Typegodkendelse af indpresningsdybde/ET-må~
Fra : Sørensen

Dato : 29-03-08 16:21

Hej!

Er der nogen af jer, der ved, om typegodkendelse af indpresningsmål/ET-målet
på fælge har nogen betydning?

Baggrunden for spørgsmål et er, at jeg har et sæt 15" alufælge til rådighed,
som jeg vil sætte på min bil.
Jeg har så fået at vide, at fælgene ikke passer efter typegodkendelsen:
Ved 6 x 15 skal indpræsningsdybden være 43 mm, og ved 5 x 14 skal den være
35 mm

Det er 6" brede fælge ET38 - så tallet 38 ligger imellem de to, og fælgene
kan derfor godt monteres.. Men passer altså ikke efter typegodkendelsen.
Har det noget at sige??

MVH Sørensen

Fra : alexbo

Dato : 29-03-08 16:56

"Sørensen" skrev

> Er der nogen af jer, der ved, om typegodkendelse af
> indpresningsmål/ET-målet på fælge har nogen betydning?

Du tror da ikke at de skriver sådan et mål for sjov, men det må være ethvert
mål i mellem de godkendte, og op til 10 mm mindre end højeste mål.

Det vil nok være klogt selv at se hvad der er godkendt, det meste af det man
"får at vide" er noget vrøvl.
http://www.fstyr.dk/sw22275.asp

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 29-03-08 19:05

"alexbo" skrev

> Du tror da ikke at de skriver sådan et mål for sjov, men det må være
> ethvert mål i mellem de godkendte, og op til 10 mm mindre end højeste mål.

Jeg kan se at der er kommet en "protest" så du må hellere få en henvisning.
Og så skal du huske at mindste sporvidde, er største ET-mål, så en
formindskelse af ET, er en forøgelse af sporvidde.

Vejledning om syn af køretøjer:
1.7 Sporvidden skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/
original fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på
typegodkendelsen angivne interval, eller indenfor det interval, som
følger af alternativt angivne hjulmonteringer.
Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til
den mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant
på typegodkendelsen

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Thorup

Dato : 29-03-08 18:30

Sørensen wrote:
> Hej!
>
> Er der nogen af jer, der ved, om typegodkendelse af
> indpresningsmål/ET-målet på fælge har nogen betydning?

De typegodkendte fælgstørrelser er de størrelser der passer på bilen, med
tilhørende indpresningsdybder.
Disse fælgestørrelser er godkendt i en europæisk "whole vehicle type
approval" og er derfor grundig testet til at passe til bilen herunder også
køreegenskaber osv.

> [...]
> Jeg har så fået at vide, at fælgene ikke passer efter
> typegodkendelsen: Ved 6 x 15 skal indpræsningsdybden være 43 mm, og ved 5

Det er meget naturligt at indpresningsdybden ændres når størrelsen på fælgen
ændres. Men det betyder altså ikke at alt imellem de to størrelser og
indpresninger kan bruges.

> Det er 6" brede fælge ET38 - så tallet 38 ligger imellem de to, og
> fælgene kan derfor godt monteres.. Men passer altså ikke efter
> typegodkendelsen. Har det noget at sige??

Nej, ikke så længe dækket rent fysisk ikke kommer i kontakt med skærmkasser
osv. da du holder dig inden for en sporvidde-forøgelse på 20mm jvf.
[...]

typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af
køretøjsfabrikanten
oplyste mindste sporvidde)."

Da bilen er typegodkendt med 6 x15 ET43, og du vil montere ET38, så vil du
forøge sporvidden på bilen med 5mm i hver side, altså ialt 10mm, og der er
derfor inden for lovens rammer.

Mvh
Anders

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 29-03-08 21:12

Sørensen skrev:
> [...]
> kan derfor godt monteres.. Men passer altså ikke efter typegodkendelsen.

Det interessante ved ET målet er jo egentlig ikke hvilken diameter
fælgen har. Principielt kunne det være både en 10" eller en 22" fælg,
uden det ville gøre nogen forskel.

