(§ 267) injure hvad er straffen ?
Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 10-05-08 15:18

(§ 267) injure hvad er straffen ? hvis man sigtes og kendes skyldig hvad er
så straffen for dette forhold ?

jeg kan ikke finde ud af om det høre under cevil ret eller alm ret ?

bedste hilser

og PÅ Forhånd tak

Bo M Mogensen

signatur på ALLE e-mails :
Gør en forskel :http://www.verdensborn.dk/articles.php?lng=da&pg=185

Fra : Codexx

Dato : 10-05-08 09:50

On 10 Maj, 16:18, "Bo Mørch Mogensen" <usn...@gmail.com> wrote:
> (§ 267) injure hvad er straffen ? hvis man sigtes og kendes skyldig hvad er
> så straffen for dette forhold ?

Bøde eller fængsel indtil 4 måneder.

> jeg kan ikke finde ud af om det høre under cevil ret eller alm ret ?

STRFL § 267 er med såkaldt "privat påtale", jf. STRFL § 275 (med
enkelte undtagelser) hvilket betyder at det er den forurettede der
skal indbringe sagen, samt at den behandles efter de
cilvilprocessuelle regler, jf. RPL § 989. Det bunder muligvis i at man
har vurderet at det er den forurettede der bedst selv ved om en given
udtalelse er sand eller injuriende.

/Bacher

Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-05-08 18:58

Codexx wrote:
> [...]
> cilvilprocessuelle regler, jf. RPL § 989. Det bunder muligvis i at man
> har vurderet at det er den forurettede der bedst selv ved om en given

Har jeg misforstået det, når jeg går rundt og antager at det er
injuriende at bruge betegnelsen "luder" om en kvinde, selv om det er
*faktuelt* *korrekt* at hun primært ernærer sig ved prostitution?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Codexx

Dato : 10-05-08 13:58

On 10 Maj, 19:57, Peter Knutsen <pe...@sagatafl.invalid> wrote:

> Har jeg misforstået det, når jeg går rundt og antager at det er
> injuriende at bruge betegnelsen "luder" om en kvinde, selv om det er
> *faktuelt* *korrekt* at hun primært ernærer sig ved prostitution?

Det kommer nok an på sammenhængen, men det kan efter omstændighederne
være strafbart at udsprede "sand" information. Se STRFL § 270 i
sammenhæng med
§ 269:

§ 269. En sigtelse er straffri, når dens sandhed bevises, såvel som
når den, der i god tro fremsætter sigtelsen, har været forpligtet til
at udtale sig eller har handlet til berettiget varetagelse af åbenbar
almeninteresse eller af eget eller andres tarv.
Stk. 2. Straf kan bortfalde, når der oplyses omstændigheder, som gav
føje til at anse sigtelsen for sand.

§ 270. Er sigtelsens fremsættelse ved sin form utilbørlig fornærmende,
kan straf efter § 267, anvendes, selv om sandhedsbevis føres; det
samme gælder, såfremt gerningsmanden ikke har haft rimelig anledning
til at fremsætte fornærmelsen.
Stk. 2. Dersom den fornærmede alene nedlægger påstand om straf efter
denne paragraf, tilstedes bevis for sigtelsens sandhed ikke ført,
medmindre almene hensyn afgørende taler derfor.
-------

Bemærk at ordet "sigtelser" skal forstås i betydningen "påstande",
altså XXX er pædofil/ludoman/drankek osv. Det har ikke noget med det
strafferetlige begreb "sigtelse" at gøre.

/Bacher

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 14-05-08 01:54

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse
On 10 Maj, 16:18, "Bo Mørch Mogensen" <usn...@gmail.com> wrote:
> (§ 267) injure hvad er straffen ? hvis man sigtes og kendes skyldig hvad
> [...]

Tak :)

Fra : Rea721

Dato : 10-05-08 16:52

"Bo Mørch Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:4825aea8$0$90274$14726298@news.sunsite.dk

> (§ 267) injure hvad er straffen ? hvis man sigtes og
> kendes skyldig hvad er så straffen for dette forhold ?

Det står jo direkte i § 267 ??

**
§ 267. Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger
eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet
til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde
eller fængsel indtil 4 måneder.
**

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min