fedtprocenter på eks. ærter
Fra : Torben Michael Hanse~

Dato : 18-07-01 16:14

Hej.
Min svigermor påstår, at det feder at spise rå ærter fra bælg.
Er der nogen, der ved hvor man kan se dette eller kan svare på det.

v.h.

Torben

Fra : Peter Westh

Dato : 18-07-01 17:04

"Torben Michael Hansen" <torben@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Min svigermor påstår, at det feder at spise rå ærter fra bælg.
> Er der nogen, der ved hvor man kan se dette eller kan svare på det.

Din svigermoder tager utvivlsomt fejl.

http://www.nal.usda.gov/fnic/cgi-bin/nut_search.pl

Fortæller om ærter pr 100 gram:

Water g 78.86
Energy kcal 81 0
Energy kj 339
Protein g 5.42
Total lipid (fat) g 0.40
Carbohydrate, by difference g 14.46
Fiber, total dietary g 5.1

MVH

Peter

Fra : Mai-Brit

Dato : 18-07-01 19:44

"Peter Westh" <htsewp@hum.ku.dk> wrote in message
> "Torben Michael Hansen" <torben@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Din svigermoder tager utvivlsomt fejl.

Kan det ikke have noget at gøre med, hvis svigermor ser på cal. i stedet for
fedt. Så hører ærter, gulerødder, majs og kartofler til de mere "fedende"
grøntsager, fordi kulhydrat indholdet er væsentligt større end i f.eks.
tomater, agurk osv.?
Hilsen Mai-Brit

Fra : Peter Westh

Dato : 18-07-01 20:28

"Mai-Brit" <mai-brit@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fedt. Så hører ærter, gulerødder, majs og kartofler til de mere "fedende"
> grøntsager, fordi kulhydrat indholdet er væsentligt større end i f.eks.

Måske - der var jo også engang hvor man mente at "stivelse" - som det hed -
fedede; detvar måske dengang svigermor var ung .

Man stadigvæk, der er ca. 300 gram ærter i 1 kilo bælgærter, så der skal
dælme pilles til den store guldmedalje, hvis man skal tage på af det.

MVH

Peter

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-07-01 09:09

> Måske - der var jo også engang hvor man mente at "stivelse" - som det
hed -
> fedede; detvar måske dengang svigermor var ung .

Der er vel den sandhed i det, at forbrændingen af stivelse foregår før
fedtforbrændingen, hvorfor et stort stivelsesindtag skaber et større
fedtoverskud til "lagring" end ellers.

FUT dk.helbred.slank

mvh
Jan

Fra : Kvan

Dato : 19-07-01 10:30

"Peter Westh" <htsewp@hum.ku.dk> writes:

> Måske - der var jo også engang hvor man mente at "stivelse" - som
> det hed - fedede; det var måske dengang svigermor var ung .

Hvis spørgsmålet er foranlediget af et ønske om at tabe vægt, er det
jo irrelevant hvor energien kommer fra. Men som du også nævner: Med
81kcal pr. 100g ærter, dækker et kilo bælgærter kun ca. 1/8 af det
gennemsnitlige energibehov for kvinder.

- Kvan.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-07-01 11:18

Kvan skrev:

> Hvis spørgsmålet er foranlediget af et ønske om at tabe vægt,
> er det jo irrelevant hvor energien kommer fra.

Ikke helt. Til forbrænding af fedt kræves kulhydrater, så hvis hele
energiindtaget stammer fra fedt, får man uvægerligt vanskeligheder
med at forbrænde det.

Hvilke slags kulhydrater man indtager, er heller ikke uden betydning.
Ren glukose er en "dårligere" (= mindre hensigtsmæssig) energikilde i
forhold til de mere komplexe kulhydrater i fx ris.

Kast evt. et blik på <URL:http://www.gifoundation.com/>.

// Klaus

Fra : Peter Westh

Dato : 19-07-01 12:16

"Klaus Alexander Seistrup" <kas@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse
> Kast evt. et blik på <URL:http://www.gifoundation.com/>.

Den kendte jeg ikke, tak for det.

Det er synd at opskrifterne den slags steder altid er så kedelige.

MVH

Peter

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 19-07-01 15:21

Wed, 18 Jul 2001 21:27:59 +0200 skrev "Peter Westh" <htsewp@hum.ku.dk>

Hej Peter Westh,

>Måske - der var jo også engang hvor man mente at "stivelse" - som det hed -
>fedede; detvar måske dengang svigermor var ung .

Faktisk er vi nogen der mener at tanken fra den gang holder...

Jeg, som er på en hulhydratfattig diet, kommer gerne massere af smør på
min bøf - man kan nærmest kalde det en "anti-fedtdronningen" diet...

Men de lækre friske grønne danske ærter, er desværre noget jeg kun skal
spise i ganske begænsede mængder, men skal man spise massere af salat om
sommeren, er de nødt til at være der!...

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Peter Westh

Dato : 20-07-01 08:54

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> Wed, 18 Jul 2001 21:27:59 +0200 skrev "Peter Westh" <htsewp@hum.ku.dk>
>
> Hej Peter Westh,

> Faktisk er vi nogen der mener at tanken fra den gang holder...

Jeg ved det, og det lader jo til at det virker for nogle - på trods af hvad
alle "autoriteterne" siger.