Der hvor forskellen på de foorskellige ET-mål kommer i spil, er når man
begynder på bredden af fælgen. Det er jo ikke ligemeget om fælgen er 5"
eller 8". Der er desværre mange der kigger på størrelsen af diameteren,
frem for om ET-målet passer til bilen.

Et groft eksempel er noget jeg selv for nylig oplevede, og som jeg
egentlig blev glad for.
Jeg købte selv nogen 17" fælge (nu kan jeg ikke lige huske bredden på
dem), som sælgeren havde indkøbt til en Peugeot 406. Det han så ikke
havde taget højde for, var netop ET-målet. De ligger på ET40, og det
passer slet ikke på en Peugeot. Der skal de ligge på et sted i nærheden
af ET20. Jeg har en Ford Focus, og der passer ET40 noget bedre på. Det
er ikke det perfekte match, men jeg holder mig da inden for lovens rammer.

Jesper

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-03-08 00:13

Jesper Jacobsen wrote:

> [...]
> nærheden af ET20. Jeg har en Ford Focus, og der passer ET40 noget
> bedre på. Det er ikke det perfekte match, men jeg holder mig da inden for

Jeps .. ET er netop off-set fra centeret og det er jo klart anderledes i en
8" bred fælg og en 6" bred fælg. Selv om ET er ens på de 2 fælge, vil 8"
fælgen give en sporviddeforøgelse på godt 50 mm.

/F

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-08 00:23

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev :

>Jeps .. ET er netop off-set fra centeret og det er jo klart anderledes i en
>8" bred fælg og en 6" bred fælg. Selv om ET er ens på de 2 fælge, vil 8"
>fælgen give en sporviddeforøgelse på godt 50 mm.

vel vil den da ej ;)

sporvidden på en bil måler man i fælgens centerlinie

( http://www.applusbilsyn.dk/til_syn/tips/sporvidde/ )

--
Jan_stevns

Fra : Anders Thorup

Dato : 30-03-08 12:01

jan_stevns wrote:

> vel vil den da ej ;)

Præcis, sporvidden vil være den samme uanset bredden på fælgen så længe vi
snakker om samme ET.

Dog vil man ofte ændre på ET hvis man ændre fælgens størrelse(og dermed også
ændre sporvidden), men det er ud fra et hensyn om at der skal være plads til
dækket inden i skærmkasserne.

Mvh
Anders

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 30-03-08 20:21

jan_stevns skrev:

> vel vil den da ej ;)
>
> sporvidden på en bil måler man i fælgens centerlinie

Øøh -- Jan -- fælgens centerlinie ændres fra 6"-8" med samme ET-mål,
eller er der noget jeg helt misforstår her ??

I min verden, er en 6" fælg ca 15 cm bred, hvorfor centermålet er 7,5
cm. En 8" fælg er ca 20 cm bred, og centerlinien ligger så på 10 cm. Det
giver i min verden en forskel på 2,5 cm. Det er ikke de 5 cm som Frank
skrev, men lovmæssigt er det da i hvert fald for meget. Hvilket ET mål
man så bruger, vil være fuldstændig underordnet, så ænge vi forudsætter
at de er ens på begge fælge (eksempelvis ET43).

Skal man så have en 6" og en 8" fælg på samme bil (eksempelvis 6" på
forhjul og 8" på baghjul), så skal der jo være forskel på ET målet, men
det er jo så en helt anden snak.

Jesper

Fra : alexbo

Dato : 30-03-08 20:39

"Jesper Jacobsen" skrev

> I min verden, er en 6" fælg ca 15 cm bred, hvorfor centermålet er 7,5 cm.
> En 8" fælg er ca 20 cm bred, og centerlinien ligger så på 10 cm. Det giver
> i min verden en forskel på 2,5 cm.

Hvis du skruer en på hver side af bilen vil midten af hjulene være samme
sted, det brede hjul vil bare rage 2,5 cm længere ud og ind.

Sporvidden er centerlinie til centerline.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leonard

Dato : 30-03-08 20:46

On Sun, 30 Mar 2008 21:38:48 +0200, alexbo wrote:

> Sporvidden er centerlinie til centerline.

Og ET-mål er indpresningen af centerlinien.

