Efterløn og ophold i udlandet?
Fra : JBJ

Dato : 21-04-08 09:23

Jeg søger bestemmelser og lov paragraffer på dette punkt:

For alle steder end Eu og schengen, er det sådan at når man går på efterløn,
kan man ifølge reglerne maks. opholde sig 3 måneder i udlandet, pr. kalender
år. Det er noget med at det er hvis man har bopæl i Danmark.

Men hvad hvis man laver et permanent adresseskift til f.eks. Filippinerne,
gælder der så de samme regler? Jeg mener at have læst et sted at skifter man
bopælsadresse til udlandet, så kan man tage efterlønnen med sig.

Er der andre muligheder?

JBJ

Fra : Bo

Dato : 21-04-08 06:25

On 21 Apr., 11:22, "JBJ" <SPØR...@MIG.dk> wrote:
> [...]
> gælder der så de samme regler? Jeg mener at have læst et sted at skifter man
> bopælsadresse til udlandet, så kan man tage efterlønnen med sig.

Det er noget din A-kasse skal oplyse dig om. Du kan tage efterløn med
til EØS-lande permanent, men ikke til eks. Tyrkiet og andre lande ud
over 3 mdr.
Hvis du har mulighed, så behold din folkeregisteradresse i DK hos en
person der ikke modtager soc.ydelser dvs. boligydelse, varmehjælp mm.
fordi husstandsindkomsten vil være incl. din efterløn
vh Bo

Fra : Bo

Dato : 21-04-08 06:41

On 21 Apr., 15:25, Bo <solfran...@gmail.com> wrote:

> [...]
> person der ikke modtager soc.ydelser dvs. boligydelse, varmehjælp mm.
> fordi husstandsindkomsten vil være incl. din efterløn

Jeg glemte at skrive at udrejser du til EØS-lande eller andre lande,
skal du aflevere det gule og det blå sundhedskort og du er ikke mere
omfattet af dansk sundhedshjælp, trods at du stadigvæk betaler 8%
sundhedsbidrag i SKAT. Kommer du til DK og tror du kan få
sygebehandling, vil du kun få den absolutte nødvendige akut-behandling
som andre "turister". Er man udrejst bliver din stemmeret frataget til
alle valg. Du bliver begrænset skattepligtig med evt.
grænsegængerordning, dvs. du skal betale fuld skat, det du fritages
for er kirkeskat og renteskat.
vh Bo