10-pers. bus vs. 9-pers - besparelse?
Fra : Allan F

Dato : 31-03-08 13:47

En bekendt er interesseret i at købe en 9-personers minibus (VW Transporter,
Mercedes Vito o.l.) brugt. Jeg har foreslået ham at købe den som
10-personers, da der er noget afgift sparet. Jeg er klar over man skal have
kørekort til bus, og det skal man jo lige ud og købe først.

Men hvad er reglerne og hvor meget kan man spare?

Allan F

Fra : Rosendal

Dato : 31-03-08 16:20

Min viden er baseret ud fra Land Rover busser, jeg ved ikke om reglerne er
anderledes for andre....

En bus skal synes hvert år og med mindre du har vognmandstilladelse, må du
kun køre rundt med nærmeste familie. Altså ikke noget med at tage på tur med
vennerne eller lignende.
Men så får du den også til en ret lav afgift, jeg husker ikke lige hvor
meget.

Fra : A. K.

Dato : 31-03-08 18:25

"Rosendal" <nomail@nomail.de> skrev i en meddelelse
> [...]
> med vennerne eller lignende.
> Men så får du den også til en ret lav afgift, jeg husker ikke lige hvor
har selv haft en Nissan king van som bus, der er 60% afgift på den som bus
og 180% som personbil så er vægtafgiften noget lavere som bus, jeg mener jeg
gav 525,- hel årlig for min, men det var en benzin og man må godt køre med
venner og familie, så længe man ikke får penge for det, men husk nu at alle
sæder skal være i den hele tiden, ellers er det fuld afgift hvis du bliver
stoppet, jeg blev stoppet hvor de gik meget op i det, men jeg havde selv
betalt afgiften på den, så den var godkendt med sæderne på langs i bag, så
kunne jeg have barnevognen stående, uden at skille den ad eller klappe den
sammen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-08 19:52

Rosendal skriver:

> En bus skal synes hvert år og med mindre du har vognmandstilladelse, må du
> kun køre rundt med nærmeste familie. Altså ikke noget med at tage på tur med
> vennerne eller lignende.

Er det ikke ændret her for nyligt ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Uffe Ravn

Dato : 31-03-08 21:28

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Er det ikke ændret her for nyligt ?

Det foresvæver mig, at der er faldet en dom for nyligt.

Mvh.Uffe Ravn

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 31-03-08 22:15

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i meddelelsen

> Det foresvæver mig, at der er faldet en dom for nyligt.
>
> Mvh.Uffe Ravn

http://www.caravelle.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17387

Kurt