--
Leonard
"Hvis General Motors havde fulgt udviklingen i samme takt som

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-08 20:59

Leonard <piper28a@gmail.invalid> skrev :

>Og ET-mål er indpresningen af centerlinien.

Nej !

;)

--
Jan_stevns

Fra : Kent Friis

Dato : 30-03-08 21:56

Den Sun, 30 Mar 2008 21:58:32 +0200 skrev jan_stevns:

> Nej !
>
> ;)

Jeg forstår de to som at I mener det samme. Så hvorfor du skriver
"Nej" til Leonard fatter jeg ikke lige.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-08 21:59

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev :

>Jeg forstår de to som at I mener det samme. Så hvorfor du skriver
>"Nej" til Leonard fatter jeg ikke lige.

Fordi centerlinien er uændret
--
Jan_stevns

Fra : Kent Friis

Dato : 30-03-08 22:21

Den Sun, 30 Mar 2008 22:59:12 +0200 skrev jan_stevns:

> Fordi centerlinien er uændret

ET-målet er da netop hvor langt fælgens centerlinje er flyttet ind
mod hinanden. Er det ikke præcist det du selv har brugt adskillige
indlæg på at forklare?

Mvh
Kent

Fra : Møller

Dato : 31-03-08 09:29

Kent Friis skrev:

> ET-målet er da netop hvor langt fælgens centerlinje er flyttet ind
> mod hinanden. Er det ikke præcist det du selv har brugt adskillige
> indlæg på at forklare?
Din formulering giver ikke mening:
Nej, ET-målet er på een fælg, afstand mellem centerlinierne er regnet på to fælge på samme aksel.

Centerlinien kan du ikke flytte. Den ligger midt mellem dækket anlægsflader i fælgen.

ET: indpresningsmålet er den afstand som fælgens anlægsflade er forsat i forhold til centerlinien.

Men det var mæske det du mente

På alufælge kan du, teoretisk, og nogen har gjort det, ændre ET-målet ved at dreje af på anlægsfladen.
Dette skal på det kraftigste frarådes, da fælgens stabilitet kan forsinde.

Indpresning, forskydning af anlægsfladen i forhold til centerlinien, er i de fleste
bilkonstruktioner fastsat i forbindelse med udformningen af ophæng-og styrtøjs geometri, og du kan
ikke ustraffet ændre ved ET-målet, da det vil gå voldsomt ud over bilens styre- og køreegenskaber.

Quote:
"Inset or outset
This is very important. Ignore this and you can end up with all manner of nasty problems. This is
the distance in mm between the centre line of the wheel rim, and the line through the fixing face.
You can have inset, outset or neither. This determines how the suspension and self-centring steering
behave. The most obvious problem that will occur if you get it wrong is that the steering will
either become so heavy that you can't turn the car, or so light that you need to spend all your time
keeping the bugger in a straight line. More mundane problems through ignoring this measurement can
range from wheels that foul parts of the bodywork or suspension, to high-speed judder in the
steering because the suspension setup can't handle that particular type of wheel."

På en bil, vil afstanden mellem centerlinierne for de to fælge på samme aksel ændre sig med summen
af ændringen på ET-målet, regnet med fortegn.
Normalt 2x ET-målet da det forudsættes, at man bruger fælge med samme ET på begge sider af bilen.

Men nu da Jesper har set lyset, bøjet sig i støvet, resat tænkeren og overhørt konens diskrete vink
med en vognstang, er denne tråd sluttet fra min side, hvis du vil have flere oplysninger:

Start venligst en ny tråd.

Møller

Fra : Kent Friis

Dato : 31-03-08 18:27

Den Mon, 31 Mar 2008 10:29:20 +0200 skrev Møller:

> [...]
>
> Centerlinien kan du ikke flytte. Den ligger midt mellem dækket anlægsflader i fælgen.

Og de to centerlinjer vil så nødvendigvis flyttes tættere på hinanden
når ET-målet ændres.

Eller er vi ude i "Hvorfor har en stork så lange ben? Fordi ellers
kunne den ikke nå jorden"? Altså at når ET-målet ændres, bliver
centerlinjerne hvor de er, det er bare hjulboltene der ikke længere
kan nå?

