Forbedringer i en andelsbolig
Fra : gfd

Dato : 23-04-08 19:30

En andelshaver har renoveret et badeværelse, ved at

1. fjerne alle fliser og gulv
2. genoprette vægge og gulv
3. opsætte nye fliser og gulv

Spørgsmålet er så, hvad der er en forbedring efter AFB regler.

Jeg mener kun at det er punkt b og c, idet at følgende punkter skal være
opfyldt, jf. nedenstående (fra ABF håndbogen)

a. Et arbejde, der øger den brugsmæssige værdi af boligen
b. Et arbejde, der ikke kan betragtes som almindelige vedligeholdelse
c. Kun forbedringer, hvis tilstedeværelse i boligen kan konstateres, kan
indregnes

Idet at 1, jo ikke længere er tilstede i boligen (a) samt at døger værdien
(b)

Er der nogen der er ening eller uening i ovenstående?

/ab

..

Fra : alexbo

Dato : 23-04-08 19:46

"gfd" <fdgd@fsd.com> skrev

> 1. fjerne alle fliser og gulv
> 2. genoprette vægge og gulv
> 3. opsætte nye fliser og gulv

> Jeg mener kun at det er punkt b og c,

Det er fordi du skiller arbejdet i små stykker,

Opsætning af nye fliser kan vi jo så skille ad i,
hente nye fliser i gården, ikke en forbedring,
opsætning af fliser, ikke en forbedring, der var jo fliser i forvejen,
nye fliser, en forbedring,
fliseklæb, ikke en forbedring, kan ikke konstateres,
Rengøring efter fliseopsætning, ikke en forbedring.

Faktisk er kun de fysiske nye fliser en forbedring.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-04-08 20:04

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

> [...]
> ikke en forbedring, kan ikke konstateres, Rengøring efter
> fliseopsætning, ikke en forbedring.

> Faktisk er kun de fysiske nye fliser en forbedring.

Og det endda kun, hvis dem der blev erstattet var hærget ud over
almindeligt slid.

Man kan lave meget arbejde hvis man vil. Spørgsmålet er om et hul der
er gravet med en teske har en større værdi end et der er gravet med en
spade.

--
// Wegge
<http://blog.wege.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : gfd

Dato : 23-04-08 20:08

> Det er fordi du skiller arbejdet i små stykker

Enig, men den vurdering jeg har set, er opsat på den måde.

> [...]
> Rengøring efter fliseopsætning, ikke en forbedring.
>
> Faktisk er kun de fysiske nye fliser en forbedring.

Grundlæggende enig, igen. Dog mener jeg, at "udskiftningen" af fliser og
oprettelse af vægge, må være en forbedring, idet at man derved
"levetidsforlænger" badeværelset

/AB

Fra : alexbo

Dato : 24-04-08 10:20

"gfd" <fdgd@fsd.com> skrev

> Grundlæggende enig, igen. Dog mener jeg, at "udskiftningen" af fliser og
> oprettelse af vægge, må være en forbedring, idet at man derved
> "levetidsforlænger" badeværelset

Ja, men det gør man sådan set også ved at male stuevæggene.

Man kan anlægge det synspunkt at udskiftning af fliser svare til
"udskiftning" af maling.
At det kun er en forbedring hvis fliserne erstatter en ringere udførelse, en
hvidmalet væg f.eks.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jubii

Dato : 24-04-08 15:30

alexbo wrote:
> "gfd" <fdgd@fsd.com> skrev

> Ja, men det gør man sådan set også ved at male stuevæggene.

Nu kaldes den slags vedligeholdelse.

> Man kan anlægge det synspunkt at udskiftning af fliser svare til
> "udskiftning" af maling.

Jeg vil nu anlægge det synspunkt, at det er en forbedring og ikke vedligeholdelse, at helt
forny fliser m.m..

> At det kun er en forbedring hvis fliserne erstatter en ringere udførelse, en
> hvidmalet væg f.eks.

Der er det jo så mere klart.

Fra : K*N

Dato : 23-04-08 19:56

For mig at se er der ikke sket nogen forbedringer - man har udskiftet noget
inventar med noget andet - det hedder vist vedligeholdelse.

Knud

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-04-08 20:26

gfd skrev den 23-04-2008 20:30:
> [...]
> værdien (b)
>
> Er der nogen der er ening eller uening i ovenstående?

Hvis tingene er gjort forsvarlig fx har håndværker, så er det
naturligvis en forbedring hhv. renovering om du vil.
Naturligvis bør andelshaveren have de penge han har brugt på
renoveringen. Har han tilgengæld overtaget badeværelset som havde en
værdi, så er den værdi han købte jo afskrevet i samme øjeblik fliserne
og gulvet blev fjernet.

De nye fliser og det nye gulv kan naturligvis anses for forbedring,
såfremt det er lavet ordentlig.

