Mazda eller Mercedes?
Fra : Henning

Dato : 27-03-08 12:24

Vi står foran udskiftning af vores Mazda6. Bilen er knap 4 år gammel,
har kørt ~150.000. Så vidt jeg kan se på bilpriser.dk o.a. steder, vil
denne model kunne sælges for små 200.000 (diesel, sport, stationcar).
Dvs. den har kostet os 50.000,- om året i værditab
Nå, legetøj koster penge - men nu fik eg så en anden tåbelig ide...
Vores forgangne 4 biler har været fabriksnye, med den sikkerhed og
pris der følger med det.
Hvad med at prøve noget andet legetøj - budgettet hedder 400.000,-,
kravet er stationcar, diesel, luksus og comfort. Jeg bruger bilen i
mit job, kører ofte 2-3-400 km om dagen.
En af vore bekendte har købt en Mercedes af en art (jeg er ikke
bilkyndig, siger den bib i stedet for bob ryger den på værkstedet),
men det var en ordentlig flyder
Vil det være tåbeligt, hul i hovedet osv. at kaste sig over f.eks. en
bil som denne
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Mercedes-C220-2,2-CDi-Classic-st.car-aut.-5d_ID238607712.htm
? Er der andre modeller, der er bedre til prisen?Det er jo fristende
med det lave kilometertal, på trods af bilen er 5 år gammel.
Er en ny Mazda6 bedre eller værre end end 5 år gamel Mercedes? Eller
kan man overhovedet ikke sammenligne?
Er C-modellerne for små? Hvor stor er den i forhold til en Mazda6
eller ny Ford mondeo (som vi også kigger på...)

Fra : Leo_Jensen

Dato : 27-03-08 05:32

On 27 Mar., 12:24, Henning <@> wrote:
> [...]
> Er C-modellerne for små? Hvor stor er den i forhold til en Mazda6
> eller ny Ford mondeo (som vi også kigger på...)

Du kan også finde en Jaguar X- eller S-type med diesel for de penge.
Bedste ikke-japanske bil på en eller anden fejl-på-biler-liste for
nylig og ca. 17x mere stil end en gammel taxa eller en Mondeo.

MVH Leo

Fra : KASO

Dato : 27-03-08 13:43

"Henning" <@> skrev i meddelelsen
> [...]
> ? Er der andre modeller, der er bedre til prisen?Det er jo fristende
> med det lave kilometertal, på trods af bilen er 5 år gammel.

KM-tal lyder lidt "sjovt" for sådan en bil - det kan være en frikørt taxa,
hvor km-tal refererer til en ny/renoveret motor (det er set før )

MB havde en række årgange med alvorlige rustproblemer - dette kunne være en
af dem?
Bør chekkes meget nøje....

> [...]
> Er C-modellerne for små? Hvor stor er den i forhold til en Mazda6
> eller ny Ford mondeo (som vi også kigger på...)

En C-klasse er noget mindre end en Mondeo eller Mazda 6 - men derfor kan den
jo stadig godt være "stor nok".

Uden at kende de nøjagtige priser, kunne du også overveje at kontakte en
Mercedesforhandler for at høre leasingpriserne, der skulle være ganske
favorable (ifht. købspriserne).

Fra : Fly Christensen

Dato : 27-03-08 13:54

Henning wrote:

[snip]
> [...]
> Er C-modellerne for små? Hvor stor er den i forhold til en Mazda6
> eller ny Ford mondeo (som vi også kigger på...)

Mercedes C er en lille bil. Du får langt mere plads i en Mondeo eller
Mazda6. Den nye Mondeo bryster sig jo af, at have slået C-klassen en
nogle tests.
Hvis du have en Mercedes, så gå efter en selv-importeret E-klasse.

http://kortlink.dk/4zt2 kunne være et bud.

Fly

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 27-03-08 07:47

On 27 Mar., 13:53, Fly Christensen <x_nospa...@gmx.net> wrote:

> Hvis du have en Mercedes, så gå efter en selv-importeret E-klasse.
>
> http://kortlink.dk/4zt2kunne være et bud.

Så er en Mazda 6 godtnok en flot bil i forhold til. Den Mercedes ser
"træt" ud......

Klaus

Fra : Fly Christensen

Dato : 27-03-08 14:50

Klaus D. Mikkelsen (google groups) wrote:

> Så er en Mazda 6 godtnok en flot bil i forhold til. Den Mercedes ser
> "træt" ud......

Personligt synes jeg, at Mercedes er træls at se på; men hver sin smag.

Fly

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-03-08 15:24

Fly Christensen skriver:

> Personligt synes jeg, at Mercedes er træls at se på; men hver sin smag.

Arrrh, en SLK går lige.
Den du havde fundet der var sku ikke særligt pæn

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Fly Christensen

Dato : 27-03-08 16:01

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Fly Christensen skriver:
>
> Arrrh, en SLK går lige.

Deres sporsvogne er ok. Det ville da være en jammer, hvis de var lige så
grimme som resten.

> Den du havde fundet der var sku ikke særligt pæn

Jeg kigger aldrig efter, hvordan de ser ud, når jeg bliver "tvunget" til
at lede efter Mercedes.
Øvelsen gik jo også kun på, hvad der kunne være et alternativ. Så må OP
selv til tasterne for at finde et pænere eksemplar.

Fly

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-03-08 16:03

Fly Christensen skriver:

> Øvelsen gik jo også kun på, hvad der kunne være et alternativ. Så må OP
> selv til tasterne for at finde et pænere eksemplar.

Det var ikke den enkelte bil, men designet på den type generelt jeg
mente.

