Røg fra forvarmer
Fra : lisekristian@hotmail~

Dato : 25-03-08 04:52

Vi har købt en Opel Meriva diesel fra 2004 med forvarmer
Når vi sætter forvarmeren til kommer der kraftigt røg ud fra højre
forhjul.
Det samme sker hvis vi koldstarter den, så kommer røgen efter 2-3
minutter, men forsvinder så når motoren bliver varm. Når vi
koldstarter den kan man høre en summen der går igang, så jeg går ud
fra at det også er forvarmeren der starter.
Den samme summen er der også når bilen slukkes, så lyder der en høj
summen der går op i omdrejninger efter billen er slukket.

Er der nogen der har været ude for det samme og evt. har et bud på
løsningen?

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 25-03-08 11:57

<lisekristian@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>Den samme summen er der også når bilen slukkes, så lyder der en høj
>summen der går op i omdrejninger efter billen er slukket.

Det lyder som om den er monteret med oliefyr?
Så er det garanteret fyret der slår til som hjælpevarmer her i den kolde tid
:)

/Dennis

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-03-08 14:25

lisekristian@hotmail.com wrote:
> [...]
> koldstarter den kan man høre en summen der går igang, så jeg går ud
> fra at det også er forvarmeren der starter.

Det lyder sandsynligt.
På nyere dieselaer er det meget almindeligt, at oliefyret bruges til at
opvarme kølevandet, selv efter at motoren er startet, det skyldes at der
ikke er så meget overskudsvarme/spildvarme på sådan en, det meste af
energien går til hjulene

> Den samme summen er der også når bilen slukkes, så lyder der en høj
> summen der går op i omdrejninger efter billen er slukket.

Det lyder så, som at det er din kølerventilator, der lige kører videre, det
er også helt normalt.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : lisekristian@hotmail~

Dato : 25-03-08 09:16

On 25 Mar., 14:24, "Per Beer Hansen" <perbeerNOS...@NOSPAMperbeer.dk>
wrote:

> [...]
> energien går til hjulene

> Det lyder så, som at det er din kølerventilator, der lige kører videre, det

Ok, men det er vel ikke almindeligt at oliefyret ryger kraftigt i
starten. Det er ikke bare lidt små damp, men en rimelig kraftig røg,
som heller ikke lugter særlig rart.

Fra : Anders Thorup

Dato : 25-03-08 17:11

> Ok, men det er vel ikke almindeligt at oliefyret ryger kraftigt i
> starten. Det er ikke bare lidt små damp, men en rimelig kraftig røg,
> som heller ikke lugter særlig rart.

Nej, det bør det ikke gøre. Det er sandsyneligvis en udskiftning af
gløderøret i fyret der skal til. Kontakt dit lokale Opel værksted, de bør
kende til systemet da der er monteret på alle Meriva diesel.

Mvh
Anders

Fra : martin bjerre

Dato : 25-03-08 19:30

"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gløderøret i fyret der skal til. Kontakt dit lokale Opel værksted, de bør
> kende til systemet da der er monteret på alle Meriva diesel.

Hvis gløderøret er dødt, vil fyret slet ikke forsøge at starte, og desuden
er det varmen fra gløderøret der opvarmer dieselolien så det ryger.
Mit bud (set MANGE gange) defekt forbrændingsluftblæser.

Martin

Fra : Anders Thorup

Dato : 25-03-08 22:33

martin bjerre wrote:
> [...]
> desuden er det varmen fra gløderøret der opvarmer dieselolien så det
> ryger. Mit bud (set MANGE gange) defekt forbrændingsluftblæser.

Et gløderør kan sagtens være defekt selvom fyret forsøger at starte.
Naturligvis er det gløderøret der varmer dieselen, og grund til at det ryger
er fordi gløderøret ikke bliver varmt nok.

Mvh
Anders

Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 25-03-08 19:48

Det er helt normalt på Merivaen, 17, cdti og så sidder tilskudsfyret i
venstre side. lige foran/inde bag forhjulet

jeg er gentagne gange blevet kontaktet i lyskryds når bilen begyndte at ryge
kraftigt og en enkelt gang mødte brandvæsnet op på konens arbejdsplads efter
røg fra fyret.

dengang kunne opel ikke løse problemet men du kan trøste dig med at det kun
forekommer ved temperatuer omkring frysepunktet, er det koldere eller
varmere så er der ingen problemer

thomas

Fra : Lund

Dato : 25-03-08 22:04

Jeg tror det er et nyt gløderør der skal til.

Vi har efterhånden skiftet en del på disse Meriva'er med Eberspächer.

Gid Opel ville bestemme sig til én leverandør.

(Webasto / Eberspächer )