Derudover kan du jo ikke opsætte nye fliser medmindre de gamle er kørt
bort, så hvorfor den opdeling?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-04-08 20:38

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> writes:

> Hvis tingene er gjort forsvarlig fx har håndværker, så er det
> naturligvis en forbedring hhv. renovering om du vil.

Nu skrev du for et øjeblik siden noget om at have en forretningmodel
man kunne tjene penge på.

Jeg kan ikke lade være med at prikke lidt til dig om hvor mange gange
du mener man skal have en forbedring af andelsværidien på at skifte
de samme fliser ud på en håndværksmæssig forsvarlig måde?

Og behøver man overhovedet at hive dem af anden, tredie og fjerde
gang, eller er det nok man siger man kunne gøre det, og så gentage
nummeret næste uge?

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-04-08 22:12

Anders Wegge Jakobsen skrev den 23-04-2008 21:37:

> Nu skrev du for et øjeblik siden noget om at have en forretningmodel
> man kunne tjene penge på.

Hvad for en fisk?

> [...]
>
> Og behøver man overhovedet at hive dem af anden, tredie og fjerde
> gang, eller er det nok man siger man kunne gøre det, og så gentage

eeeeeeeeeeeeeeeehhhhhhhhhhhhh?

Hvordan kan du tjene på noget ved, at du kun får det du selv har givet?
Og der er naturligvis afskrivninger. Badeværelser så vidt jeg husker 30 år.

Derudover får man også kun for "det sidste" badeværelse man efterlader
til køber.
Alt hvad du har hevet ned og sat op, hevet ned osv osv...det får man
naturligvis ikke.
Hvordan kan du få det til at være en forretningsmodel?

hvis det er det lille ord /har/....så beklager jeg da meget, at jeg kom
til at skrive har og ikke /af/.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 24-04-08 06:30

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> writes:

> Hvad for en fisk?

Mobiltelefontråden.

> hvis det er det lille ord /har/....så beklager jeg da meget, at jeg
> kom til at skrive har og ikke /af/.

Det var mere "De penge han har brugt på renoveringen".

Fra : alexbo

Dato : 24-04-08 10:25

> [...]

> du mener man skal have en forbedring af andelsværidien på at skifte
> de samme fliser ud på en håndværksmæssig forsvarlig måde?

Hvis vi forudsætter at der er værdistigning ved fliseudskiftning, kan det
gøres lige så mange gange man ønsker, den nye værdistigning erstatter den
tidligere.

Man kan lave en køkkenøvelse, en andelshaver erstatter et gammelt køkken med
et elementkøkken til 100.000 kr.
Den næste vælger at han vil have et andet køkken, han sætter en køkken til
150.000 kr ind, det er en værdistigning på 150.000 kr, til gengæld
bortfalder den tidligere stigning på 100.000 kr.
Her set bort fra afskrivning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 24-04-08 14:07

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

> Hvis vi forudsætter at der er værdistigning ved fliseudskiftning,
> kan det gøres lige så mange gange man ønsker, den nye værdistigning
> erstatter den tidligere.

Det var ca. det der var min pointe, bare formuleret på en anden måde.

Fra : alexbo

Dato : 24-04-08 17:05

"Anders Wegge Jakobsen" skrev

> Det var ca. det der var min pointe, bare formuleret på en anden måde.

Det har jeg så misforstået, det forklarer så bemærkningen om at lade
fliserne sidde, det undrede jeg mig lidt over, men ikke længe nok.

mvh
Alex Christensen

Fra : gfd

Dato : 23-04-08 20:50

> [...]
> Har han tilgengæld overtaget badeværelset som havde en værdi, så er den
> værdi han købte jo afskrevet i samme øjeblik fliserne og gulvet blev

Enig

> [...]
> såfremt det er lavet ordentlig.

Enig
> Derudover kan du jo ikke opsætte nye fliser medmindre de gamle er kørt

Delvis enig. Opdelingen er lavet af en vurderingsmand og det er derfor jeg
under mig.

Jeg forholder mig til de retningslinjer i ABF håndbogen, med forbedringer,
og ud fra det, er nedtagning/nedrivning ikke en forbedring, jf. C (Kun
forbedringer, hvis tilstedeværelse i boligen kan konstateres, kan
indregnes), sådan som jeg tolker det.

/AB

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-04-08 19:22

> [...]
> (b)
>
> Er der nogen der er ening eller uening i ovenstående?

Der er faldet temmelig mange domme på netop det område, da det gør pokker
til forskel om det er en forbedring eller en vedligeholdelse. I store træk
regner man et nyt badeværelse for en 50% forbedring, men der kan være
årsager til at det er mindre (f.eks 30%). Et nyt hundedyrt badeværelse kan
faktisk være en forringelse, fordi det koster urimeligt meget at
vedligeholde eller skifte dele ud. I de scenarier, jeg har været igennem, er
ingen badeværelser 100% forbedringer uanset stand "før".

Mvh Maria