efter dødsbo ?
Fra : jytte jensen

Dato : 20-05-08 13:58

Når et dødsbo er helt og aldeles slut og arven fordelt, hvor længe bør
man så gemme afdødes papierer ? skat, alt omkring retten, plejehjem
osv.

(jeg har fået trang til at rydde op)

vh
Jytte

Fra : Bo

Dato : 20-05-08 23:21

On 20 Maj, 15:57, jytte jensen <mismer...@618TVgmail.dk> (slet 618TV)
wrote:
> Når et dødsbo er helt og aldeles slut og arven fordelt, hvor længe bør
> man så gemme afdødes papierer ? skat, alt omkring retten, plejehjem
> [...]

Der findes ingen lov om hvorlænge private skal gemme sine papirer og
dokumenter, men jeg gemte for mit afdøde familiemedlem i 2 år efter at
SKAT havde udsendt, det fyldte allerhøjest 2 ringbind A4. vh Bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-05-08 08:14

Bo skrev:

> Der findes ingen lov om hvorlænge private skal gemme sine papirer

Næ, men forældelsesfristen er en god rettesnor. Den gamle var 5
år, og så længe gemte jeg bilag og kvitteringer. I dag er det
skåret ned til 3. Jeg gemmer dog fortsat mine skatteregnskaber i
5 år (uden at jeg har tjekket om det er nødvendigt).

--
Bertel

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-05-08 09:19

> [...]
> skåret ned til 3. Jeg gemmer dog fortsat mine skatteregnskaber i
> 5 år (uden at jeg har tjekket om det er nødvendigt).

Men det gælder jo ikke for et dødsbo!

Skattefar skal jo på linie med alle andre rette krav imod boet jvf.
tidsfristen anført i annoncen i Statstidende. Jeg husker ikke fristen, men
mener, at den er 3 måneder.
Herefter opgøres boet, udestående betales om muligt, og resten fordeles
mellem arvinger modregnet arveafgift.
Herefter er boet ophørt med at eksistere. Der kan ikke gøres yderligere krav
gældende, og der kan heller ikke være yderligere indtægter.

Så hvis man alene gemmer boopgørelsen, der dokumenterer, at boet er ophørt,
burde man være på sikker grund.
Der er ingen grund til at gemme bilag, for der kan ikke gøres indsigelser,
når boet først er ophørt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : jytte jensen

Dato : 21-05-08 18:01

Frodo Nifinger <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev:

> [...]
>andre rette krav imod boet jvf.
>tidsfristen anført i annoncen i
>Statstidende. Jeg husker ikke fristen, men

Ja det er 3 måneder.

Jytte

>Herefter opgøres boet, udestående
> [...]

Næh - der eksisterer jo ikke rigtig noget.

Jytte