pakke forsvundet hos postdanmark
Fra : HSLK

Dato : 23-05-08 10:35

Hejsa

Jeg har bestilt en del tøj hos h og m dette bliver sendt til mig med
posten men jeg modtager aldrig pakken.

h og m siger at jeg skal betale for pakken selv om jeg ikke har fået
pakken da de kan se den er leveret.

postdanmark siger de intet ansvar har da den er flexs leveret og må
stilles.

Den dag den skulle have været leveret var jeg hjemme hele dagen og
posten har ikke været med nogen pakke til døren.
har han bare stillet den ved postkassen må det siges at være ret
åndsvagt da det er lige ud til en vej og et nemt offer for svage sjæle.

Jeg har meldt den bortkommen hos PD.

Men havd pokker gør jeg hvis ikke den dukker op så står jeg bare med en
regning på noget tøj jeg aldrig får

Min egen forsikring dækker heller ikke

jeg er skrup forvirret!!!

Med venlig hilsen
Henriette.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-05-08 11:15

"HSLK" <bankehytten@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> h og m siger at jeg skal betale for pakken selv om jeg ikke har fået
> pakken da de kan se den er leveret.
>
> postdanmark siger de intet ansvar har da den er flexs leveret og må
> stilles.

Da du valgte at pakken måtte Flexleveres, dvs. stilles på din bopæl uden
kvittering, har du givet vis også accepteres at det var dit ansvar hvis
pakken forsvandt, det er i hvertfald den normale procedure.
Der er vist ikke så meget at komme efter, så du må hellere betale H&M.

Fra : Holst

Dato : 23-05-08 11:26

Allan Soerensen wrote:

> [...]
> pakken forsvandt, det er i hvertfald den normale procedure.
> Der er vist ikke så meget at komme efter, så du må hellere betale H&M.

Nu er det et stykke tid siden, jeg købte gaver hos H&M, men så vidt jeg
husker kunne man vælge mellem levering på bopælen og levering på
posthuset. Der var intet nævnt om, at det drejede sig om flexlevering,
hvor pakken må efterlades ved døren.

Fra : HSLK

Dato : 23-05-08 11:53

Holst:

> [...]
> Der var intet nævnt om, at det drejede sig om flexlevering, hvor pakken må

Hejsa

Jo det er fleks levering jeg har fået krydset af uden at vide hvad det
betød, men havde pakke været leveret ved døren tror jeg også den havde
stået der, døren ligger ikke synligt fra vejen hvor postkassen står ud
til vejen.

Har postvæsnet ikke et ansvar for hvor de stiller den ???

så det vil entlig sige at postmanden kan bare sige han har leveret den
og tage pakken med hjem ( jeg ved godt det er lidt groft lagt ud men
forstå mig ret)

Jeg skal i hvertfald ikke bestille tøj på den måde mere så

knus Henriette.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-05-08 11:59

> Har postvæsnet ikke et ansvar for hvor de stiller den ???

Fra
http://postdanmark.dk/cms/da-dk/erhverv/logistikloesninger/serviceydelser_til_privatpakker.htm#Flex

<SNIP>
Flexlevering
Pakker kan efter aftale omdeles som Flexlevering. Det betyder, at pakkebudet
må aflevere pakken, selv om modtageren ikke er hjemme. Eksempelvis ved at
stille pakken ved indgangsdøren, i en uaflåst garage eller lignende. Denne
særlige forsendelsesform kan eksempelvis være relevant for vareforsendelser,
der har en ubetydelig værdi for uvedkommende.
</SNIP>

> så det vil entlig sige at postmanden kan bare sige han har leveret den og
> tage pakken med hjem ( jeg ved godt det er lidt groft lagt ud men forstå
> mig ret)

Groft sagt ja.
Postbudet skal dog scanne at den ER afleveret, så han vil nok få problemer,
hvis der er alt for mange af hans Flexpakker der "forsvinder"

> Jeg skal i hvertfald ikke bestille tøj på den måde mere så

Det ville jer heller ikke gøre, specielt ikke fra f.eks. H&M hvor pakken
tydeligt viser hvor den kommer fra.

Fra : Holst

Dato : 23-05-08 12:15

HSLK wrote:

> Jeg skal i hvertfald ikke bestille tøj på den måde mere så

Nej, flexlevering er jeg heller ikke voldsomt tændt på. Rigtig mange
mennesker bor steder, hvor flexlevering er direkte tåbelig.

