|
| Tågeligt! Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 30-03-08 08:04 |
|
http://fpn.dk/motor/bil/article1304333.ece
En skam JP ikke har nosser til at lave så man kan kommentere deres
artikler - for ikke at nævne Carl Buus´s læserbrevesvar.
--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,
toilet, 2 siddegrupper som kan omdannes til soveplads, god plads til 5
personer, tv-antenne, 42.000 kr. inkl. nysynet og indreg. i dit navn
| |
blue (30-03-2008)
| Kommentar Fra : blue |
Dato : 30-03-08 09:59 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse
news:47ef3b63$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
> http://fpn.dk/motor/bil/article1304333.ece
>
> En skam JP ikke har nosser til at lave så man kan kommentere deres
> artikler - for ikke at nævne Carl Buus´s læserbrevesvar.
Kan du ikke skrive din kommentar hér i stedet - jeg er da lidt spændt på at
høre, hvad der er så "tågeligt"?
| |
Mikker (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Mikker |
Dato : 30-03-08 10:03 |
|
Tjae det er jo ligesom fuldstændigt korrekt det der skrives, så der er vel
for at rose manden du vil ha mulighed for at kommentere ;)
Mikker
"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse
news:47ef3b63$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> http://fpn.dk/motor/bil/article1304333.ece
>
> En skam JP ikke har nosser til at lave så man kan kommentere deres
> artikler - for ikke at nævne Carl Buus´s læserbrevesvar.
>
>
> --
> Per
> CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt,
> gasvarme, toilet, 2 siddegrupper som kan omdannes til soveplads, god plads
> til 5 personer, tv-antenne, 42.000 kr. inkl. nysynet og indreg. i dit navn
| |
alexbo (30-03-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 30-03-08 10:31 |
|
"Per Henneberg Kristensen" skrev
> En skam JP ikke har nosser til at lave så man kan kommentere deres
> artikler - for ikke at nævne Carl Buus´s læserbrevesvar.
De ønsker vel ikke at ligne dk.fritid.bil
mvh
Alex Christensen
| |
Fister Løgsovs (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Fister Løgsovs |
Dato : 30-03-08 10:45 |
|
Per Henneberg Kristensen formulerede spørgsmålet:
> http://fpn.dk/motor/bil/article1304333.ece
>
> En skam JP ikke har nosser til at lave så man kan kommentere deres artikler -
> for ikke at nævne Carl Buus´s læserbrevesvar.
Hvad mener du der er forkert i artiklen?
Kai
| |
Mikker (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Mikker |
Dato : 30-03-08 12:14 |
|
Det kunne være tåbebaglygterne....det er måske ½ promille af de gange folk
tænder dem der kunne være en fjern mulighed for det er nødvendigt ! har
MANGE gange oplevet folk der tænder skidtet med sigtbarhed på 50-100
meter...og lader dem så være tændt når man kører bagved...
& tåbeforlygter...en skam politiet ikke gider skrabe flere kroner ind på de
brianer der latterliggør sig selv
Mikker
"Fister Løgsovs" <None@invalid.za> skrev i en meddelelse
news:mn.f2c17d83eb4653f3.88596@invalid.za...
> Per Henneberg Kristensen formulerede spørgsmålet:
>> http://fpn.dk/motor/bil/article1304333.ece
>>
>> En skam JP ikke har nosser til at lave så man kan kommentere deres
>> artikler - for ikke at nævne Carl Buus´s læserbrevesvar.
>
> Hvad mener du der er forkert i artiklen?
> Kai
>
>
| |
Carsten (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Carsten |
Dato : 30-03-08 18:31 |
|
"Mikker" <nejhej@glemdetsaadog.dk> skrev i en meddelelse
news:47ef75e6$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> & tåbeforlygter...en skam politiet ikke gider skrabe flere kroner ind på
> de brianer der latterliggør sig selv
Jeg har for sjov prøvet at kigge tydeligt på chaufføren når man passerer
sådan en tåbebil. Det er faktisk en god blanding af personager. Ikke kun
ungersvende (=brian'er). Sommetider er det oven i købet forholdsvis gamle
damer. Det får mig til at tro at nogen biler faktisk ikke slukker automatisk
for det sammen med at tændingsnøglen fjernes. Er det ikke ellers
"lovpligtigt" ?
Carsten
| |
alexbo (30-03-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 30-03-08 18:40 |
|
"Carsten" skrev
> Det får mig til at tro at nogen biler faktisk ikke slukker automatisk for
> det sammen med at tændingsnøglen fjernes. Er det ikke ellers "lovpligtigt"
> ?
Jo eller nærmest det modsatte, hvis de fungerer som kørelys skal de være
tændt under kørsel.
Men Per startede jo ikke tråden for at diskutere tågelys, men
Jyllandspostens manglende nosser, at han gør det i en bilgruppe er vel
nærmest som at tænde tågelyset unødigt, formentlig ved han ikke bedre.
mvh
Alex Christensen
| |
Leif (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Leif |
Dato : 30-03-08 20:11 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
news:47efd0ee$0$89170$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Carsten" skrev
>
>> Det får mig til at tro at nogen biler faktisk ikke slukker automatisk for
>> det sammen med at tændingsnøglen fjernes. Er det ikke ellers
>> "lovpligtigt" ?
>
> Jo eller nærmest det modsatte, hvis de fungerer som kørelys skal de være
> tændt under kørsel.
>
Mig bekendt - har ikke lige googlet efter hvor - må kørelys ikke kunne
tændes
samtidig med alm. nær- & fjernlys. Derfor burde der kunne "tages" en del ved
de alm. 2-årige syn......
Mvh, Leif
| |
alexbo (30-03-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 30-03-08 20:32 |
|
"Leif" skrev i
> Mig bekendt - har ikke lige googlet efter hvor - må kørelys ikke kunne
> tændes samtidig med alm. nær- & fjernlys. Derfor burde der kunne "tages"
> en del
> ved de alm. 2-årige syn...
Jo det må gerne kunne tændes, men automatikken skal slå fra.
Det er næsten håbløst at forklare lidt efter lidt så du får lige hele smøren
nederst.
Jeg havde da selv lige glemt at tågelygter som kørelys ikke må være
automatisk.
Men det kan så også være svært at se forskel på tågelygter og kørelyslygter
på en modgående bil, navnlig hvis man har en tågelygtefobi.
mvh
Alex Christensen
6.12.001 Generelle bestemmelser
(1) Kørelys er beregnet til uden for lygtetændingstiden at øge andre
trafikanters opmærksomhed på køretøjet.
(2) Som kørelys kan anvendes
a) nærlyslygter, b) tågeforlygter,
c) kørelyslygter eller
d) nærlyslygter med reduceret spænding.
(3) Anvendes
a) nærlyslygter eller b) tågeforlygter som kørelys, skal påbudte lygter til
markering tænde samtidig.
c) kørelyslygter eller
d) nærlyslygter med reduceret spænding som kørelys, skal påbudte baglygter
tænde samtidig, og andre lygter til markering kan tænde samtidig.
(4) Kørelysautomatik skal træde ud af funktion, når køretøjets lyskontakt
sættes i positions- eller nær-/fjernlysstilling.
a) Nærlyslygter kan være tilsluttet kørelysautomatik.
b) Tågeforlygter må ikke være tilsluttet kørelysautomatik. c) Kørelyslygter
skal være tilsluttet kørelysautomatik.
d) Nærlyslygter med reduceret spænding skal være tilsluttet
kørelysautomatik.
(5) Et køretøj må kun være forsynet med påbudt eller tilladt kørelys.
| |
Ukendt (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-03-08 20:54 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev :
>Jeg havde da selv lige glemt at tågelygter som kørelys ikke må være
>automatisk.
Det må de faktisk godt - bare det er lavet korrekt.
--
Jan_stevns
| |
alexbo (30-03-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 30-03-08 21:01 |
|
<jan_stevns> skrev i
>>Jeg havde da selv lige glemt at tågelygter som kørelys ikke må være
>>automatisk.
>
> Det må de faktisk godt - bare det er lavet korrekt.
b) Tågeforlygter må ikke være tilsluttet kørelysautomatik.
mvh
Alex Christensen
| |
Ukendt (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-03-08 21:14 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev :
>> Det må de faktisk godt - bare det er lavet korrekt.
>b) Tågeforlygter må ikke være tilsluttet kørelysautomatik.
det skriver det godtnok - men de godkender dem åbenbart nok udfra
devisen de ligeså nemt kan kaldes kørelys, som tågelygter
Mine fik da hele kontrollen ;)
problemet er nok mest at reglerne er noget omtågede, og måske sværere
end nødigt at forstå, selv for en synsmand.
--
Jan_stevns
| |
alexbo (30-03-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 30-03-08 21:33 |
|
<jan_stevns> skrev
> problemet er nok mest at reglerne er noget omtågede, og måske sværere
> end nødigt at forstå, selv for en synsmand.
Eller også er han ligeglad,
men selve det at en synsmand ikke kasserer en bil på det ene eller det andet
betyder jo ikke at det er lovligt.
Det glæder mig forøvrigt at du kører med tågelys til daglig, en smule
modvægt mod alle disse tågelygtemørkemænd.
mvh
Alex Christensen
| |
Ukendt (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-03-08 21:51 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev :
>Det glæder mig forøvrigt at du kører med tågelys til daglig, en smule
>modvægt mod alle disse tågelygtemørkemænd.
Det er jo lige det, at pærene er spruget i det billige lort ....
Jeg blev faktisk stoppet, fordi en kvindelig pollitier synes de
blændede ;) Go Figure !
well - jeg blev vist også lidt blændet af hendes forlygter, men det er
nok en lidt anden sag, hehe....
--
Jan_stevns
| |
alexbo (30-03-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 30-03-08 22:01 |
|
<jan_stevns> skrev
> Det er jo lige det, at pærene er spruget i det billige lort ....