> På en bil, vil afstanden mellem centerlinierne for de to fælge på samme aksel ændre sig med summen
> af ændringen på ET-målet, regnet med fortegn.

Du sagde lige at centerlinjerne ikke flytter sig. Kan du bestemme dig?

Mvh
Kent

Fra : Møller

Dato : 30-03-08 21:14

Leonard skrev:

> Og ET-mål er indpresningen af
"anlægsflade i forhold til"
>centerlinien.

Møller

Fra : Leonard

Dato : 30-03-08 21:36

On Sun, 30 Mar 2008 22:14:18 +0200, Møller wrote:

> "anlægsflade i forhold til"

Ja, ja, det var jo det jeg mente, men fik udtrykt med for få ord.

Fra : Møller

Dato : 30-03-08 21:42

Leonard skrev:

> Ja, ja, det var jo det jeg mente, men fik udtrykt med for få ord.

Det var jeg da godt klar over

Men aht Jesper
Han har jo lige, kl. 22.28, bedt om at få det klippet i pap og bøjet i neon.

Møller

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 30-03-08 21:45

Møller skrev:

> Det var jeg da godt klar over
>
> Men aht Jesper
> Han har jo lige, kl. 22.28, bedt om at få det klippet i pap og bøjet i
> neon.
>
> Møller

Nogen gange hopper kæden til logikken af for selv den bedste -- ind
imellem sker det også for mig --

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-08 21:48

Jesper Jacobsen <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev :

>Nogen gange hopper kæden til logikken af for selv den bedste -- ind
>imellem sker det også for mig --

Mee too ;)

--
Jan_stevns

Fra : Claus Frørup

Dato : 31-03-08 13:01

Isang tao pinangalanan, jan_stevns nagsulat:

>Mee too ;)

Narrrrrrrhhhhhhhhjjjjjjj..... det kan da bestemt ikke passe

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Leonard

Dato : 30-03-08 21:52

On Sun, 30 Mar 2008 22:42:02 +0200, Møller wrote:

> Han har jo lige, kl. 22.28, bedt om at få det klippet i pap og bøjet i neon.

Og vi klipper og bøjer ...

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-08 21:53

Leonard <piper28a@gmail.invalid> skrev :

>Og vi klipper og bøjer ...

og er løbet tør for både pap og neon ;)

--
Jan_stevns

Fra : Møller

Dato : 30-03-08 21:54

Leonard skrev:

> Og vi klipper og bøjer ...

Og jeg bøjer mig ikke, nu har Jesper jo lige set lyset

Møller

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 30-03-08 21:15

Leonard skrev:

> Og ET-mål er indpresningen af centerlinien.

ET målet er et offset mål. Eller med andre ord, forskudt fra center.

Jesper

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 30-03-08 21:10

alexbo skrev:
> "Jesper Jacobsen" skrev

> Hvis du skruer en på hver side af bilen vil midten af hjulene være samme
> sted, det brede hjul vil bare rage 2,5 cm længere ud og ind.
>
> Sporvidden er centerlinie til centerline.

Nu skal vi lige have én ting på plads her. Centerlinien på en fælg er
midten af fælgen i min verden. Med samme ET mål på fælgene, vil
sporvidden variere, alt efter om du bruger 6" fælge eller 8" fælge,
derom kan der ikke herske nogen som helst tvivl.

Har man en 6" fælg med ET25, så vil centerlinien være 25 mm forskudt fra
anlægsfladen på navet. Med en 8" fælg med samme ET - altså 25, vil
centerlinien på dækket flytte sig.

Er du i tvivl, så kig evt på denne side, og sæt tallene ind:

http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp

6" bredde (width) ET 25 (offset)
8" bredde ET 25

Du får denne tekst nederst:

Inner clearence: 25 mm LESS

Ændrer du så tallet for det 8" hjul til ET 0, så vil centerlinien være
den samme, og man har IKKE ændret sporvidde.

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-08 21:26

Jesper Jacobsen <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev :

>Nu skal vi lige have én ting på plads her.

>Centerlinien på en fælg er midten af fælgen i min verden.

Jep !