Mennesket har jo blandt andet udbredet sig så succesfuldt over hele jorden
på grund af sin evne til at leve af alt fra yamsrødder til sælspæk, Så
hvorfor ikke?

Jeg har af og til overvejet at prøve, bare for at se hvordan det nu var. Den
største forhindring forekommer mig at være, at det da må være frygtelig
dyrt? Langt de fleste proteinrige fødevarer ligger jo helt i toppen af
prisskalen i forhold til de stivelsesholdige.

MVH

Peter

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 24-07-01 21:43

Fri, 20 Jul 2001 09:54:17 +0200 skrev "Peter Westh" <htsewp@hum.ku.dk>

Hej Peter Westh,

Jeg skiftede lige emne, for at være lidt on-topic.

>Jeg ved det, og det lader jo til at det virker for nogle - på trods af hvad
>alle "autoriteterne" siger.

Ja, jeg har prøvet det meste gennem tidens løb sammen med min læge, og
endte med at give op...

For 2 måneder siden startede jeg så denne Atkins slankekur, er nu 11 kg.
lettere, så for mig må jeg sige at det helt klart virker!

> [...]
>dyrt? Langt de fleste proteinrige fødevarer ligger jo helt i toppen af
>prisskalen i forhold til de stivelsesholdige.

Du har ganske ret - de billige basiskostvarer er jo kartofler, ris,
pasta og brød, og hvor bl.a. kød, skaldyr og grøntsager kan være noget
dyrer.

Men hvis du medregner priserne på diverse dyre "slankepulvere",
slankepiller og andet gøgl, er forskellen kan så ihærdig...

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Peter Westh

Dato : 25-07-01 10:54

> Fri, 20 Jul 2001 09:54:17 +0200 skrev "Peter Westh" <htsewp@hum.ku.dk>

> For 2 måneder siden startede jeg så denne Atkins slankekur, er nu 11 kg.
> lettere, så for mig må jeg sige at det helt klart virker!

Kritikerne siger jo, at det meste er vand - men hvad, vand pynter vel også i
spejlet! Testen må under alle omstændigheder være, hvordan du har det om
nogle måneder, og hvad målinger af kolesteroltal osv siger.

> Men hvis du medregner priserne på diverse dyre "slankepulvere",
> slankepiller og andet gøgl, er forskellen kan så ihærdig...

Nu er mit primære problem er ikke vægt, men sukkersyge, og der er der jo på
en måde en vis logik i at nedsætte indtaget af kulhydrat, så man kan skrue
så langt med for medicinen som muligt.

MVH

Peter

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 25-07-01 20:59

Wed, 25 Jul 2001 11:54:17 +0200 skrev "Peter Westh" <htsewp@hum.ku.dk>

Hej Peter,

>Kritikerne siger jo, at det meste er vand - men hvad, vand pynter vel også i
>spejlet!

Som med de fleste slankekure, starter du med at smide noget vand i
starten - men ingen kan få mig overbevist om at 11 kg. i løbet af 2
måneder, er vand!

>Testen må under alle omstændigheder være, hvordan du har det om
>nogle måneder, og hvad målinger af kolesteroltal osv siger.

Mine tal er flotte - men jeg begår jo heller ikke den "uintelligente"
fejl at blot æde løs af fedt kød. Jeg spiser godt kød der steges i
olivenolie, suppleret med ost og æg - og naturligvis massere af
salatgrønt til - uhm!

>Nu er mit primære problem er ikke vægt, men sukkersyge, og der er der jo på
>en måde en vis logik i at nedsætte indtaget af kulhydrat, så man kan skrue
>så langt med for medicinen som muligt.

Ahhhh, naturligvis!

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 18-07-01 17:30

Således skrev "Torben Michael Hansen" <torben@hansen.mail.dk> i
dk.kultur.mad+drikke Wed, 18 Jul 2001 17:14:22 +0200:

>Hej.
>Min svigermor påstår, at det feder at spise rå ærter fra bælg.
>Er der nogen, der ved hvor man kan se dette eller kan svare på det.

Tabellen på midten af http://home6.inet.tele.dk/damborg/Kost.html
siger ca. 0.5 g pr. 100 gram.

Hov... Det var da forresten et flinkt billede der var nedenunder den
tabel...

Knud
--
Algol-60 surely must be regarded as the most important programming
language yet developed. -- T. Cheatham

Fra : Mai-Brit

Dato : 18-07-01 19:41

> Hov... Det var da forresten et flinkt billede der var nedenunder den
> tabel...

kommer vel an på, hvad køn man er og hvor ens interesser ligger.
Mai-Brit

Fra : Peter Westh

Dato : 18-07-01 20:26

> kommer vel an på, hvad køn man er og hvor ens interesser ligger.

Hvis man godt kan lide transseksuelle mænd er det lige sagen.

Nå, det er vist OT.

Peter

Fra : nn

Dato : 21-07-01 02:22

> Min svigermor påstår, at det feder at spise rå ærter fra bælg.
> Er der nogen, der ved hvor man kan se dette eller kan svare på det.

I en fedtenergi beregner, lånt på biblioteket, er 100 gr. ærter beregnet til
at have en
fedtenergiprocent på 11,5 - kalorier 78,5.
Tager jeg fejl eller er det ikke lige før svigermor har ret?
mvh nn