Gennemsnitsvægt på lastbiler
Fra : baatbyggaregatan236@~

Dato : 26-03-08 07:19

Hej,

Hvad vil gruppens lastbilschauffører skyde på gennemsnitsvægten for en
lastbil er for følgende vogntog:
- trækker med sættevogn?
- ladvogn med trailer?

Jeg mindes der er en øvre grænse på 26t for 3-akslede lastbiler og 32t
for 4-akslede - men det er vel uden trailer. Desuden er det vel ofte
at man enten læsser mindre (eller mere) end maksvægten.

Hvad er iøvrigt cirkalængden på de to vogntog +/- et par meter?

Oplysningerne skal indgå i dimensionering af bildæk på et skib.
VH Esben

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 26-03-08 14:51

On Wed, 26 Mar 2008 06:18:32 -0700 (PDT),
baatbyggaregatan236@gmail.com wrote:

>Hej,

>--

Hej selv.

>--

>Hvad vil gruppens lastbilschauffører skyde på gennemsnitsvægten for en
>lastbil er for følgende vogntog:
>- trækker med sættevogn?

Tom vægt hvis det er en kapeltrailer = ca. 15 tons. Tilladt totalvægt
i DK = 48 tons, hvis trækker er 3-akslet. Hvis 2-akslet = 40 tons

Hvis der er tale om en tungere trailer, f.eks. en køletrailer incl.
kølemaskine og diesel til samme, så er tomvægten ca. 3 tons højere.

>--

>- ladvogn med trailer?

>--

Er det en forvogn/hænger du mener?

Hvis ja, så er vægten nogenlunde den samme, både tom og max. vægt.

> [...]

>for 4-akslede - men det er vel uden trailer. Desuden er det vel ofte
>at man enten læsser mindre (eller mere) end maksvægten.

Ja.

>--

>Hvad er iøvrigt cirkalængden på de to vogntog +/- et par meter?

>--

Hvad fanden mener du med det? Skal den færge ikke lastes
ordentligt, uden spildplads?

>--

Trækker/trailer 16.5 meter. Forvogn/hænger ca. 19 meter. Cirka fordi
trækkerne fås med forskydelig skammel og vogntog med variabel længde
på trækstangen.

>--

>Oplysningerne skal indgå i dimensionering af bildæk på et skib.

>--

Hvis det skib skal sejle i svensk farvand, kan der godt gælde andre
regler, idet der i Sverige og Finland tillades vogntogslængder på op
til 25.25 meter og en totalvægt på 60 tons.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 26-03-08 20:02

Folmer Rasmussen skrev:

> Ja.

Hør hov Folmer. Der er da en lille fejl her, men den holder sig jo
næsten inden for de 7% vi altid regner med i læsset. En 3-akslet forvogn
må da ikke veje mere end 24t total. Ellers er min kørelærer da helt galt
på den lige nu.

Jesper

Fra : alexbo

Dato : 26-03-08 20:25

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i

> [...]
> inden for de 7% vi altid regner med i læsset. En 3-akslet forvogn må da
> ikke veje mere end 24t total. Ellers er min kørelærer da helt galt på den

(2) Tilladt totalvægt for bil med tre aksler kan være indtil 26.000 kg,
hvis drivakslen er forsynet med tvillingmonterede dæk og
a) vejvenlig affjedring eller
b) den enkelte aksels tilladte akseltryk ikke overstiger 9.500 kg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-03-08 21:22

Jesper Jacobsen skrev:
> [...]
> næsten inden for de 7% vi altid regner med i læsset. En 3-akslet forvogn
> må da ikke veje mere end 24t total. Ellers er min kørelærer da helt galt

I DK er det nogenlunde nemt at regne ud; 8 tons pr aksel.

Der kan sagtens forkomme køretøjer der ikke må veje op til 8 tons pr
aksel. Men det er kun med særtilladelse hvis de vejer over.

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : Morten Trab

Dato : 26-03-08 21:56

Finn Guldmann skrev:

> I DK er det nogenlunde nemt at regne ud; 8 tons pr aksel.

Nå?!
Trailer: 3x9 ton
Trækker: 11 ton på trækakslen og 6 ton på pusher akslen (ingen vægt på
forakslen)

Det er med fuldt læs på Stralis'en :D

> Der kan sagtens forkomme køretøjer der ikke må veje op til 8 tons pr
> aksel. Men det er kun med særtilladelse hvis de vejer over.

Sjovt, i Stralis papirene står der noget helt andet...
Den er godkendt til et akseltryk på 11 ton på den trækkende aksel, jeg
kan desværre ikke lige huske de andre i hovedet...

