Bolig købt ny grusgrav som nabo
Fra : claus

Dato : 21-04-08 10:55

Hej Gruppe

Håber på lidt info her

Min datter og svigersøn har lige overtaget et nedlagt landbrug og inder nu
ud af at der i løbet af året skal anægges en grusgrav lige ved siden af
huset.
Dette har sælger ikke oplyst om hverken mundtligt eller på papirerne.
jeg har så lige talt med kommunen om hvad der egentlig er sket her altså om
det har været i høring blandt beboerne i området og det mente medarbejderen
at det havde for et par år siden men han ville se om han kunne finde
papirerne på sagen inden han kunne sige mere.
Hvad gør man nu huset er jo købt men når der kommer en grusgrav lige op af
grunden med maskinkørsel og tung trafik i døgndrift
det burde vel have været oplyst i papirerne
ligefrem og fare til en advokat og sætte ham igang det kan jo blive en dyr
omgang for de unge mennesker der lige har brugt hele deres opsparing på at
købe et hus

på forhånd tak for evt info der kan hjælpe os lidt videre

claus

Fra : Carsten

Dato : 21-04-08 11:12

"claus" <blablabla@klatterup.dk> skrev i en meddelelse
> Min datter og svigersøn har lige overtaget et nedlagt landbrug og inder nu
> ud af at der i løbet af året skal anægges en grusgrav lige ved siden af
> huset.

har de ikke haft advokat på købet ? hans fornemste opgave er da at kigge
lidt på bl.a. lokalplaner etc. for at "spotte" den slags. Man anlægger ikke
bare lige en grusgrav uden at det har stået i en lokalplan.

Carsten

Fra : Holst

Dato : 21-04-08 11:33

claus wrote:

> [...]
> købe et hus
>
> på forhånd tak for evt info der kan hjælpe os lidt videre

De burde måske have haft en advokat på INDEN købet.

Men det er jo altid et spørgsmål om, hvad der skal stå i papirerne. Man
må vel også gå ud fra, at køber i en udstrækning sætter sig ind i
diverse ting omkring lokalområdet. Netop sådant bruger mange købere en
advokat til, der netop undersøger forholdene i lokalplaner og lignende
for at finde ud af, om der om fem år kommer til at gå en 8-sporet
motorvej i baghaven ... eller en grusgrav.

Hvad de gør nu? Tjah ... næppe særlig meget. De kunne jo prøve at sælge
huset og undlade at fortælle, der kommer en grusgrav.

Og så tror jeg, I måske lidt maler fanden på væggen. De grusgrave, jeg
har kendt til, har naturligvis haft tung trafik på vejene til og fra,
men så har det heller ikke været værre. Og det var kun i hverdagene
inden for normal arbejdstid.

Og deres gravemaskiner holder de såmænd nok nede i deres grusgrav og
kører dem ikke frem og tilbage foran din datter og svigersøns hus dagen
og natten lang.

Fra : claus

Dato : 21-04-08 13:48

> [...]
>
> Og deres gravemaskiner holder de såmænd nok nede i deres grusgrav og kører
> dem ikke frem og tilbage foran din datter og svigersøns hus dagen og

Med hensyn til advokat så er det måske rigtig nok
tror bare ikke at det ville have gjort den store forskel da der ikke er en
lokalplan for området
og der er ikke tinglyst noget om denne grusgrav
fakta er at sagen har været ude i en høring for ca 3 år siden og at sælger
derved i hvertfald har fået oplyst
at der ville blive gravet i området på et tidspunkt
jeg formoder i hvertfald at efter høringen så har de der har været
involveret i høringen vel fået en meddelelse om udfaldet
eller der kan måske holdes en høring og så sker der ikke mere inden arbejdet
går igang
jeg troede egentlig også at man som sælger havde en eller anden pligt til at
oplyse dette men der er jeg jo nok forkert på den.
nu kan jeg forstå at du har været nabo til sådan en grusgrav hvad med støv
fra grave arbejdet er det noget der giver problemer hvis vinden er i den
forkerte retning.

claus

Fra : Holst

Dato : 21-04-08 14:03

claus wrote:

> nu kan jeg forstå at du har været nabo til sådan en grusgrav hvad med støv
> fra grave arbejdet er det noget der giver problemer hvis vinden er i den
> forkerte retning.

Helt så tæt har jeg aldrig boet. Men jeg har da været på besøg hos folk,
som bode ganske tæt på en grusgrav, og det var bestemt ikke sådan, at
der lå et lav grusstøv over alt på græsplane, fliser og inde i huset.

Men det afhænger sikkert også af, hvor meget grus der graves i den
pågældende grusgrav.

Fra : Anders Majland

Dato : 22-04-08 16:26

> nu kan jeg forstå at du har været nabo til sådan en grusgrav hvad med støv
> fra grave arbejdet er det noget der giver problemer hvis vinden er i den
> forkerte retning.

Jeg kan ikke vurdere om sælger har fortiet noget - at han for 3år siden har
modtaget papirer om en høring og en tilladelse til at der kan graves er ikke
det samme som at han bevidst fortiet noget... Men sælger har jo en loyal
oplysningspligt ... Men jeg kan ikke forstå at en ret til at grave efter
råstoffer ikke er tinglyst i en lokalplan.

