Indkaldelse til skifteretten
Fra : Ukendt

Dato : 20-04-08 09:02

Hej.

Min far er desværre død og jeg har derfor fået en indkaldelse til
skifteretten.

I den medfølgende vejledning står der:

---
De indkaldes herved til møde i skifteretten.
Dato og mødetidspunkt fremgår af den vedhæftede meddelelse, som bedres
medbragt til mødet. De er den eneste, der er indkaldt til mødet. Såfremt der
er en formue i boet på mere end 35.000 kr. (når begravelsesudgifterne er
betalt) og De er bekendt med andre arvinger, bedes De venligst oplyse disse
om mødet. Betingelsen for, at boet kan udleveres i forbindelse med dette
første møde, er, at alle arvinger er repræsenteret, enten personligt eller
ved skriftlig fuldmagt, f.eks. til en anden arving. Dette gælder dog ikke
ved udlevering til hensidden i uskiftet bo med fællesbørn. Blanketter til
skiftefuldmagter kan fås i skifteretten eller hentes på internettet
www.domstol.dk
Er formuen mindre end 35.000 når begravelsen er betalt, hæfter boet ikke for
afdødes gæld.
---

Der står næsten i starten, at hvis formuen er mere end 35.000 og der er
andre arvinger, så skal disse informeres. Det tolker jeg som, at hvis
formuen er under 35.000 så skal de ikke informeres.

Umiddelbart efter står der "Betingelsen for, at boet kan udleveres i
forbindelse med dette første møde, er, at alle arvinger er repræsenteret,
enten personligt eller ved skriftlig fuldmagt." Er dette ikke en modsigelse?

Samtidig har jeg ikke forstået sidste linie med formuleringen "Er formuen
mindre end 35.000 når begravelsen er betalt, hæfter boet ikke for afdødes
gæld." Har afdøde en formue på 30.000 og en gæld på 100.000, skal de 30.000
så ikke dække den del af gælden, som beløbet rækker til?
Og har afdøde en formue på fx 40.000, men en gæld på 500.000, skal
arvingerne så hæfte for de 500.000?

På forhånd tak for hjælpen
Michael

Fra : Hauge

Dato : 20-04-08 09:11

Hej
Michael Sørensen wrote:
> I den medfølgende vejledning står der:

Har selv lige været igennem møllen, og jeg vil på det kraftigste anbefale at
tage en snak med en advokat.

Mvh Hauge

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-04-08 09:53

Michael Sørensen wrote:

> Der står næsten i starten, at hvis formuen er mere end 35.000 og der
> er andre arvinger, så skal disse informeres. Det tolker jeg som, at
> hvis formuen er under 35.000 så skal de ikke informeres.

Jeg ville for god ordens skyld informere alle arvinger uanset formuens
størrelse.

> [...]
> forbindelse med dette første møde, er, at alle arvinger er
> repræsenteret, enten personligt eller ved skriftlig fuldmagt." Er

Det behøver det ikke at være. Da min mor døde for godt et år siden, var
formuen under 35000 kr efter begravelsesomkostninger, men alle arvinger
var repræsenteret i skifteretten enten personligt eller ved fuldmagt.
Det er med til at lette sagsbehandlingen.

> [...]
> for afdødes gæld." Har afdøde en formue på 30.000 og en gæld på
> 100.000, skal de 30.000 så ikke dække den del af gælden, som beløbet

Når formuen er under 35000 kr efter betaling af begravelsesomkostninger,
hæfter boet ikke for afdødes gæld. Svaret på dit spørgsmål er derfor
nej.

> Og har afdøde en formue på fx 40.000, men en gæld på 500.000, skal
> arvingerne så hæfte for de 500.000?

Arvingerne hæfter mig bekendt ikke for gæld. Boet kan hæfte for gæld,
men ikke med et større beløb end der er aktiver. Men spørg skifteretten
om dette hvis det har nogen relevans. De er til for det samme!

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : N/A

Dato : 20-04-08 10:39

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-04-08 10:39

Michael Sørensen wrote:

> Mine spørgsmål går udelukkende på interesse samt at formuleringerne i
> brevet ikke er gode nok ligesom der flere steder er sproglige fejl.

Jeg har ikke været i tvivl; men, som nævnt, er man i tvivl, bør man
spørge skifteretten, de er til for det samme.

I de færreste tilfælde er der behov for en advokat.

Fra : alexbo

Dato : 21-04-08 15:47

"Michael Sørensen" <.> skrev

> De indkaldes herved til møde i skifteretten.

Hvis formuen er mindre end 35.000 kr. (efter begravelsesudgifter) kan du få
udleveret boet som boudlæg, du skal så sørge for begravelsen med videre.
Der er det reelt ligegyldigt om der er andre arvinger, du får arven for at
sørge for begravelsen.

> Betingelsen for, at boet kan udleveres i forbindelse med dette første
> møde, er, at alle arvinger er repræsenteret, enten personligt eller ved
> skriftlig fuldmagt, f.eks. til en anden arving.

Så springer vi til et større bo, hvor alle arvinger skal være repræsenteret
for at de kan få boet og dele det mellem sig i et privat skifte.
Så er boet på 200.000 kr. får du ikke boet hvis der er andre arvinger men
kan sende regningen for begravelsen til boet.

> Er formuen mindre end 35.000 når begravelsen er betalt, hæfter boet ikke
> for afdødes gæld.

Det betyder at selv om boet har en gæld på 50.000 kr. får kreditor
ingenting, pengene bliver brugt på begravelsen og dit arbejde med den, (fri
for arbejde o.s.v.)

Hvis boet er på 200.000 kr skal gælden på de 50.000 kr betales inden
arvingerne skal dele.

Man kan sige at der er en bundgrænse for et bo på 35.000 kr plus begravelse,
under det er der ingen arv, det er begravelse det hele.

Hvis du får boet udlagt til at dække begravelsen, kan du blot afvise alle
krav fra f.eks. boligselskab, plejehjem eller lign., du hæfter ikke for
noget og boet har ingen penge.

Jeg har efterhånden begravet hele familien, og papirarbejdet er ikke så
svært som det nogen gange gøres til, første gang lånte jeg en bog på
biblioteket, "når nogen er død" tror jeg den hed, en vejledning for
efterladte.

Selv med flere arvinger og fast ejendom, er det bare at læse lidt om emnet
og bruge hovedet, spørge om det man ikke forstår, så går det af sig selv.
Du er startet med at spørge her, så nu er du allerede lidt videre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-08 21:03

> [...]
> og bruge hovedet, spørge om det man ikke forstår, så går det af sig selv.
> Du er startet med at spørge her, så nu er du allerede lidt videre.

Hej Alex.

Jeg siger tak for en god hjælp

mvh
Michael.