Mvh. Morten

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 26-03-08 22:19

On Wed, 26 Mar 2008 21:56:20 +0100, Morten Trab <morten@trab.dk>
wrote:

>Nå?!
>Trailer: 3x9 ton

>--

Ja.

>--

>Trækker: 11 ton på trækakslen og 6 ton på pusher akslen (ingen vægt på
>forakslen)

>--

Hænger forhjulene så oppe i luften?

>--

>Det er med fuldt læs på Stralis'en :D

>--

Hva' fa'en? En pizzaautomat? *LOL* Der gælder jo særlige regler for
den slags. .Du véd IVECO = Intet Virker Efter Chaufførens
Overbevisning.

> [...]

>Den er godkendt til et akseltryk på 11 ton på den trækkende aksel, jeg
>kan desværre ikke lige huske de andre i hovedet...

Finn har sovet i timen. Han er stort set kun vågen i frikvartererne.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian

Dato : 26-03-08 22:54

Folmer Rasmussen wrote:

> Finn har sovet i timen. Han er stort set kun vågen i frikvartererne.

Og i frikvarteret bliver han, efter ønske om bredere kørebaner andetsteds i
tråden, åbenbart siddende på sin flade

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-03-08 07:29

Brian skrev:

> Og i frikvarteret bliver han, efter ønske om bredere kørebaner andetsteds i
> tråden, åbenbart siddende på sin flade

Hva´nu?

Er der noget jeg har glemt at kommentere?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-03-08 07:28

Folmer Rasmussen skrev:
> [...]
> Overbevisning.
> Finn har sovet i timen. Han er stort set kun vågen i frikvartererne.

Nej, vi snakker blot om to forskellige sorter æbler.

At de nede i Dyskland skulle finde på at sætte 3 10 tons aksler på deres
Stralis betyder ikke at den må veje 30 tons total når den kører i DK.
Den må stadig kun veje 24 tons total.

Fra : Morten Trab

Dato : 30-03-08 19:49

Folmer Rasmussen skrev:
> Hva' fa'en? En pizzaautomat? *LOL* Der gælder jo særlige regler for
> den slags. .Du véd IVECO = Intet Virker Efter Chaufførens
> Overbevisning.

Nemlig, dog skal den forsvares med at efterhånden som man lærer den at
kende virker den faktisk lige efter chaufførens overbevisning...
Altså hvis man ser bort fra den evindeligt og utroligt fintfølende
computer :D
Man kan sq næsten ikke slå en prut uden at den mener der er fejl på et
eller andet :D

Btw: http://www.blackchart.dk - Det gule monstrom til højre :)

Mvh. Morten

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-03-08 07:23

Morten Trab skrev:
> Nå?!
> Trailer: 3x9 ton

Jo, du kan vist endda have 3 10 tons aksler på en trailer. Men sidder de
i en triple-boggie må de sammen kun bære 24 tons (3 * 8 = 24)

Så laver man trailere med øget akselafstand på den ene eller alle
aksler. Så kan man komme højere op. ((2 * 8 = 16) + (1 * 10) = 26)

Det handler ikke så meget om hvad den enkelte aksel er godkendt til, men
om hvad der er tilladt totalvægt for det pågældende antal aksler.

> Trækker: 11 ton på trækakslen og 6 ton på pusher akslen (ingen vægt på
> forakslen)

"3.01.010 Motordrevet køretøj
(6) For bogie med to aksler må det samlede tilladte akseltryk ikke overstige
16.000 kg, hvis den indbyrdes akselafstand er under 2,00 m, men mindst
1,00 m."

Så selvom de to aksler tilsammen er 17 tons har de kun 16 tons tilladt
totalvægt.

> Det er med fuldt læs på Stralis'en :D

Hvor gammel er den?

> Sjovt, i Stralis papirene står der noget helt andet...
> Den er godkendt til et akseltryk på 11 ton på den trækkende aksel, jeg
> kan desværre ikke lige huske de andre i hovedet...

Ja bilen er godkendt til et akseltryk på 11 tons, men det er ikke
ensbetydende med at du blot kan lægge tilladt akseltryk for hver enkelt
aksel sammen og deraf få tilladt totalvægt.

Detailforskrifterne siger noget andet.

