Dobbelværelse bliver til enkelværelse, så ~
Fra : Søren Blom

Dato : 25-05-08 01:01

Ja, emne feltet siger egentlig det hele, men men. På onsdag drager husets
frue på fire dages bustur til Brussel. Hun havde bestilt dobbelværelse, så
langt så godt. Nu er den hun skulle dele værelse med, blevet syg, så min viv
får værelset for sig selv, derfor vil rejseselskabet nu have 500 kroner mere
af hende, for enkelværelse, kan man det?
Min logik (den kan være for viderekommende) siger mig, at det ikke er vores
problem at der pludsleig er en tom seng og det ikke er en regning, der kan
tørres af på den part som kommer til at skulle bo alene, når der fra start
var blevet bestilt dobbelværelse.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
mail med spamfilter besvares ikke

Fra : Ulvir

Dato : 25-05-08 09:28

"Søren Blom" <soren@blom.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> der kan tørres af på den part som kommer til at skulle bo alene, når der
> fra start var blevet bestilt dobbelværelse.

Når man sover i et dobbeltværelse,skal man betale et dobbeltværelses pris.
Halvdelen hvis man er to om at dele, hele beløbet hvis man har hele
herligheden til sig selv. Jeg går ud fra at din kone bestilte værelset? Så
er hun den der skal betale, hvis der ikke er andre til at dele regningen.

Fra : alexbo

Dato : 25-05-08 09:52

> [...]

> der kan tørres af på den part som kommer til at skulle bo alene, når der
> fra start var blevet bestilt dobbelværelse.

Hvis det er som jeg forstår det, at det er rejseselskabet der sætter
"parrene" sammen, er det deres problem at de mangler en "dame".

Det er mere kringlet hvis din kone og en veninde har bestilt samlet, måske
en del af et større selskab, og veninden er blevet syg og afmelder, så
falder forudsætningen for den billige dobbeltpris væk.
På den anden side så skulle enten et depositum eller noget
afbestillingsforsikring dække bureauets udgifter til afbestillingen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Søren Blom

Dato : 25-05-08 12:46

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> Hvis det er som jeg forstår det, at det er rejseselskabet der sætter
> "parrene" sammen, er det deres problem at de mangler en "dame".

Du har fprstået det helt rigtigt, det er angøren af rejsen der har parrede
hvem som har skulle bo sammen, det har været helt og alene deres afgørelse.

> [...]
> På den anden side så skulle enten et depositum eller noget
> afbestillingsforsikring dække bureauets udgifter til afbestillingen.

Kvinden min kone har skulle dele værelse med, er en for hende ukendt person.
Godt nok er det en forening hun er medlem af, der har angeret turen, men det
er også dem som har haft total frihed til at bestemme hvem som har skulle
dele værelse og min kone har bestilt dobbelværelse fra begyndelsen af. For
mig virker det bare forkert at selvom det kun drejer sig om 500 kroner, at
man kan komme 4 dage før de skal afsted, for at sige til min kone at hendes
rejse altså bliver 500 kroner dyre, fordi en anden person der skulle med på
turen er blevte syg, det er jo ikke min kones valg at hun komme til at være
alene om værelset.

Fra : alexbo

Dato : 25-05-08 15:25

> [...]

>med på turen er blevte syg, det er jo ikke min kones valg at hun komme til

Jeg ville lige se på afbestillingsbetingelserne, og da de formentlig
indeholder en passus om at en del af rejseprisen ikke tilbagebetales,
ville jeg skrive til arangøren at det beløb netop er til at dække sådanne
udgifter.
Der vil også være en tom plads i bussen/flyveren den forventer arangøren vel
ikke skal dækkes af sidemanden/damen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 25-05-08 16:34

Søren Blom wrote:
> [...]
> 500 kroner dyre, fordi en anden person der skulle med på turen er
> blevte syg, det er jo ikke min kones valg at hun komme til at være

Så ville jeg i første omgang rette henvendelse til foreningen og undersøge,
hvordan de har arrangeret hotelopholdet.

Jan

Fra : Bo

Dato : 26-05-08 07:34

On 25 Maj, 14:46, Søren Blom <so...@blom.dk> wrote:
> [...]
> turen er blevte syg, det er jo ikke min kones valg at hun komme til at være

Hej - Når arrangøren er en privat forening, er det dens love der
gælder !
Hvad har din kone bestilt ? et deleværelse hvis det kan skaffes og
hvis ikke må din kone betale for et dobbeltværelse.
Hvis din kone skulle have afslag, vil det blive den private forening,
der over deres regnskab kommer til at betale og hvad siger
medlemmerne ?
vh Bo

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-05-08 14:41

"Bo" <solfranz47@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej - Når arrangøren er en privat forening, er det dens love der
> gælder !

Nej, da.
Det er stadig landets love, der gælder.
Foreningen har slet ingen love, men sikkert nogle vedtægter. Hvis foreningen
vil lade vedtægterne indgå i en rejsebestilling, må den sørge for, at de
klart indgår i aftalegrundlaget.

> Hvad har din kone bestilt ? et deleværelse hvis det kan skaffes og
> hvis ikke må din kone betale for et dobbeltværelse.

Det ved vi jo ikke, - vi har jo ikke set aftalegrundlaget.

> Hvis din kone skulle have afslag, vil det blive den private forening,
> der over deres regnskab kommer til at betale og hvad siger
> medlemmerne ?

Det er jo mere foreningens problem end den enkelte deltagers.

/Per

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-05-08 13:13

> [...]
> viv får værelset for sig selv, derfor vil rejseselskabet nu have 500
> kroner mere af hende, for enkelværelse, kan man det?

Hvilket selskab? Det må stå i deres betingelser?

Rejsen er formentlig betalt - for alles vedkommende?

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Søren Blom

Dato : 25-05-08 19:21

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev

> Hvilket selskab? Det må stå i deres betingelser?

Ved ikke lige hvilket selskab turen skal forgå med, men det er en forening
der har angeret rejsen, betalingen er forgået til dem, så jeg ved faktiks
ikke lige om der er noget med afbestillingsforsikring osv. men det korte af
det lange må være, at det vel ikke kan være kunden i det tilfælde min
husstrus problem, at man pludselig står med en overskydene de seng som hun
så skal betale for.

> Rejsen er formentlig betalt - for alles vedkommende?

Ja, det skulle man mene, herfra er turen forlængst blevet betalt.

Fra : Else Holm

Dato : 25-05-08 23:25

Søren Blom wrote:
> [...]
> seng som hun så skal betale for.
>>
> Ja, det skulle man mene, herfra er turen forlængst blevet

Jeg har i nogle år været med til at arrangere busrejser.
De, der bestiller eneværelse, betaler den forlangte merpris.
Hvis der tilmelder sig et ulige antal øvrige deltagere - eller
hvis en enkelt må melde fra på grund af sygdom, så får den
"enlige" et dobbeltværelse uden merbetaling.

--
Else

Fra : Søren Blom

Dato : 27-05-08 00:06

"Else Holm" <holm_49@hotmail.com> skrev

> [...]
> Hvis der tilmelder sig et ulige antal øvrige deltagere - eller hvis en
> enkelt må melde fra på grund af sygdom, så får den "enlige" et

Det vil jeg også mene er det meste rimeligt. Her er problemet blevte løst
ved at en veninde tager med, hun trænger også til at komme lidt væk
hjemmefra.