Køkken og badeværelse ved siden af hinande~
Fra : Jens Thomsen

Dato : 21-04-08 04:33

Idag har jeg en kvadratisk entre og i forlængelse af den et badeværelse med
dør til højre.
Tilvenstre for gangen har jeg køkkenet.

Nu vil jeg gerne have badeværelse i køkkenet, og slå gang og bad sammen til
køkken.

Men jeg får at vide, at jeg så har en åbning til badeværelset direkte op til
køkkenet, og at dette ikke er lovligt.

Hvordan ligger det med reglerne for hvor tæt på mm. de to ting må ligge?

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-04-08 07:38

Den Mon, 21 Apr 2008 05:32:37 +0200 skrev Jens Thomsen:

> [...]
> til køkkenet, og at dette ikke er lovligt.
>
> Hvordan ligger det med reglerne for hvor tæt på mm. de to ting må ligge?

Bygningsreglementet:
4.4.4 WC-rum

Stk. 1. Adgang fra arbejdsrum til wc-rum skal ske gennem et forrum.

Stk. 2. Spiserum må ikke have direkte adgang til wc-rum eller forrum til
wc-rum.

Karl Erik.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-04-08 08:02

"Karl Erik Christensen" <none@none.com> skrev i en meddelelse

> Bygningsreglementet:
> 4.4.4 WC-rum

Det er så ikke lige det rigtige afsnit, - kap. 4 handler om andre bygninger
end beboelsesbygninger.

Men at et badeværelse ikke må åbne dirkete til et køkken er så vidt jeg
husker rigtig nok. Det er rigtig længe siden jeg arbejdede med
bygningsreglementet, så noget kan være ændret, men dengang var reglen som
beskrevet.
(2 døre imellem køkken og bad)

Der er mulighed for dispensation, hvis man kan overtale teknisk ofrvaltning
til, at den løsning man vil have istedet er lige så god/hygiejnisk.
Det kan handle om afstande mellem udgang fra bad til de egentlige
køkkenfunktioner.

Det bedste er nok at liste op på teknisk forvaltning og tage en snak emd
dem om hvordan deres principper for dispensation er.

/Per

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-04-08 08:37

Per Christoffersen wrote:

> [...]
>
> Det bedste er nok at liste op på teknisk forvaltning og tage en snak
> emd dem om hvordan deres principper for dispensation er.

Jeg har set problemet løst på to forskellige måder i små lejligheder.

1. Karm med dobbelt dør. En dør åber ud ad - En dør åbner indad.

2. Dør fra køkken ind til badeværelset med brus og håndvask og så yderligere
en dør ind til toilettet.
Det har så¨den fordel, at andre kan børste tænder mm., mens man trutter løs
på porcelænsforstærkeren.

Men som sagt, så er det klogt at tale med teknisk forvaltning først.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 21-04-08 08:53

Jeg mener ikke det er et krav i gældende bygningsreglement for "småhuse".
Midt i 90'erne boede jeg også i en lejlighed hvor der kun var en dør imellem
køkken og bad så helt ny er problematikken ikke.

Og ja det er altid en god ide med en snak med teknisk forvaltning - De er
der jo for det samme.

/A

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-04-08 09:17

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> husker rigtig nok. Det er rigtig længe siden jeg arbejdede med
> bygningsreglementet, så noget kan være ændret, men dengang var reglen som

Det gælder så ikke for småhuse længere:
http://www.bolius.dk/viden/faq/love-regler-og-aftaler/dore-mellem-kokken-og-toilet

- men muligvis stadig for etageboliger.

/Per