"3.01.010 Motordrevet køretøj
(1) Ved tilladt totalvægt skal mindst 20% heraf hvile på de styrende aksler.
(2) For motordrevet køretøj med to aksler må den tilladte totalvægt ikke
overstige
18.000 kg.
(3) For motordrevet køretøj med tre aksler må den tilladte totalvægt
ikke overstige
24.000 kg, jf. dog pkt. 3.01.023 (1)." (3.01.023 handler om ledbusser)

Så selvom du har en 9 tons foraksel, en 11 tons trækaksel og en 10 tons
boogie-aksel, tilsammen 30 tons, må du stadig kun veje 24 tons totalt
(3*8=24)

Den med 8 tons/aksel er en tommelfingerregel der passer det meste af
vejen. Eller rettere; holder man sig til den går man ikke helt galt i byen.

Det er først når man kommer højere op den går galt. "(4) For motordrevet
køretøj med fire eller flere aksler må den tilladte totalvægt ikke
overstige 29.500 kg."

For sættevognen kan du i øvrigt ikke komme over 24 tons uanset hvordan
du placerer akslerne.

"3.01.100 Påhængskøretøj
(1) For påhængskøretøj med tre eller flere aksler, undtagen sættevogn,
påhængskøretøj
med hovedbolt og påhængskøretøj til traktor eller motorredskab,
må den tilladte totalvægt ikke overstige 24.000 kg.
(2) For sættevogn må det samlede tilladte akseltryk ikke overstige
24.000 kg.
(3) For bogie med to aksler må det samlede tilladte akseltryk ikke
overstige:
a) 18.000 kg, hvis den indbyrdes akselafstand er under 1,80 m, men mindst
1,30 m.
Overstiger det samlede tilladte akseltryk 16.000 kg, må det tilladte
akseltryk
for den enkelte aksel ikke overstige 9.000 kg.
b) 16.000 kg, hvis den indbyrdes akselafstand er under 1,30 m, men mindst
1,00 m.
For den enkelte aksel må det tilladte akseltryk ikke overstige 8.000 kg.
c) 11.000 kg, hvis den indbyrdes akselafstand er under 1,00 m.
For den enkelte aksel må det tilladte akseltryk ikke overstige 8.000 kg.
(4) For bogie med tre aksler må det samlede tilladte akseltryk ikke
overstige:
a) 24.000 kg, dog
b) 22.000 kg, hvis blot en af de indbyrdes akselafstande er under 1,30
m, men
mindst 1,00 m og
c) 21.000 kg, hvis blot en af de indbyrdes akselafstande er under 1,00 m.
Det samlede tilladte akseltryk skal være ligeligt fordelt på de enkelte
aksler."

Fra : Morten Trab

Dato : 30-03-08 19:47

Finn Guldmann skrev:

> Hvor gammel er den?

Knap 11 måneder...

Mvh. Morten

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-03-08 20:18

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i meddelelsen

> Hør hov Folmer. Der er da en lille fejl her, men den holder sig jo næsten
> inden for de 7% vi altid regner med i læsset.

Er det politiets tolerance, du tænker på her?

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 30-03-08 20:07

Per Henneberg Kristensen skrev:

> "Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i
> meddelelsen news:47ea9d9e$0$89167$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Er det politiets tolerance, du tænker på her?

Nææh, det er det nu ikke. Nærmere de væsker der er nødt til at være der,
for at lastbilen kan køre. Ja jeg må jo nok hellere præcisere, at det er
IKKE kaffe, sodavand, vand, øl eller spiritus til chaufføren eller
medkører, jeg tænker på her.

Jesper

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-03-08 07:56

On Mar 26, 2:51 pm, Folmer Rasmussen <fol...@rasmussen.mail.dk> wrote:
> Hvis det skib skal sejle i svensk farvand, kan der godt gælde andre
> regler, idet der i Sverige og Finland tillades vogntogslængder på op
> til 25.25 meter og en totalvægt på 60 tons.

Er der ikke også startet forsøg i DK med dem ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 26-03-08 15:01

On Wed, 26 Mar 2008 06:56:23 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Er der ikke også startet forsøg i DK med dem ?

>--

Næh, ikke rigtigt.

Man må køre til Kastrup Lufthavn, fra Sverige, og så er der vist nogle
havne med færgeforbindelse til Sverige hvor det også er tilladt at
færdes på havnearealerne.

Den politiske vilje kølnede en del, da tyskerne sagde definitivt nej.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Møller

Dato : 26-03-08 15:36

baatbyggaregatan236@gmail.com skrev:
> [...]
>
> Hvad er iøvrigt cirkalængden på de to vogntog +/- et par meter?
>

> Oplysningerne skal indgå i dimensionering af bildæk på et skib.

