Dobbeltbeskatning Danmark/Norden samt regi~
Fra : BikeManiac

Dato : 09-05-08 23:34

Hej gruppe,

Jeg har et spørgsmål som jeg simpelthen må få styr på. Det drejer sig
om dobbeltbeskatningsaftalen mellem Danmark og de nordiske lande.

Situationen er som følger:

Person A er nordmand og har norsk pas. Personen studerer i Danmark på
fuld tid. Personen modtager ingen ydelser fra Danmark og har
finansieret hele sit ophold med penge hjemme fra Norge. Det eneste som
sker er, at der åbenbart engang imellem hæves penge i en automat i DK
for at betale mad, diverse regninger osv. Personen har fast bopæl i
Norge OG i Danmark, dvs personen har også registreret en
folkeregisteradresse i Danmark. Denne person har nu valgt at køre
rundt i Danmark med sin personlige bil som er på norske plader og
dermed ikke indregistreret i Danmark. Er det lovligt? Sådan som jeg
husker reglen er, hvis man har flere bopæle etc etc så er man
skattemæssigt hjemmehørende i det land hvor man har sit "vanlige
ophold", og det land som i øjebliksbilledet er "centrum for ens
livsinteresser" (hvor man har de stærkeste personlige og økonomiske
forbindelser) ... og det kan altså kun være Danmark.

Nu er der en regel som hedder at enhver borger (uanset nationalitet)
som har fast bopæl i Danmark, kun (og jeg gentager KUN) må føre et
køretøj som er dansk indregistreret. Dvs der skal være betalt dansk
registreringsafgift af ethvert køretøj som føres af en person som har
dansk folkeregisteradresse.

Så mit spørgsmål er, om det er lovligt hvad personen gør ... altså
kører rundt i DK med et køretøj som der ikke er betalt
registreringsafgift af (altså ud fra ovenstående oplysninger).

Mvh Lucas

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 10-05-08 08:22

"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Jeg kender ikke juraen, men så vidt jeg ved, så skal en udlænding inden for
ret få måneder lade sin bil omregistrere til danske plader.
En tysker i nabolaget blev anmeldt for at køre i tysk indregistreret. Han
boede fast her i byen. Var dog ofte hjemme i tyskland, hvor han også havde
en lejlighed.
Bilen blev hurtigt omregistreret.
Hilsen Matthias

Fra : K*N

Dato : 10-05-08 08:32

"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> wrote in message
Hej gruppe,

Jeg har et spørgsmål som jeg simpelthen må få styr på. Det drejer sig
om dobbeltbeskatningsaftalen mellem Danmark og de nordiske lande.

Dit spørgsmål har ikke ret meget med dobbeltbeksatning at gøre.
Det handler tilsyneladende om registreringsafgifter på biler, som jo er
noget helt andet.

Knud

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-05-08 11:10

BikeManiac skrev den 10-05-2008 07:34:
> [...]
> kører rundt i DK med et køretøj som der ikke er betalt
> registreringsafgift af (altså ud fra ovenstående oplysninger).

Ligesom Knud fortæller, så har situationen ikke noget med
dobbeltbeskatning at gøre, men mere nogen afgiftsregler internt i Danmark.

Dobbeltbeskatning er noget om, hvordan man fordeler skatten af
indkomster mellem lande, hvor indkomsten er skattepligtig i begge lande.
Man kan sige, at dobbeltbeskatningsoverenskomster er et lidt forkert
udtryk. Det burde måske mere hedde: Overenskomster til forhindring af
dobbeltbeskatning.

Udtrykket centrum for livsinteresser er noget man bruger for at finde
ud af hvor en person er hjemhørende, såfremt man er i tvivl om hvor det
måtte være. Så kigger man på hvor personen har centrum for
livsinteresser, men før man gør det, så undersøger man mere konkrete
faktorer fx opholds- og arbejdsland

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Bo

Dato : 10-05-08 05:06

BikeManiac skrev:
> [...]
> forbindelser) ... og det kan alts� kun v�re Danmark.
>
> Nu er der en regel som hedder at enhver borger (uanset nationalitet)
> som har fast bop�l i Danmark, kun (og jeg gentager KUN) m� f�re et
> k�ret�j som er dansk indregistreret. Dvs der skal v�re betalt dansk
> registreringsafgift af ethvert k�ret�j som f�res af en person som har
> dansk folkeregisteradresse.
>
> S� mit sp�rgsm�l er, om det er lovligt hvad personen g�r ... alts�
> k�rer rundt i DK med et k�ret�j som der ikke er betalt
> registreringsafgift af (alts� ud fra ovenst�ende oplysninger).