> Jeg blev faktisk stoppet, fordi en kvindelig pollitier synes de
> blændede ;)
Så er det heller ikke nemt, der er dog ikke nogen i dette forum der har
klaget over at overbrændte tågelygter blændede.
mvh
Alex Christensen
| |
Brian (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 31-03-08 14:41 |
|
alexbo wrote:
> <jan_stevns> skrev
>
>> Det er jo lige det, at pærene er spruget i det billige lort ....
>> Jeg blev faktisk stoppet, fordi en kvindelig pollitier synes de
>> blændede ;)
>
> Så er det heller ikke nemt, der er dog ikke nogen i dette forum der
> har klaget over at overbrændte tågelygter blændede.
Nu har du lige bragt det på bane, så kan det ikke vare længe før de klager
kommer.
/Brian
| |
Ukendt (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-03-08 18:40 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev :
>Nu har du lige bragt det på bane, så kan det ikke vare længe før de klager
>kommer.
Jeg har lige været forbi Thansen i Køge, og klage over de lortepærer -
hvad var så svaret ?
Hva' havde du da forventet af sårn' noget billigt lort ..... :)
--
Jan_stevns
| |
Morten Trab (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Morten Trab |
Dato : 31-03-08 18:58 |
|
jan_stevns skrev:
> Jeg har lige været forbi Thansen i Køge, og klage over de lortepærer -
> hvad var så svaret ?
>
> Hva' havde du da forventet af sårn' noget billigt lort ..... :)
ENDELIG en TSvansen butik der vil indrømme at det er noget lort de har...
Eneste jeg køber hos dem er oliefilter og olie, til min VW, men det er
sq også kun fordi den har fået 5000 km olieskift intervaller (der er en
ældre herre, så ham skal man være god ved :))
Mvh. Morten
| |
Morten Trab (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Morten Trab |
Dato : 30-03-08 19:50 |
|
Carsten skrev:
> Det får mig til at tro at nogen biler faktisk ikke slukker automatisk
> for det sammen med at tændingsnøglen fjernes. Er det ikke ellers
> "lovpligtigt" ?
Det er åbenbart ikke helt lovpligtigt, vores tændstikæske (Kia Picanto)
slukker ikke selv for tåbelygterne når damen har brugt dem...
Eller jo, de slukker når du tager tændingen af, men de tænder også igen
når du atter sætter tænding på...
Mvh. Morten
| |
alexbo (30-03-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 30-03-08 20:11 |
|
"Morten Trab" skrev
> Det er åbenbart ikke helt lovpligtigt, vores tændstikæske (Kia Picanto)
> slukker ikke selv for tåbelygterne når damen har brugt dem...
> Eller jo, de slukker når du tager tændingen af, men de tænder også igen
> når du atter sætter tænding på...
Det er kun tågebaglygterne der ikke må tænde af sig selv.
mvh
Alex Christensen
| |
Kent Friis (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 30-03-08 20:49 |
|
Den Sun, 30 Mar 2008 21:10:48 +0200 skrev alexbo:
>
> "Morten Trab" skrev
>
>> Det er åbenbart ikke helt lovpligtigt, vores tændstikæske (Kia Picanto)
>> slukker ikke selv for tåbelygterne når damen har brugt dem...
>> Eller jo, de slukker når du tager tændingen af, men de tænder også igen
>> når du atter sætter tænding på...
>
> Det er kun tågebaglygterne der ikke må tænde af sig selv.
Hvordan vil du klare den med en alm. kontakt? Altså sådan en hvor
der er tændt når den er nedad, og slukket når den er opad?
Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).
| |
alexbo (30-03-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 30-03-08 21:20 |
|
"Kent Friis" skrev i
> Hvordan vil du klare den med en alm. kontakt? Altså sådan en hvor
> der er tændt når den er nedad, og slukket når den er opad?
Det ved jeg ikke, med et kombinationsrelæ formentlig.
Har din bil sådan en kontakt?
Jeg fortæller hvordan reglerne er, hvilke tekniske løsninger de forskellige
bilfabrikker bruger, har jeg ikke sat mig ind i, jeg har lidt svært ved at
tage tågelys så alvorligt.
Tågebaglygteloven:
(3) Tågebaglygte må kun kunne tændes, når fjernlys-, nærlys- eller
tågeforlygter - eller en kombination af disse - er tændt. Tågebaglygte skal
kunne slukkes uafhængigt af disse lygter.
Når tågebaglygte er tændt, må betjening af skiftekontakt for nærlys/fjernlys
ikke bevirke, at den slukker. Tågebaglygte kan fortsætte med at være tændt
sammen med positionslygterne, indtil disse slukkes, forudsat at
tågebaglygten forbliver slukket, indtil dens betjeningskontakt aktiveres
igen.
mvh
Alex Christensen
| |
Kent Friis (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 30-03-08 21:53 |
|
Den Sun, 30 Mar 2008 22:19:40 +0200 skrev alexbo:
>
> "Kent Friis" skrev i
>
>> Hvordan vil du klare den med en alm. kontakt? Altså sådan en hvor
>> der er tændt når den er nedad, og slukket når den er opad?
>
> Det ved jeg ikke, med et kombinationsrelæ formentlig.
> Har din bil sådan en kontakt?
Ja, men jeg har godt nok ikke prøvet af hvad der sker. Det er yderst
sjældent jeg har været ude for at det har været tåget nok til at
tænde dem (så længe man kan se mere med fjernlys end nærlys, er
det ikke tåget nok til at tænde tågelyset).
Umiddelbart vil jeg dog tro at det bare begynder at hyle ligesom hvis
jeg glemmer at slukke forlyset.
Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).
| |
alexbo (30-03-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 30-03-08 22:07 |
|
"Kent Friis" skrev
> Ja, men jeg har godt nok ikke prøvet af hvad der sker. Det er yderst
> sjældent jeg har været ude for at det har været tåget nok til at
> tænde dem (så længe man kan se mere med fjernlys end nærlys, er
> det ikke tåget nok til at tænde tågelyset).
Nu sidder tågebaglyset så også bagpå.
Det er for ikke at køre med dem tændt konstant ved glemt kontakt, at de ikke
må selvtænde.
mvh
Alex Christensen
| |
Kent Friis (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 31-03-08 18:22 |
|
Den Sun, 30 Mar 2008 23:06:52 +0200 skrev alexbo:
>
> "Kent Friis" skrev
>
>> Ja, men jeg har godt nok ikke prøvet af hvad der sker. Det er yderst
>> sjældent jeg har været ude for at det har været tåget nok til at
>> tænde dem (så længe man kan se mere med fjernlys end nærlys, er
>> det ikke tåget nok til at tænde tågelyset).
>
> Nu sidder tågebaglyset så også bagpå.
>
> Det er for ikke at køre med dem tændt konstant ved glemt kontakt, at de ikke
> må selvtænde.
Nu har den så en tydelig gul lampe der tænder, iøvrigt lige ved
siden af den anden gule med "så kan du godt se og få checket olie".
Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).
| |
Leonard (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 30-03-08 21:32 |
|
On 30 Mar 2008 19:49:28 GMT, Kent Friis wrote:
> Hvordan vil du klare den med en alm. kontakt? Altså sådan en hvor
> der er tændt når den er nedad, og slukket når den er opad?
Det kan du ikke uden noget elektronik bagved. Men de fleste nye biler er
også indrettet med lyskontakt, der mekanisk er indrettet, så tågebaglys
afbrydes når lyset slukkes og så det skal tændes igen aktivt. Jeg tror
desværre nogen mennesker har vænnet sig til, at når der skal lys på
bilen, så skal der bare tændes for det hele - de ved måske ikke engang
at den der orange lampe i instrumentbordet betyder at der er tændt for
den kraftige røde bagpå, for den lyser jo altid når de har lys på.
--
Leonard
"Hvis General Motors havde fulgt udviklingen i samme takt som
computerindustrien, ville en bil koste 25 dollars og køre 5.000 km på
literen." Bill Gates
| |
Ukendt (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-03-08 21:45 |
|
"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:p614zi46gjuq.ixi1m4y4ue1t$.dlg@40tude.net...
> On 30 Mar 2008 19:49:28 GMT, Kent Friis wrote:
>
>> Hvordan vil du klare den med en alm. kontakt? Altså sådan en hvor
>> der er tændt når den er nedad, og slukket når den er opad?
>
> Det kan du ikke uden noget elektronik bagved. Men de fleste nye biler er
> også indrettet med lyskontakt, der mekanisk er indrettet, så tågebaglys
> afbrydes når lyset slukkes og så det skal tændes igen aktivt. Jeg tror
> desværre nogen mennesker har vænnet sig til, at når der skal lys på
> bilen, så skal der bare tændes for det hele - de ved måske ikke engang
> at den der orange lampe i instrumentbordet betyder at der er tændt for
> den kraftige røde bagpå, for den lyser jo altid når de har lys på.
Hvorfor i det hele taget tænde for tågelyset, så tit er der da ikke behov
for at bruge det i DK ???
Men det er nok fordi at nogle synes at det ser "smart ud" at have det tændt
samtidig med det korte lys, for det sparer da ikke på strømforbruget eller
pærerne. (men blænder tit os andre, især om aftenen).
Erik
| |
Henrik Stidsen (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 30-03-08 22:04 |
|
"Erik" <erik(snabela)spritnyDOTdk> wrote in
news:47effbe7$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
> Men det er nok fordi at nogle synes at det ser "smart ud" at have det
> tændt samtidig med det korte lys, for det sparer da ikke på
> strømforbruget eller pærerne. (men blænder tit os andre, især om
> aftenen).
Hvis tågelygterne blænder dig er vejen så våd at almindelige forlygter også
blænder eller også er lygterne forkert indstillet... jeg kan i hvert fald
ik finde andre årsager for jeg regner ik med du stirrer ind i lygterne med
vilje ;)
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!
| |
Hr. Poulsen (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Hr. Poulsen |
Dato : 30-03-08 22:33 |
|
"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9A71EAB869A53henrikstidsendk@130.225.247.90...
> "Erik" <erik(snabela)spritnyDOTdk> wrote in
> news:47effbe7$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>
>> Men det er nok fordi at nogle synes at det ser "smart ud" at have det
>> tændt samtidig med det korte lys, for det sparer da ikke på
>> strømforbruget eller pærerne. (men blænder tit os andre, især om
>> aftenen).