Jeg har en grusgrav, om ikke som nabo så ihvertfald nærmest diagonalt fra et
hjørne på matriklen - mod sydvest - De har dog ikke gravet nærmere end ca
50-75 meter fra huset og den tunge trafik er ikke gået lige forbi - De er
kørt syd ud af grusgraven
http://www.krak.dk/Kort/KortResultat.aspx?Address=858007%7cMariendalvej%7c%7c%7c9632%7cM%c3%b8ldrup%7cHvolris%7c%7c%7c%7c%7c%7c%7c%7c533308%2c01%7c6270126%2c15%7c533295%2c79%7c6270142%2c5%7c%7c%7c%7c%7c0&AddressSearchPrecision=1&MapX=533168&MapY=6269604&Zoom=2&MapType=ortho

Da de skrabede overjorden af støjede det da lidt og man kan da udendørs nemt
kunne høre om der skete noget nede i hullet eller ej. Støv har vi ikke haft
problemer med trods vind fra sydvest da er meget almindeligt.

Jeg ville nok bede om en plan for gravearbejdet. De skal formentligt også
graves en del overjord af. De kunne måske få den lagt som en støjvold. Måske
det også kan lade sig gøre at holde den tunge trafik lidt væk fra huset ?

Det gør imho også meget om det der skal graves i et par år eller "en
menneskealder" ... "Vores" grusgrav er nu tømt og vi venter på at den skal
reetableres som landbrugsjord med et par søer i bunden.

Da vi købte i 2002 viste vi at der lå en grusgrav "dernede langt væk" og
havde reelt ikke undersøgt hvor tæt på de havde gravetilladelse. Så de kom
noget tættere på end vi havde forestillet os, men ikke givet også nogle
gener af betydning. Så det behøver ikke være den store ulykke, men få
undersøgt hvad der ligger af lokalplaner og tilladelser.

Fra : claus

Dato : 22-04-08 17:35

> [...]
> gener af betydning. Så det behøver ikke være den store ulykke, men få
> undersøgt hvad der ligger af lokalplaner og tilladelser.

Hej Takker for svaret
Idag har jeg endelig fundet en fra kommunen som kunne give nogen uddybende
svar på hvad der skal ske selv om hun også havde lidt problemer med at finde
rundt
noget med sammenlægning af kommuner og nye amter
Der er rigtig at der for ca 3 år siden har været en parts høring som den
flinke medarbejder sagde og sidenhen er der givet tilladelse til indvinding
af råstoffer
og besked sendt ud til de husstande som kommunen/amtet mente kunne blive
berørt af denne grusgrav
og den bolig min datter har købt ligger ca 250 m fra graveområdet og bliver
ikke berørt af gravearbejdet så der er ikke sendt noget ud til denne adresse
kun til nærmeste naboer.
Jeg har så godt nok svært ved at forstå at 250 m fra en grusgrav ikke er
nærmeste nabo.
Jeg spurgte også ind til hvorfor det ikke stod i nogen som helst kommunale
oplysninger at dette område var udlagt til indvinding af råstoffer
fik forklaring at det var amtet der stod for det og at når man køber ejendom
har man pligt til selv at finde ud af den slags i det område man vil købe
bolig
det er altså ikke nogen oplysninger der dukker op ved indhentning af de
normale papirer i forbindelse med køb af ejendom på landet.
igen så undrer det mig at den slags ikke automatisk dukker op nå man
indhente oplysninger om ejndomme men sådan er det tilsyneladende
og i øvrigt så kan jeg fortælle at jeg brugte en hel del tid i telefon og på
nettet for at finde ud af hvilket område der var udlagt til indvinding af
råstoffer
tror ikke lige det er noget ret mange finder ud af før det er for sent.
Men pyt datteren og svigersøn må jo se hvor galt det bliver og så tage det
op med grusgraven hvis der er nogen forhold der ikke er acceptable

Claus
hun sagde så også at den tilladelse der var givet sagde at trafikken skulle
ledes ud til en anden vej altså ikke forbi datterens hus

Fra : claus

Dato : 22-04-08 17:42

Glemte lige en ting

måske af interesse for nogen
Her på denne side fandt jeg noget nyttig info og kort over hvilke områder i
region midtjylland der allerede er udlagt til indvinding af råstoffer
samme info findes sikker for resten af landet.

http://www.rm.dk/Regional+Udvikling/Jordforurening+og+r%c3%a5stoffer/R%c3%a5stoffer

Hilsen

claus

Fra : Anders Majland

Dato : 23-04-08 13:03

> [...]
> i region midtjylland der allerede er udlagt til indvinding af råstoffer
> samme info findes sikker for resten af landet.

Takker gis.vibamt.dk har jeg tidligere haft stort udbytte af - ovenstående
erstatter den nok, selvom der ikke er så meget endnu

Fra : Anders Majland

Dato : 23-04-08 14:27

> [...]
> i region midtjylland der allerede er udlagt til indvinding af råstoffer
> samme info findes sikker for resten af landet.

Takker - det er en videreførsel af bla. gis.vibamt.dk der blot havde mere
info.

Men "sjovt" at se luftfotoene. For vores område ligger de der for 1995,
1999, 2002, 2004 og 2006. Og set oppefra var grusgraven langt væk i 2002 da
vi købte - ca 350meter i luftlinie og i 2006 kun ca 125meter

Fra : claus

Dato : 23-04-08 14:37

> [...]
> 1999, 2002, 2004 og 2006. Og set oppefra var grusgraven langt væk i 2002
> da vi købte - ca 350meter i luftlinie og i 2006 kun ca 125meter

Det var så lidt
bare rart at man kan dele noget nyttigt info man har brugt tid på at grave
frem

claus