En person som har fast Folkeregisteradresse i DK, må ikke køre rundt i
en udenlandsk registreret bil i DK.
Jeg kunne selvfølgelig finde loven til dig, men søg selv på www.borger.dk
eller www.skat.dk
Stopper politiet personen ved et §-syn og tjekker din adresse og data
i CPR, vil der tilgå meddelelse til SKAT.
vh Bo

Fra : alexbo

Dato : 10-05-08 15:36

"BikeManiac" skrev

> [...]
>rundt i Danmark med sin personlige bil som er på norske plader og
>dermed ikke indregistreret i Danmark. Er det lovligt?

Nej.
Det har ikke noget med statsborgerskab, indtægt eller skat at gøre det
eneste der tæller er bopæl.

Bekendtgørelse om registrering af køretøjer
§ 13. En person med bopæl her i landet må ikke føre et udenlandsk
motorkøretøj på færdselslovens område, medmindre kørslen sker som nævnt i §§
14 - 21.
14-21 er undtagelser i forbindelse med erhverv.

Noget andet er at hvis nordmanden undlader at fortælle at han bor i Danmark,
er det bare en nordmand på besøg.
Han har et norsk kørekort, norsk CPR nummer, norsk adresse, han skal være
meget uheldig, eller direkte anmeldt for at der sker mere.

mvh
Alex Christensen

Fra : BikeManiac

Dato : 10-05-08 10:40

> [...]
> Stopper politiet personen ved et §-syn og tjekker din adresse og data
> i CPR, vil der tilgå meddelelse til SKAT.

Det er præcis dét jeg mener er korrekt! Dvs det er ulovligt, men
vedkommende hævder hårdnakket at fordi vedkommende OGSÅ har adresse i
Norge og at der i princippet ikke nasses på det danske system (fordi
vedkommende ikke får SU), så må vedkommende godt! Jeg fatter bare ikke
lige om der er et hul i systemet.

Lucas

Fra : BikeManiac

Dato : 10-05-08 10:48

> [...]
> Han har et norsk kørekort, norsk CPR nummer, norsk adresse, han skal være
> meget uheldig, eller direkte anmeldt for at der sker mere.

Ja, jeg beklager al den tumult med dobbeltbeskatning mm men jeg syns
det er relevant fordi man i det regelsæt går ind og definerer hvor en
person har sine daglige gøremål mm - men lad det nu ligge.

Jeg er med på det med bopæl osv osv. Men personen har jo 2 bopæle -
hvad tæller så (er det den danske eller norske bopæl som overruler?)??
Og jeg ved med garanti at der hvor personen bor er der krav om
registrering hos det danske folkeregister - der er ikke snydt her.
Personen har også boet på adressen i mere end 365 dage og agter at
gøre det længere.

Men er det fordi studerende fra nordiske lande får en dispensation som
vi dødelige danskere ikke kender til?

Lucas

Fra : K*N

Dato : 10-05-08 19:54

> [...]

gøre det længere.

Men er det fordi studerende fra nordiske lande får en dispensation som

Nej der er ikke nogen dispensationer - manden er bare aldrig blevet
opdaget!!!

Knud

Fra : JL

Dato : 10-05-08 21:45

"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> wrote in message

>Jeg er med på det med bopæl osv osv. Men personen har jo 2 bopæle -
>hvad tæller så (er det den danske eller norske bopæl som overruler?)??

Han kan vel ikke have *fast* bobæl 2 forskellige steder?

> [...]
>registrering hos det danske folkeregister - der er ikke snydt her.
>Personen har også boet på adressen i mere end 365 dage og agter at

Så er adressen i Danmark vel hans faste bopæl, mens adressen i Norge bare er
hans hus/lejlighed?

>Lucas

/JL

Fra : per christoffersen

Dato : 12-05-08 19:29

"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er med på det med bopæl osv osv. Men personen har jo 2 bopæle -
> hvad tæller så (er det den danske eller norske bopæl som overruler?)??

Det er lige meget om han har to bopæle.
Det der tæller er, om han har bopæl i Danmark.
De danske myndigheder hverken kan eller vil blande sig i, om han også har
bopæl i et andet land.

/Per