>Med samme ET mål på fælgene, vil sporvidden variere, alt efter om du bruger 6" fælge eller 8" fælge,
>derom kan der ikke herske nogen som helst tvivl.

Åbenbart - især når man ikke forstår *hvad* ET er for en størrelse

ET har intet med en fælgs bredde at gøre, men er et tal for hvor meget
anlægsfladen mod nav'et er forskudt fra fælgens midterlinie

Midten er da midten, uanset fælgens bredde

>Har man en 6" fælg med ET25, så vil centerlinien være 25 mm forskudt fra
>anlægsfladen på navet.

Jep

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 30-03-08 21:29

jan_stevns skrev:

> [...]
> anlægsfladen mod nav'et er forskudt fra fælgens midterlinie
>
> Midten er da midten, uanset fælgens bredde

Hvorfor ikke ????????

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-08 21:32

Jesper Jacobsen <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev :

>Hvorfor ikke ????????

Fordi midten af noget , er midten af noget, uanset hvor bredt det er

--
Jan_stevns

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 30-03-08 21:36

jan_stevns skrev:

> Fordi midten af noget , er midten af noget, uanset hvor bredt det er

Fuldstændig enig, men det afhænger jo af, hvor langt der er fra
anlægsfladen til midten af det "noget".

Jesper

Fra : Møller

Dato : 30-03-08 21:47

Jesper Jacobsen skrev:

> Fuldstændig enig, men det afhænger jo af, hvor langt der er fra
> anlægsfladen til midten af det "noget".
>
> Jesper

Skal vi ikke lige slå fast, at vi taler om fælge med forskellige bredder, men med ens ET!
Ellers ender det jo helt ude på et sidespor.
Så er enige om det
Så ændrer centerafstanden sig ikke selvom der ændres ved fælgbredden.
og i overenstemmelse med beregningerne på dit link, det må du kunne forstå, ellers skal du ikke
henvise til det )

Møller

Fra : Leonard

Dato : 30-03-08 21:47

On Sun, 30 Mar 2008 22:35:33 +0200, Jesper Jacobsen wrote:

> Fuldstændig enig, men det afhænger jo af, hvor langt der er fra
> anlægsfladen til midten af det "noget".

ET er netop målt fra midten af fælgen, så bredden er uden betydning.
Midten er den samme, ET er den samme, altså er den forskudte anlægsflade
også den samme og sporvidden er den samme uanset bredden.

Fra : alexbo

Dato : 30-03-08 21:28

"Jesper Jacobsen" skrev i

> [...]
> midten af fælgen i min verden. Med samme ET mål på fælgene, vil sporvidden
> variere, alt efter om du bruger 6" fælge eller 8" fælge, derom kan der

Hvis der holder to biler midt i hver sin vejbane, med 4 meter mellem midten
på bilerne, centerlinierne
Vil den afstand så ændre sig hvis den ene bil bliver skiftet ud med en bred
lastbil der også holder midt i banen.

Afstanden fra midt til midt er den samme, uanset bredden på bil eller hjul.

Kun hvis man ændrer hjulets anlægsflade, så det går længere ind eller ud end
før.
Svarende til at den ene bil flytter sig sidelæns i sin vejbane.

mvh
Alex Christensen

Fra : Møller

Dato : 30-03-08 21:33

Jesper Jacobsen skrev:

> [...]
> centerlinien på dækket flytte sig.
>
> Er du i tvivl, så kig evt på denne side, og sæt tallene ind:

Jeg er ikke i tvivl om at du tager fejl.

> http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp
>
> 6" bredde (width) ET 25 (offset)
> 8" bredde ET 25
>
> Du får denne tekst nederst:
>
> Inner clearence: 25 mm LESS

Hvis du nu tog det hele med

Du har selv leveret beviset for at du tager fejl
Inner Clearance: 25mm LESS (the inside of the wheel to the strut housing)
Outer Position: EXTEND an extra 25mm (position of the outside edge of the wheel)
dvs. centerlinie flytter sig ikke.

Møller

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 30-03-08 21:40

Møller skrev:

> [...]
> Inner Clearance: 25mm LESS (the inside of the wheel to the strut housing)
> Outer Position: EXTEND an extra 25mm (position of the outside edge of

Hmmm -- der er vidst et eller andet, der begynder at dæmre lidt.
For dælen det kan være svært at forstå alle de tal.