>
> Hvis tågelygterne blænder dig er vejen så våd at almindelige forlygter
> også
> blænder eller også er lygterne forkert indstillet... jeg kan i hvert fald
> ik finde andre årsager for jeg regner ik med du stirrer ind i lygterne med
> vilje ;)
>
> --
> Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
> http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!
Det er mængden af lys fra den modkørende "blæremås" der blænder mere end
ellers.
S`gutte fordi vi ser direkte ind i modkørendes lygter..
| |
Henrik Stidsen (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 30-03-08 22:36 |
|
"Hr. Poulsen" <hh@pjat.trut> wrote in
news:47f0069d$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
> Det er mængden af lys fra den modkørende "blæremås" der blænder mere end
> ellers.
> S`gutte fordi vi ser direkte ind i modkørendes lygter..
Så er vi nok enige men kalder det forskelligt - jeg syns også det kan være
mega irriterende når der kommer sådan en dyt med mega meget lys på men jeg
føler mig ikke blændet af dem. Det er bare generende fordi lysmængden er
svær at se forbi.
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!
| |
Hr. Poulsen (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Hr. Poulsen |
Dato : 31-03-08 00:57 |
|
"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9A71F0083AD6Ahenrikstidsendk@130.225.247.90...
> "Hr. Poulsen" <hh@pjat.trut> wrote in
> news:47f0069d$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>
>> Det er mængden af lys fra den modkørende "blæremås" der blænder mere end
>> ellers.
>> S`gutte fordi vi ser direkte ind i modkørendes lygter..
>
> Så er vi nok enige men kalder det forskelligt - jeg syns også det kan være
> mega irriterende når der kommer sådan en dyt med mega meget lys på men jeg
> føler mig ikke blændet af dem. Det er bare generende fordi lysmængden er
> svær at se forbi.
>
> --
> Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
> http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!
Henrik skrev:
"Det er bare generende fordi lysmængden er
svær at se forbi."
Du bliver blændet ...Tror vi er meget enige :)
| |
Henrik Stidsen (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 31-03-08 19:43 |
|
"Hr. Poulsen" <hh@pjat.trut> wrote in
news:47f02877$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
> "Det er bare generende fordi lysmængden er
> svær at se forbi."
> Du bliver blændet ...Tror vi er meget enige :)
Egentlig interessant at vi ik er enige alligevel ;)
Min def. af at blive blændet er at jeg ikke kan se noget foran den
modkørende. At jeg ikke kan se (så meget) bagved den modkørende men alt
foran kalder jeg ikke at blive blændet. At blive blændet er en ubehagelig
følelse rent fysisk, at det gør nærmest ondt i øjnene. Det er ikke
nødvendigvis sådan bare fordi der er meget lys på en modkørende bil.
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!
| |
Brian (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 31-03-08 19:48 |
|
Henrik Stidsen wrote:
> "Hr. Poulsen" <hh@pjat.trut> wrote in
>
>> "Det er bare generende fordi lysmængden er
>> svær at se forbi."
>
>> Du bliver blændet ...Tror vi er meget enige :)
>
> Egentlig interessant at vi ik er enige alligevel ;)
> Min def. af at blive blændet er at jeg ikke kan se noget foran den
> modkørende. At jeg ikke kan se (så meget) bagved den modkørende men
> alt foran kalder jeg ikke at blive blændet. At blive blændet er en
> ubehagelig følelse rent fysisk, at det gør nærmest ondt i øjnene. Det
> er ikke nødvendigvis sådan bare fordi der er meget lys på en
> modkørende bil.
Og det er lige netop de små forskelle i definitionen der giver de der
monsterlange tråde
/Brian
| |
Klaus D. Mikkelsen (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 31-03-08 05:24 |
|
Henrik Stidsen skriver:
>
> Hvis tågelygterne blænder dig er vejen så våd at almindelige forlygter også
> blænder eller også er lygterne forkert indstillet...
Hvis vejen er våd regner det nok. Så skal nærlyset være tændt og ikke
tåbelygterne.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Henrik Stidsen (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 31-03-08 19:45 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in
news:47F0674D.791EEE99@du.kan.finde.den:
>> Hvis tågelygterne blænder dig er vejen så våd at almindelige
>> forlygter også blænder eller også er lygterne forkert indstillet...
> Hvis vejen er våd regner det nok. Så skal nærlyset være tændt og ikke
> tåbelygterne.
Man må gerne have tågelygterne tændt i kraftigt nedbør ;)
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!
| |
Hr. Poulsen (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Hr. Poulsen |
Dato : 31-03-08 22:26 |
|
"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9A72D316AF153henrikstidsendk@130.225.247.90...
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in
> news:47F0674D.791EEE99@du.kan.finde.den:
>
>>> Hvis tågelygterne blænder dig er vejen så våd at almindelige
>>> forlygter også blænder eller også er lygterne forkert indstillet...
>
>> Hvis vejen er våd regner det nok. Så skal nærlyset være tændt og ikke
>> tåbelygterne.
>
> Man må gerne have tågelygterne tændt i kraftigt nedbør ;)
>
> --
> Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
> http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!
Folk LEDER ligefrem efter en undskyldning for at tænde tågelyset..
Hvad H. er der med det tågelys ?
Føler folk sig mere seje , er det blær , ser bilen dyrere ud eller .. ?
Lad os SÅ få noget mere lygtekontrol..
Ulovlige Xenon , de enøjede , tågelystosser mv, skal stoppes..
Især ulovlige Xenon er sikkert årsag til adskillige ulykker..
| |
Klaus D. Mikkelsen (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 31-03-08 22:26 |
| | |
Frank Leegaard (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 31-03-08 23:14 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Hr. Poulsen" skriver:
>>
>> Især ulovlige Xenon er sikkert årsag til adskillige ulykker..
>
> _HEELT_ sikkert.....
Jeg har virkeligt vanskeligt ved at se hvad sejt der i at have tågeforlygter
tændt uden grund. Ulovligt Xenon burde også efterhånden være klart for de
fleste med nogenlunde hjerne i behold er dumt.
/F
| |
Klaus D. Mikkelsen (01-04-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 01-04-08 04:54 |
|
Frank Leegaard skriver:
>
> Jeg har virkeligt vanskeligt ved at se hvad sejt der i at have tågeforlygter
> tændt uden grund.
Som skrevet i artiklen:
Det giver sådan et dejligt lys lige foran bilen. Men man snyder bare sig
selv.
> Ulovligt Xenon burde også efterhånden være klart for de
> fleste med nogenlunde hjerne i behold er dumt.
Men der er mange af dem - rigtigt mange....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Kent Friis (01-04-2008)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 01-04-08 18:59 |
|
Den Tue, 01 Apr 2008 05:54:23 +0200 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Frank Leegaard skriver:
>>
>> Jeg har virkeligt vanskeligt ved at se hvad sejt der i at have tågeforlygter
>> tændt uden grund.
>
> Som skrevet i artiklen:
> Det giver sådan et dejligt lys lige foran bilen. Men man snyder bare sig
> selv.
Det er åbenbart der folk tror det er mest vigtigt at kigge. Der er
faktisk også mange der slet ikke bruger fjernlyset. Så er der slet
ingen tvivl om hvor de kigger. For ude omkring standselængden kan
de nemlig ikke se en bønne.
Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).
| |
Frank Leegaard (01-04-2008)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 01-04-08 21:32 |
|
Kent Friis wrote:
> Den Tue, 01 Apr 2008 05:54:23 +0200 skrev Klaus D. Mikkelsen:
>> Frank Leegaard skriver:
>>>
>>> Jeg har virkeligt vanskeligt ved at se hvad sejt der i at have
>>> tågeforlygter tændt uden grund.
>>
>> Som skrevet i artiklen:
>> Det giver sådan et dejligt lys lige foran bilen. Men man snyder bare
>> sig selv.
>
> Det er åbenbart der folk tror det er mest vigtigt at kigge. Der er
> faktisk også mange der slet ikke bruger fjernlyset. Så er der slet
> ingen tvivl om hvor de kigger. For ude omkring standselængden kan
> de nemlig ikke se en bønne.
Jae .. Tror da hæren godt kunne bruge en del af dem, for mange kører
temmeligt stærkt uden langt lys tændt.
Det er lidt at gamble.
/F
| |
Finn Guldmann (04-04-2008)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 04-04-08 18:52 |
|
Kent Friis skrev:
>>> Jeg har virkeligt vanskeligt ved at se hvad sejt der i at have tågeforlygter
>>> tændt uden grund.
>> Som skrevet i artiklen:
>> Det giver sådan et dejligt lys lige foran bilen. Men man snyder bare sig
>> selv.
> Det er åbenbart der folk tror det er mest vigtigt at kigge. Der er
> faktisk også mange der slet ikke bruger fjernlyset. Så er der slet
> ingen tvivl om hvor de kigger. For ude omkring standselængden kan
> de nemlig ikke se en bønne.
>
Jeg kører da tit uden at tænde fjernlyset. Allerfald på motorvej.
Men ok, under normale omstændigheder rækker mit nærlys også 50-75 m
frem.
--
MVH Finn
Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?
| |
Brian (04-04-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 04-04-08 19:59 |
|
Finn Guldmann wrote:
>>> Det giver sådan et dejligt lys lige foran bilen. Men man snyder
>>> bare sig selv.
>> Det er åbenbart der folk tror det er mest vigtigt at kigge. Der er
>> faktisk også mange der slet ikke bruger fjernlyset. Så er der slet
>> ingen tvivl om hvor de kigger. For ude omkring standselængden kan
>> de nemlig ikke se en bønne.
>>
> Jeg kører da tit uden at tænde fjernlyset. Allerfald på motorvej.
>
> Men ok, under normale omstændigheder rækker mit nærlys også 50-75 m
> frem.
Hvis dit fjernlys kun rækker 50-75m, er en artikel som denne da lidt
foruroligende:
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2005/09/28/044304.htm?rss=true
Kom nu ikke og sig, at du sænker hastigheden, efter lygtetændingstid.