Vejen frem er almindelig levering eller levering til posthuset.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 23-05-08 12:30

Holst wrote:

> Nej, flexlevering er jeg heller ikke voldsomt tændt på. Rigtig mange
> mennesker bor steder, hvor flexlevering er direkte tåbelig.
>
> Vejen frem er almindelig levering eller levering til posthuset.

Og begge dele kan være særdeles upraktiske for nogen. Jeg er fx sjældent
hjemme når postbudet kommer, og kan kun nå på posthuset inde lukketid om
lørdagen. Det begrænser i sig selv mængden af mine postordrekøb .-)

Jan

Fra : Holst

Dato : 23-05-08 12:51

Jan Kronsell wrote:

> Og begge dele kan være særdeles upraktiske for nogen. Jeg er fx sjældent
> hjemme når postbudet kommer, og kan kun nå på posthuset inde lukketid om
> lørdagen. Det begrænser i sig selv mængden af mine postordrekøb .-)

Haster dine postordrekøb da så meget, at du ikke kan vente til om
lørdagen med at få dem? Jeg tror endnu aldrig, jeg har købt noget, hvor
jeg ikke sagtens kunne have ventet endnu et par dage med at stå med
varen i hånden. Men naturligvis er man jo altid nysgerrig og gerne vil
have varen i hånden så snart sedlen ligger i postkassen.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 23-05-08 13:27

Holst wrote:

> [...]
> med varen i hånden. Men naturligvis er man jo altid nysgerrig og
> gerne vil have varen i hånden så snart sedlen ligger i postkassen.

Når jeg køber noget, vil jeg gerne have det så hurtigt som muligt, men jeg
kan selvfølgrlig godt vente til lørdag. Det er bare ikke hver lørdag jeg har
tid og lejlighed til at komme på posthuset.

Jan

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-05-08 08:59

Jan Kronsell wrote:
> Og begge dele kan være særdeles upraktiske for nogen. Jeg er fx sjældent
> hjemme når postbudet kommer, og kan kun nå på posthuset inde lukketid om
> lørdagen. Det begrænser i sig selv mængden af mine postordrekøb .-)

Den største hindring for udbredelsen af e-handel i Danmark hedder
PostDanmark.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Knut

Dato : 26-05-08 17:16

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> wrote in message

> Den største hindring for udbredelsen af e-handel i Danmark hedder
> PostDanmark.

Samt kundernes urimelige forventninger omkring levering!

Knut

Fra : Anders

Dato : 29-05-08 13:22

"Knut" <engodmailadresse@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Samt kundernes urimelige forventninger omkring levering!

Næh, jeg forventer bare at de bliver leveret til rette tid, på rette sted og
i HEL tilstand. Det er vel ikke for meget forlangt for et firma, der lever
af at levere breve og pakker?

Synes det er fantastisk at de får lov at sætte prisen op én gang om året,
men de må gerne lave serviceforringelser flere gange om året. PostBUTIKKER?
Til grin!

- Anders

Fra : OZ3BTO

Dato : 23-05-08 12:26

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, flexlevering er jeg heller ikke voldsomt tændt på. Rigtig mange
> mennesker bor steder, hvor flexlevering er direkte tåbelig.
>
> Vejen frem er almindelig levering eller levering til posthuset.

Vejen frem er at bruge GLS til pakker... Der ringes ca ? time før levering
og er man ikke hjemme ender den på en Q8 tank e.l. i nærheden

Erik

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-05-08 12:31

Allan Soerensen skrev:

> [...]
> pakken forsvandt, det er i hvertfald den normale procedure.
> Der er vist ikke så meget at komme efter, så du må hellere betale H&M.

Det fremgår af betingelserne på Postdanmarks hjemmeside, at
"pakkebudet må aflevere pakken, selv om modtageren ikke er
hjemme". I dette tilfælde har modtageren været hjemme, og
pakkebudet må derfor ikke bare stille pakken et eller andet
sted.

Andre kan sikkert bedre opridse HSLKs muligheder for at
bestride kravet, men jeg ville ikke bare betale uden kamp.
Det kan sikkert være relevant, om det er muligt for
pakkebudet at ringe på døren, uden HSLK kan høre det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tag på opdagelsesrejse i fantastisk flotte fraktaler.

Fra : HSLK

Dato : 23-05-08 12:19

Hejsa

nu har jeg kigget på H og M´s hjemmesiden og der står ikke noget om det
er flexlevering der står levering til døren og der står intet om at
posten bare på stille den hvor det passer ham.Der står heller intet om
at det på mit eget ansvar.