Jeg tager broen for fremtiden

Møller

Fra : KASO

Dato : 26-03-08 18:10

Oplysningerne skal indgå i dimensionering af bildæk på et skib.
VH Esben

I så fald er gennemsnitsvægt uinteressant - man bør altid dimensionere efter
maks - for iflg. Murphy kommer der en dag, hvor der er fyldt op med
lastbiler lastet til (eller over) grænsen - og så er det trist at have
dimensioneret til gennemsnit.....

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-03-08 20:23

> [...]
> Hvad er iøvrigt cirkalængden på de to vogntog +/- et par meter?
> Oplysningerne skal indgå i dimensionering af bildæk på et skib.

I det tilfælde bør du nok også lige huske at til en lastbil hører der en
chauffør. Og at han gerne skulle kunne komme ud af lastbilen. (Han må
nemlig ikke blive i bilen under overfarten)

De 40-50 cm der normalt er mellem rækkerne af lastbiler hører ingen
steder hjemme.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-03-08 20:41

Finn Guldmann skrev:

> [...]
> nemlig ikke blive i bilen under overfarten)
>
> De 40-50 cm der normalt er mellem rækkerne af lastbiler hører ingen

For en chauffør er ikke uddannet før han har en sort stribe tværs hen
over skjorten. Der hvor rattet har kørt hen over maven.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-03-08 21:26

Ib Jakobsen skrev:
> For en chauffør er ikke uddannet før han har en sort stribe tværs hen
> over skjorten. Der hvor rattet har kørt hen over maven.

Nu er det ikke lige rattet der er i vejen hvis man ikke kan åbne sin dør
så man kan komme ud af bilen på en færge.

De sorte streger kommer af at man skal gnide sig hen af siderne på de,
for, tæt pakkede lastbiler.

Iflg. søfartsreglerne skal der være plads til at der kan komme en båre
op mellem rækkerne. Og sådan en er vist ikke ret meget mindre end 70 cm.

Ville de så blot overholde det ville meget være nået.

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-03-08 22:00

Finn Guldmann wrote:

> Iflg. søfartsreglerne skal der være plads til at der kan komme en båre
> op mellem rækkerne. Og sådan en er vist ikke ret meget mindre end 70 cm.

Den skal da bare på højkant

--
vh
Torben

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-03-08 22:18

Finn Guldmann skrev:

> Nu er det ikke lige rattet der er i vejen hvis man ikke kan åbne sin dør
> så man kan komme ud af bilen på en færge.

Det var mere for at illustrere en meget normal størrelse på en
gennemsnitschauffør.

> [...]
>
> Iflg. søfartsreglerne skal der være plads til at der kan komme en båre
> op mellem rækkerne. Og sådan en er vist ikke ret meget mindre end 70 cm.

Jeg mindes færgen fra Åbo. Der kørte man ind med højre spejl slået ind.
Ud af dytten og ind med venstre spejl. Der stod de sgu tæt.

> Ville de så blot overholde det ville meget være nået.

Jeg mindes jeg blev banket op af en buschauffør på færgen fra Stockholm
der var fanget i bussen. Og sænkedækket var kørt ned. Matrossen ville
skide på om hun kunne komme ud. Men han kom på andre tanker da jeg ville
snakke med kaptajnen.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 26-03-08 22:26

On Wed, 26 Mar 2008 22:17:46 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

>Det var mere for at illustrere en meget normal størrelse på en
>gennemsnitschauffør.

>--

Sjofle karl.

>--

>Jeg mindes færgen fra Åbo. Der kørte man ind med højre spejl slået ind.
>Ud af dytten og ind med venstre spejl. Der stod de sgu tæt.

>--

De er gode til at pakke lastbiler.

> [...]

>der var fanget i bussen. Og sænkedækket var kørt ned. Matrossen ville
>skide på om hun kunne komme ud. Men han kom på andre tanker da jeg ville

Var der ingen tagluger i sådan en rutebil?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-03-08 22:33

Folmer Rasmussen skrev:

> Var der ingen tagluger i sådan en rutebil?

Så kunne være hoppet direkte til hængedækket.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-03-08 06:48

Ib Jakobsen skrev:
> Det var mere for at illustrere en meget normal størrelse på en
> gennemsnitschauffør.

Vi må bare til at hævde os noget mere.

F.eks. ved at holde førerdøren åben indtil rækken ved siden af er på
plads. Måske rederierne så kan lære lidt.

> Jeg mindes færgen fra Åbo. Der kørte man ind med højre spejl slået ind.
> Ud af dytten og ind med venstre spejl. Der stod de sgu tæt.