/Brian
| |
Finn Guldmann (05-04-2008)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 05-04-08 07:39 |
|
Brian skrev:
>>>> Det giver sådan et dejligt lys lige foran bilen. Men man snyder
>>>> bare sig selv.
>>> Det er åbenbart der folk tror det er mest vigtigt at kigge. Der er
>>> faktisk også mange der slet ikke bruger fjernlyset. Så er der slet
>>> ingen tvivl om hvor de kigger. For ude omkring standselængden kan
>>> de nemlig ikke se en bønne.
>> Jeg kører da tit uden at tænde fjernlyset. Allerfald på motorvej.
>> Men ok, under normale omstændigheder rækker mit nærlys også 50-75 m
>> frem.
> Hvis dit fjernlys kun rækker 50-75m, er en artikel som denne da lidt
> foruroligende:
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2005/09/28/044304.htm?rss=true
> Kom nu ikke og sig, at du sænker hastigheden, efter lygtetændingstid.
>
Nu skrev jeg altså at mit NÆRlys rækker 50-75 m. Endda med det
lovpligtige fald.
Måske jeg lige skal minde om at det er lastbilen jeg snakker om.
Hvor mange hundrede meter mit FJERNlys når ud har jeg ikke lige styr på.
Men det er en del.
--
MVH Finn
Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?
| |
Brian (05-04-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 05-04-08 20:26 |
|
Finn Guldmann wrote:
>>> Jeg kører da tit uden at tænde fjernlyset. Allerfald på motorvej.
>>> Men ok, under normale omstændigheder rækker mit nærlys også 50-75 m
>>> frem.
>> Hvis dit fjernlys kun rækker 50-75m, er en artikel som denne da lidt
>> foruroligende:
>> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2005/09/28/044304.htm?rss=true
>> Kom nu ikke og sig, at du sænker hastigheden, efter lygtetændingstid.
>>
> Nu skrev jeg altså at mit NÆRlys rækker 50-75 m. Endda med det
> lovpligtige fald.
Læs lige allerførste linie i det jeg har citeret.
Er vi så enige om at du benytter oftest nærlys på motorvej, hvor du bevæger
dig med en hastighed lige under 90km/t ?
> Måske jeg lige skal minde om at det er lastbilen jeg snakker om.
Klart, din gamle Ascona, rækker lige de der 30 meters penge den skal
/Brian
| |
Folmer Rasmussen (05-04-2008)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 05-04-08 20:33 |
|
On Sat, 5 Apr 2008 21:25:37 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:
>Klart, din gamle Ascona, rækker lige de der 30 meters penge den skal
>--
Er det ikke en af de modeller, hvor man i en smule sidevind kan se
lyset blafre?
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Finn Guldmann (05-04-2008)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 05-04-08 21:31 |
|
Folmer Rasmussen skrev:
>> Klart, din gamle Ascona, rækker lige de der 30 meters penge den skal
> Er det ikke en af de modeller, hvor man i en smule sidevind kan se
> lyset blafre?
>
Nu havde den gule lygter så det kunne godt være lidt besværligt at få
øje på.
--
MVH Finn
Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?
| |
Brian (06-04-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 06-04-08 20:35 |
|
Folmer Rasmussen wrote:
> On Sat, 5 Apr 2008 21:25:37 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:
>
>
>> Klart, din gamle Ascona, rækker lige de der 30 meters penge den skal
>>
>
>> --
>
> Er det ikke en af de modeller, hvor man i en smule sidevind kan se
> lyset blafre?
Jeg har på fornemmelsen at den ligger rimelig stabilt til jorden, når Finn
er ombord
/Brian
| |
Finn Guldmann (05-04-2008)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 05-04-08 21:30 |
|
Brian skrev:
>>>> Jeg kører da tit uden at tænde fjernlyset. Allerfald på motorvej.
>>>> Men ok, under normale omstændigheder rækker mit nærlys også 50-75 m
>>>> frem.
>>> Hvis dit fjernlys kun rækker 50-75m, er en artikel som denne da lidt
>>> foruroligende:
>>> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2005/09/28/044304.htm?rss=true
>>> Kom nu ikke og sig, at du sænker hastigheden, efter lygtetændingstid.
>> Nu skrev jeg altså at mit NÆRlys rækker 50-75 m. Endda med det
>> lovpligtige fald.
> Læs lige allerførste linie i det jeg har citeret.
Jeg skriver: "rækker mit nærlys også 50-75 m frem"
Til det vares der: "Hvis dit fjernlys kun rækker 50-75m"
Er det ikke lidt æbler og pærer?
> Er vi så enige om at du benytter oftest nærlys på motorvej, hvor du bevæger
> dig med en hastighed lige under 90km/t ?
>
Jo, det meste af tiden jeg kører på motorvej er det enten dag, eller i
de tider hvor der er modkørende. Så det er faktisk sjældent jeg bruger
det lange lys til andet end at markere overfor en kollega at han kan
trække ind foran mig efter endt overhaling, eller til at markere min
utilfredshed overfor de Legobiler der trækker for tæt ind foran mig.
(vildt blinkende)
>> Måske jeg lige skal minde om at det er lastbilen jeg snakker om.
> Klart, din gamle Ascona, rækker lige de der 30 meters penge den skal
>
Den lever ikke mere.
--
MVH Finn
Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?
| |
Brian (06-04-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 06-04-08 20:40 |
|
Finn Guldmann wrote:
> Brian skrev:
>>>>> Jeg kører da tit uden at tænde fjernlyset. Allerfald på motorvej.
>>>>> Men ok, under normale omstændigheder rækker mit nærlys også 50-75
>>>>> m frem.
>>>> Hvis dit fjernlys kun rækker 50-75m, er en artikel som denne da
>>>> lidt foruroligende:
>>>> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2005/09/28/044304.htm?rss=true
>>>> Kom nu ikke og sig, at du sænker hastigheden, efter
>>>> lygtetændingstid.
>>> Nu skrev jeg altså at mit NÆRlys rækker 50-75 m. Endda med det
>>> lovpligtige fald.
>> Læs lige allerførste linie i det jeg har citeret.
>
> Jeg skriver: "rækker mit nærlys også 50-75 m frem"
> Til det vares der: "Hvis dit fjernlys kun rækker 50-75m"
>
> Er det ikke lidt æbler og pærer?
Jeg forstår ikke hvad du mener.
/Brian
| |
Kent Friis (04-04-2008)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 04-04-08 20:03 |
|
Den Fri, 04 Apr 2008 19:52:29 +0200 skrev Finn Guldmann:
> Kent Friis skrev:
>>>> Jeg har virkeligt vanskeligt ved at se hvad sejt der i at have tågeforlygter
>>>> tændt uden grund.
>>> Som skrevet i artiklen:
>>> Det giver sådan et dejligt lys lige foran bilen. Men man snyder bare sig
>>> selv.
>> Det er åbenbart der folk tror det er mest vigtigt at kigge. Der er
>> faktisk også mange der slet ikke bruger fjernlyset. Så er der slet
>> ingen tvivl om hvor de kigger. For ude omkring standselængden kan
>> de nemlig ikke se en bønne.
>>
> Jeg kører da tit uden at tænde fjernlyset. Allerfald på motorvej.
>
> Men ok, under normale omstændigheder rækker mit nærlys også 50-75 m
> frem.
Nu har jeg desværre ikke regnearket her, efter min mor fortalte hun
tit glemmer fjernlyset, stillede jeg ellers en lille udregning op,
med de 30m fjernlyset skal lyse (personbil), 1 sek reaktionstid,
bremselængde 6 km/t ved 30 km/t, hvornår standselængden når op
på de 30m.
Ifølge udregningen gør den det ved 50 km/t (49 komma et eller andet).
Så hurtigere end det, kan man faktisk ikke se hvad man kører ind i.
Havde jeg haft regnearket, kunne jeg have prøvet at putte 50 og
75m ind, og se hvad tal der så kommer ud af det. Jeg vil dog mene
at eftersom bremselængden stiger med kvadratet på hastigheden,
kommer vi ikke op i nærheden af de 90 km/t.
Hvad motorvejen angår, er vi andre også nødt til at køre med nærlys,
indtil det går op for dem der beslutter hvordan vejene skal bygges
at vi burde have de der brædder i autoværnet ligesom tyskerne.
Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).
| |
Henrik Stidsen (04-04-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 04-04-08 20:11 |
|
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote in
news:47f67b67$0$90274$14726298@news.sunsite.dk:
> Hvad motorvejen angår, er vi andre også nødt til at køre med nærlys,
> indtil det går op for dem der beslutter hvordan vejene skal bygges
> at vi burde have de der brædder i autoværnet ligesom tyskerne.
Hva har de for nogen brædder?
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!
| |
Kent Friis (04-04-2008)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 04-04-08 22:02 |
|
Den 04 Apr 2008 19:10:41 GMT skrev Henrik Stidsen:
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote in
> news:47f67b67$0$90274$14726298@news.sunsite.dk:
>
>> Hvad motorvejen angår, er vi andre også nødt til at køre med nærlys,
>> indtil det går op for dem der beslutter hvordan vejene skal bygges
>> at vi burde have de der brædder i autoværnet ligesom tyskerne.
>
> Hva har de for nogen brædder?
Stillet på højkant med ½m - 1m imellem i autoværnet, og vendt på
tværs, så hvis man kigger tværs over motorvejen, kan man sagtens
se den anden side, men på langs spærrer brædderne, så man ikke
bliver blændet af de modkørendes fjernlys.
---------------------------------------------
>##
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
>##
---------------------------------------------
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
---------------------------------------------
##<
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
##<
---------------------------------------------
Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).
| |
Finn Guldmann (05-04-2008)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 05-04-08 07:42 |
|
Kent Friis skrev:
>>>>> Jeg har virkeligt vanskeligt ved at se hvad sejt der i at have tågeforlygter
>>>>> tændt uden grund.
>>>> Som skrevet i artiklen:
>>>> Det giver sådan et dejligt lys lige foran bilen. Men man snyder bare sig
>>>> selv.