Jesper

Fra : Møller

Dato : 30-03-08 21:50

Jesper Jacobsen skrev:

> Hmmm -- der er vidst et eller andet, der begynder at dæmre lidt.
> For dælen det kan være svært at forstå alle de tal.
>
> Jesper

Heureka!
Nu er der håb forude )

Møller

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 30-03-08 21:57

Møller skrev:

> Heureka!
> Nu er der håb forude )
>
> Møller

Som én engang sagde - der er lys for enden af tunnelen. - En skam det
var et modkørende IC-tog !!

Jesper

Fra : Leonard

Dato : 30-03-08 21:40

On Sun, 30 Mar 2008 22:10:28 +0200, Jesper Jacobsen wrote:

> Ændrer du så tallet for det 8" hjul til ET 0, så vil centerlinien være
> den samme, og man har IKKE ændret sporvidde.

Den duer altså ikke i min matematik.

Hvis nu vi lige tager 2 fælge i hhv. 6" og 8" begge med ET 0, så er vi
enige om, at det ikke ændrer på sporvidden (som er afstanden mellem
centerlinierne) - er vi ikke?

Så tager vi lige de samme to fælge med ET 25, der vil sporvidden være
50mm mindre med begge fælge, for ET 25 flytter centerlinien 25mm ind.

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-08 20:50

Jesper Jacobsen <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev :

>Øøh -- Jan -- fælgens centerlinie ændres fra 6"-8" med samme ET-mål,
>eller er der noget jeg helt misforstår her ??

Jep - du misforstår nok hvad ET målet er , og hvad sporvidde er ;0

Du skal hele tiden have ordet ET - altså Indpresningsdybbde i tankerne

> [...]
>man så bruger, vil være fuldstændig underordnet, så ænge vi forudsætter
>at de er ens på begge fælge (eksempelvis ET43).

Vi vender lige tilbage til ET igen - Hvis ET er 0 - er fælgens
anlægsflade præcis i midten af fælgen. *Uanset* fælgende bredde

ET er et udtryk for hvor mange millimeter anlægsfladen er rykket fra
fælgens centerlinie

kig evt her :
http://www.dkfritidbil.dk/diverse/oplysninger.htm

og med lidt flere billeder

http://www.dkfritidbil.dk/diverse/faelge/faelge_og_maal.htm

>Skal man så have en 6" og en 8" fælg på samme bil (eksempelvis 6" på
>forhjul og 8" på baghjul), så skal der jo være forskel på ET målet, men
>det er jo så en helt anden snak.

Det er da ikke sikkert, det kommer helt an på detaljerne - sporvidden
er den samme, hvis fælgene har samme ET
--
Jan_stevns

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 30-03-08 21:28

jan_stevns skrev:

> [...]
>
> Vi vender lige tilbage til ET igen - Hvis ET er 0 - er fælgens
> anlægsflade præcis i midten af fælgen. *Uanset* fælgende bredde

Der er jeg helt med.

> ET er et udtryk for hvor mange millimeter anlægsfladen er rykket fra
> fælgens centerlinie

Ja også dette er jeg helt enig i - men

> kig evt her :
> http://www.dkfritidbil.dk/diverse/oplysninger.htm
>
> og med lidt flere billeder
>
> http://www.dkfritidbil.dk/diverse/faelge/faelge_og_maal.htm

Her mener jeg så at forskellen kommer ind. Vi er enige om, at sporvidde
måles mellem centerlinierne på fælgene. Den vil med garanti flytte sig,
hvis man ændrer ET målet. Jeg kan simpelthen ikke få det til at passe på
andre måder. Ændres det ikke, vil der jo ikke være noget formål med at
lave en lov om at man kun må ændre sporvidde x antal mm, da det vil være
fuldstændig lige gyldigt, om man køre med fælge med ET 0 eller ET 100.
Det er simpelthen ikke logisk.

> Det er da ikke sikkert, det kommer helt an på detaljerne - sporvidden
> er den samme, hvis fælgene har samme ET

hmmm -- jeg ville gerne se det udført i praksis, i stedet for alle de
tal på papir/skærmen.