Fra : claus b.p.

Dato : 27-03-08 23:15

> Fly Christensen skriver:

> Det var ikke den enkelte bil, men designet på den type generelt jeg
> mente.

Det er da ikke særlig konstruktivt at kritisere design og smag. Hvad skal
Henning bruge det til? Han har vel gjort op med sig selv om han kan lide
bilen inden han overvejer at købe den.
Til 400k må det være en velholdt privatejet bil, et tab på 40-50% på 5 år er
langt mindre end en hyrevogn ville tabe. For 400k kan man næsten få en
frikørt E klasse der har kørt 250000km. Og motorerne + drivlinien holder
nemt meget meget længe. Men komfort kræver sine ofre, og mange
undervognskomponenter slides idag alt for hurtigt.

Der er mange kvaliteter i en MB i forhold til en Mazda. Men driftsudgifterne
bliver ikke mindre end på andre biler i den prisklasse, sådan som det ville
have været for 20 år siden. Kvaliteten er ikke længere på det niveau i
forhold til andre biler. Dertil kommer at en del Mercedes værksteder er
forvandlet fra serviceværksteder til profitcentre. Og tro mig, det er ikke
til kundens fordel. Har du derimod mulighed for at finde et uauoriseret
Mercedes værksted kan du stadig finde noget af entusiasmen og få den
serviceret ordentligt til en fornuftig pris.
Rustproblemerne (de værste) findes i årgangene ca. 1995 til 2001 for E
modellerne (W210) mon ikke det er nogenlunde det samme for C klassen. I 1998
indførtes 30 års rustgaranti, men den er ikke 5 potter pis værd. Rusten er
nemlig efter Mercedes mening ikke indefra kommende! (Skyldes formentlig
elendig vandbaseret lak) Jeg håber stadig at en eller anden tager dem i
retten med den påstand.

Jeg mener, man kan få en del mere køreglæde i en MB end i en
gennemsnitsjapser. (C klassen er en lille mellemklassebil i Tyskland) Men
hvis budgettet er 400k ville jeg kigge mig grundigt om, for der findes mange
dejlige brugte biler i den klasse. Også Mercedes + BMW + Audi. Alternativt
kan Allan Daugaard vel nok presses lidt på prisen, det er ikke ligefrem et
lavpristilbud. Men med kun 70kkm på tælleren er bilen jo ikke slidt.

/Claus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-03-08 03:03

claus b.p. wrote:
> [...]
> Audi. Alternativt kan Allan Daugaard vel nok presses lidt på prisen,
> det er ikke ligefrem et lavpristilbud. Men med kun 70kkm på tælleren

og det er næsten sikkert at det tal heller ikke holder til en tættekam.Enten
er det import, eller også dækker det over renoveret drivlinie.

/F

Fra : claus b.p.

Dato : 29-03-08 00:08

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> og det er næsten sikkert at det tal heller ikke holder til en
> tættekam.Enten er det import, eller også dækker det over renoveret
> drivlinie.

Passer ikke. Prisen passer fint med km. tallet. Du har nok glemt at vi er i
2008, så bilen er 5 år gammel, og havde i 2003 en nypris på 727000. Dertil
kommer ekstraudstyr, men "classic" er laveste udstyrsniveau. Men lad os bare
sige at der er udstyr for 73000, så har den tabt 50% på 5 år. Det er vel
ikke urimeligt. Til gengæld må man forvente at en del af de C modeller med
200-300k kilometer der annonceres i Bilbasen til mellem 350 og 400kkr. er
totalrenoverede i undervogn mm. Ellers er det alt for dyrt. Det kan man få
en 2 år gammel frikørt for. Fx. denne til 325000kr:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Mercedes-C220-2,2-CDi-Avantgarde-st.car-aut.-5d_ID834700074.htm
Så har man en 2 år gammel bil med meget mere udstyr, og 75000 til at
klargøre den for.

/Claus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-08 06:11

"claus b.p." skriver:

> Det er da ikke særlig konstruktivt at kritisere design og smag. Hvad skal
> Henning bruge det til? Han har vel gjort op med sig selv om han kan lide
> bilen inden han overvejer at købe den.

Det var slet ikke en E-klasse han havde set på, så det var såmænd bare
en objektiv vurdering af den bil Fly havde fundet.

Fra : Mathias

Dato : 28-03-08 09:17

> I 1998 indførtes 30 års rustgaranti, men den er ikke 5 potter pis værd.
> Rusten er nemlig efter Mercedes mening ikke indefra kommende!

Nå! Jeg har ellers fået lavet rust på garantien 3 gange på min E klasse,
årgang 99. Men de kræver at bilen har fuldt servicehæfte hos MB.

-Mathias

Fra : claus b.p.

Dato : 28-03-08 23:51

"Mathias" <baggadap_FJERN-DETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nå! Jeg har ellers fået lavet rust på garantien 3 gange på min E klasse,
> årgang 99. Men de kræver at bilen har fuldt servicehæfte hos MB.

Det er ikke rustgaranti, - de kalder det kulance. Deres rustgaranti havde
sidst jeg forhørte mig hos kun været i brug 1 (EN) gang hos Mercedes
Danmark! Ikke desto mindre har samtlige E modeller i W210 serien fået
udskiftet døre mm. Til gengæld for det, kræver de samtlige serviceeftersyn
overholdt, men for de 15-25000 kr et serviceeftersyn koster pr. 15000 km hos
Mercedes kan jeg hurtigt finde nogle andre steder at købe billligere dele,
efterhånden som de ruster op.

/Claus