til 20" på forvogn, så en drejeskammel og en trailer med
plads til 40", men de er tydeligt bygget til indenrigskørsel.

De er lange når man ser dem første gang, men selv i bytrafik gav det
ikke de store problemer, så det ikke ud til, så de skal nok brede sig i
DK, når først de får lov at gøre forsøget.

--
Leonard
Heller komme for sent i dette liv

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-04-08 10:10

Leonard skrev:
> [...]
> derefter. Troede ellers at det samrte ved de lange var at 3 sæt kunne
> blive til 2 og at 2 sæt kunne blive til 3, men de fleste kører åbenbart

Hvis ikke jeg helt har misforstået det så kaldes den ene slags "modul",
det er en forvogn med en dolly og en almindelig 13,6 trailer på dollyen.

Den anden slags kaldes, allerfald af nogen, for "link", det er en
trækker med en speciel trailer med forskydelig undervogn. Når den er
læsset trækker an undervognen tilbage og der kommer så en skammel frem
hvor man kan have en almindelig 13,6 trailer.

Der er også en 3. model. Den består af en trækker med en 13,6 trailer
på, og så en kort hænger eller kærre efter.

Men den model er vist mest til når man kommer fra lande der ikkebruger
25,25, f.eks. DK, og skal videre i et land er bruger det, f.eks S.

Men den model kan tre vogntog, 1 x forvogn/kærre og 2 x trækker/trailer
kør fra Kbhstrup og til Helsingør, knappe om og fortsætte op i Sverige
som 1 x forvogn/trailer (med den dolly der har stået i Helsingør) og 1 x
trækker/trailer med kærre, altså som to vogntog. Mens den ekstra trækker
bliver sat til noget andet, hjemme.

Hvis jeg ikke tager helt fejl er det den sidste model Folmer har været
med til at køre i et tidligere liv.

> [...]
> ikke de store problemer, så det ikke ud til, så de skal nok brede sig i
> DK, når først de får lov at gøre forsøget.

Desværre er "link" (jvf ovenfor) modellen den sværeste at komme rundt
med, og derfor nok heller ikke en der bliver lovlig i DK. Den om ikke
med i det planlagte forsøg, selvom det nok er den der ville blive mest
brugt herhjemme hvis de alle blev tilladt. Det er den modeler kræver
mindst omstilling fra det vi har nu.

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-04-08 11:34

On Sun, 06 Apr 2008 11:10:18 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>læsset trækker an undervognen tilbage og der kommer så en skammel frem
>hvor man kan have en almindelig 13,6 trailer.

Du er ikke helt galt afmarcheret.

>--

>Der er også en 3. model. Den består af en trækker med en 13,6 trailer
>på, og så en kort hænger eller kærre efter.

>--

Ikke hænger, kun kærre. Der skal jo for fanden være en kinamands
chance for at kunne bakke med skidtet.

> [...]

>bliver sat til noget andet, hjemme.
>
>Hvis jeg ikke tager helt fejl er det den sidste model Folmer har været

Nu er du jo ikke ufejlbarlig, så jeg præciserer lige at det jeg kørte
var en alm. forvogn med en dolly + 13.6meter trailer.

Svenskerne er iøvrigt også lidt underlige på det punkt. Når man kører
med dolly, så må længden være 25.25 meter, men hvis det er en alm.
påhængsvogn bygget til svenske/finske forhold, må længden kun være 24
meter. A wed ikk' hvorfor.

>--

Kan man forresten sådan umiddelbart se forskel på tingene?

Ja, det kan man godt. Hvis det er en dolly, så vil der være et
lysarrangement bag på forakslen/akslerne på det der nu er blevet en
hænger, og er der så ikke hvis det er en alm. hænger.

> [...]

>med i det planlagte forsøg, selvom det nok er den der ville blive mest
>brugt herhjemme hvis de alle blev tilladt. Det er den modeler kræver

Hvis du gider at spilde tiden på det, vil du kunne se "link" bil hver
dag ved SAS Cargo i Kastrup. Det er Frode Laursen der strikker noget
sammen der, hver dag.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Møller

Dato : 06-04-08 13:30

Folmer Rasmussen skrev:
-

> Hvis du gider at spilde tiden på det, vil du kunne se "link" bil hver
> dag ved SAS Cargo i Kastrup. Det er Frode Laursen der strikker noget
> sammen der, hver dag.

Kører han under forsøgsordningen:
http://www.fstyr.dk/sw22289.asp?art_id=896

Der er også lidt skitseværk i linket:
http://www.trm.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Love/Meddelelser/1884.pdf

Møller

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-04-08 13:37

Folmer Rasmussen skrev:
> Nu er du jo ikke ufejlbarlig, så jeg præciserer lige at det jeg kørte
> var en alm. forvogn med en dolly + 13.6meter trailer.

Så har en kollega vel bare kørt trækkeren, for jeg mener da at du engang
skrev noget om at du var med i sådan en omgang.

Men jeg kan jo huske forkert og må så påberåbe mig indflydelsen af
Alzheimer Light.

> [...]
> med dolly, så må længden være 25.25 meter, men hvis det er en alm.
> påhængsvogn bygget til svenske/finske forhold, må længden kun være 24

Det ved de sikkert heller ikke selv hvis man spørger dem.

> Hvis du gider at spilde tiden på det, vil du kunne se "link" bil hver
> dag ved SAS Cargo i Kastrup. Det er Frode Laursen der strikker noget
> sammen der, hver dag.

Jeg havde hørt at svenskerne ikke kørte ret meget med "link". Men det
passer ikke rigtig ind i det antal jeg nåede at se dem i i ugens løb. Og
der skal nok havde været en del jeg ikke nåede at se.