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-08 21:47

>Her mener jeg så at forskellen kommer ind. Vi er enige om, at sporvidde
>måles mellem centerlinierne på fælgene.

Tak.

>Den vil med garanti flytte sig, hvis man ændrer ET målet.

Jada

>Jeg kan simpelthen ikke få det til at passe på andre måder.

Deri er vi meget enige !

>Ændres det ikke, vil der jo ikke være noget formål med at lave en lov
>om at man kun må ændre sporvidde x antal mm, da det vil være
>fuldstændig lige gyldigt, om man køre med fælge med ET 0 eller ET 100.

Det er da ikke ligemeget - jo længere ud af en akse, en belastning
befinder sig, jo større vil belastningen (bilens vægt) være på den ene
ende af aksen

>Det er simpelthen ikke logisk.

Jo det er ;)

--
Jan_stevns

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 30-03-08 21:53

jan_stevns skrev:

> [...]
>
> Det er da ikke ligemeget - jo længere ud af en akse, en belastning
> befinder sig, jo større vil belastningen (bilens vægt) være på den ene

Efter grundige overvejelser, og ny tilslutning til logikkens verden, en
hjerne hvor der er blevet trykket på knappen "reset", så bøjer jeg mig i
støvet, og kan indse jeg har taget fejl. Jeg gør det nødig, da jeg jo
stort set altid har ret (og nu hoster konen så underligt!?!), men jeg må
altså bøje mig.

Jesper

Fra : Møller

Dato : 30-03-08 21:57

Jesper Jacobsen skrev:

> [...]
> støvet, og kan indse jeg har taget fejl. Jeg gør det nødig, da jeg jo
> stort set altid har ret (og nu hoster konen så underligt!?!), men jeg må

Det er taget til efterretning, og skal ikke, så vidt muligt, ikke komme dig til skade i fremtiden

Møller

Fra : Leonard

Dato : 30-03-08 21:59

On Sun, 30 Mar 2008 22:52:34 +0200, Jesper Jacobsen wrote:

> men jeg må
> altså bøje mig.

Hurra og tillykke til os alle, så har aftenen ikke været helt spildt
Ikke at du måtte bøje dig, men at du lærte noget nyt, det er værdifuldt.

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-08 22:01

> [...]

>støvet, og kan indse jeg har taget fejl. Jeg gør det nødig, da jeg jo
>stort set altid har ret (og nu hoster konen så underligt!?!), men jeg må

Hva' søren - sporten at sluge kameler, er bare at spytte ud uset ;)
--
Jan_stevns

Fra : Leonard

Dato : 30-03-08 21:49

On Sun, 30 Mar 2008 22:27:45 +0200, Jesper Jacobsen wrote:

> [...]
> lave en lov om at man kun må ændre sporvidde x antal mm, da det vil være
> fuldstændig lige gyldigt, om man køre med fælge med ET 0 eller ET 100.

Ja, hvis du ændrer på ET så flytter centerlinien sig tilsvarende og
sporvidden ændres også.
Men det har intet at gøre med om fælgen er 3" eller 30" bred.

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-08 21:54

Leonard <piper28a@gmail.invalid> skrev :

>Ja, hvis du ændrer på ET så flytter centerlinien sig tilsvarende og
>sporvidden ændres også.
>Men det har intet at gøre med om fælgen er 3" eller 30" bred.

*den* ged, er sgu' snart ikke bare hårløs ;)

--
Jan_stevns

Fra : Møller

Dato : 30-03-08 21:58

jan_stevns skrev:

> *den* ged, er sgu' snart ikke bare hårløs ;)

Den var lige ved at blive håbløs

Møller

Fra : Leonard

Dato : 30-03-08 22:00

On Sun, 30 Mar 2008 22:53:56 +0200, jan_stevns wrote:

> *den* ged, er sgu' snart ikke bare hårløs ;)

Næh, der kommer nok et pænt kuld kid også

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-08 22:03

Leonard <piper28a@gmail.invalid> skrev :

>Næh, der kommer nok et pænt kuld kid også

Kommer det ikke an på *hvem* der bukker ?
--
Jan_stevns

Fra : Leonard

Dato : 30-03-08 22:09

On Sun, 30 Mar 2008 23:03:05 +0200, jan_stevns wrote:

> Kommer det ikke an på *hvem* der bukker ?

