Arveforskud til biologiske børn hvor meget~
Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 01-05-08 18:21

Arveforskud til biologiske børn hvor meget , må man give skatte frit om året
?

en god ven af mig på 80 år vil gerne give sin søn et hus hun har - men det
kan man vist ikke bare lige ... men jeg mener hun kan give ham et rente frit
lån på den offentlige vurdering også kan han afdrage af arve forskuddet ...

er der nogen der har et forslag til hvordan man forære et hus væk ?

sagen er hun har 12 børn i alt - manden er er lige død og nu vil hun gerne
have bragt orden i sine sager

på forhånd tak

Bo M Mogensen

signatur på ALLE e-mails :
Gør en forskel :http://www.verdensborn.dk/articles.php?lng=da&pg=185

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-05-08 18:37

Bo Mørch Mogensen wrote:

> [...]
> forskuddet ...
>
> er der nogen der har et forslag til hvordan man forære et hus væk ?

Sælg huset til sønnen finanseret af et privat pantebrev med 0% rente og
en passus om at kreditor løbende kan opsige gælden med 14 dages varsel
(opsigelsesvilkårene er nødvendige af skattemæssige årsager da
rentefriheden ellers har et skattepligtigt gaveelement).

Hvert år forærer han sønnen en pengegave op til den skattefrie grænse
(vist nok omkring 60k), som bruges til at afdrage på gælden. Efter en
årrække er (værdien af) huset overgået til sønnen uden beskatning.

Salgprisen for huset skal selvfølgelig fastsættes så det ikke udløser
beskatning. Jeg mener at offentlig vurdering minus 10% (eller måske 15%?)
accepteres.

--
Jesper Lund

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 02-05-08 04:38

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse
Hej Jesper
Tak for svaret

> [...]
> rentefriheden ellers har et skattepligtigt gaveelement).
>
> Hvert år forærer han sønnen en pengegave op til den skattefrie grænse

jeg fandt det her :
http://www.tax.dk/pjecer/gaveafgift.htm

> [...]
>
> Salgprisen for huset skal selvfølgelig fastsættes så det ikke udløser
> beskatning. Jeg mener at offentlig vurdering minus 10% (eller måske 15%?)

Hvem kan man spørge om det ?

sagen er at konen er 80 og huset kan ikke være mindre værd ind 2 millioner i
offentlig vurdering dvs. der vil gå 40 år med at afdrage huset og konen
bliver næppe 120 år ...

så hun skal på en eller anden måde sikre sønnen i forhold til de 11 andre
børn

men jeg mener man råder selv over 50 % af sin formue ?
i så fald kan hun vel bare testamentere - hvad der end måtte være tilbage
af gæld i de privat pantebrev med 0% rente ?

Bedste hilsner
Bo M Mogensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-05-08 11:05

Bo Mørch Mogensen wrote:

> [...]
> i så fald kan hun vel bare testamentere - hvad der end måtte være
> tilbage af gæld i de privat pantebrev med 0% rente ?

Ja, men jo længere hun er i live, desto billigere bliver det for sønnen
mht arveafgigt. Så hun bør spise sundt, blah blah

Derudover er vi i beløbsstørrelser hvor en advokat bør anbefales.

--
Jesper Lund

Fra : alexbo

Dato : 02-05-08 12:03

"Bo Mørch Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev

> [...]
> kan man vist ikke bare lige ... men jeg mener hun kan give ham et rente
> frit lån på den offentlige vurdering også kan han afdrage af arve

Det gaveafgiftfrie beløb er 56.800 kr til børn og deres børn
19.800 kr. til svigerbørn.
Så det årlige beløb er afhængigt af sønnens familieforhold.

Jeg vil foreslå at sønnen køber huset, SKAT accepterer et familiesalg til
15% under sidste vurdering, men med de faldende priser er der måske mulighed
for at komme længere ned, det er værd at undersøge.
Hvis sønnen har svært ved at låne til købet kan moderen kautionere for det
manglende beløb.
Derefter lejer moderen huset af sønnen til den højest mulige leje, og
fortsætter selvfølgelig med sin gaveregn.
Til sidst testamenterer moderen sønnen så meget som muligt, det er stort set
hvad der behøver stå i testamentet.

Men måske sidder moderen i uskiftet bo, og så ændrer vilkårende sig meget,
så må hun kun disponere over sin egen halvdel af den fælles formue.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 07-05-08 09:06

Alex :)

> [...]
>
> Men måske sidder moderen i uskiftet bo, og så ændrer vilkårende sig meget,
> så må hun kun disponere over sin egen halvdel af den fælles formue.

jeg har printet svar ud fra dig & Jesper og
jeg skulle sende en varmt følt tak til jer for jeres indlæg
Fra en gammel frihedes kæmper på 80 år
Eva Garungaard

bedste hilsner
Bo M Mogensen