Garanti på en scooter fra Bilka
Fra : Moses Gelbmetal

Dato : 19-05-08 13:09

Jeg har lige fået at vide (fra en der reparerer scootere fra Bilka) at
medmindre man har været til et 1000 km eftersyn på scootere købt i Bilka, så
falder garantien væk.

Så langt så godt - dvs det kunne de bekræfte i Bilka.

MEN efter at have spurgt i 2 Bilka butikker, kunne de derimod ikke oplyse
mig om hvordan man som kunde får dette at vide når man køber en scooter hos
dem.

Jeg venter nu på 2 opkald fra de to butikker om hvordan denne information
kommer ud til kunden.
Indtil videre virker det meget underligt at de kan bekræfte det, men ikke
ved hvordan kunden får det at vide.

Har andre erfaringer her?

Forts. såsnart jeg ved noget.

Fra : ab

Dato : 19-05-08 13:17

> Indtil videre virker det meget underligt at de kan bekræfte det, men ikke
> ved hvordan kunden får det at vide.

Øh, stå det ikke i dit servicehæfte, som du selv er forpligtet til at læse
igennem

> Har andre erfaringer her?

Bemærk i øvrigt at der er forskel på garanti og reklemationsret

/AB

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-05-08 15:16

"Moses Gelbmetal" <kazaruzi@yahoo.co.uk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Indtil videre virker det meget underligt at de kan bekræfte
> det, men ikke ved hvordan kunden får det at vide.

De er ikke forpligtet til at give dig garanti, men de kan
ikke nægte dig reklamationsretten, uanset om du følger deres
anvisninger eller ej.

Fra : OZ3BTO

Dato : 20-05-08 10:30

"Moses Gelbmetal" <kazaruzi@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
> [...]

> kommer ud til kunden.
> Indtil videre virker det meget underligt at de kan bekræfte det, men ikke

Dette er ikke et direkte svar på spørgsmålet men en lille hint dertil

Ved 1000km eftersyn bliver scooteren tjekket for unormalt slid og evt.
defekter

En scooter kan jo være samlet forkert og det kan oftes først opdages når
scooteren har kørt lidt .. altså de 1000km

Forståeligt at garaentien boprtfalder når man ikke får det tjek ..
forhandleren har jo ingen muligheder for at opdage en defekt som muligvis
kan blive meget dyere at reppe hvis det får lov at køre til det går helt
istykker.

f.x en defekt krumtap kan smadre en hel motor

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 20-05-08 10:54

"Moses Gelbmetal" <kazaruzi@yahoo.co.uk> wrote in message
> [...]
> kommer ud til kunden.
> Indtil videre virker det meget underligt at de kan bekræfte det, men ikke

Hej

Har sidste år købt en Texas Flash 30, som bl.a. er en af dem der forhandles
hos Bilka... Købte godt nok hos Texas direkte, da Bilka ikke havde Scootere
da jeg skulle bruge...

Nå, men alfa og omega i den sammenhæng er, at den 'faranti' du omtaler ydes
af producenten og det fremgik yderst tydeligt i de papirer der medfulgte til
selve scooteren, at overholdt man ikke de i service hæftet beskrevne
services, så bortfaldt 'garantien'.... Generelt mener jeg godt nok det er
mindre betydningsfuldt om dette sker på et af producenten godkendt værksted,
men det kan jo ikke skade...

Mener iøvrigt samme gør sig gældende med alle motor-køretøjer, så dette er
ikke specielt for scootere....

Jeg mener heller ikke det skal oplyses ved køb i annoncer o.l., idet det som
sagt tydeligt fremgår af det medfølgende materiale og desuden mener jeg det
virker naturligt, at man servicerer sine ting...

Kan desværre ikke henvise til relevant jura, men kun referere personlige
oplevelser...

Mvh

Finn Stampe Mikkelsen
++++

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-05-08 13:27

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> sine ting...
>
> Kan desværre ikke henvise til relevant jura, men kun

Hvad der bevirker at en garanti falder er noget forhandlerne
selv bestemmer. Det de imidlertid ikke bestemmer er
reklamationsretten, og den kan de ikke fravige til ugunst for
kunden, uanset overholdelse af den ene eller anden forskrift.
Det fremgår klart af købeloven. Man kan altså ikke hævde at et
manglende 1000 km syn betyder at man så mister alle
rettigheder - reklamationsretten har man altid - det første ½
år har man formodningsret, hvilket vil sige at det er sælgeren
der skal bevise at man selv har været et fjols - resten af
tiden er det op til køberne at bevise det tilsvarende om
produktet, altså at man ikke har været et fjols, men at det
skyldes fejl i produktet o.lign.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-05-08 13:55

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
> Hvad der bevirker at en garanti falder er noget forhandlerne selv
> bestemmer.

Ikke kun. Forbrugerombudsmanden har fremlagt retningslinjer for gyldige og
ikke gyldige krav for at opretholde en garanti.
http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/hvadgaelder/mfl/garanti/minimumskrav-til-garantivilkaarenes-indhold/

Citat:
"Hvis garantien er gjort betinget af vedligeholdelses- eller kontroleftersyn
udført af garantigiver eller en af denne anvist reparatør, må disse
foretages uden beregning."

/Per

Fra : OZ3BTO

Dato : 20-05-08 14:43

> [...]
> tiden er det op til køberne at bevise det tilsvarende om
> produktet, altså at man ikke har været et fjols, men at det

Netop pga. fejl skal en scooter til 1000km eftersyn..

Der opdages fejl justeringer defekte dele o.l f.x. for lille dyse som sener
kan resultere i et dyrt motorhavari

Også skiftes gearolien så den er fri for evt. metal spåner samt tjekke at
scooteren får tilpas med olie... Ting der først kan ordnes når scooteren
har lidt km på klokken

1000km eftersynet er normalt også gratis/med i købsprisen.. Det har det
ihvertfald været på de 3 scootere jeg har købt hvorfra en af dem havde så
mange defekter ved 1000km eftesynet at jeg fik en ny bla. fik den for lidt
olie.. En ting der kunne have kostet nogen 1000kr at udbedere

Erik