HRMPF!
Godt, det er længe siden aftenkaffen blev skyllet ned

Tak for i aften - og hurtigt væk

--
Leonard

Fra : Møller

Dato : 30-03-08 21:05

Jesper Jacobsen skrev:

> Øøh -- Jan -- fælgens centerlinie ændres fra 6"-8" med samme ET-mål,
> eller er der noget jeg helt misforstår her ??

Det har du.

> I min verden, er en 6" fælg ca 15 cm bred, hvorfor centermålet er 7,5
> cm. En 8" fælg er ca 20 cm bred.
Detter er korrekt.

>og centerlinien ligger så på 10 cm.

Dette fatter jeg simpelthen ikke, centerlinien er i midten af fælgen og ændres ikke og er derfor
uden mål.

Du kan angive centerlinieafstand mellem to fælge, et på hversiden af bilen på samme aksel, men
den ændres ikke selvom du sætter bredere fælge på, men du får nok problemer med affjedringen eller
skærmkant eller begge dele.

Se f.eks.
http://www.carbibles.com/tyre_bible_pg2.html

Under:

Fra : Frank Leegaard

Dato : 31-03-08 22:19

Jesper Jacobsen wrote:

> [...]
> ET mål man så bruger, vil være fuldstændig underordnet, så ænge vi
> forudsætter at de er ens på begge fælge (eksempelvis ET43).

Men nu er der jo altså 2 fælge på hver aksel - håber jeg da ..

/F

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-04-08 10:18

Frank Leegaard wrote:

> Men nu er der jo altså 2 fælge på hver aksel - håber jeg da ..

Hmm. Gad vide hvordan det ville gå hvis jeg ændrede ET med 10mm på min
kones NTV650 (med monobagsvinger)

--
vh
Torben

Fra : Kent Friis

Dato : 01-04-08 19:02

Den Tue, 01 Apr 2008 11:17:31 +0200 skrev Torben Scheel:

> Hmm. Gad vide hvordan det ville gå hvis jeg ændrede ET med 10mm på min
> kones NTV650 (med monobagsvinger)

Den ville nok blive lettere ustabil at køre på. Du er jo faktisk ved
at flytte baghjulet ud ved siden af motorcyklen.

I ekstremerne ville det svare til at køre på en motorcykel med
sidevogn, uden baghjul på motorcyklen.

Mvh
Kent

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-04-08 16:43

Kent Friis wrote:

> Den ville nok blive lettere ustabil at køre på. Du er jo faktisk ved
> at flytte baghjulet ud ved siden af motorcyklen.
>
> I ekstremerne ville det svare til at køre på en motorcykel med
> sidevogn, uden baghjul på motorcyklen.

Er ikke sikker på 10 mm ville gøre den store forskel. Lidt mere dækslid og
lidt mere ustabil, men slet ikke ukørlig.

/F

Fra : BigMac

Dato : 07-04-08 16:56

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Er ikke sikker på 10 mm ville gøre den store forskel. Lidt mere dækslid og
> lidt mere ustabil, men slet ikke ukørlig.

det går nok, men du skal ikke over de 10mm....

Fra : Kent Friis

Dato : 07-04-08 18:45

Den Mon, 7 Apr 2008 17:43:05 +0200 skrev Frank Leegaard:

> Er ikke sikker på 10 mm ville gøre den store forskel. Lidt mere dækslid og
> lidt mere ustabil, men slet ikke ukørlig.

Jeg skrev jo også "lettere".

Mvh
Kent

Fra : Sørensen

Dato : 31-03-08 07:57

> [...]
> kan derfor godt monteres.. Men passer altså ikke efter typegodkendelsen.

Tak for de uddybende forklaringer.
Jeg forstod dem ikke helt til bunds, men konkluderer, at fælgene kan og må
monteres ganske lovligt.
Så det vil jeg gøre!

Venlig hilsen
Sørensen