Kan jeg ende i RKI?
Fra : H

Dato : 22-04-08 20:05

Hej

Jeg har købt et spil online i en webshop i danmark. Spillet virker, men
noget af tilbehøret der fulgte med virker ikke (mikrofon) Det har jeg oplyst
firmaet fra start af på mail. Jeg har rykket flere gange, og har 2 gange
fået svar om at de er igang med at undersøge hvad de kan gøre for mig.

Nu er der gået ca. 2 mdr og pludselig sender de mig en mail om at de ved en
fejl har indsat 500kr på min konto. Det er en fejl og jeg skal overføre dem
tilbage til dem.
Det har jeg ikke gjort (idet jeg er sur over at efter 2 mdr har de ikke løst
problemet med mikrofonen. Jeg har endda tilbudt at sende den defekte ind til
dem - men intet svar.)
2 uger efter, i dag, har jeg modtaget mail igen med en vedhæftet fil om at
jeg straks skal overføre beløbet til dem (betalingspåmindelse).

Hvad gør jeg? Jeg er ikke interesseret i at aflevere deres penge idet mit
spil ikke virker optimalt når den ene mikrofon er defekt.

Kan jeg ende i RKI pga jeg ikke betaler?

Skal jeg skrive det til dem at jeg ikke vil betale når de ikke har løst
mikrofon problemet, eller kan de bruge det imod mig, idet jeg vedkender at
de har lavet en fejl.

Mvh. Hans

Fra : Lars A

Dato : 22-04-08 20:14

"H" <H@H.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mikrofon problemet, eller kan de bruge det imod mig, idet jeg vedkender at

Prøv at se mit indlæg 18-4-08
Alle kan havne i RKI uden problemer og uden at vide hvorfor. Selv om du har
betalt kan du sagtens havne i RKI, det har jeg selv oplevet.
Mvh Lars

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-04-08 20:25

H wrote:

> Nu er der gået ca. 2 mdr og pludselig sender de mig en mail om at de ved
> en fejl har indsat 500kr på min konto. Det er en fejl og jeg skal
> overføre dem tilbage til dem.
[klip]
> Hvad gør jeg? Jeg er ikke interesseret i at aflevere deres penge idet
> mit spil ikke virker optimalt når den ene mikrofon er defekt.

Hvis spillet har kostet 500 kr (eller mere), kan du overveje at returnere
spillet til butikken med besked om at du hæver handelen fordi de ikke har
været i stand til at udbedre den mangel, som du har gjort indsigelse mod.
Dit tilgodehavende (den oprindelige købssum) modregner du i det beløb,
som webshoppen af en eller anden grund har overført til dig.

Jeg kan naturligvis ikke garantere dig at firmaet bare siger "nå", men de
er nødt til at anlægge en retssag mod dig for at komme videre. Du kan
ikke komme i RKI når du bestrider at firmaet har et tilgodehavende.

Du kan ikke bare passivt beholde de 500 kr som privat "straf" fordi du er
utilfreds med webshoppen.

--
Jesper Lund

Fra : N_B_DK

Dato : 23-04-08 19:03

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in message
> Du kan ikke komme i RKI når du bestrider at firmaet har et
> tilgodehavende.

Jo det kan man godt, det har jeg personligt oplevet, så jo det kan man altså
godt.

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 23-04-08 21:38

> Jo det kan man godt, det har jeg personligt oplevet, så jo det kan man
> altså godt.

Det har så været en ulovlig registrering. Se
http://www.rki.dk/Home/Forbruger/Sp%C3%B8rgsm%C3%A5l%20og%20svar.aspx?sc_lang=da
pkt. 4 ("Der må ikke være strid i sagen")

--
Mvh. Jesper

Fra : N_B_DK

Dato : 24-04-08 00:06

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.invalid> wrote in message

> Det har så været en ulovlig registrering. Se
> http://www.rki.dk/Home/Forbruger/Sp%C3%B8rgsm%C3%A5l%20og%20svar.aspx?sc_lang=da
> pkt. 4 ("Der må ikke være strid i sagen")

Det ved jeg, men det betyder ikke at det overholdes (og tro mig der var en
strid i sagen)

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 24-04-08 08:19

> Det ved jeg, men det betyder ikke at det overholdes (og tro mig der var en
> strid i sagen)

Så klager du til RKI over registreringen, hvorefter du slettes indtil RKI
sammen med kreditor og dennes inkassopartner/-advokat har udredt
problemerne.

--
Mvh. Jesper

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-04-08 00:27

N_B_DK wrote:

> Det ved jeg, men det betyder ikke at det overholdes (og tro mig der var
> en strid i sagen)

Du klagede vel til RKI og derefter til Datatilsynet?

--
Jesper Lund