>>> Det er åbenbart der folk tror det er mest vigtigt at kigge. Der er
>>> faktisk også mange der slet ikke bruger fjernlyset. Så er der slet
>>> ingen tvivl om hvor de kigger. For ude omkring standselængden kan
>>> de nemlig ikke se en bønne.
>> Jeg kører da tit uden at tænde fjernlyset. Allerfald på motorvej.
>> Men ok, under normale omstændigheder rækker mit nærlys også 50-75 m
>> frem.
> Nu har jeg desværre ikke regnearket her, efter min mor fortalte hun
> tit glemmer fjernlyset, stillede jeg ellers en lille udregning op,
> med de 30m fjernlyset skal lyse (personbil), 1 sek reaktionstid,
> bremselængde 6 km/t ved 30 km/t, hvornår standselængden når op
> på de 30m.
> Ifølge udregningen gør den det ved 50 km/t (49 komma et eller andet).
> Så hurtigere end det, kan man faktisk ikke se hvad man kører ind i.
> Havde jeg haft regnearket, kunne jeg have prøvet at putte 50 og
> 75m ind, og se hvad tal der så kommer ud af det. Jeg vil dog mene
> at eftersom bremselængden stiger med kvadratet på hastigheden,
> kommer vi ikke op i nærheden af de 90 km/t.
> Hvad motorvejen angår, er vi andre også nødt til at køre med nærlys,
> indtil det går op for dem der beslutter hvordan vejene skal bygges
> at vi burde have de der brædder i autoværnet ligesom tyskerne.
>
De ville ikke hjælpe os. Nok nærmest tværtimod. for så ville det være
komplet umuligt at overbevise folk om at de blænder.
Hvis de var 1 m højere end dem jeg har set i brug ville det være noget
andet.
En "bivirkning" ved dem ville så være at de ville 'afskaffe' kiggekøen i
den modsatte retning ved trafikuheld.
--
MVH Finn
Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?
| |
Kent Friis (05-04-2008)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 05-04-08 08:54 |
|
Den Sat, 05 Apr 2008 08:42:23 +0200 skrev Finn Guldmann:
> Kent Friis skrev:
>>>>>> Jeg har virkeligt vanskeligt ved at se hvad sejt der i at have tågeforlygter
>>>>>> tændt uden grund.
>>>>> Som skrevet i artiklen:
>>>>> Det giver sådan et dejligt lys lige foran bilen. Men man snyder bare sig
>>>>> selv.
>>>> Det er åbenbart der folk tror det er mest vigtigt at kigge. Der er
>>>> faktisk også mange der slet ikke bruger fjernlyset. Så er der slet
>>>> ingen tvivl om hvor de kigger. For ude omkring standselængden kan
>>>> de nemlig ikke se en bønne.
>>> Jeg kører da tit uden at tænde fjernlyset. Allerfald på motorvej.
>>> Men ok, under normale omstændigheder rækker mit nærlys også 50-75 m
>>> frem.
>> Nu har jeg desværre ikke regnearket her, efter min mor fortalte hun
>> tit glemmer fjernlyset, stillede jeg ellers en lille udregning op,
>> med de 30m fjernlyset skal lyse (personbil), 1 sek reaktionstid,
>> bremselængde 6 km/t ved 30 km/t, hvornår standselængden når op
>> på de 30m.
>> Ifølge udregningen gør den det ved 50 km/t (49 komma et eller andet).
>> Så hurtigere end det, kan man faktisk ikke se hvad man kører ind i.
>> Havde jeg haft regnearket, kunne jeg have prøvet at putte 50 og
>> 75m ind, og se hvad tal der så kommer ud af det. Jeg vil dog mene
>> at eftersom bremselængden stiger med kvadratet på hastigheden,
>> kommer vi ikke op i nærheden af de 90 km/t.
>> Hvad motorvejen angår, er vi andre også nødt til at køre med nærlys,
>> indtil det går op for dem der beslutter hvordan vejene skal bygges
>> at vi burde have de der brædder i autoværnet ligesom tyskerne.
>>
> De ville ikke hjælpe os. Nok nærmest tværtimod. for så ville det være
> komplet umuligt at overbevise folk om at de blænder.
>
> Hvis de var 1 m højere end dem jeg har set i brug ville det være noget
> andet.
Jeg tænkte godt nok på det, de tyske forekommer mig lidt lave, men
jeg har aldrig set dem fra din højde. Selvfølgelig skal de være
lavet ordentligt.
> En "bivirkning" ved dem ville så være at de ville 'afskaffe' kiggekøen i
> den modsatte retning ved trafikuheld.
Man kan stadig holde stille at kigge. Men det kræver selvfølgelig at
man kører langsomt nok til at opdage uheldet inden det er for sent.
Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).
| |
Finn Guldmann (05-04-2008)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 05-04-08 09:39 |
|
Kent Friis skrev:
>>> Hvad motorvejen angår, er vi andre også nødt til at køre med nærlys,
>>> indtil det går op for dem der beslutter hvordan vejene skal bygges
>>> at vi burde have de der brædder i autoværnet ligesom tyskerne.
>> De ville ikke hjælpe os. Nok nærmest tværtimod. for så ville det være
>> komplet umuligt at overbevise folk om at de blænder.
>> Hvis de var 1 m højere end dem jeg har set i brug ville det være noget
>> andet.
> Jeg tænkte godt nok på det, de tyske forekommer mig lidt lave, men
> jeg har aldrig set dem fra din højde. Selvfølgelig skal de være
> lavet ordentligt.
>
Nu er tyskerne jo ikke ligefrem kendt for at tage hensyn til
lastbilerne, så for dem er de "lavet ordentlig. :-/
>> En "bivirkning" ved dem ville så være at de ville 'afskaffe' kiggekøen i
>> den modsatte retning ved trafikuheld.
> Man kan stadig holde stille at kigge. Men det kræver selvfølgelig at
> man kører langsomt nok til at opdage uheldet inden det er for sent.
>
For det første kræver det at man får øje på at ulykken er sket.
--
MVH Finn
Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?
| |
Finn Guldmann (04-04-2008)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 04-04-08 18:50 |
|
Hr. Poulsen skrev:
> Folk LEDER ligefrem efter en undskyldning for at tænde tågelyset..
>
Hvorfor tror du det har fået navnet "tåBelys?
> Hvad H. er der med det tågelys ?
>
Der kører en del rundt og tror de er smarte når de har det tændt.
> Føler folk sig mere seje , er det blær , ser bilen dyrere ud eller .. ?
>
Man tænker "Tsvansen" når man ser det.
> Lad os SÅ få noget mere lygtekontrol..
> Ulovlige Xenon , de enøjede , tågelystosser mv, skal stoppes..
> Især ulovlige Xenon er sikkert årsag til adskillige ulykker..
>
Den bliver nok svær at bevise. Men de er allerfald årsag til at en del
"mister" deres syn en tid efter at havde været "skudt" i øjnene med dem.
Men jeg tror ikke engang bøder og indkaldelse til syn hjælper. Måske
hvis folk fik lov at lade bilen stå til tingene blev ordnet (eller få
den transporteret til et værksted (af et autoriseret bjergningsfirma))
hvis den var gal med xenon eller bilen var "enøjet", de så ville
overveje at lade være en anden gang.
--
MVH Finn
Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?
| |
Klaus D. Mikkelsen (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 31-03-08 05:22 |
|
Leonard skriver:
>
> Det kan du ikke uden noget elektronik bagved. Men de fleste nye biler er
> også indrettet med lyskontakt, der mekanisk er indrettet, så tågebaglys
> afbrydes når lyset slukkes og så det skal tændes igen aktivt.
Du er "skadet" af at køre VolkeFown"
Der er masser af nye biler der har tåbebaglygten som en god gammeldags
kontakt der skal trykkes ind og bliver inde for at tænde tåbelygten.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Morten Trab (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Morten Trab |
Dato : 30-03-08 21:47 |
|
alexbo skrev:
> Det er kun tågebaglygterne der ikke må tænde af sig selv.
Ikke desto mindre gør den det, og sådan er den leveret ab fabrik...
Mvh. Morten
| |
Leonard (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 30-03-08 21:52 |
|
On Sun, 30 Mar 2008 22:46:34 +0200, Morten Trab wrote:
> Ikke desto mindre gør den det, og sådan er den leveret ab fabrik...
Tænder den tågebaglygten af sig selv, når der tændes for lyset?
Hvor gammel er den?
Der er ændret på de regler flere gange, men på en ny bil er det ikke
lovligt.
--
Leonard
"Hvis General Motors havde fulgt udviklingen i samme takt som
computerindustrien, ville en bil koste 25 dollars og køre 5.000 km på
literen." Bill Gates
| |
Morten Trab (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Morten Trab |
Dato : 30-03-08 22:20 |
|
Leonard skrev:
> Tænder den tågebaglygten af sig selv, når der tændes for lyset?
Ja..
> Hvor gammel er den?
Svjh. 3 år...
Mvh. Morten
| |
Leonard (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 30-03-08 22:26 |
|
On Sun, 30 Mar 2008 23:19:48 +0200, Morten Trab wrote:
>> Tænder den tågebaglygten af sig selv, når der tændes for lyset?
>
> Ja..
>
>> Hvor gammel er den?
>
> Svjh. 3 år...
Så er jeg ret sikker på, at der er smuttet noget ved typegodkendelsen,
for det har ikke været lovligt i mere end 3 år.
--
Leonard
Heller komme for sent i dette liv
end for tidligt til det næste ...
| |
Anders Majland (01-04-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 01-04-08 10:35 |
|
> Det kunne være tåbebaglygterne....det er måske ½ promille af de gange folk
> tænder dem der kunne være en fjern mulighed for det er nødvendigt !
Imorgens var så en af de få gange - og fra odden og mod holbæk lå jeg længe
bag en med tågebaglygten tændt - og den var helt nødvendig på ~75-100meters
aftsant. Der kunne jeg ikke se hverken bil eller baglygte.