De MÅ simpelthen have søfartsregler der også. Også nogle der sætter et
værn op så der kan blive en smule sikkerhed overfor de økonomiske
interesser.

> [...]
> der var fanget i bussen. Og sænkedækket var kørt ned. Matrossen ville
> skide på om hun kunne komme ud. Men han kom på andre tanker da jeg ville

En god trussel at have med der er at de kan få sig nogle store bøder
hvis de sejler med mennesker på vogndækket.

Har været ude for at jeg måtte ringe til færgeselskabet og orientere dem
om at jeg sad nede i bilen og ikke kunne komme ud. Der kom så en ned og
hjalp mig med at få drejet trækkeren så meget at det kunne lade sig
gøre. (Jeg havde 1,5 m at gøre det på så det var ikke noget jeg selv
skulle til at lege med)

Fra : OZ3BTO

Dato : 27-03-08 00:35

> [...]
>
> Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
> vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Så er det man ruller vinduet ned og kravler ud på stigen bag/siden af
førehuset evt. hjulpet af lastbilen eller trailer ved siden af..
Virkede efter hensigten på den gamles lastbiler (Lastbil=Scania).. Det var
dengang ingen havde tænkt på storebælts broen endnu og landevejs cafeteriaer
var der masser af med mad som mor lavede den :p

Erik

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-03-08 07:31

OZ3BTO skrev:
> [...]
> dengang ingen havde tænkt på storebælts broen endnu og landevejs cafeteriaer
> var der masser af med mad som mor lavede den :p

Glem det. Rederierne må blot lære at deres økonomiske interesser ikke er
vigtigere end sikkerhedsreglerne.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-03-08 20:16

<baatbyggaregatan236@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

> Jeg mindes der er en øvre grænse på 26t for 3-akslede lastbiler og 32t
> for 4-akslede - men det er vel uden trailer.

26T og 32T passer meget godt. Men er det med chaufføren??

:)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-03-08 20:29

Per Henneberg Kristensen skriver:

> 26T og 32T passer meget godt. Men er det med chaufføren??

hhv uden og med

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : baatbyggaregatan236@~

Dato : 31-03-08 06:15

On 26 Mar., 16:35, Møller <e...@upsg2n.dk> wrote:

> Jeg tager broen for fremtiden
>
> Møller- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Den kan jo også sejle på broen :)

Et deplacement på 32000 m^3 kan gøre megen skade...

VH

Fra : baatbyggaregatan236@~

Dato : 31-03-08 06:18

On 26 Mar., 19:10, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:
> [...]
> maks - for iflg. Murphy kommer der en dag, hvor der er fyldt op med
> lastbiler lastet til (eller over) grænsen - og så er det trist at have

Én ting er gennemsnitsvægten som anvendes til specifikke
lastekonditioner som foretages efter internationale regler. Noget
andet er den faktiske dimensionering af styrkebjælkerne i vogndækket
og maks. lastelinien, fribord etc etc som også er fuldstændig
regelrette.

Sidstnævnte kan man bare ikke bruge til meget når man udlægger
maskineri etc.

Men tak for din ekspertkommentar.

VH

Fra : baatbyggaregatan236@~

Dato : 31-03-08 06:19

On 26 Mar., 21:23, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> [...]
>
> Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
> vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fuldstændig enig. Har selv rejst meget med bilfærger og har fået et
par bilkabuler fra dette svineri.

Nu sidder jeg på den "anden" side af bordet - og der er andre hensyn
at tage :) Men jeg skal tænke på dig når jeg argumenterer for
pladsen...

VH

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-04-08 20:01

> [...]
> Nu sidder jeg på den "anden" side af bordet - og der er andre hensyn
> at tage :) Men jeg skal tænke på dig når jeg argumenterer for

Ellers har jeg et par måder at få den på.

Den ene måde er at lade sin dør stå åben mens næste række kører ind, så
er man jo sikker på den kan åbne når man skal bruge den.

Den anden kommer når de kommer og brokker sig over at man har døren
åben, så får de spørgsmålet om de selv kan finde ud af at lave legal
plads mellem rækkerne eller om vi skal finde nogen der kan hjælpe dem.

Fra : baatbyggaregatan236@~

Dato : 31-03-08 06:25

On 26 Mar., 15:51, Folmer Rasmussen <fol...@rasmussen.mail.dk> wrote:

> [...]
> regler, idet der i Sverige og Finland tillades vogntogslængder på op
> til 25.25 meter og en totalvægt på 60 tons.

Tak for et præcist svar! Det var alt jeg skulle bruge.

VH Esben

Fra : N/A

Dato : 04-04-08 20:01