Generalforsamling - trække forslag tilbage
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 26-04-08 11:06

Dirigenten indrømmede forslagstilleren ret til at trække et forslag
tilbage hvorefter forsamlingen gik videre til næste punkt på dagsordenen
uden afstemning.

Har forslagstilleren en sådan særlig ret omkring sit eget forslag?
Handlede dirigenten korrekt?

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 26-04-08 13:05

"Bjarne Jensen" <bjarne.b.jensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> uden afstemning.
>
> Har forslagstilleren en sådan særlig ret omkring sit eget forslag?

Det kommer an på foreningens vedtægter og forretningsorden.

De generalforsamlinger jeg færdes på, er det normalt sådan at
forslagsstiller kan trække sit forslag, hvorefter dirigenten spørger om der
er nogen som ønsker forslaget opretholdt, og er der ikke det falder
forslaget bort - ellers skal forslaget forhandles på normal vis.

Men, hvad siger foreningens vedtægter og forretningsorden ?

Best regards !

Bo Christensen - Nuuk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-04-08 13:16

"Bo G. Christensen" <bgc@greennet.gl> wrote in message

> [...]
> der er nogen som ønsker forslaget opretholdt, og er der ikke det falder
> forslaget bort - ellers skal forslaget forhandles på normal vis.

Det er også det eneste logiske. Ellers kunne A fremsætte et forslag, som B
også havde tænkt sig at fremsætte. A trækker det derefter på
generalforsamlingen og B ville være blevet snydt.

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 26-04-08 19:18

Uffe Kousgaard skrev:
> Ellers kunne A fremsætte et forslag, som B
> også havde tænkt sig at fremsætte. A trækker det derefter på
> generalforsamlingen og B ville være blevet snydt.

Ja, naturligvis.
Det er faktisk ikke så nemt at være dirigent når man gerne vil gøre det
ordentligt.

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 26-04-08 19:13

Fra min barndomsby skrev Bo G. Christensen:

> [...]
> er nogen som ønsker forslaget opretholdt, og er der ikke det falder
> forslaget bort - ellers skal forslaget forhandles på normal vis.

Det lyder rimeligt.

> Men, hvad siger foreningens vedtægter og forretningsorden ?

Desværre er vedtægterne også på dette punkt mangelfulde.