Eller er der nogle der kan finde hvor det står.

knus Henriette.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-05-08 13:40

> [...]
> mit eget ansvar.
>
> Eller er der nogle der kan finde hvor det står.

Jeg vil give dig ret i at det ikke fremgår at der er tale om Flexlevering.
Ved bestilling ser man disse 2 valgmuligheder:

<SNIP>
Levering hjem til døren
fragt- og ekspeditionsgebyr på 49.90 tillægges

Hent din pakke på Posthuset
fragt- og ekspeditionsgebyr på 41.90 tillægges
</SNIP>

"Levering hjem til døren" er ikke det samme som Flexlevering hos Postdanmark
(Postdanmark har almindelig udbringning hvor posten smider en seddel hvis du
ikke er hjemme, afhentling på Posthuset og Flexlevering hvor de må stille
forsendelsen ved døren).
Det fremgår heller ikke af H&M´s generelle betingelser, at de anvender
Postdanmarks Flexlevering.
I http://shop.hm.com/dk/?action=viewcustserv&display=conditions kan du
tilmed læse følgende:

<SNIP>
Transportgaranti
Alle forsendelser er forsikret af H&M

</SNIP>

Jeg vil holde H&M fast på at de *ikke* oplyser at der er tale om
Flexlevering, hvor Postdanmark blot må stille forsendelsen ved døren. Hvis
de med "Levering hjem til døren" mener Flexlevering, skal det fremgå meget
tydeligere (de steder hvor jeg selv har handlet, skal man acceptere
konsekvenserne af Flexlevering ved en afkrydsning).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-05-08 14:29

Allan Soerensen skrev:

> Jeg vil holde H&M fast på at de *ikke* oplyser at der er tale om
> Flexlevering

Jeg synes det styrker Henriettes sag at pakken selv med
Flexlevering skulle have været afleveret personligt fordi hun var
hjemme.

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-05-08 15:51

> Jeg synes det styrker Henriettes sag at pakken selv med
> Flexlevering skulle have været afleveret personligt fordi hun var
> hjemme.

Hvorfor overhovedet bringe Postdanmark på banen?
H&M har ikke oplyst Henriette om at hun ved at vælge "Levering hjem til
døren" i virkeligheden valgte Flexlevering, hvor der er siko for at varen
bortkommer *efter* levering har fundet sted.

Fra : hago@dcs.qmul.ac.uk

Dato : 23-05-08 09:51

On May 23, 3:36 pm, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> (Ikke ved levering, men indtil levering er sket)
>
> § 73. Skal sælgeren sende salgsgenstanden, anses levering for
> sket, når genstanden er kommet i køberens besiddelse.
>
> Hvis undergangen er sket efter levering, hæfter kunden. Givet at
> Flexlevering var aftalt (med fuld oplysning på forhånd) og hun
> ikke var hjemme, så ville problemet være hendes hvis pakken blev
> stjålet fra dørtrinnet.

Men hun var jo hjemme?

Hanne

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-05-08 17:08

<hago@dcs.qmul.ac.uk> skrev i en meddelelse

> Men hun var jo hjemme?

Og?
Skal postbudet tage en Flexpakke med tilbage til posthuset igen, hvis
modtageren ikke åbner fordi hun er i bad, i haven, sover, er i haven,
dørklokken virker ikker, høreapperatet er løbet tør for batterier? Hvordan
skal postbudet overhovedet kunne afgører om der ikke er nogen hjemme, eller
døren blot ikke bliver åbnet?

Mener I alvorligt at Postdanmark er erstatningspligtig fordi de stiller
pakken uden for døren selv om kunden er hjemme, med en Flexpakke er det
accepteret at pakken må stilles ved døren selv om kunden *ikke* er hjemme og
der risikon for at den forsvinder vel størst.
I lægger for meget i formuleringen "ikke er hjemme" på Postdanmarks
hjemmeside. I deres betingelser for Privatpakker bruges den formulering
heller ikke, der står istedet "henstilling af pakker uden kontakt med
personer på adressen", så der er intet at komme efter.

Kilde http://postdanmark.dk/cms/da-dk/files/FBPrivatpakker_2008.pdf

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 23-05-08 19:36

Allan Soerensen wrote:

> [...]
> Hvordan skal postbudet overhovedet kunne afgører om der ikke er nogen
> hjemme, eller døren blot ikke bliver åbnet?