Tættere på københavn klarede det op, og der var der så som sædvanlig mange
der fortsat kørte med tågebaglygten tændt.
> & tåbeforlygter...en skam politiet ikke gider skrabe flere kroner ind på
> de brianer der latterliggør sig selv
De fleste er ligeglade og synes bilen ser godt ud med mest muligt lys ...
Men det er åbenbart meget svært at fatte at de må bruges som kørelys
>istedet< for nærlyset og ikke sammen med ...
Men forkert lygteføring er da en oplagte anledning for politiet til en snak
i vejkanten og et bødeforlæg ...
| |
Frank Leegaard (01-04-2008)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 01-04-08 21:34 |
|
Anders Majland wrote:
>> Det kunne være tåbebaglygterne....det er måske ½ promille af de
>> gange folk tænder dem der kunne være en fjern mulighed for det er
>> nødvendigt !
>
> Imorgens var så en af de få gange - og fra odden og mod holbæk lå jeg
> længe bag en med tågebaglygten tændt - og den var helt nødvendig på
> ~75-100meters aftsant. Der kunne jeg ikke se hverken bil eller
> baglygte.
Problemet er sådan set også bare at de situationer bruger 9 ud af 10
tågebaglyset forkert. Så snart een slutter op bag dig, slukker du
naturligvis dit tåbebaglys. Ganske som du blænder ned med fjernlyset ved
modkørende i tilpas afstand.
/F
| |
alexbo (01-04-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 01-04-08 22:03 |
|
"Frank Leegaard" skrev i
> Problemet er sådan set også bare at de situationer bruger 9 ud af 10
> tågebaglyset forkert. Så snart een slutter op bag dig, slukker du
> naturligvis dit tåbebaglys.
Næh jeg blinker med mit bremselys, hvis han kan se mit baglys er han alt for
tæt.
mvh
Alex Christensen
| |
Henrik Stidsen (01-04-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 01-04-08 22:19 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in
news:47f2a32d$0$99015$157c6196@dreader2.cybercity.dk:
> Næh jeg blinker med mit bremselys, hvis han kan se mit baglys er han
> alt for tæt.
Afstand er vigtigt men man kan altså også overdrive ;)
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!
| |
alexbo (01-04-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 01-04-08 22:30 |
|
"Henrik Stidsen" skrev
> Afstand er vigtigt men man kan altså også overdrive ;)
Det kan man, ville du sige noget med den bemærkning?
Mener du tågebaglygter er en slags ledelys der skal lede en bagvedkørende
helt op i røven på een, og derefter skal det slukkes?
Meningen med tågebaglys er at den bagvedkørende kan holde kontakt, uden at
skulle køre så tæt at han ikke kan nå at reagere på en pludselig
opbremsning.
I modsætning til i klart vejr, kan han jo ikke se længere frem, og kan
derfor ikke forudse noget som helst.
mvh
Alex Christensen
| |
Henrik Stidsen (02-04-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 02-04-08 15:46 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in
news:47f2a962$0$99019$157c6196@dreader2.cybercity.dk:
>> Afstand er vigtigt men man kan altså også overdrive ;)
> Det kan man, ville du sige noget med den bemærkning?
At du skrev noget vrøvl :)
"hvis han kan se mit baglys er han alt for tæt."
Hvor langt er det nu at man skal kunne se lygterne på en bil? (når de er
tændte...) ;)
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!
| |
alexbo (02-04-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 02-04-08 17:30 |
|
"Henrik Stidsen" skrev
> Hvor langt er det nu at man skal kunne se lygterne på en bil? (når de er
> tændte...) ;)
I tåge ca. 7 meter.
Hvor langt er det nu stanselængden er ved 60 km/t.
Jeg synes den slags spørgsmål er direkte tåbelige, hvis man har en mening så
skriv den dog..
Man ser ofte disse indlæg,
"er du sikker på det"
"ja måske"
"det er jeg ikke sikker på"
"man kan også overdrive"
For mig er det en skribent der ikke ved noget og ikke mener noget, men
alligevel vil forsøge at virke som om han ved bedre.
mvh
Alex Christensen
| |
Henrik Stidsen (02-04-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 02-04-08 18:47 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in
news:47f3b5bd$0$89170$157c6196@dreader1.cybercity.dk:
> For mig er det en skribent der ikke ved noget og ikke mener noget, men
> alligevel vil forsøge at virke som om han ved bedre.
"Den som kun tager spøg for spøg og alvor kun alvorligt, han og hun har
faktisk fattet begge dele dårligt!" (Piet Hein)
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!
| |
Frank Leegaard (02-04-2008)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 02-04-08 18:57 |
|
Henrik Stidsen wrote:
> "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in
> news:47f3b5bd$0$89170$157c6196@dreader1.cybercity.dk:
>
>> For mig er det en skribent der ikke ved noget og ikke mener noget,
>> men alligevel vil forsøge at virke som om han ved bedre.
>
> "Den som kun tager spøg for spøg og alvor kun alvorligt, han og hun
> har faktisk fattet begge dele dårligt!" (Piet Hein)
Mener du ligefrem begrebet "tågehorn" stammer fra en debat om tåbebaglys?
/F
| |
Henrik Stidsen (02-04-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 02-04-08 20:28 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in
news:47f3c8e3$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>>> For mig er det en skribent der ikke ved noget og ikke mener noget,
>>> men alligevel vil forsøge at virke som om han ved bedre.
>> "Den som kun tager spøg for spøg og alvor kun alvorligt, han og hun
>> har faktisk fattet begge dele dårligt!" (Piet Hein)
> Mener du ligefrem begrebet "tågehorn" stammer fra en debat om tåbebaglys?
>
Når man ser hvordan det foregår her i gruppen ku man godt tro det :)
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!
| |
Frank Leegaard (02-04-2008)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 02-04-08 20:40 |
|
Henrik Stidsen wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in
> news:47f3c8e3$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>
>>>> For mig er det en skribent der ikke ved noget og ikke mener noget,
>>>> men alligevel vil forsøge at virke som om han ved bedre.
>
>>> "Den som kun tager spøg for spøg og alvor kun alvorligt, han og hun
>>> har faktisk fattet begge dele dårligt!" (Piet Hein)
>
>> Mener du ligefrem begrebet "tågehorn" stammer fra en debat om
>> tåbebaglys?
>
> Når man ser hvordan det foregår her i gruppen ku man godt tro det :)
:-|
/F
| |
Frank Leegaard (02-04-2008)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 02-04-08 17:48 |
|
alexbo wrote:
> "Henrik Stidsen" skrev
>
>> Afstand er vigtigt men man kan altså også overdrive ;)
>
> Det kan man, ville du sige noget med den bemærkning?
>
> Mener du tågebaglygter er en slags ledelys der skal lede en
> bagvedkørende helt op i røven på een, og derefter skal det slukkes?
>
> Meningen med tågebaglys er at den bagvedkørende kan holde kontakt,
> uden at skulle køre så tæt at han ikke kan nå at reagere på en
> pludselig opbremsning.
> I modsætning til i klart vejr, kan han jo ikke se længere frem, og kan
> derfor ikke forudse noget som helst.
Du er det første menneske jeg har mødt der kan kvanticere og kvalifecere
tåge.
7 meter - Nøj en gang vrøvl ...
Jeg kan forstå at du ganske har misforstået konceptet med tågebaglys.
/F
| |
alexbo (02-04-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 02-04-08 17:53 |
|
"Frank Leegaard" skrev
> Jeg kan forstå at du ganske har misforstået konceptet med tågebaglys.
Jeg tror du kan gætte i hvilken gruppe jeg sætter dig.
mvh
Alex Christensen
| |
Frank Leegaard (02-04-2008)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 02-04-08 18:03 |
|
alexbo wrote:
> "Frank Leegaard" skrev
>
>> Jeg kan forstå at du ganske har misforstået konceptet med tågebaglys.
>
> Jeg tror du kan gætte i hvilken gruppe jeg sætter dig.
Jamen - Det kan jeg godt forstå. Alle dine udmeldinger omkring tåge og
afstand var i alle fald gætværk.
Stort og voldsomt gætværk endda.
/F
| |
alexbo (02-04-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 02-04-08 19:03 |
|
"Frank Leegaard" skrev
> Jamen - Det kan jeg godt forstå. Alle dine udmeldinger omkring tåge og
> afstand var i alle fald gætværk.
Det skulle jo så give mulighed for dem der ved bedre til at skrive en
redegørelse for den rigtige brug af tågebaglys.
Men det bliver nok ikke til noget, det kræver jo at man skriver noget selv,
frem for bare at nedgøre hvad andre skriver.
Min mening om den ting har jeg skrevet, men skal da gerne gentage den.
"Meningen med tågebaglys er at den bagvedkørende kan holde kontakt, uden at
skulle køre så tæt at han ikke kan nå at reagere på en pludselig
opbremsning.
I modsætning til i klart vejr, kan han jo ikke se længere frem, og kan
derfor ikke forudse noget som helst."
mvh
Alex Christensen
| |
Frank Leegaard (02-04-2008)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 02-04-08 20:41 |
|
alexbo wrote:
> "Frank Leegaard" skrev
>
>> Jamen - Det kan jeg godt forstå. Alle dine udmeldinger omkring tåge
>> og afstand var i alle fald gætværk.
>
> Det skulle jo så give mulighed for dem der ved bedre til at skrive en
> redegørelse for den rigtige brug af tågebaglys.
> Men det bliver nok ikke til noget, det kræver jo at man skriver noget
> selv, frem for bare at nedgøre hvad andre skriver.
>
> Min mening om den ting har jeg skrevet, men skal da gerne gentage den.
>
> "Meningen med tågebaglys er at den bagvedkørende kan holde kontakt,
> uden at skulle køre så tæt at han ikke kan nå at reagere på en
> pludselig opbremsning.
> I modsætning til i klart vejr, kan han jo ikke se længere frem, og kan
> derfor ikke forudse noget som helst."
Ganske enig. De aspekter du så mangler i din udredning er den unødvendige
brug hvor et baglys er tilstrækkelig. Derudover medtænker du ikke
problematikken med forveksling mellem tågelys og bremselys.
