Betalingsmidler og pris
Fra : Jan Kronsell

Dato : 23-05-08 12:11

Hej NG!

Findes der et lovgrundlag, der fortæller om en betalings størrelse og
betalingsmidlets art?

Er det lovbestemt, at fx min autoforhandler kan nægte atrjeg betaler min
340.000 kr. nye bil i blandede mønter.

I givet fald, hvor kan jeg finde lovgrundlaget.

Jan

--
For den, der kun kender en hammer,
komme alle problemer hurtigt til at ligne søm.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-05-08 12:18

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Er det lovbestemt, at fx min autoforhandler kan nægte atrjeg betaler min
> 340.000 kr. nye bil i blandede mønter.

Ja.

> I givet fald, hvor kan jeg finde lovgrundlaget.

I møntloven:

Desuden:
I Lov om visse betalingsmidler (som handler om betalingskort) står der:
§ 10. Betalingsmodtager er forpligtet til at modtage kontant betaling, hvis
betalingsmodtageren modtager betalingsmidler, der er omfattet af denne lov.
Bestemmelsen i 1. pkt. gælder ikke ved fjernsalg eller ved
betalingstransaktioner i ubemandede selvbetjeningsmiljøer.

Så bilforhandleren skal altså tage imod kontanter, hvis han accepterer kort.
Men ikke mere end 25 mønter af hver slags.

Forhandleren kan dog også vælge slet ikke at tage imod betaling med kort
eller kontanter og istedet anvise en anden betalingsmåde.

/Per

Fra : Jan Kronsell

Dato : 23-05-08 12:24

Per Christoffersen wrote:
> "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en
> meddelelse news:4836a61b$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Ja.

> I møntloven:

Tak!

Hilsen
Jan

Fra : Codexx

Dato : 23-05-08 11:48

On 23 Maj, 13:18, "Per Christoffersen" <p...@NIXcomonto.dk> wrote:

> [...]
>
> Så bilforhandleren skal altså tage imod kontanter, hvis han accepterer kort.
> Men ikke mere end 25 mønter af hver slags.

Mjaoh. Husk på Hvidvaskloven:

§ 2. Forhandlere af genstande samt auktionsholdere må ikke modtage
kontantbetalinger på 100.000 kr. eller derover, hvad enten betalingen
sker på én gang eller som flere betalinger, der ser ud til at være
indbyrdes forbundet.

/Bacher

Fra : Jan Kronsell

Dato : 23-05-08 21:46

Codexx wrote:

> [...]
> kontantbetalinger på 100.000 kr. eller derover, hvad enten betalingen
> sker på én gang eller som flere betalinger, der ser ud til at være

Nu er det højeste man kan betale med 25 mønter af hver slags = 968,75 kr. Så
der er langt til 100.000.

Jan

Fra : Codexx

Dato : 23-05-08 14:58

On 23 Maj, 22:46, "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk>
wrote:

> Nu er det højeste man kan betale med 25 mønter af hver slags = 968,75 kr. Så
> der er langt til 100.000.

Du spurgte om man måtte betale 340.000 kr i mønter. Møntloven siger at
forhandleren KAN nægte at modtage 340k i mønter. Hvidvaskloven siger
at han SKAL nægte.

/Bacher

Fra : Jan Kronsell

Dato : 24-05-08 11:31

Codexx wrote:

> Du spurgte om man måtte betale 340.000 kr i mønter. Møntloven siger at
> forhandleren KAN nægte at modtage 340k i mønter. Hvidvaskloven siger
> at han SKAL nægte.

Det er jeg enig i. Jeg var egentlig også bare interesseret i at få at vide i
hvilken lovgivning der stod noget om forholdet mellem pris og
betalingsmidler.

Jan