Første forudsætning er at budet overhovedet ringer på døren, eller hvis
en dørklokke ikke kan høres fra døren, banker på.

Vi har mange gange oplevet at der er lagt en pakkeseddel i postkassen
selvom vi har været hjemme hele dagen og der ikke har været ringet eller
banket på.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-05-08 23:56

"Erik Olsen DK" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Første forudsætning er at budet overhovedet ringer på døren, eller hvis en
> dørklokke ikke kan høres fra døren, banker på.

Hvis der er tale om en pakke med Flexlevering, skal postbudet overhovedet
ikke prøve at ringe på døren, jf. Postdanmarks betingelser for det produkt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-05-08 17:59

hago@dcs.qmul.ac.uk skrev:

> Men hun var jo hjemme?

Øh ja. Det blev sagt at det var uvæsentligt, og derfor forklarer
jeg at det er det ikke.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-05-08 14:42

HSLK wrote:

> Jeg har bestilt en del tøj hos h og m dette bliver sendt til mig med
> posten men jeg modtager aldrig pakken.
>
> h og m siger at jeg skal betale for pakken selv om jeg ikke har fået
> pakken da de kan se den er leveret.

Du kan vel udnytte din 14-dages returret? Af varen er forsvundet,
afskærer ikke nødvendigvig forbrugeren fra at udnytte fortrydelsesretten.

Forbrugeraftalelovens §20, stk 2
"Er varen blevet beskadiget eller forringet, uden at beskadigelsen eller
forringelsen skyldes uagtsomhed eller manglende omsorg fra forbrugerens
side, bevarer forbrugeren sin fortrydelsesret."

--
Jesper Lund

Fra : Jean

Dato : 24-05-08 23:35

Jesper Lund skrev:
> Du kan vel udnytte din 14-dages returret? Af varen er forsvundet,
> afskærer ikke nødvendigvig forbrugeren fra at udnytte fortrydelsesretten.

Det vil jeg mene den gør. Det kræver vel at man har en vare at sende retur,
for at man kan fortryde et køb.

Mvh Jean.

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-05-08 14:55

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]

forbrugeren bevarer sin fortrydelsesret som følge af §20, stk 2. Hvis
varen sendes som brev, er det stadig forhandleren som hæfter for varens
hændelige undergang ved levering. Hvorfor skulle det være anderledes med
Flexlevering?

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-05-08 15:37

Jesper Lund skrev:

> [...]

stjålet fra dørtrinnet.

> Hvorfor skulle det være anderledes med Flexlevering?

Det er det heller ikke.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-05-08 07:43

> [...]
> sket, når genstanden er kommet i køberens besiddelse.
>
> Hvis undergangen er sket efter levering, hæfter kunden.

Nej, ikke når der er tale om fjernhandel.
Du henviser til købeloven, men den skal suppleres med bestemmelsen fra
dørsalgsloven, om varens hændelige undergang i reklamationsperidoen, som
Jesper også henviser til:
§20, Stk. 2. Er varen blevet beskadiget eller forringet, uden at
beskadigelsen eller forringelsen skyldes uagtsomhed eller manglende omsorg
fra forbrugerens side, bevarer forbrugeren sin fortrydelsesret.

Man kan selvfølgelig diskutere om undergangen i det konkrete tilfælde
skyldes uagtsomhed eller manglende omsorg fra købers side, men det er der så
vidt jeg kan se ikke tale om. Der har ikke været handlet hverken uagtsomt
eller med manglende omsorg, - det er bare en tåbelig måde at håndtere fragt
på.

/Per

Fra : DW

Dato : 27-05-08 03:39

Per Christoffersen skrev:
> [...]
> beskadigelsen eller forringelsen skyldes uagtsomhed eller manglende omsorg
> fra forbrugerens side, bevarer forbrugeren sin fortrydelsesret.

Men der er jo ikke nogen vare.
Eller.. den er hverken beskadiet eller forringet. Den er væk

Fra : HSLK

Dato : 26-05-08 08:41

Hejsa

Tusind tak for hjælpen det er umildbart lykkedes mig at få H og M til
slette regninegn på pakken

Damen jeg snakkede med mente det var forkert den var flex leveret da
det er for risiko fyldt, og at posten må have misforstået noget, de
skal gå til døren, og åbnes der ikke, skal de lægge en seddel i
postkassen, de må ikke sætte den sagde, damen til mig.

Knus Henriette.