/F
| |
Frank Leegaard (02-04-2008)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 02-04-08 17:45 |
|
alexbo wrote:
> "Frank Leegaard" skrev i
>
>> Problemet er sådan set også bare at de situationer bruger 9 ud af 10
>> tågebaglyset forkert. Så snart een slutter op bag dig, slukker du
>> naturligvis dit tåbebaglys.
>
> Næh jeg blinker med mit bremselys, hvis han kan se mit baglys er han
> alt for tæt.
og jeg kan næsten fornemme at jeg her har med een af "tåberne" at gøre.
/F
| |
Mikker (02-04-2008)
| Kommentar Fra : Mikker |
Dato : 02-04-08 18:17 |
|
Jepper, han begynder kværuleren hver gang det drejer sig om
tåbelygter...tåbeligt ;)
Mikker
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
news:47f3b81c$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> alexbo wrote:
>> "Frank Leegaard" skrev i
>>
>>> Problemet er sådan set også bare at de situationer bruger 9 ud af 10
>>> tågebaglyset forkert. Så snart een slutter op bag dig, slukker du
>>> naturligvis dit tåbebaglys.
>>
>> Næh jeg blinker med mit bremselys, hvis han kan se mit baglys er han
>> alt for tæt.
>
> og jeg kan næsten fornemme at jeg her har med een af "tåberne" at gøre.
>
> /F
>
>
| |
Frank Leegaard (02-04-2008)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 02-04-08 18:20 |
|
Mikker wrote:
> Jepper, han begynder kværuleren hver gang det drejer sig om
> tåbelygter...tåbeligt ;)
Sjovt .. For normalt er han sagligheden selv.
/F
| |
Hr. Poulsen (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Hr. Poulsen |
Dato : 30-03-08 14:01 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse
news:47ef3b63$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> http://fpn.dk/motor/bil/article1304333.ece
>
> En skam JP ikke har nosser til at lave så man kan kommentere deres
> artikler - for ikke at nævne Carl Buus´s læserbrevesvar.
>
>
> --
> Per
> CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt,
> gasvarme, toilet, 2 siddegrupper som kan omdannes til soveplads, god plads
> til 5 personer, tv-antenne, 42.000 kr. inkl. nysynet og indreg. i dit navn
Kom nu "ud af skabet " Per og erkend at du kører med tågelys døgnet rundt !
Det er ikke så slemt at være "Skabståbelygtefører".
Det kunne være værre.. LOL
| |
Frank Leegaard (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 30-03-08 15:29 |
|
Per Henneberg Kristensen wrote:
> http://fpn.dk/motor/bil/article1304333.ece
>
> En skam JP ikke har nosser til at lave så man kan kommentere deres
> artikler - for ikke at nævne Carl Buus´s læserbrevesvar.
Mener du at artiklen skal have mere "kant" mht at latterliggøre folk der
ikke fatter at deres tåbebaglys forveksles med bremselys og at de dermed er
med til at forårsage harmonikasammenstød?
/F
| |
Christian B. Andrese~ (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 31-03-08 02:44 |
|
On Mar 30, 9:04 am, "Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk>
wrote:
> http://fpn.dk/motor/bil/article1304333.ece
>
> En skam JP ikke har nosser til at lave så man kan kommentere deres
> artikler - for ikke at nævne Carl Buus´s læserbrevesvar.
Det ville være dejligt hvis politiet gjorde lidt for at tjekke folks
lys, om det så er ulovlige tåbelygter, ulovlige xenonkits eller bare
enøjede biler gør ikke så meget.
--
Christian...... http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.
| |
Mikker (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Mikker |
Dato : 31-03-08 15:25 |
|
Jepper :)
Mikker
"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:78a2e651-952f-4ac6-a6f3-097b86206e4d@z38g2000hsc.googlegroups.com...
On Mar 30, 9:04 am, "Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk>
wrote:
> http://fpn.dk/motor/bil/article1304333.ece
>
> En skam JP ikke har nosser til at lave så man kan kommentere deres
> artikler - for ikke at nævne Carl Buus´s læserbrevesvar.
Det ville være dejligt hvis politiet gjorde lidt for at tjekke folks
lys, om det så er ulovlige tåbelygter, ulovlige xenonkits eller bare
enøjede biler gør ikke så meget.
--
Christian...... http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.
| |
Henrik Stidsen (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 31-03-08 19:47 |
|
"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in news:78a2e651-952f-4ac6-
a6f3-097b86206e4d@z38g2000hsc.googlegroups.com:
> Det ville være dejligt hvis politiet gjorde lidt for at tjekke folks
> lys, om det så er ulovlige tåbelygter, ulovlige xenonkits eller bare
> enøjede biler gør ikke så meget.
Er det mindre end et halvt år siden de gjorde det sidst?
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!
| |
Frank Leegaard (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 31-03-08 21:56 |
|
Christian B. Andresen wrote:
> On Mar 30, 9:04 am, "Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk>
> wrote:
>> http://fpn.dk/motor/bil/article1304333.ece
>>
>> En skam JP ikke har nosser til at lave så man kan kommentere deres
>> artikler - for ikke at nævne Carl Buus´s læserbrevesvar.
>
> Det ville være dejligt hvis politiet gjorde lidt for at tjekke folks
> lys, om det så er ulovlige tåbelygter, ulovlige xenonkits eller bare
> enøjede biler gør ikke så meget.
Ulovlige Xenonkits er nok det mest generende.
/F
| |
Anders Majland (01-04-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 01-04-08 10:39 |
|
> Ulovlige Xenonkits er nok det mest generende.
De er ihverfald lige så blændende som forkert justerede tågelygter (specielt
i mørke og våd asfalt = reflekser)
"Hedligvis" er xenon tågelygter stadig så dyre at de færreste "brianer"
monterer dem ....
F.eks http://www.rallylights.com/hella/Micro_DE.asp << godt nok kun kørelys
xenon her, men mener også jeg har set tågelygter med xenon
| |
Christian B. Andrese~ (01-04-2008)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 01-04-08 00:42 |
|
On Mar 31, 8:46 pm, Henrik Stidsen <in...@henrikstidsen.dk> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote in news:78a2e651-952f-4ac6-
> a6f3-097b86206...@z38g2000hsc.googlegroups.com:
>
> > Det ville være dejligt hvis politiet gjorde lidt for at tjekke folks
> > lys, om det så er ulovlige tåbelygter, ulovlige xenonkits eller bare
> > enøjede biler gør ikke så meget.
>
> Er det mindre end et halvt år siden de gjorde det sidst?
At dømme efter alle de enøjede og de blændende lygter sker det ikke
ret tit.
--
Christian...... http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.
| |
Henrik Stidsen (01-04-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 01-04-08 18:03 |
|
"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in news:20ee9a41-e39d-4d78-
8486-2bca91f43e0f@p25g2000hsf.googlegroups.com:
> At dømme efter alle de enøjede og de blændende lygter sker det ikke
> ret tit.
Der kan også nå at komme mange defekte pærer på et halvt år ;)
Men kan huske jeg fik thumbs up (i Peugeoten!) af en lygtekontrol sidste
efterår/vinter.
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!
| |
Christian B. Andrese~ (01-04-2008)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 01-04-08 05:09 |
|
On Apr 1, 11:38 am, "Anders Majland" <See.Signat...@address.invalid>
wrote:
> > Ulovlige Xenonkits er nok det mest generende.
>
> De er ihverfald lige så blændende som forkert justerede tågelygter (specielt
> i mørke og våd asfalt = reflekser)
>
> "Hedligvis" er xenon tågelygter stadig så dyre at de færreste "brianer"
> monterer dem ....
Mon ikke de billige ulovlige sæt også snart kommer ?
--
Christian...... http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.
| |
Brian (01-04-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 01-04-08 14:22 |
|
Christian B. Andresen wrote:
> On Apr 1, 11:38 am, "Anders Majland" <See.Signat...@address.invalid>
> wrote:
>>> Ulovlige Xenonkits er nok det mest generende.
>>
>> De er ihverfald lige så blændende som forkert justerede tågelygter
>> (specielt i mørke og våd asfalt = reflekser)
>>
>> "Hedligvis" er xenon tågelygter stadig så dyre at de færreste
>> "brianer" monterer dem ....
>
> Mon ikke de billige ulovlige sæt også snart kommer ?
De er der skam allerede i stor stil - det er jo bare at vælge den type der
nu passer i tågelygten.
/Brian
| |
Frank Leegaard (02-04-2008)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 02-04-08 17:50 |
|
Brian wrote:
> Christian B. Andresen wrote:
>> On Apr 1, 11:38 am, "Anders Majland" <See.Signat...@address.invalid>
>> wrote:
>>>> Ulovlige Xenonkits er nok det mest generende.
>>>
>>> De er ihverfald lige så blændende som forkert justerede tågelygter
>>> (specielt i mørke og våd asfalt = reflekser)
>>>
>>> "Hedligvis" er xenon tågelygter stadig så dyre at de færreste
>>> "brianer" monterer dem ....
>>
>> Mon ikke de billige ulovlige sæt også snart kommer ?
>
> De er der skam allerede i stor stil - det er jo bare at vælge den
> type der nu passer i tågelygten.
En del tågelygter er dog DE linser. DE linser er knapt så slemme til at
blænde med Xenon som alm paraboler.
/F
| |
Brian (02-04-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 02-04-08 17:59 |
|
Frank Leegaard wrote:
> En del tågelygter er dog DE linser. DE linser er knapt så slemme til
> at blænde med Xenon som alm paraboler.
Forhåbentlig kan blænding helt undgåes i lygter med DE linser - ellers er vi
mange der har et problem, med vores ellers lovlige lygter
/Brian
| |
Frank Leegaard (02-04-2008)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 02-04-08 18:05 |
|
Brian wrote:
> Frank Leegaard wrote:
>
>> En del tågelygter er dog DE linser. DE linser er knapt så slemme til
>> at blænde med Xenon som alm paraboler.
