Montering af bagsæder på ferie i udlandet ~
Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 18-05-08 15:10

Bryder man dansk eller tysk lov ved at montere og bruge bagsæder i sin
gulplade bil i Tyskland i forbindelse med at man tager på bilferie i
udlandet?
(Jeg spørger ikke om sandsynligheden for at man bliver opdaget, men om det
reelt er ulovligt, og om det er dansk eller udenlandsk lov der i givet fald
brydes)

/Peter

Fra : Knut

Dato : 18-05-08 15:40

"Peter D. Jørgensen" <pdj1974@hotKILLSPAMMERSmail.com> wrote in message
> [...]
> (Jeg spørger ikke om sandsynligheden for at man bliver opdaget, men om det
> reelt er ulovligt, og om det er dansk eller udenlandsk lov der i givet

Du bryder i hvertfald dansk lov - og hvad værre er - du ståår formentlig i
et væsentligt forsikringsmæssigt problem, hvis uheldet skulle ske.

Knut

Fra : Per

Dato : 18-05-08 16:47

Knut wrote:
> "Peter D. Jørgensen" <pdj1974@hotKILLSPAMMERSmail.com> wrote in
> message news:483038bf$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
>>

> Du bryder i hvertfald dansk lov

Det vil jeg gerne se et link til, da jeg stille mig meget tvivlende overfor
dit svar.

mvh. Per

Fra : Knut

Dato : 18-05-08 17:30

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message

> Det vil jeg gerne se et link til, da jeg stille mig meget tvivlende
> overfor dit svar.

Du er vel ikke i tvivl om, hvordan en gulpladebil anvendes iht. til dansk
lovgivning? Det ændres ikke ved at du kører til Tyskland - noget andet er at
tyskerne muligvis er ligeglade med hvordan du anvender bilen der.

Knut

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-08 21:58

On 2008-05-18 16:39:42 +0200, "Knut" <engodmailadresse@mail.dk> said:

> Du bryder i hvertfald dansk lov - og hvad værre er - du ståår formentlig i
> et væsentligt forsikringsmæssigt problem, hvis uheldet skulle ske.

Hvilket forsikringsmæssigt problem mener du, at der er?
Bilens værdi er ikke ændret af betydning.
Forsikringen dækker ikke andre end førerne mht. personskade (så her er
det ligegyldig, om du er 1 el. 4 i bilen)
Der sker normalt ikke en særskilt registrering af, hvorvidt du har
gulplade eller hvidplade bil (i de systemer jeg er stødt på) -
medmindre det decideret fremgår af bilmodel navnet.

mvh. Joakim

Fra : alexbo

Dato : 18-05-08 22:24

<JHP> skrev

> Forsikringen dækker ikke andre end førerne mht. personskade (så her er det
> ligegyldig, om du er 1 el. 4 i bilen)

Det er nu ikke rigtigt, faktisk er det lige modsat, bilens ansvarsforsikring
dækker alle passagerer men ikke føreren.

http://www.forsikringsguiden.dk/Sider/Fallesvilkar-bil.aspx

Ansvarsforsikring.
Forsikringen dækker
Ansvar for skade forvoldt ved benyttelse af bilen som trafikmiddel såvel
indenfor som udenfor færdselslovens område.
Den erstatning, der udbetales til skadelidte, bygger på reglerne i
erstatningsretten og er ens i alle selskaber.

Forsikringen dækker ikke:
Ansvar for skade på førerens person og ting.

Jeg kan desværre ikke linke til en lov der hvoraf det fremgår at det ikke er
ulovligt at have monteret bagsæder i udlandet.
Men på www. retsinformation kan man finde alle love, så kan man prøve at
finde een der gælder i udlandet og gør det ulovligt.

Men eftersom lov om registreringafgift ikke gælder på Færøerne og Grønland
er der grund til at antage den heller ikke gælder i Tyskland.

Registreringsafgiftsloven:
§ 35. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.

mvh
Alex Christensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-05-08 16:55

Den Sun, 18 May 2008 17:46:57 +0200 skrev Per:

> Det vil jeg gerne se et link til, da jeg stille mig meget tvivlende
> overfor dit svar.
>
> mvh. Per

Hvad med om du gav et link der bekræfter din "tvivl"?

Karl Erik.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 18-05-08 17:17

Karl Erik Christensen <none@none.com> writes:

> Hvad med om du gav et link der bekræfter din "tvivl"?

Det findes ikke. I kraft af den almindelige retspraksis, så er alt
der ikke eksplicit er ulovligt efter dansk lov tilladt.

Du kunne lige så godt bede om et link til den lov der tillader at man
maler sine havenisser blå. Den finder du heller ikke.

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 18-05-08 17:21

"Peter D. Jørgensen" <pdj1974@hotKILLSPAMMERSmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> (Jeg spørger ikke om sandsynligheden for at man bliver opdaget, men om det
> reelt er ulovligt, og om det er dansk eller udenlandsk lov der i givet

Sæderne må først monteres efter grænsen er passeret. Så er det fuld lovligt
rent kørselsmæssigt.
Men det vil nok være en god idé lige at kontakte forsikringsselskabet, så
man ikke får problemer hvis der sker et uheld.
Hilsen Matthias

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 28-05-08 21:43

Tak for svar til alle, men der kom desværre ikke noget helt entydigt svar.
Jeg sendte derfor spørgsmålet videre til Skat, og de kom med følgende
"præcise" svar:

Mit spørgsmål:
"Bryder man dansk lov ved at montere og bruge bagsæder i sin gulplade bil i
Tyskland i forbindelse med at man tager på bilferie i udlandet?
(Underforstået at der er betalt moms af bilen, og at forsikringsselskabet
ikke ser problemer med det)"

Svar fra Skat:
"Registreringsafgiftsloven gælder for dansk registrerede biler.

Det vil være en overtrædelse af registreringsafgiftsloven at motere bagsæder
i en varvogn, der i følge loven skal være konstrueret og indrettet til
transport af varer."

Tjah, jeg begynder faktisk at tro de har ret.

Selvom dansk lov ikke gælder i udlandet er der vel alligevel et lovkrav i
fx. Tyskland om at alle køretøjer skal være lovligt indregistreret i "et
eller andet land". Jeg må jo heller ikke bare købe en bil uden afgifter og
uden nummerplader og dernæst køre rundt på autobahn Det er vel
principielt det samme der sker her. Man kører i et køretøj der ikke er
lovligt i hjemlandet, og dermed heller ikke i Tyskland. Medmindre Tyskland
direkte i protest mod de danske regler har meldt ud at de betragter danske
gulpladebiler med bagsæde som lovlige kan man risikere straf for at køre i
et ikke lovligt indregistreret køretøj.

/Peter