>
> Forhåbentlig kan blænding helt undgåes i lygter med DE linser -
> ellers er vi mange der har et problem, med vores ellers lovlige
> lygter
Aner ikke om brydningen i linsen er forskellig hvorvidt den er til Xenon
eller halogen. Jeg vil næsten tro det.
/F
| |
Brian (02-04-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 02-04-08 19:10 |
|
Frank Leegaard wrote:
> Brian wrote:
>> Frank Leegaard wrote:
>>
>>> En del tågelygter er dog DE linser. DE linser er knapt så slemme til
>>> at blænde med Xenon som alm paraboler.
>>
>> Forhåbentlig kan blænding helt undgåes i lygter med DE linser -
>> ellers er vi mange der har et problem, med vores ellers lovlige
>> lygter
>
> Aner ikke om brydningen i linsen er forskellig hvorvidt den er til
> Xenon eller halogen. Jeg vil næsten tro det.
Det har du sikkert ret i - forlygter til xenon, har ihvertfald en seperat
typegodkendelse.
/Brian
| |
Frank Leegaard (02-04-2008)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 02-04-08 20:44 |
|
Brian wrote:
> Frank Leegaard wrote:
>> Brian wrote:
>>> Frank Leegaard wrote:
>>>
>>>> En del tågelygter er dog DE linser. DE linser er knapt så slemme
>>>> til at blænde med Xenon som alm paraboler.
>>>
>>> Forhåbentlig kan blænding helt undgåes i lygter med DE linser -
>>> ellers er vi mange der har et problem, med vores ellers lovlige
>>> lygter
>>
>> Aner ikke om brydningen i linsen er forskellig hvorvidt den er til
>> Xenon eller halogen. Jeg vil næsten tro det.
>
> Det har du sikkert ret i - forlygter til xenon, har ihvertfald en
> seperat typegodkendelse.
Men som skrevet før - Det virker som om DE linser beregnet til halogenpærer
monteret med ikke beregnede Xenonkits, virker som de blænder mindre end
almindelige paraboler med selvsamme Xenon-kits.
/F
| |
Frank Leegaard (02-04-2008)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 02-04-08 18:09 |
|
Brian wrote:
> Frank Leegaard wrote:
>
>> En del tågelygter er dog DE linser. DE linser er knapt så slemme til
>> at blænde med Xenon som alm paraboler.
>
> Forhåbentlig kan blænding helt undgåes i lygter med DE linser -
> ellers er vi mange der har et problem, med vores ellers lovlige
> lygter
Erindr dog at et lovligt Xenon er udrustet med lygtevasker og automatisk
højdejustering af keglen.
/F
| |
Christian B. Andrese~ (03-04-2008)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 03-04-08 01:28 |
|
On Apr 1, 7:03 pm, Henrik Stidsen <in...@henrikstidsen.dk> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote in news:20ee9a41-e39d-4d78-
> 8486-2bca91f43...@p25g2000hsf.googlegroups.com:
>
> > At dømme efter alle de enøjede og de blændende lygter sker det ikke
> > ret tit.
>
> Der kan også nå at komme mange defekte pærer på et halvt år ;)
>
> Men kan huske jeg fik thumbs up (i Peugeoten!) af en lygtekontrol sidste
> efterår/vinter.
min 306'er kører mindst 30.000 km mellem defekte pærer.
Det er vist de nye 307+ som har problemet
--
Christian...... http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.
| |
Henrik Stidsen (03-04-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 03-04-08 16:23 |
|
"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in news:3a45733b-f967-4484-
b5d8-0fb722663fd5@2g2000hsn.googlegroups.com:
>> Men kan huske jeg fik thumbs up (i Peugeoten!) af en lygtekontrol sidste
>> efterår/vinter.
> min 306'er kører mindst 30.000 km mellem defekte pærer.
> Det er vist de nye 307+ som har problemet
Jeg mener jeg skiftede forlygtepæren 1 gang i hver side i den jeg havde -
og jeg nåede at køre knap 80.000km i den. Der var så bare så meget andet
der ikke virkede, har hørt at den flækkede et remhjul kort efter jeg solgte
den...
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!
| |
Christian B. Andrese~ (04-04-2008)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 04-04-08 01:40 |
|
On Apr 3, 5:23 pm, Henrik Stidsen <in...@henrikstidsen.dk> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote in news:3a45733b-f967-4484-
> b5d8-0fb722663...@2g2000hsn.googlegroups.com:
>
> >> Men kan huske jeg fik thumbs up (i Peugeoten!) af en lygtekontrol sidste
> >> efterår/vinter.
> > min 306'er kører mindst 30.000 km mellem defekte pærer.
> > Det er vist de nye 307+ som har problemet
>
> Jeg mener jeg skiftede forlygtepæren 1 gang i hver side i den jeg havde -
> og jeg nåede at køre knap 80.000km i den. Der var så bare så meget andet
> der ikke virkede, har hørt at den flækkede et remhjul kort efter jeg solgte
> den...
Remhjulet er en svaghed på den.
Men vores har været meget stabil, dog skal den have ny trækaksel i
højre side, men hvad pokker, den har kørt 273.000 km.
Og det eneste der har været ud over sliddele (alt er vel sliddele ved
så højt km tal) er støddæmpere, remhjul og udstødningen er blevet
svejset lige foran kat'en 2 gange.
--
Christian...... http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.
| |
Henrik Stidsen (04-04-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 04-04-08 17:27 |
|
"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in news:0abed814-7377-4d50-
9ad0-5cd78ecc038b@e67g2000hsa.googlegroups.com:
>> der ikke virkede, har hørt at den flækkede et remhjul kort efter jeg
>> solgte den...
> Remhjulet er en svaghed på den.
Så var det da meget godt jeg slap af med den før det røg :)
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!
| |
Christian B. Andrese~ (07-04-2008)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 07-04-08 01:32 |
|
On Apr 4, 6:27 pm, Henrik Stidsen <in...@henrikstidsen.dk> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote in news:0abed814-7377-4d50-
> 9ad0-5cd78ecc0...@e67g2000hsa.googlegroups.com:
>
> >> der ikke virkede, har hørt at den flækkede et remhjul kort efter jeg
> >> solgte den...
> > Remhjulet er en svaghed på den.
>
> Så var det da meget godt jeg slap af med den før det røg :)
Det koster ikke alverden at få skiftet, men stadig rart for dig
--
Christian...... http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.
| |
Henrik Stidsen (07-04-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 07-04-08 21:44 |
|
"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in news:446f69ac-bc80-4993-
9b5b-34ddb72e899a@e39g2000hsf.googlegroups.com:
>> > Remhjulet er en svaghed på den.
>> Så var det da meget godt jeg slap af med den før det røg :)
> Det koster ikke alverden at få skiftet, men stadig rart for dig
Ville ellers gætte på et par tusinde ud fra hva det kostede at få skiftet
tandrem - det tog svjh 6 timer og kostede 6000kr incl. dele.
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!
| |
Christian B. Andrese~ (08-04-2008)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 08-04-08 00:21 |
|
On Apr 7, 10:43 pm, Henrik Stidsen <in...@henrikstidsen.dk> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote in news:446f69ac-bc80-4993-
> 9b5b-34ddb72e8...@e39g2000hsf.googlegroups.com:
>
> >> > Remhjulet er en svaghed på den.
> >> Så var det da meget godt jeg slap af med den før det røg :)
> > Det koster ikke alverden at få skiftet, men stadig rart for dig
>
> Ville ellers gætte på et par tusinde ud fra hva det kostede at få skiftet
> tandrem - det tog svjh 6 timer og kostede 6000kr incl. dele.
6 timer ?
Det synes jeg er meget lang tid.
Jeg skal snart (30.000 km) have skiftet tandremmen, så må jeg se hvad
jeg ender med
--
Christian...... http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.
| |
Henrik Stidsen (08-04-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 08-04-08 20:33 |
|
"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in news:1393913e-5542-4b35-
b66f-bf4ac0435214@l42g2000hsc.googlegroups.com:
>> Ville ellers gætte på et par tusinde ud fra hva det kostede at få
>> skiftet tandrem - det tog svjh 6 timer og kostede 6000kr incl. dele.
> 6 timer ?
Jep
> Det synes jeg er meget lang tid.
> Jeg skal snart (30.000 km) have skiftet tandremmen, så må jeg se hvad
> jeg ender med
Det var så incl. et 210.000km service, skift af pærer i bagerste
nummerpladelys og skift af bremseskiver og klodser foran. Derudover jo alt
hvad der hører med til tandremsskift - vandpumpe, remme osv.
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!
| |
Christian B. Andrese~ (09-04-2008)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 09-04-08 00:39 |
|
On Apr 8, 9:33 pm, Henrik Stidsen <in...@henrikstidsen.dk> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote in news:1393913e-5542-4b35-
> b66f-bf4ac0435...@l42g2000hsc.googlegroups.com:
>
> >> Ville ellers gætte på et par tusinde ud fra hva det kostede at få
> >> skiftet tandrem - det tog svjh 6 timer og kostede 6000kr incl. dele.
> > 6 timer ?
>
> Jep
>
> > Det synes jeg er meget lang tid.
> > Jeg skal snart (30.000 km) have skiftet tandremmen, så må jeg se hvad
> > jeg ender med
>
> Det var så incl. et 210.000km service, skift af pærer i bagerste
> nummerpladelys og skift af bremseskiver og klodser foran. Derudover jo alt
> hvad der hører med til tandremsskift - vandpumpe, remme osv.
OK, så er det ikke så slemt.
--
Christian...... http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.
| |
Henrik Stidsen (10-04-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 10-04-08 16:42 |
|
"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in
news:098b73df-c4ec-49a7-aec0-b54aa304cc4b@24g2000hsh.googlegroups.com:
>> Det var så incl. et 210.000km service, skift af pærer i bagerste
>> nummerpladelys og skift af bremseskiver og klodser foran. Derudover
>> jo alt hvad der hører med til tandremsskift - vandpumpe, remme osv.
> OK, så er det ikke så slemt.
Nej det er det vist ikke :)
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!
| |
|
|